torsdag 3 mars 2011

Ett sånt jäkla gnäll och gnöl om lärarlegitimationerna

Vilket jäkla gnäll och gnöl det blir om lärarlegitimation! Prova på att legitimera rörmokare för att få ner vattenskador, eller långtradarchaffisar för att få ner buskörningen i yrkestrafiken, ingen kommer att ha något att invända. Välkommen uppstramning kommer det att heta. Självklart ska rörmokare kunna sina rör och långtradarchaufförer sina hastighetsgränser. Men så fort det är tal om att lärarlegitimation då får man veta att de bästa lärarna är obehöriga och att de flesta utbildade lärare är ena stolpskott som man helst borde göra sig av med.

Allt det här gör mig så irriterad att jag har svårt att skriva om det. Visst finns det obehöriga lärare som är som klippta och skurna för yrket. Nåmen så grattis! Då är det väl bara att skaffa sig utbildningen då. De närmaste åren lär det gå att göra utan de enorma studielån vi andra stackars satar går och dras med. Är man för lat, osmart eller ointresserad för att skaffa behörighet då ifrågasätter jag att man är en så fantastisk lärare. Visst finns det behöriga lärare som inte har lärt sig det de behöver och andra som inte ”have what it takes”. När den nya lärarutbildningen kommer igång får vi hoppas att de blir färre. Till dess gäller det för rektorer och kommuner att identifiera dem, fortbilda, handleda och stötta dem. Olämpliga lärare tycker jag borde få omskolning på statens bekostnad, för det är ju faktiskt ett systemfel att man kan skaffa sig en femårig universitetsutbildning för ett yrke man inte klarar av. Och systemets fel ska systemet betala.

Så vad är då poängen med lärarlegitimation? Ja för det första är en legitimation något man kan bli av med. En signal till varje lärare att vi har ett grannlaga uppdrag som det åligger oss att sköta professionellt och med styrdokumenten i bakhuvudet. För det andra är det en signal till våra huvudmän. Under de senaste 15 åren har man anställt enligt devisen en bra lärare är en billig lärare. Inte ovanligt att obehöriga gått före behöriga, snarast regel att nyexade gått före erfarna lärare och vi lärare sätts att undervisa i betydligt fler ämnen än vi har behörighet för. Jag har till och med hört en rektor säga att han ser djupa ämneskunskaper som en nackdel (Linnéskolan i Uppsala).

Kostnaden för att man tagit så lätt på lärarskrået ser vi i de stadigt sjunkande kunskapsresultaten. Kostnaden för det ser vi också i låga löner, arbetslöshet och sjunkande status för lärarna. Det är något mycket märkligt med att man ser det som helt naturligt att sjuksköterskor legitimeras men inte lärare. En inkompetent lärare kan ställa till med bra mycket mer skada än en inkompetent sjuksköterska.

Media: Metta Fjelkner på Newsmill, moderater-mot-på SVD, SVT Debatt,

Bloggar: Tysta Tankar, Pluraword, Ny i svenska skolan, Tankar om Skolan i Media, Lite äventyr med ord och bilder, Björn om skola och utbildning, Flumpebloggen, Jan Lenander, Christermagister, metabolism.

20 kommentarer:

  1. Väl skrivet!

    Precis som du pekar på så borde systemet få stå för systemfelet och kvaliteten på undervisningen, social kompetens till trots, blir dålig om adekvata ämneskunskaper saknas. Det behövs alltså självklart både och. Läs gärna min kommentar om ämnesdidaktik på Pluras blogg.

    Sedan är det ett faktum att många lärare inte haft något riktigt val när det gäller tjänsteplaneringen. För att t.ex. komma upp i en heltidstjänst tvingas man undervisa även i andra ämnen än de som de är behöriga i. På motsvarande sätt saknas de tjänster som annars skulle vara vakanta för de behöriga lärarna.

    SvaraRadera
  2. Tack Gertie! Yrkeskunnande och yrkesstolthet behövs i varje kår. I lärarkåren har båda bitarna monterats ner. Lärarlegitimation är inget som löser alla problem, men det är definitivt ett steg i rätt riktning.

    SvaraRadera
  3. Jag vill inte nedtona sjuksköterskors riskbild: en olegitimerad sjuksköterska kan ställa till mer omedelbar skada (och död!) än vad de flesta dåliga lärare kan hinna med, å andra sida har en obehörig lärare med tiden kunnat göra så många fler människor intellektuellt och känslomässigt förkrympta under lång tid. Så det är lite som att jämföra äpplen med päron. Bra i alla fall med legitimation!

    SvaraRadera
  4. Anonym, en dålig lärare kan bryta ner en människas självförtroende, lust att lära, framtid. Vad är mer liv och död än det? Jag brukar jämföra läkare och lärare. En läkare kan förkorta några patienters liv, amputera fel ben och missa diagnoser. Tragiskt för den individ som drabbas, men inget som gör någon skillnad för samhället. Dåliga lärare, däremot, de är ett hot mot välfärden, demokratin och vår överlevnad som folk. Vad är några förtida döda, och enbenta stackare mot det?

    SvaraRadera
  5. Väl skrivet! Tydligt, pedagogiskt och lätt att förstå med exempel som illustrerar poängen väl. Hade du inte redan varit politiker hade jag sagt att du borde slå dig på politik, ty det är vad som behövs där. Också.

    SvaraRadera
  6. Tack Helena! Väl skrivet. Jag var så glad igår när beslutet om vår legitimation togs i riksdagen. Men sedan grumlades det av medias oförmåga att fokusera på det som verkligen är den springande punkten. Vi fick snyftreportage om lärare med 12 poäng kvar eller om lärare som inte ens är lärare men som jobbar som det. Vart tog den kritiska granskningen av skolhuvudmän vägen? Skolhuvudmän som anställer precis efter devisen du skrev, en bra lärare är en billig lärare. Vart tog alla elevers rätt till lärare som verkligen kan sina ämnen vägen? Varför tycker media det är viktigt med kvalitet på andra områden men inte skolans? Åtminstone inte tillräckligt viktigt för att presentera nyheten om lärarlegitimationer med den vinklingen. Det gör mig så förbannad. Och ännu mer fast besluten att känna stolthet över mitt yrke och över att få bli legitimerad språklärare.

    SvaraRadera
  7. Jag följer din blogg för att jag tycker att du oftast skriver mycket kloka saker. Men att bli kallad lat, osmart eller ointresserad för att jag inte har skaffat mig behörighet var lite för mycket att ta. För mig (som redan har akademisk utbildning inom mina ämnen och därmed alldeles tillräckligt med studielån, tack) skulle det innebära att jag slutade på mitt jobb och sedan försörjde mina två barn i minst 1,5 år på studiebidrag. Så länge jag har jobbat som lärare har det snackats om hur det ska bli lätt att få behörighet genom jobbet. Det har alltid visat sig bara gälla tillsvidareanställda, vilket jag aldrig kan bli utan behörighet. Så visst är jag ointresserad. Ointresserad av att som 40-åring slå min privatekonomi i spillror. Jag känner flera andra mycket uppskattade lärare som är lite lata, osmarta och ointresserade som jag, av liknande skäl. Kalla det gnäll och gnöl om du vill. Jag har uppfattat dig som en eftertänksam, nyanserad debattör. Att beskylla dina meningsmotståndare för gnäll, att kalla dem lata och osmarta – det är typiska Malin Siwe-knep.

    SvaraRadera
  8. "vi lärare sätts att undervisa i betydligt fler ämnen än vi har behörighet för."
    Amen till det!
    Känner igen detta både från mamma som sattes att undervisa i biologi. Kan man matte, fysik och kemi måste det väl vara enkelt med biologi med. Att hon är ointresserad av ämnet och bara undervisar för att hon måste kan väl inte påverka eleverna? Hon var ju populär och uppskattad som lärare så hur svårt kan det vara. I ett annat fall i min kommun så satte det en biologilärare att utbilda i fysik och matte. Hur man kan vara blind för att detta är ett problem det förstår jag med. Jag tycker liksom att behörighet ska kunna sättas på ämnen. Tanken att en spansk lärare skulle utbilda i franska är ju absurt, men när det gäller NO så kan man klumpa bäst man vill. Och sen förvånar man sig att svenskarna halkar bakom i dessa ämnen.

    Jag kan även till viss del förstå Johans kritik. Har man jobbat som lärare så borde det gå att köra en fortbildning för att göra personerna behöriga efter en viss tid. Kanske kan man göra något sorts prov?

    Men kanske man ska fokusera på morgondagens lärare mer där. Jag vet inte hur det fungerar idag. Är det vikariat som Johan m fl har om man inte är tillsvidare anställda? Det måste gå att se över hur man ska göra.

    SvaraRadera
  9. Hillevi, det är tydligt att vi delat samma vrede. Varken elever eller föräldrar vet i allmänhet om lärarna är behöriga eller ens ämneskunniga. Det minsta man kunde begära är öppen varudeklaration. Man resonerar som om lärarlegitimationen är en meningslös papperslapp. Jag uppfattar vårt yrke som viktigt och svårt. Ska man utföra det väl krävs en gedigen utbildning, en professionell inställning och en hel del annat. Men både den gedigna utbildningen och den professionella inställningen har man tagit väl lätt på.

    SvaraRadera
  10. Johan, tråkigt att du kände dig personligt påhoppad. Jag menade givetvis inte det jag skrev i dåtid utan gillar man yrket och är en fantastisk lärare då är det nu läge att bita ihop och ta de sista poängen. Rycker man på axlarna och sadlar om – vare sig det beror på att man inte vill ha mer studielån, saknar ork att plugga eller läshuvud – vidhåller jag att man nog inte var en så fantastisk lärare. Med det sagt hoppas jag att man genomför reformen med förstånd. Lärare som är några år från pension behöver undantas, existerande kunskap och kompetens behöver valideras, men allt det ligger nu på Skolverkets bord. Tråkigt också att du har en sådan oro över din framtid. Jag hoppas och tror att den inte är berättigad. Det kommer med största sannolikhet att gå att skaffa behörighet inom lärarlyftet – alltså utan studielån.
    Jag har själv varit i din sits. Ämnesbehörighet men inte pedagogisk behörighet och småbarnsförälder. Jag skaffade behörighet och har alltså fem års universitetsutbildning, just de höga studielån du inte vill ha med tre barn att försörja och har gång på gång fått se hur man hellre anställer obehöriga. I vissa kommuner har det närmast varit en nackdel att vara behörig. Det är så bra för skolans ekonomi att anställa en billig obehörig som man kan säga upp till sommaren. Den här slappheten när det gäller lärares kompetens och professionalitet kostar både lärarna, eleverna och därmed hela samhället på tok för mycket. Dessutom är den djupt orättfärdig.

    SvaraRadera
  11. Trollan, det är ruskigt vanligt. Protesterar man är man besvärlig och oflexibel.

    Jag hoppas också att man hittar smidiga lösningar, validerar existerande kunskaper och ordnar med distansutbildning. Har man jobbat som lärare en massa år är det ju knappast praktik man behöver utan då räcker det fint med teorin.

    Det finns mängder av obehöriga lärare som är tillsvidareanställda och där har nog Johan rätt i att kommunerna kommer att lägga det mesta krutet på dem.

    SvaraRadera
  12. Viktigt inlägg och bra diskussion om de obehöriga lärarna. Jag har också byggt på med pedagogiken i efterhand och det var jobbigt men jag tror att även om jag kunde mycket innnan så har det gjort yrket mycket glädjerikare. Det är klart att vi känner med yrkesmänniskor som blir pressade av behörighetskraven men vi kan inte hålla tyst med ett allt för stor andel obehöriga är alltför dåliga.

    Jag skulle gärna vilka locka dig till Newsmill eller något annat forum. Den här frågan behöver belysas mer av oss som mött verkligheten.

    SvaraRadera
  13. Jag håller med om att legitimationen behövs. Men det kan ju faktiskt ändå bli fel. Ta t.ex. Stavros Louca, som är, vad jag har läst till mig, lärare i NO och matematik. Om Jehova är med i ekvationer eller inte, gör ingen skillnad vad jag vet, så det ämnet får han gärna fortsätta med, men om Jehova är med i NO och så tydligt deltar i undervisningen, då skall läraren entledigas från sin tjänst, legitimation eller inte... Tack bl.a. Mats som reagerat.

    SvaraRadera
  14. Tack Jan. Jag fick också en bra lärarutbildning. Brister i lärarutbildningen är för övrigt inget argument mot lärarlegitimation, det är ett argument för förändringar i lärarutbildningen.

    SvaraRadera
  15. Kristian, inte är vare sig legitimation eller behörighet någon garanti, men en kvalitetssäkring och en tydlig signal är det definitivt.

    Ja, jag är inte heller imponerad av Stavros uttalanden om evolutionen, men jag tror inte vi kan dra slutsatsen att hans trosföreställningar kommer med in i klassrummet. Just nu är han kändis och får de mest bisrra frågor. Omdömeslöst, men mänskligt att inte ha förstånd att låta bli att svara.

    SvaraRadera
  16. I bästa fall behöver man en enda timme för att kunna avgöra om en lärare kan genomföra en bra lektion eller inte. Det är den riktigt stora biten. Lärarutbildarna vet redan vilka som kan bli bra lärare, men de struntar i den kunskapen - och det är inte rimligt att de skulle bry sig om det i det nuvarande systemet. På den lärarhögskola som jag gick på hade ingen kandidat blivit underkänd på många år. En riktigt viktig fråga är vem som ska utfärda legitimationer. Det finns många systemfel i den svenska skolan som ser till att bekvämligheten sätts i främsta rummet på bekostnad av kvaliteten i undervisningen. Hoppas att legitimationerna inte hamnar i det facket.

    SvaraRadera
  17. Classe, du lyfter en viktig sak som jag berör i mitt inlägg. Ska man kunna neka lärare examen och legitimation måste det finnas ett skyddsnät av något slag. Det är helt enkelt inte rimligt att man tar in vem som helst i en utbildning, godkänner dem i fem år och sedan spottar ut dem arbetslösa med skyhöga studielån. När det gäller legitimationer uppfattar jag det bland annat som en tydligare uppmaning till skolorna att hjälpa, handleda och värdera nyexade lärare. Viktigt då att det finns en möjlighet för den nyexade att ha synpunkter på provåret.

    SvaraRadera
  18. Varför diskuteras självklarheter? En person som är satt att utbilda kommande generationer skall ha adekvat utbildning och givetvis också legitimation. Dessa basala krav skall skolans huvudman ställa på varje lärare inom skolan. Idag råder däremot ett slags sovjetsystem där den meninge har befordrats till överste. Helt plötsligt har dagisfröken blivit rektor, satt att basa över ett helt regemente ämneslärare! Helt utan erfarenhet att hålla lektioner och allt annat som ingår i lärararbetet så skall denna person leda och fördela arbetet för en hel enhet. Vad tror ni händer? Nja, ni behöver inte tro utan ni vet ju resultatet av den förda politiken. Katastrof!

    SvaraRadera
  19. Anonym, visst är det rätt ironiskt att man kan konstatera att en kunnig och engagerad lärare är den viktigaste faktorn för en elevs studieresultat och samtidigt värna rätten att inte ha adekvat utbildning för sitt uppdrag.

    SvaraRadera