söndag 13 juni 2010

Bort med tvångssteriliseringarna

Idag skriver Amanda Brihed i Aftonbladet om den sorg hon känner over att inte kunna få barn. Orsaken är att man villkorar könsbyte med sterilisering. Det vore verkligen intressant att höra hur man motiverar denna medeltida lagstiftning? På vilket sätt skulle det faktum att man har fötts i fel kropp göra en till en sämre förälder? Jag skulle tvärtom vänta mig att en sådan person har en lyhördhet och en tolerans som ger en fantastisk uppväxtmiljö, för finns det ett bättre recept för lycka än att få bejaka den person man verkligen är?
Härom veckan kunde man läsa om hur harmoniska och psykiskt välmående barn till lesbiska föräldrar är. Alla farhågor om hur fördömande omvärlden skulle komma att vara har tydligen kommit på skam.

Homosexuellas rättigheter har varit på tapeten många gånger under den här mandatperioden – och det med all rätt. Men nu är det dags att vi ägnar oss åt T:et i HBT. Vi måste rätta till denna idiotiska lagstiftning och stoppa diskrimineringen och förtrycket av transpersoner.

Mitt eget tidigare inlägg i den här debatten; Mor lilla mor...
Andra bloggar: Victor Zetterman, Per Pettersson, Carina Boberg, Amanda Brihed, Trollhare, Lisa Olsson, Catrine Norrgård, Mathias Sundin och Liberati. Men framför allt: Läs Amandas artikel och skriv någon trevligare kommentar än "man kan inte äta kakan och ha den kvar".

25 kommentarer:

  1. Jag har försökt att ta reda på mer om varför lagen ser ut som den gör idag, och varför det "nya" lagförslaget från 2007 (som kräver kastrering istf sterilisering, men som samtidigt skulle göra det möjligt att spara ägg och spermier) ser ut som det gör. Det är inte helt lätt, för det är ont om egentliga motiveringar.

    Den lagen som gäller idag är från 1972, och då var det rädslan för gravida män som styrde. I utredningen från 2007 vill man inte säga något negativt om transsexuella som föräldrar, men däremot hävdar de att en man är en person som saknar äggstockar och en kvinna är en person som saknar testiklar.

    Jag har bloggat om det här:

    http://trollhare.wordpress.com/2010/04/22/varfor-maste-transsexuella-kastreras/

    SvaraRadera
  2. Tack för länken, Trollhare! Där fanns faktiskt all relevant information och ingenstans i texten kunde jag hitta något som ens liknade ett vettigt argument.

    SvaraRadera
  3. Ursäkta men jag känner mig yr och smått förvirrad. Är Amanda en snöpt man eller vad är det frågan om? Jag får liksom inte ihop det. Är det inte ganska naturligt att vissa saker "försvinner" vid ett könsbyte?

    SvaraRadera
  4. Det handlar om mer än så, anonym. Lagen villkorar operationerna på sätt som hindrar transsexuella från att skaffa barn.

    SvaraRadera
  5. Inför hotet om ha gravida män och kvinnor med hår på bröstet bland oss så förstår jag utredarna. Ni måste väl ändå hålla med om att en man har inte äggstockar och en kvinna har inte testiklar. Det är ju en självklarhet och det skall ju inte ta en massa skattemedel i anspråk för att konstatera. Men man får väl kolla att det är orignaldelar vid nästa dejt.

    SvaraRadera
  6. "Härom veckan kunde man läsa om hur harmoniska och psykiskt välmående barn till lesbiska föräldrar är."

    De är dessutom blondare, har högre IQ och är längre och snyggare än oss andra. Den amerikanska undersökningen är bara ett resultat av den rashygien/eugenik som lesbiska kvinnor pysslat med fullt lagligt i USA sedan många år, tyvärr.

    Sen är steriliseringskravet inte alls ett förbud mot att skaffa barn. Problemet är att man inte kan operera över en livmoder hur som helst och så länge vi inte kan det ska vi nog låta steriliseringskravet vara. Man kan inte både ha kakan och äta den, hur politiskt korrekt ens grupptillhörighet nu än är.

    SvaraRadera
  7. Widar Nord:
    Steriliseringskravet innebär även - förutom att ett medicinskt omotiverat ingrepp görs - att eventuella sparade könsceller ska förstöras. Men får överhuvudtaget inte ha en förmåga att fortplanta sig.

    Det är inte en fråga om att äta kakan och ha kvar den. Det handlar om att ett medicinskt omotiverat ingrepp och en framtida oförmåga att få biologiska barn ställs som krav på ett myndighetsbeslut.
    _Exakt_ samma metodik som användes för tvångssteriliseringarna mellan -34 och -75 och gav de drabbade en ersättning från staten på 175 000 kr per person.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det illa nog att homosexuella får skaffa barn. Ska vi börja köpa och sälja livmödrar och testiklar också för att alla ska ha rätt att skaffa barn? Nu får det vara slut på galenskaperna!

    SvaraRadera
  9. Anonym, jag förstår att du känner dig hotad, men vill påpeka att hotet bara finns i ditt eget huvud. Ingen gravid man kommer att anfalla dig och ingen kvinna med hår på bröstet kommer att brotta ner dig i skogen.
    Innan vi börjar begränsa andra människors liv är det viktigt att vi frågar oss, med vilken rätt?

    Själv får jag anstränga mig till det yttersta att känna tolerans inför alla sportfånar som pratar om eller tittar på VM just nu. Jag vill verkligen inte att en massa skattepengar går till att vuxet folk ska springa runt och leka med en boll.

    SvaraRadera
  10. Tack Lisa för svaret till Widar. Det är cyniskt och intolerant att prata om att ha kakan och äta den när det handlar om människor som först haft oturen att födas i en kropp som känns fel och främmande, därpå tvingats till väldigt svåra val, långa och omständiga behandlingar, omfattande operationer och som på allt detta helt godtyckligt tvingas till barnlöshet. Vad av det där är det du kallar kaka och var finns den kvar?

    SvaraRadera
  11. Anonym, efter ett antal år som lärare kan jag konstatera att det finns fantastiska föräldrar, människor som aldrig borde ha skaffat barn och allt däremellan. Kön, ras, sexualitet spelar ingen roll där. Fördömande, intoleranta och småsinta människor kan däremot aldrig bli fantastiska föräldrar. Medelmåtta är då allt man kan hoppas på.

    SvaraRadera
  12. Hej Helena!

    Jag har med stort nöje läst både din artikel och därefter dina kommentarer. Skönt att se att tolerans och vidsynthet fortfarande existerar. Läser man kommentarer inte bara i den här frågan, utan också i många andra frågor så stöter man ständigt på icketoleranta, inskränkta och ignoranta människor och deras unkna syn på sina medmänniskor. Sedan SD satte i system att använda sig av sociala media har mängden dumheter ökat explosionsartat så det är en lisa för själen att då och då hitta förnuftets röst representerad.

    SvaraRadera
  13. Menar du verkligen vad du säger? Att sexualitet inte har någon betydelse. Då är det ju fritt fram för vilken avvikelse som helst! Var går din gräns? Vad är abnormitet för dig?

    SvaraRadera
  14. Tack Michael, dina vänliga ord värmer.

    När det gäller SD tror jag att det är viktigt att markera annan uppfattning, men samtidigt undvika förakt. Jag är rädd att vi alla är inskränkta - bara i olika grad.

    SvaraRadera
  15. Anonym, min gräns går vid det ställe där man skadar någon annan. Jag tror att vi skulle ha en mycket bättre värld om vi höll reda på vad som är vårt bord och vad som är andras bord. Ingen får ta sig friheter på din bekostnad - dvs friheter som innebär att din frihet begränsas, men du ska inte heller begränsa andras frihet.

    SvaraRadera
  16. Intressant, men som bekant är ingen människa är en ö. Din frihet kan bli mitt ok och mitt bord kan bli ditt bord. Ska vi vara realistiska så är det inte så enkelt att så länge vi sköter vårt kan vi strunta i andras angelägenheter. Vilket blir nästa steg om man tillåter transsexuella att bli föräldrar? Jag undrar om diskussionen ens fanns för tio-tjugo år sedan. Jag ställer mig undrande om vi ska tillåta allt vad tekniken möjliggör. Vet vi konsekvenserna av vi släpper lös?

    SvaraRadera
  17. Anonym, du har rätt i att vi alla påverkar varandra. Jag håller med om att man inte får ta sig friheter som blir någon annans ok. Men vad samtyckande vuxna gör i sina sängkammare är ingen annans ok. Att människor som inte har själar och kroppar som hör ihop får hjälp kan inte heller bli någon annans ok. Däremot tar vi oss friheter på deras bekostnad om vi hindrar transsexuella från att t.ex. skaffa barn. Den franske filosofen Sartre sade "L'enfer c'est les autres", "Helvetet är de andra". Han har rätt i det, vi kan göra livet till ett helvete för varandra. Framför allt genom att fördöma, begränsa och kontrollera varandra. Men himmelriket är också "de andra". Det jag menar är att just det du skriver om, att ingen människa är en ö, är den främsta orsaken av alla att odla sin tolerans och sin vänlighet. Vi kan göra livet ljusare och lättare för varandra och vi kan göra det till ett helvete för varandra.

    Det jag argumenterar för i det här specifika fallet är att vi slutar göra livet till ett helvete för transsexuella. Men i det stora hela tror jag att konsekvensen av att vi låter andra leva efter sina egna huvuden och nöjer oss med att inskränka varandras friheter när de inkräktar på andras friheter är något så stort och fantastiskt som en bättre värld med större möjligheter till lycka och självförverkligande för oss alla.

    SvaraRadera
  18. Jag vet att frihet är ledordet för en frisinnad liberal. Men vari består själva frihetsberövandet om man samhället och dess medborgare inte tillåter transsexuella att skaffa barn? Är barn en rättighet? Ska barn vara ett medel för en människas självförverkligande? Finns det inte ett mått av omåttlighet när man begär "allt", även det omöjliga?

    Jag menar; även jag har mina upprymda stunder där inget är till synes omöjligt och att jag måste vara Guds gåva till alla dem som tillhör det täckta könet. Men tillnyktringen och den tillhörande baktändningen avslöjar en den smärtsamma värkligheten är en annan. Visa misskund för den arme saten som utför sin canossavandring. Jani Kankkunen

    SvaraRadera
  19. Jani, jag tänker att barn lika litet eller lika mycket är en rättighet för transsexuella som för dig och mig. När det gäller vuxnas och barns rätt anser jag att samhället i allt för hög grad har ett vuxenperspektiv. Om det skrev jag i ett tidigare inlägg: "Vi måste sluta behandla barn som vuxnas ägodelar". Barn har rätt till en bra och trygg uppväxt, men istället beter vi oss som om föräldrar har rätt till sina barn, hur de än behandlar dem. Frihet är ett svårt begrepp. Man kan inskränka någons frihet med sådana små subtila grepp. Genom att sucka och ge någon dåligt samvete, snörpa med munnen, nedvärdera och begränsa, det handlar verkligen inte bara om lagar och myndigheter.
    Till slut, kära landsman, vill jag säga att jag hoppas ingen begränsar din frihet och ditt livsutrymme. Dessutom önskar jag dig många upprymda stunder där inget känns omöjligt och att du ska visa dig vara Guds gåva till åtminstone någon eller några av det täcka könet.
    Helena

    SvaraRadera
  20. Ja nu dj... ska ut å mingla. Men det slutar väl som vanligt, en sur pilsner på Bacchi Wapen, tunnbrödsrulle på Karelska Näset(Slussen)och utbussad till förortsdjungeln.

    SvaraRadera
  21. Hoppas pilsnern var söt, minglet trevligt och tunnbrödsrullen smaklig. :)

    SvaraRadera
  22. Ja, jo pilsnern blev bara godare ju längre kvällen led, jag blev bara charmigare och charmigare - men det var ju ingen som förstod- och gårdagens meny går att utläsa på skjortan idag. Så idag släpar jag på mitt kors; tvättstugan, euroshoppernudlar och högläsning ur Kollektivt självmord.

    SvaraRadera
  23. Jag förstår att du blev charmigare och charmigare, men däremot är jag inte med på att höglösning av en av Paasilinnas bästa är något kors. Början är helt brilliant.

    SvaraRadera
  24. Symposium för självmödare eller slagsmålet med skinheads eller letande efter Europas djupaste ravin för en sån effektfull hädangång som möjligt är ren balsam för själen.Boken är en botgöring av bästa märke. Alldeles perfekt för en halvcynisk, luttrad och lönnfet medelålders man.

    SvaraRadera
  25. passar rätt bra för en idealistiskt lagd,lagom tjock medelålders kvinna också.

    SvaraRadera