Det är två månader kvar till valet. Vad pratar vi om? Littorin. Vad skriver tidningarna om? Littorin. En affär där ord står mot ord om något som kanske, kanske inte hände i sänghalmen för fyra år sedan, det är vad vi ägnar oss åt. Kanske blandar ”Anna” ihop sina kunder - det är lätt hänt när det handlar om en kund bland många som man träffade vid ett tillfälle för fyra år sedan - kanske ljuger hon, kanske har vi ett nytt fall av ”I did not have sex with that woman”. Ärligt talat bryr jag mig inte. Jag vill bara tillbaka till den värld där det som hände i svenska sängkammare, baksäten och hotellrum stannade där. Jag vill bara tillbaka till den värld där vi granskade hur politiker levde upp till väljarnas förtroende snarare än hur de lever upp till en morallag och sina äkta hälfters eventuella krav och förväntningar.
Jag vill tillbaka till världen innan sexköpslagen.
Tidningar: DN, SVD, Aftonbladet, Expressen
Bloggar: Även om man är trött på Littorinaffären ska man läsa Sanna Raymans inlägg i Ledarbloggen. Morrica har också ett briljant inslag om moralism, värderingsskiften och moral. Läs det! Mina moderata karameller skriver balanserat och tänkvärt. Pelle Billing gör också en god analys av Littorinläget. Niklas Dougherty har blivit påmind om samma citat som jag, men gör en delvis annan och högst rimlig tolkning av kopplingen. Zac's åsikter på ett fat går i rakt motsatt riktning när det gäller Littorin, men sammanfaller när det handlar om sexköpslagen. Christian Tegnvallius och skriver också om sexköpslagen, Seved Monke om effekterna på valrörelsen och Louise Persson skriver om monarkin, Littorin och sexköpslagen.
Missa inte heller Alice Teodorescus artikel om sexköpslagen i Aftonbladet.
onsdag 14 juli 2010
Det är sexköpslagens fel
Etiketter:
Anna,
sexköpslagen,
Sven-Otto Littorin,
tidningarna,
valrörelsen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Amen.
SvaraRaderaMen bilden som illustrerar ditt inlägg är rent förtjusande.
Visst är han söt! Helt klart värd en dollar.
SvaraRaderaHej Helena! En minnesvärd Almedalsveckan! Frågan är inte SOL men vad som ligger bakom Littoringate. Om han är skyldig, är SOL i samma situation som Eliot Spitzer och många andra makthavare.
SvaraRaderaIbsen i Samfundets Støtter (1877) beskriver hur morallagar är mest sannolikt att brytas av dem som försvarar dem. Morallagar korrumperade makthavare.
Hej Helena! Jag tycker att det är väldigt bra att läsa att det inte bara är män som är emot sexköpslagen. Det blir ju lätt som om vi är ett gäng "snuskgubbar" som nog är emot sexköpslagen bara för att vi själva vill kunna köpa sex lagligt. Men jag är ju emot sexköpslagen för att sexarbetarna själva är emot den. Och långt ifrån alla kvinnor är för lagen. Bra skrivet!
SvaraRaderaAlla lagar är morallagar. Det är ingen skillnad på att döda en kossa eller människa, mord i båda fallen men bara omoraliskt och där med brottsligt i det ena fallet (nåja).
SvaraRaderaSexköpslagen är inte mer eller mindre moralisk än någon annan lag. Buzzwords är av ondo.
Om sexköpslagen fyller sitt syfte eller ej låter jag vara osagt, men att dra in moral... ja då får ni ifrågasätta många lagar, tex djurplågeri där vår moral har ändrats de sista 100 åren.
Vilken undersökning visar att sexsäljarna är lyckliga hela och friska människor? Evidens är en bristvara från båda sidor i den här diskussionen,
Men att vara liberal är att vara för sexköp har framgått med önskvärd tydlighet.
Michael, väl formulerat. Men morallagar korrumperar inte bara makthavare, de korrumperar oss alla. Med dem kommer moralism - en upptagenhet med andras tänkta brist på moral istället för den ändlösa tunga kampen att vara en moralisk och god människa.
SvaraRaderaOscar, tack för din kommentar. Det är väldigt orättvist att det blir så. Som om det enda skälet att vara mot sexköpslagen är att man vill kunna sälja eller köpa sex själv.
SvaraRaderaSexköpslagen är skadlig för vår moral och för vår jämställdhet, det är jag övertygad om.
daydreaming, man kan se det som om hela vår uppfattning om rätt och fel handlar om moral, men det är inte riktigt det man menar med morallag. De lagar vi har är till för att förhindra att vi skadar varandra. När vi inskränker en annan människas frihet behöver vi var säkra på att det är befogat.
SvaraRaderaMorallagar kallar man lagar som handlar om att stoppa något som man ser som moraliskt förkastligt eller oförenligt med det samhälle man lever i oberoende av om någon lider skada. En sådan lag är sexköpslagen.
Sexköpslagen handlar enbart om frivilliga sextransaktioner. En människa som köper sex av en annan som vill sälja sex skadar ingen. Då är det inte rimligt att vi reglerar det. Däremot borde vi lägga mycket resurser och energi på att bekämpa trafficking, våldtäkter och andra sexbrott.
Lyckliga sexsäljare? Visst finns det sådana. visst finns det också trasiga, utnyttjade människor i behov av hjälp. Därför borde vi ägna oss åt skademinimering. Därför borde vi sätta resurserna på att hjälpa och stötta trasiga och utnyttjade människor istället för att jaga vuxna männniskor som frivilligt säljer och köper sex.
@daydreaming
SvaraRaderaVilken undersökning visar att IT-konsulter är lyckliga, hela och friska människor?
Jag känner inte till någon undersökning som har riktat in sig på att undersöka om en viss yrkesgrupp uteslutande består av lyckliga, hela och friska människor. Är det ett krav för att yrkesgruppen skall få finnas? Då kan vi nog ta bort de flesta yrken.
Att vara liberal är inte att vara för sexköp utan att vara för människors rätt att bestämma över sitt liv och sin kropp. Är det så underligt?
oldtimer-gamer, tack för din kommentar. Du har förstås helt rätt i det du skriver. I ärlighetens namn finns det antagligen mer misär i sexbranschen än i IT-branschen, men det vi borde rikta in oss på är ju i så fall just misären och låta de människor som trivs och har det bra vara ifred.
SvaraRaderadaydreaming sa... "Alla lagar är morallagar." Är detta sant? Jag tror inte det.
SvaraRaderaVissa lagar är för en god styrning av Staten (offentliga rätt). Vissa lagar är för försvaret av Staten. Om du menar "skada", måste vi ta hänsyn till arten och omfattningen av skada.
Vissa skada rör förhållandet mellan privata rättssubjekt (skadeståndsrätt). Staten ingriper endast när den anser sig en part till skada (straffrätt).
För Staten att ingripa, måste upphäver frihet för den enskilde. I ett demokratiskt samhälle Staten begränsas av konstitutionella garantier och den rättsliga principen "De Minimis".
Den grundläggande tester av grundlagsenligheten av straffrätten är -
1. Demonstrationen av skada som verkliga,
2. Demonstrationen att interventionen ger ett gottgörelse,
3. Att insatsen är det minimum som krävs för att avhjälpa skada, och
4. Interventionen är proportionell mot skada.
I ett rättvist samhälle lagar måste bevisa sin legitimitet i dessa tester. Bevisbördan ligger hos Staten.
Tack Michael för en bra uppbening. Den klipper jag ut och klistrar in i min hjärna. :)
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderadaydreaming sa...
SvaraRadera"Sexköpslagen är inte mer eller mindre moralisk än någon annan lag."
Helena sa...
"Med dem kommer moralism - en upptagenhet med andras tänkta brist på moral istället för den ändlösa tunga kampen att vara en moralisk och god människa."
I den här bloggen och relaterade bloggar (t. ex. You're no different to me, Metabolism) har det funnits en hel del prat om moraliska lagar, moral, moralism och moral.
Det är viktigt att skilja mellan det moraliska i normativ etik och moral av kommunala normer (deskriptiv etik). Den första anses fast och universellt, är den andra en tro hos en del av befolkningen, som kanske eller kanske inte vill införa det på hela befolkningen.
Därför är det allmänt anses fel att mörda, men bara vissa anser utomäktenskapliga sexuella aktiviteter fel. Eftersom sexköp inte anses allmänt fel, det är inte en etisk norm.
Att köpa sex är inte i sig fel, men är en social konstruktion beroende av en uppfattning av transaktionsdata sexuell aktivitet. Således Sexköpslagen är en morallag, och är per definition meningslöst.
Varken staten eller lagar kan göra män moraliska (Joseph Raz).
Joel Feinberg skrev:
"“paternalistic interference is offensive morally because it invades the realm of personal autonomy where each competent, responsible adult should reign supreme"
Diskriminering är etiskt fel. Kanske det är lagen som är omoraliskt, inte själva köpet.
=
Joseph Raz, The Morality of Freedom, Oxford: Oxford University Press, 1986, p. 420
Joel Feinberg, The Moral Limits of the Criminal Law. v. 4 Harmless Wrongdoing, New York: Oxford University Press, 1988 p. xvii
Tack Michael för din fina kommentar. Det du skriver om staten och moral stämmer verkligen. Min uppfattning är att det gäller jämställdhet också. Vi kan inte lagstifta oss jämställda även om lagen givetvis ska vara jämställd. Normer och värderingar är nyckeln både till moral och jämställdhet.
SvaraRaderadaydreaming sa...
SvaraRadera” Vilken undersökning visar att sexsäljarna är lyckliga hela och friska människor?”
Det är en svår sak att mäta. Var detta syftet med sexköpslag? Jag ser inte detta i lagen eller i debatterna. Intressant nog var detta syftet med Nya Zeeland Prostitution Reform Act 2003. Det skulle vara värdefullt att jämföra de utvärderingar av mycket olika lagstiftning i Sverige, Nederländerna och Nya Zeeland.
Det uttalade syftet med sexköpslag var att minska efterfrågan och eliminera sexarbete. Detta var tänkt att förbättra kvinnors jämställdhet. Det är svårt att se hur denna rätt kan uppnå detta.
Jag skulle vilja hitta en dialog med förespråkarna för lagen.
Helena sa...
"Vi kan inte lagstifta oss jämställda"
Den logiska grunden för det kön rätten vilar på några goda feministiska principer. Män har använts för att med hjälp av myndigheten och pengar för att köpa tillgång till kvinnors kroppar under en lång tid. Men kvinnor har insett detta och använde den till deras fördel där de kan. Det är ibland svårt att veta vem som utnyttjar vem. Därför bör vi förbjuda äktenskap.
Mary Wollstonecraft sa att det var mycket bättre att vara en hora än en hustru. I Wollestonecraft tid horor hade många fler rättigheter än fruar.
Men Morrica sa (Parental Advisory):
"Att ge någon man har, har haft eller önskar ha sex med presenter i form av smycken, middagar, resor, kläder, konst etc är inte brottsligt."
Hur kan straff för efterfrågan på kön göra människor lika? Innebär detta strategiska arbetet i någon annan del av marknaden? Kan straff någonsin att ändras efterfrågan?
Förändras väl myndigheten strukturer och ekonomiska möjligheter är en mycket bättre srategi?. Om det inte finns några skillnader i myndighet eller pengar, kan män och kvinnor utbyte kön som jämlikar och det finns ingen exploatering. Således målen i lagen är uppfyllda.
"daydreaming" frågar oss om lycka och hälsa. Det finns många saker som bidrar till detta. Det är svårt att se hur straffrätten kan göra oss lyckligare eller friskare.
Mycket av de negativa kvalitet sexarbetare liv kommer från stigmatisering. Stigmatisering är delvis av kriminalisering. I Nya Zeeland fann de att lagen ändrats, men stigmat inte. Detta är inte förvånande - en kan inte ändra 1000 års fördomar i 5 år. Men en analogi med homosexualitet tyder på att stigmatisering successivt minskar över tid efter det att lagen ändras, och därmed lycka och hälsa förbättras.
Om vi vill sexarbetare att bli lyckligare och friskare, måste vi ta bort transactional sex från straffrätten. Det finns redan lagar för att straffa utnyttjande och slaveri.
==
Mary Wollstonecraft: A Vindication of the Rights of Woman (Till försvar för kvinnans rättigheter) (1792)
Michael, nu först hittade jag den här kommentaren. Du benar ut det här med moral, lag och rätt väldigt väl.
SvaraRaderaJag tror inte att prostitution är något vi behöver bekämpa. Däremot tror jag att om kvinnan får full rätt till sin kropp och sin sexualitet och om vi kan få bort kvinnoföraktet och objektifieringen av kvinnor kan vi minska förekomsten av prostitution - och framför allt minska brottsligheten inom sexbranschen.
http://www.expressen.se/debatt/1.2071323/debatt-skrota-sexkopslagen-for-kvinnornas-skull
SvaraRaderaCamilla och Marianne uttrycka det perfekt!