tisdag 13 juli 2010

Vi är vackrast, vi är bäst, vi är dom som vinner mest!

I dagens SVD beklagar sig partiledarna över alla opinionsmätningar och över media som blåser upp dem. Litet kunde de förstås själva göra åt saken genom att vägra uttala sig när journalisterna ringer, men vem är jag att syna dem i kanterna när de äntligen säger precis vad jag vill höra?
Men jag förstår att mätningarna är populärt material för tidningarna. Lätt att skriva, lätt att sätta rubrik, ett par telefonsamtal, fem minuters hamrande på tangentbordet och man kan gå på långlunch. Jag är också övertygad om att media överskattar det allmänna intresset för mätningar och att det finns massor av människor som suckar precis lika tungt som jag åt dem. Men samtidigt är det förstås så att om ingen ville läsa om opinionsundersökningarna skulle ingen skriva om dem.

Vad är det då som lockar?
Jag tror att opinionsundersökningarnas främsta attraktion är att de bygger upp en spänning och ett tävlingsmoment på den politiska arenan. De gör helt enkelt valrörelsen till ett slags VM i politik. Man diskuterar matchform, man lägger odds, man pratar taktik, man pratar vinnarskalle. Det är inte alltid lätt att se skillnad på sportkommentatorer och politiska dito. Det här fenomenet smittar av sig. Tokmoderaten som har skapat en egen bloggranking är väl den som har gått längst, men han är långt ifrån ensam.

Själv tycker jag att opinionsmätningar och vad folk drar för slutsatser av dem hör till den tråkigaste läsning man kan hitta. Inte många steg över telefonkatalogen. Jag vet redan att alla vill vinna, det jag vill läsa om i tidningen är vad alla vill uträtta. Men så är jag också fullkomligt ointresserad av tävlingssport. Inte bara det, jag är misstänksam mot tävlingssport. En sund själ i en sund kropp, my ass. Spelarna lägger massor av tid och energi på att sparka runt en läderbit på en gräsmatta, energi som de borde ägna åt att göra världen bättre. Deras kroppar skulle antagligen också må bättre av mer allsidig motion i mer balanserade doser. Men den skadliga effekten på spelarna förbleknar till intet bredvid den skadliga effekten på åskådarna. Hur sund blir kroppen av att man sitter framför TV:n med en ölburk i högsta hugg in to the wee hours? Hur sund blir själen av att man sitter där och skriker och slår näven i soffbordet? Adrenalinet flödar, nationalismen närs och allt som räknas är att de andra jävlarna bite the dust och får klart för sig hur jävla mycket bättre vi är.

Jo tjena, det där är ju precis vad vi behöver mera av i politiken...




Tidningar: DN, Aftonbladet, Expressen,
Bloggar: Opinionsbloggen, opinionsbloggen, Kent Persson, In your Face, Tokmoderaten, Proffstyckarna, Rasmus Lenefors, Fredriks funderingar, HBT-Sossen, Ann-Marie Ekström och radikalen.

4 kommentarer:

  1. Denna tävlingsinstinkt som män har finns där i första hand för att ni kvinnor skall välja rätt gener :).

    I och för sig så har naturens urvalssystem inte fungerat på ett tag i den rika världen.

    Håller med om opinionsgrejjen, fast å andra sidan är det inte mycket i dagens journalistik som drar om det kommer från en journalist. De har lyckats med konststycket och sabba deras trovärdighet rätt ordentligt.

    Personligen så skulle jag vilja sig någon form av kvalitetsstämpel som man inför och med den så underkastar sig journalisten en hel del regler, bryts dessa så skall det finnas någon form av straff.

    SvaraRadera
  2. Säkert sant, Per. Jag tror åtminstone Anders B Westin skulle skriva under på det.

    När det gäller journalister, det finns några riktigt bra debattörer och ledarskribenter, enstaka riktigt duktiga granskande journalister, men de flesta journalister är så okritiska till det de rapporterar att man tar sig för pannan. Men vad det beror på är svårare att veta. Är journalisterna sämre? Har branschen blivit så hård att man inte hinner skriva bättre? Något annat?

    SvaraRadera
  3. Som du säger finns det säkert några enstaka bra journalister men för att hitta dem så får man traggla sig igenom en del gissar jag?

    Själv har jag nästan helt slutat och läsa vad journalister skriver i annat fall än om det finns någon text som länkar eller liknande, däremot händer det att jag läser kommentarer. Exempelvis Dagens Industri där de betygsätter kommentarerna och man snabbt kan sortera efter vilka som fått högt betyg.
    En annan sajt jag använder är reddit.com . Där kan andra skicka in länkar och så får folk klicka på om det är bra eller dåliga länkar. Man kan då prenumerera på olika ämnen och få väldigt hög kvalitet.
    Diskussioner på forum är också bra, då när andra som deltar i diskussionen länkar till artiklar.

    Givetvis google och en del annat.

    Det är säkert många faktorer som gjort att journalister rasat så som de gjort, konkurrensen är väl den största orsaken. Internet har ju förändrat hela spelplanen vad gäller information. Journalister har kanske inte blivit sämre, snarare handlar det om att konkurrensen blivit bättre och man kan direkt kontrollera vad journalister skriver. För bara tio år sedan var det omöjligt.

    En likartad kris tror jag politiker står inför, det går inte i samma takt men en mycket mer medveten befolkning ställer högre krav på politiker när de skall motivera sina beslut.


    Uppfattar att skillnaden är stor om man bara backar bandet ett år. Om fem år tror jag det är otroligt stor skillnad mot idag, det är massor som sitter och funderar ut nya smarta sätt hur man kan filtrera ut fakta på nätet. Mobiler är snart lika kraftfulla som en stationär dator ät idag och hastigheten mobiler kommunicerar med ökar hela tiden. I år 2010 tror jag information får ett lyft på grund av att mobilerna har blivit tillräckligt så bra att användas som surfplattor.

    SvaraRadera
  4. Per, tack för tipsen. Reddit var nytt för mig och jag ska genast kolla upp det.Jag gillar det där med betygsatta kommentarer. Har haft stor glädje av det när jag har läst amerikanska tidningar på nätet.

    Jag är en ny bloggare (började i mars) och om journalisterna gör en besviken är jag istället imponerad av hur många riktigt bra bloggare det finns. Jag hade till exempel ingen aning om att det fanns så många skarpa piratpartister. Tidningarna kanske borde börja rekrytera på nätet istället.

    När det gäller politikerna hoppas jag verkligen du har rätt. En medveten befolkning är en förutsättning för en fungerande demokrati och jag tycker att det har varit si och så med den saken tidigare. Jag håller som bäst på och skriver på ett inlägg som anknyter till det.

    Spännande det där med filtrering också. Jag tycker redan nu att jag läser mindre skräp på nätet. Delvis för att vi har blivit bättre på att leta, men också för att utbudet är bättre strukturerat och sökmotorerna bättre.
    Nu är klockan kvart i ett och jag gäspar och säger godnatt.

    SvaraRadera