En rapport från Lärarförbundet visar att det är en riktig förlustaffär att utbilda sig till lärare. Godshanterare och expressbud är mer lönsamma karriärval. Lägger man till det en tung arbetsbörda, en hög andel trist kontorsarbete, ett hårt och bullrigt arbetsklimat där man riskerar att kallas fitta, kärring och gubbjävel - numera även av föräldrar - och en arbetsgivare som närmast påminner om 1800-talets brukspatroner förvånar det ingen att det inte är något större sökandetryck på landets lärarutbildningar. I en ledare i Expressen påpekar man också att det inte bara är ingångslönen som är dålig. Tittar man på löneutvecklingen blir bilden ännu mer dyster. ”
Men det kanske mest anmärkningsvärda, om man gräver i lönestatistiken i OECD:s "Education at a glance", är den katastrofala löneutvecklingen efter 15 år i yrket. Under denna tid i klassrummet har en polsk lärare fördubblat sin lön, medan en svensk har fått ynka 16 procent mer av sina arbetsgivare.”
Till det kan tilläggas att svenska lärare har ytterst begränsade möjligheter till extrainkomster. I Finland har lärarna ett luftigt schema, få extrauppgifter och ingen arbetsplatsförlagd tid. Det här innebär att i Finland klarar en nyutexaminerad lärare att sköta sitt arbete under normal arbetstid. En lärare med ett antal tjänsteår under rocken får tid över och kan välja mellan en lindrig arbetbörda eller att ta på sig betalda extra uppgifter eller övertid och på så vis förbättra sina inkomster avsevärt.
I dagens SVD ger PJ Anders Linder sitt recept för högre lärarlöner: Minska antalet utbildningsplatser och fokusera debatten på lärarkvalitet istället för på kvantitet - dvs på lärartäthet.
Den soppan tycker inte jag vi ska koka. Att minska antalet utbildningsplatser samtidigt som man ökar behörighetskraven är en märklig ekvation. Problemet är att folk inte vill bli lärare, det åtgärdar man knappast genom att göra det svårare att bli det. Och att fokusera debatten på lärarkvalitet så länge vi struntar i att ta reda på vad ungarna lär sig i skolan, vad är det för poäng med det? De kvalitetsfaktorer vi använder oss av är självskattning, marknadsföring och ett betygssystem skolverket liknar vid rysk roulette. Det är bara på nationell nivå vi vet hur det går i den svenska skolan och det vet vi tack vare internationella undersökningar, inte för att vi själva har tagit reda på.
Istället behöver man titta på hur vi hamnade i den här sitsen. Det första svaret är att vi slopade studentexamen och därmed den oberoende kvalitetsgranskningen i den svenska skolan. Nästa dundertabbe var kommunaliseringen. Under SKL:s fögderi har vi lärare fått lägre status, högre arbetsbelastning, tråkigare arbetsuppgifter, mindre frihet och sämre lön. I SKL har vi dessutom en arbetsgivare som misstror oss och som inte är intresserade av en dialog med oss. Det enda rätta i ett sådant läge är att göra om och göra rätt. Skolan behöver återförstatligas och vi måste faktiskt börja ta reda på vad våra ungar egentligen lär sig i skolan.
Med risk för att bli tjatig: Centralrättning av de nationella proven och en studentexamen som slutkontrollstation så kan vi reda ut vad den faktiska kostnaden är för att vanvårda skolor och lärare.
Media: Aftonbladet,
Bloggar: Avva, Tankar om skolan i Media, Örfilar och Gladsparkar, Vaduville, betongklumpen, Tysta Tankar.
tisdag 9 november 2010
Vad får det lov att vara? Billiga eller skickliga lärare?
Etiketter:
kommunaliseringen,
lärarhögskolan,
lärarlöner,
SKL,
studentexamen,
återförstatligande
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Mmmm, centralrättningar.... jag ler bara vid tanken, det skulle spara så oändligt mycket tid och stress och elände! DET är något jag verkligen ser fram emot.
SvaraRaderaInte sant! :) Dessutom skulle det sätta lärare och elever ännu mer på samma sida. Arbetar tillsammans mot vettiga, välkända mål och måluppfyllelsen kontrolleras även utifrån.
SvaraRaderaTänk en enkel åtgärd som centralrättningar som både avlastar lärare och skapar mer rättvisa för eleverna. Dubbelt bra.
SvaraRaderaSen lyfter jag fram Taylor Mali och "What Teachers Make" när vi känner oss alltför dåligt behandade av SKL mfl. Det är bättre att vi lyfter huvudet högt för att långsiktigt bli behandlade som en viktig grupp i samhället. Vi kan be SKL mfl att flyga och fara om de försöker ge oss dåligt samvete men sen bjuda eleverna vårt engagemang allt efter vad vi är bäst på.
Bra rutet om SKL, Jan. Den där What Teachers Make är underbar.
SvaraRaderaÄr det en falsk dikotomi, eller finns alternativet Billig och Skicklig?
SvaraRaderaJag fick en liten inblick i styrelserummen. Där skräder man inte orden utan där ska "lärarna tvingas på knä".
SvaraRaderaSkollagen sätter ribban högt och rektorerna kommer inte att uppnå den men det ger lärare goda möjligheter att välja vart de vill lägga sitt engagemang. Det är ingen idé att vara med och spela Svarte Petter kring vad som inte hinns med. Det är självklart att vi gör det vi är bäst på.
Som undantag som bekräftar regeln finns billig och skicklig men som princip är det totalt omöjlig att uppnå. Det kostar att bli skicklig! och det är rättvist att arbetsgivaren ska betala.
SvaraRaderaFalsk kan du vara själv Kristian ... och vad är det för ett konstigt och osvenskt ord?
SvaraRaderaSjälv är jag både billig och skicklig så jag kan intyga att alternativen finns. :)
Jan, kunde du inte ha talat om för dem att vi redan är på knä?
SvaraRaderaJag funderar på att lansera mig som Janpedagog som en liten tribut till Jan Björklund. Det är inte en polemik med relationspedagoger mfl vars idéer om elevbemötande mm omfattas av mig. Det är en komplettering som är nödvändig och ett sätt att visa att Björklunds mest grundläggande budskap är medmänsklighet och vi är många lärare som har glädje av att möta hans tankar positivt. De tre bärande kompletterande idéerna jag inspirerats av Jan till är:
SvaraRadera1. Lärare måste vara modiga för att förbereda eleverna för framtiden.
2. Lärare måste vara uthålliga för att styra rakt i politikers trixande
3. Lärare måste tala klarspråk för att ärlighet varar längst
Jag vill inte att någon lärare ska känna sig som att de är på knä. Jag var inte själv med i styrelserummet och min källa höll käften för att inte råka illa ut och nu behåller jag honom anonym. Billig och skicklig är ingen långsiktig lösning för det dränerar yrket på kompetens. Jag hävdar dock att vi lärare ska satsa på principen att alltid ge arbetsgivaren mycket valuta för pengarna eftersom eleverna har glädje av oss och de kan ge yrket status i framtiden. Med janpedagogiken så står vi oss sen starkare!
Det där med Janpedagogik ser jag fram emot att undervisa i. Kan du skriva en kursplan med lämpliga teoretiska referenser så fixar jag resten. Räcker 15 poäng?
SvaraRaderaFår jag gör T-shirten?
Jag håller med om det mesta - som förälder till barn på IB är det bara att inse värdet av extern examination och en bättre övergång till högskolestudier finns inte (Och så slipper vi sortera...)
Mitt dilemma är att jag alltid har jobbat kommunalt - utom de senaste åtta åren på högskolan och jag har svårt att förstå romantiseringen av den här arbetsgivaren (tyst min mun så får du socker)
Janpedagogiken är bara ett komplement till relationspedagogik etc. vilket innebär att om jag kan använda progression och verka inom befintlig kursplan så räcker 3 hp.
SvaraRaderaDu får gärna ta ansvaret för T-shirtarna.
Jan, innan du låter Mats göra t-shirtarna kanske du ska ta en titt genom de Jan Björklund porträtt som har figurerat i Mats blogg det senaste halvåret. :)
SvaraRaderaMats ingen romantisering av staten som arbetsgivare, bara ett enkelt konstaterande. Skolan är inte bara något som helt uppenbart ligger på det statliga bordet, det är i stort sett det viktigaste nationella ansvaret vi har. De ska sköta det som ligger på deras bord eller ansvara inför sina väljare.
Ja, jag minns Mats Björklundvänliga vecka när den käre Jan grillades rejält men tror att Mats kan var så förtjust i sloganen:
SvaraRaderaMod, tålamod och klarspråk
att han gör ett bra jobb med T-shirten. Den ska inte ha någon idolbild på Björklund.
Jan, någon idolbild tror jag inte du behöver oroa dig för. :)
SvaraRadera