I förrgår publicerades artikeln: ”Ledningsansvaret bortglömt i svensk skoldebatt ” i GP. Elias Dietrichson var upphovsmannen,
sedan är vi nog flera som skrivit, däribland jag. Det handlar om rektors roll och
om en del av vad vi i Liberala Lärare tror krävs för att rektor återigen ska
bli en person/funktion som stödjer lärare och utbildning. Det är ett viktigt
ämne vi skriver om och ett i skoldebatten försummat sådant. Läs och sprid gärna artikeln.
Ledningsansvaret har haft en
undanskymd plats bakom alla Det är lärarnas fel (Här hittar ni hela min bloggserie: Allt är lärarnas fel 1, 2, 3 och 4, 5, 6, 7, 8, 9,10, 11, 12 och 13.) Men det är för den skull inte så att
rektorernas del i skolans misslyckanden helt har ignorerats. Zaremba satte ett
strålkastarljus både på de värsta avarterna och på några förebilder. I våra
styrdokument har rektors befogenheter stärkts och ansvaret skärpts. Även Skolinspektionen har haft rektor i fokus.
Man har både gjort en särskild tillsyn av rektors ledarskap runt om i landet
och åkt land och rike kring och föreläst och instruerat huvudmän och skolledare
i hur rektorskapet bäst utförs. Rektorsutbildningen har också blivit
obligatorisk och enligt de rapporter jag har fått har även den ändrat
inriktning. Fokus är idag är på att göra rektor till en tydlig pedagogisk chef som
har en vision och som ser till att implementera den.
Med andra ord har man på vissa
håll insett att den nya rektorsrollen inte var så bra, men istället för att
backa några steg har man valt att knuffa rektor i en ny riktning. Men är det
rätt riktning?
Traditionellt har rektor varit en
ledare som rekryteras ur kollegiet. En ledare som står nära lärarna, som
lyssnar på dem och har deras öra och förtroende och en ledare som företräder
kollegiet när det behövs. Ofta var det mot skolöverstyrelsen, ibland mot
politiker, ibland mot elever eller föräldrar. Den här rektorn kunde vi återse i
den brittiska dokumentärserien om skolan: ”Den övervakade skolan”. En rektor
som tar hand om de stökiga, arga eller hemifrån försummade eleverna så att
lärarna kan bedriva undervisning. En rektor som talar föräldrar och politiker
till rätta oftare än lärare – igen så att lärarna kan fokusera på undervisning.
Sedan kom den kommunala rektorn
som framför allt är en budgetregulator. Det blev tjänstemän och politiker en
rektor skulle hålla sig väl med, inte lärarna. Varje förslag, varje önskemål
besvaras av en sådan rektor med budgetsvar som att det inte är
kostnadseffektivt eller förenligt med budget. De förändringar som införs av
denne rektor är i allmänhet besparingar nödtorftigt förklädda som
skolutveckling. Lärare fick plötsligt höra sådant som passar inte galoscherna
kan du söka dig en annan skola, eller ett annat yrke – en uppmaning som många
lärare som bekant har hörsammat. Det blev viktigt med sådant som
förändringsbenägenhet, samarbetsvilja – eller med andra ord lydnad. Ämnesdjup
och undervisningsskicklighet kastades ut. In kom den trevlige handledaren som
gör highfive med eleverna i korridoren och som stoltserar med sådan som okunskap
och egna dåliga skolresultat.
Nu ska vi förstås inte ge SKL och
huvudmännen hela skulden för omvandlingen av rektorsrollen. Valfrihetsreformerna har även de haft en
sänkande effekt. Numera är höga betyg viktigare än djupa kunskaper, nöjda
elever och föräldrar viktigare än nöjda – viktigare än friska och arbetsföra
lärare. Kunden har alltid rätt … ja till och med när kunden har ända in i
bängen fel och konsekvensen av kundtänket inte bara är att läraren tappat
arbetstid, auktoritet, trovärdighet, nattsömn och sinnesfrid utan även att eleven
lär sig en negativ värdegrundsläxa som överskuggar alla försök att inpränta
etik, moral och rättvise-pathos, detta för att vinna en pyrrhusseger som
betalas i minskad trygghet, trivsel och kunskapsinhämtning.
Att omvandlingen av rektor till
administratör och räknenisse inte var ett lyckat experiment, det har många som
sagt redan insett. Den kundorienterade marknadskramaren är betydligt mindre
ifrågasatt. Nu ser vi dessutom en omvandling av rektorsrollen från en ledarroll
till en chefsroll. Styrdokumenten är fulla
av sådant rektor har ett särskilt ansvar för när det gäller lärarroll,
kunskapssyn, undervisning och arbetssätt. Rektorsutbildningen styr också mot en
ny chefsroll, snarare än mot den gamla ledarrollen. Det lilla man läser i media
om rektorer pekar i samma riktning. Rektorerna måste ta sitt pedagogiska
ledarskap på större allvar, med fast hand styra lärarna mot god undervisning.
Vad får det här för konsekvenser?
Vilken effekt kan de nya cheferna, få på skolan? En räknenisse drar i allmänhet
långsamt ner en skola. Han eller hon anställer bara de billigaste lärarna och låter dem
jobba häcken av sig tills de lämnar skolan eller yrket. Men budgetrektorerna sitter på sitt kontor eller i möten
på kommunen en stor del av tiden och låter lärarna undervisa i fred – så länge
de inte gör av med pengar. En kunden-har-alltid-rätt drabbar i skurar och när
skuren kommer vill man göra harakiri eller begå mord, men mellan varven
förtränger man – likt kaninerna i Watership Down – både det som hänt och risken
för att det händer igen.
En handfast chef med en vision, det
skrämmer mig emellertid mer än både räknenissen och marknadskramaren. Det går
nämligen varken ihop med ett kreativt, krävande yrke som läraryrket eller med
en genuint målstyrd verksamhet. Passiva, lydiga lärare som snällt provar på
rektors senaste hugskott kan omöjligt bli skickliga lärare. De kan inte heller
göras ansvariga för bristande måluppfyllelse – they are just following orders.
Dessutom för den typen av
rektorer oss rakt tillbaka i frälsningsläro-träsket. Vare sig det är
entreprenöriellt lärande, learning study, job shadowing, formativ bedömning,
PBL, ämnesövergripande arbetssätt eller en-till-en som är vägen för dagen till
nirvana.
Dessutom är det sällan antingen
eller utan betydligt oftare både och … och och. Budgetregulatorn, a.k.a
”kunden-har-alltid-rätt-och marknaden-styr-och-bör-styra-rektorn”, a.k.a. ”I
have a Dream”-chefen som pekar med hela handen och stampar bestämt med foten. …
Om vi hade haft en systematisk
resultatuppföljning skulle det aldrig ha kunnat gå så här. I en uppföljd och
målstyrd verksamhet får man nämligen facit. I en sådan kan man räkna ut precis
vad räknenissen, marknadskramaren och visionären kostar sin skola. I en sådan
kan man också ta reda på vilket skolledarrecept som är det mest framgångsrika.
Men inte är det här rektorernas fel. Det här är ett klassiskt exempel av katten på råttan, råttan på repet. Om inte budgetkraven möts och tjänstemän och politker hålls goda och glada kan rektor glömma karriär, kanske rent av rektorstjänsten. Ska man överleva på en marknad där produkten inte kontrolleras navigerar man systemet - eller försvinner. Säger styrdokumenten att rektor ska in och peta i arbetssätt och undervisning, ja då ska rektor förstås det. Precis som med alla allt är lärarnas fel är det igen det olycksaliga faktum att vi har en detaljstyrd, inte målstyrd skola som spökar.
Som jag ser det har en rektor två
huvudsakliga uppgifter i en skola där huvudprodukten är elevernas kunskaper, delaktighet, trygghet och trivsel. Den första är att se om sitt kollegium. Finns det
kunniga, flitiga och skickliga lärare med goda förutsättningar att göra ett bra
jobb, ja då är skolan antagligen mycket framgångsrik. En bra rektor rekryterar sålunda skickliga lärare
och anstränger sig för att behålla dem. En bra rektor erbjuder redskap,
bollplank och stöd för den som behöver förkovra, variera eller utveckla sig och
talar omskolning i de enstaka fall det behövs. En bra rektor ser till att
förutsättningarna och incitamenten att bedriva god undervisning är de bästa
möjliga. Undervisningen måste gå först. Före möten, dokumentation och elevvård.
I förutsättningarna ingår att skolan måste vara en trygg och trevlig
arbetsplats, med högt i tak och fungerande arbetsplatsdemokrati.
Den andra uppgiften är att se om
sin skola. I det ingår att slåss för tillräcklig budget, en god skolmiljö, gott
samarbete med andra instanser, en ökad uppskattning för och ökat samarbete med
lärarna från samhälle och föräldrar. I det ingår systematisk utvärdering och resultatkontroll och analys. Det skadar inte om rektor kan hålla
medryckande och inspirerande tal vid avslutningar och föräldramöten, skriva små
dikter till den lärare som går i pension eller på annat sätt behöver hedras
eller uppmuntras.
Kanske är det ett fantasifoster jag
målat upp. Det har kanske aldrig funnits sådana förträffliga skolledare, det
kanske aldrig heller kommer att finnas sådana. Men what the heck, det är ju
bara min vision. Och sådana är som bekant på modet. …
Dina rss-flöden är tomma bortsett från en länk hit. Det beteendet är normalt resarverat för bloggar som vill maximera pageviews (ad revenue) och tidningar som tror att man vinner något på att inte sprida materialet för mycket. En person som skriver för att sprida sina åsikter _ska_ ha Full feed.
SvaraRaderaEn guide: https://support.google.com/blogger/answer/42662?hl=en&ref_topic=12455
Tack för påpekandet och länken. Jag svävar i närmast fullständig okunnighet om det du skriver om, men jag ska ta reda på. :)
SvaraRaderaTvå saker:
SvaraRaderajag inser att jag helt missat din "Allt är lärarnas fel"-serie (detta var innan jag på riktigt äntrade bloggosfären). Ifall du anser att vad du skrev där fortfarande är aktuellt (och det förmodar jag att det är) har jag lite trevlig - och upprörande - läsning framför mig ett tag framöver.
Visst minns vi rektorn (rektorerna) i "Educating Essex"! - Somliga får drömma, andra får leva sina drömmar. Det vore spännande att prova det senare!
Henrik, den serien är nog det jag är stoltast över som skoldebattör. :) Inte varje enskilt inlägg så mycket som den samlade bild man får, en bild av en nedvärderad och ansatt yrkeskår och av de systemfel vi har i skolan.
SvaraRadera... När det gäller idealrektorn. Steg ett måste ju vara att börja diskutera ledarskapet i skolan och att göra det relaterat till målen i en målstyrd verksamhet. Vore roligt att åtminstone få prova det första steget.
Håller med om rektorernas roll i denna artikel.
SvaraRaderaRobsten, :)
SvaraRadera