fredag 20 augusti 2010

Läsårsstarternas lärarparadox

I en vecka har tillvaron bestått av konferenser, utbildning, mer konferens, mer utbildning. Jag är ingen vän av möteshysterin i skolan överhuvudtaget. Mycket av det man tar upp är irrelevant, annat kunde lika gärna skickas ut i mejlen. Men aldrig är det värre än vid terminsstart. En massa möten är inbokade, men ingen är riktigt på banan så det blir massor av sidospår, blaj och meningslösa diskussioner om ingenting. Jag tycker att min tid tillhör eleverna. Och deras tid är dyrbar. Ska den tas från dem för en massa möten borde det gagna dem på något sätt.

När det gäller utbildningsbiten har den hållit hög klass. Allt vi har fått lära oss är sådant som vi kommer att ha nytta av. MEN, och det här är ett stort men, vi har inte haft någon tid att förbereda oss för eleverna och lektionerna. På måndag kommer de och jag har ingenting klart. Jag och min klassföreståndarkollega har spånat litet löst under en kafferast, det är allt. Jag vet att varenda lärare vet hur det känns i magen när det är så. Jag vet också att de allra flesta lärare har haft just en sådan terminsstart.

Samtidigt är början så oerhört viktig. Den sätter tonen för hela läsåret. En enda lektion kan räcka för att skapa förväntningar, nyfikenhet och entusiasm eller rädsla, leda och misstro. När det gäller gruppbildning, arbetsklimat och mobbningsförebyggande arbete är det under den första månaden vi har mest möjlighet att styra och påverka. Men ska det arbetet bli effektivt behöver det vara genomtänkt och förankrat INNAN eleverna dyker upp.

Varje år är det samma sak - det är praktiskt taget omöjligt att få någon planeringstid vid terminsstart, trots att det är den första skolveckan som borde vara den mest välförberedda och välplanerade av dem alla. En riktig lärarparadox.

Så vad gör man? Efter en vecka av långa dagar, sega möten och mycken tidsspillan blir det helgen som får vikas för planeringen. Det är jag skyldig eleverna. Men fy sjutton vad jag missunnar Norrköpings kommun och hela jäkla SKL den obetalda övertiden.

9 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig. Till min stora glädje så har skolledningen på min skola tagit till sig tipsen om att vi behöver fri planeringstid, inte minst för att kunna spåna tillsammans med kollegor.

    De första lektionerna är oerhört viktiga och själv började jag med temadagar för alla treor med en kickoff inför valet. Hur hade de dagarna blivit om jag tvingats sitta med på ineffektiva möten hela veckan? Vissa möten är naturligtvis bra och nödvändiga, men man ska inte ha möten för mötenas skull.

    SvaraRadera
  2. Så fint att ni fick en bra start. Det jag invänder mot är att i SKL:s skola kommer eleverna och undervisningen alltid sist när den borde komma först. Visst kan jag sitta på möten om jag har fått se till eleverna först.

    SvaraRadera
  3. Intressant beskrivning Helena. Har skolornas ledningar lusat ner er med allt möjligt administrativt eller var det ångesten inför nya skollagen?

    De kanske inte upptäckt den än!

    Har själv haft förmånen, som extern föreläsare, vid en sådan start och hjälp lärarna med de första stapplande stegen i målstyrning och att sätta mål. Det var intressant.

    Tycker att rektorerna skulle fokusera på det pedagogiska samtalet denna uppstart vecka. Allt administrativt kan de väl lägga ut på webben.

    SvaraRadera
  4. Plura, det är alltid så. De är så rädda att vi inte ska kunna fylla vår tid, de små liven.
    Det går inte att banka i deras skallar att minst halva tiden behöver ägnas eleverna och att förbereda deras första skolvecka. Klokast vore att släppa första och andra dagen fria och sedan detaljplanera resten.

    Det låter som en bra typ av fortbildning det du bjöd på! Jag föreläser ju själv och jag tycker verkligen om att få starta höstterminen på en skola. I slutet av våren sitter lärarna där med armarna i kors och undrar vad i fridens dar de tänkte när de blev lärare (maj är en sådan überjävlig lärarmånad) men i augusti längtar vi efter att få träffa våra elever och är övertygade om att i år kommer vi att vara bästa lärarna ever. :)

    SvaraRadera
  5. Helena jag har skrivit lite kring detta http://pluraword.blogspot.com/2010/08/forspilld-tid.html

    SvaraRadera
  6. Jag är väldigt nöjd med hur min rektor har hanterat uppstartsveckan med lagom blandning av bra kurser och förberedelsetid. SKL får det att krypa i mig av oro för att bra verksamheter ska få en massa dumma direktiv.

    Intressant inlägg Pluraword men slutsatsen är fel. Rektorerna bör fokusera på administration i uppstartsveckan.

    SvaraRadera
  7. @Jan, vet inte om det är det som är viktigt när man startar ett nytt projekt som nya läsåret är.

    När jag driver och startar projekt försöker jag få alla vara tända för uppgiften. Lägger upp en projektplan med tydliga milestones där mål och andra kvalitetssäkrande storhet följs upp.

    Och utifrån det får projektgrupperna lägga upp sina mål för att nå de övergripande. Det är målstyrning.

    Jag skulle kunna ersätta ordet projektplan med ordet arbetsplan. Om arbetsplanen ska vara levande måste en lokal pedagogisk planering (lpp)göras. När har du tänkt en sådan ska ske?

    SvaraRadera
  8. Tack för länken, Plura. Kul att du har börjat blogga.

    SvaraRadera
  9. Jan, fint att du har fått en bra start. Vi går över till en-till-en datorer på min skola och det är förstås en orsak till att programmet har varit späckat.

    SvaraRadera