Om medborgarna fick sätta betyg på skolchefer undrar jag hur många av de 198 kravmaskinerna på DN-debatt som skulle få godkänt? Först två skolchefer som redan har fått sina betyg: Per Jangen i Laholm och Göran Isberg i Sandviken. Men två fåglar gör ingen sommar. Därför har jag tagit fram betygsunderlag på ytterligare fyra av artikelundertecknarna. För enkelhetens skull tog jag det första, sista och två slumpvis utvalda namn i mitten. Listettan, Agneta Dahlqvist i Hofors, figurerade i pressen efter en skolverksrapport där man kritiserade kommunen för extremt dåliga skolresultat. Listankaret, Åke Svensson i Töreboda, gick i fjol ut med beskedet att en skola skulle läggas ner, klasser förstoras och de flesta lärare och elever flytta på sig vid höstterminens start. Det här beskedet kom dagen innan midsommar. Istället för att be om ursäkt för ett besked ägnat att förstöra sommarlovet för så gott som alla kommunens elever, föräldrar och lärare förklarar han trosvisst att det inte skulle bli några problem med flytten och att ”det här är bättre för barnen”. Näste skolchef, Göran Olsson från Perstorp, har i besparingssyfte dragit in på fortbildning och infört fyra dagars vecka för ettorna. I Perstorpsbloggen kan man hitta ytterligare bedömningsunderlag. Den sista skolchefen jag utforskade styr och ställer i Falun. Även Lena Stoltz har gjort sig känd för hårda ekonomiska nypor. Just nu handlar det om varsel, i fjol var det neddragningar i förskolan, därpå lade hon nedläggningen av en resursskola till sin resumé. Det senare efter ett löfte om att ”besparingarna inte skulle drabba elever som har behov av särskilt stöd”. Hon kanske inte var medveten om att det är just för sådana elever man har resursskolor.
När skolan kommunaliserades var det skäl som angavs ökad demokrati. Nu skulle elever, föräldrar och lärare kunna påverka, forma skolan så att den passar just dem. Vilken ledarstil ligger bakom formuleringen ”Vi kräver kontroll över lärarnas arbetstid”? Med sådana skolchefer har vi snart demokratiserat oss tillbaka till feodalväsendet.
måndag 22 mars 2010
Betygsliknade omdömen på skolchefer?
Etiketter:
arbetstidsavtal,
kommunaliseringen,
lärarnas arbetstid,
skolchef
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kan i sammanhanget nämna att den nye skolchefen i Göteborg Frölunda-Högsbo knappt hann sätta rumpan på sin nya plats innan han med knapp styrfart lyckats med att stänga tre skolor, mot föräldrarnas vilja och trots deras vilda protester och engagemang...... ALLT är kronor och ören, ALLT är BARA ekonomi. Vad som sker med eleverna och de lärare som berörs tycks vara mindre intressant i sammanhanget.
SvaraRaderaGlömde att säga att han heter Bo Nicklasson... hu, vilken miss det var att få hit honom.
SvaraRaderaTack Lena för din input. Om alla fyra av de fyra jag kollade upp sätter kommunbudgeten i första rummet är det troligt att det gäller den överväldigande majoriteten av de 198. Det vore intressant att veta vad din Bo Nicklasson gjorde tidigare? Flera av de skolchefer jag har kollat upp är kommunala chefer som flyttat från verksamhet till verksamhet. Kravet på skolbakgrund verkar stanna vid att man någon gång har gått i en.
SvaraRaderaLeif Hildebrand i Sollentuna är inte skolchef som det står i artikeln, utan förvaltningschef i Sollentuna Kommun. Leif var tidigare skolchef men blev omplacerad (sparkad uppåt?) då han på arbetstid ägnade sig åt att utarbeta planer på att privatisera (eller avknoppa som det så fint heter...) den kommunala gymnasieskolan Rudbeck som han då var skolchef på. Kommunledningen kom fram till att han inte kunde ägna sig åt privat konkurrerande verksamhet i eget intresse samtidigt som han var kommunal skolchef.
SvaraRaderaTack David! Extra intressant att få information om Sollentuna där jag själv bott och jobbat som lärare. Pengar fortsätter att vara den gemensamma nämnaren, men här har vi uppenbarligen en man som förmår att se om sin egen ekonomi och inte bara kommunens.
SvaraRaderaSollentuna är fantastiska på att spara pengar... De har kommit med riktigt föraktfulla uttalanden om att de inte behöver betala högre löner till lärarna eftersom de inte har några problem med att rekrytera personal ändå, samt motiverar att de inte ger 100% av den föreslagna skolpengen till skolorna med att det effektiviserar verksamheten... exakt hur det skulle fungera vet jag inte, men det kanske modellerar en konkurrensutsättning eller något.
SvaraRaderaTrist att höra, David. Jag hade högre förväntningar på Sollentuna. Men den dystra sanningen är att det inte spelar någon roll för en kommun vad eleverna lär sig i skolan. Det viktiga är budgetbalansen och att alla sitter still i båten.
SvaraRaderaJa, helt klart är det ENDAST pengar som styr!
SvaraRaderaJo, money is the shit - och det på fler sätt än ett. :)
SvaraRaderaSveriges kommuner ska inte vara arbetsgivare för skolorna. Det är de inte bra på. Snål ekonomi blir resultatet... Staten förvaltade skolan en gång. Men vältrade sedan över ansvaret på de näriga kommunerna. Nu höjs röster för förstatligande. Jag instämmer i detta. Ett annat praktiskt problem: rektorn - som ska vara pedagogisk arbetsledare - är den som också sätter lönerna. Det betyder att lärarna inte vågar vara öppenhjärtiga och diskutera skolans problem och mingsskiljaktigheter i detalj. För de är ängsliga för att rektorn ska peta i deras löner. Ett problem i hela landet. Ändra detta. Rak befordringsgång för alla. Och - nedvärdera inte Sveriges alla vikarier. Hjälp dem upp - och in i undervisningen. Alla pedagoger behövs. Mvh Yngve Holmqvist, frilansjournalist, pedagog.
SvaraRaderaJag har riktigt ont i huvudet idag efter en motig dag som har varit alldeles för full. Jag njuter av att du lyfter fram prestationerna hos de 198 skolledarna som vill ha mer makt. Det är verkligen uppenbart att de inte har förmågan att använda den makten så väl. Kanske är det som så att ju mer makthungriga de är desto mindre förmåga att använda makten positivt har de.
SvaraRaderaEn duktig pedagogisk ledare h*n har fullt upp med att följa upp och styra över 35 timmar i veckan och inser vilken bonus det är att individen själv gör något bra av de övriga 10 timmarna.
Det är tungt att möta de som har utgångspunkten att den genomsnittlige läraren har mängder av förbättringspotential att bara ta för sig av när de flesta av oss går på knäna av för mycket arbete som vi gör för pga engagemanget i eleverna. Jag njuter ett citat från dig "Sverige har jävligt mycket bättre lärare än landet förtjänar" när det känns för jävligt.
Yngve, tack för din kommentar. Jag är övertygad om att skolan måste återförstatligas om vi ska få kvalitet och likvärdighet. Jag tror också att det är dit vi är på väg. Ännu för ett och ett halvt år sedan var motståndet massivt. Nu hör du ganska få röster för kommunerna. När det gäller rektorerna måste det vara helt klart vad de ska sätta betyg på och det måste finnas en oberoende granskning av måluppfyllelsen. Då kan individuell lönesättning fungera. Jag skulle hellre ha ålderstillägg än det system vi har nu - trots att jag har vunnit på det själv.
SvaraRaderaJan, tråkigt att du har haft en tuff dag och härligt att höra att jag kunnat lätta den. :)
SvaraRaderaDet är en tung period nu med prov, omdömen och utvecklingssamtal. Undervisningen haltar för det finns ingen tid för förberedelser.
Vi får helt enkelt slåss vidare för drägliga arbetsvillkor och undervisningen i centrum.