torsdag 31 mars 2011

Kommunaliseringen, SVD och denna eviga motvilja mot att rätta till misstag.

I dagens SVD skriver PJ Anders Linder en besynnerlig ledarartikel om den kommunala skolan, "Kommunalråden måste bli skolpolitiker". Han börjar med att gå genom en rad nackdelar med kommunaliseringen, fortsätter med att uttrycka förståelse för Jan Björklunds slutsats att skolan behöver återförstatligas, men landar - utan att bekymra sig med att motivera ställningstagandet - själv i ett annat dike. Man ska inte slösa kraft och energi på att ändra huvudmannaskapet utan man ska istället ägna sig åt att ”se till” att kommunpolitikerna blir skolpolitiker.

Är det inte märkligt att man kan argumentera för kommunaliseringen med ett helt batteri argument för ett återförstatligande, men utan ett enda argument för ett kommunalt huvudmannaskap? Ja om nu inte ”det finns viktigare saker att pyssla med” ska ses som ett argument förstås.
Själv tycker jag inte att det finns viktigare saker att pyssla med i skolans värld. Jag har hunnit jobba i Stockholm, Sollentuna, Norrtälje, Östhammar, Uppsala, Valdemarsvik och Norrköping sedan kommunaliseringen. Det är enorma skillnader mellan både hur mycket man satsar, vad man satsar på och hur man i övrigt hanterar huvudmannaskapet. Ska jag rangordna efter chanserna att få en bra grundskoleutbildning kommer Stockholm och Sollentuna först, Uppsala på tredje plats, därpå Norrköping, Norrtälje, Valdemarsvik och sist Östhammar. En konsekvens av kommunaliseringen är nämligen att den unge som föds i en kommun där det finns få akademiker har väldigt mycket sämre utsikter att få en skolgång som möjliggör vidare studier. I min kommun Valdemarsvik har vi knappt några politiker med högskoleutbildning. De som bestämmer om skolan är bönder och småföretagare. Så är de också betydligt mer bekväma med att diskutera skolbyggnaden än innehållet. Till det får man lägga att även kommuninnevånarna bryr sig mer om omsorg än om kunskap där utbildningsnivån är låg. Det lokala inflytande från föräldrar och elever som angavs som ett av motiven för kommunaliseringen har jag inte sett mycket av någonstans, men i den mån det finns förstärker alltså även det snedrekryteringen.

Kommunaliseringen har proletariserat läraryrket och försett oss med en huvudman som styr oss lärare med järnhand och misstro. Det är en allvarlig konsekvens, och en konsekvens som Linder tar upp i sin artikel. Men den värsta konsekvensen är att kommunaliseringen förstärker de klyftor som redan finns. Så länge skolan är kommunal kan vi aldrig få en likvärdig skola. Så länge skolan är kommunal kan vi aldrig få ett samhälle där alla tillmäts samma rättigheter och ges samma möjligheter - dvs ett liberalt och demokratiskt samhälle. Nej PJ Anders Linder, det är verkligen inte konstigt att ledaren för ett liberalt parti kämpar för ett återförstatligande. Betydligt mer höljt i dunkel är ditt eget motstånd.

46 kommentarer:

  1. Det värsta är den "statliga" byråkratiska apparat som byggts under namnet Sveriges Kommuner och Landsting. Att denna maktapparat både saknar kompetens och förankring i medborgarna är helt uppenbart.

    De har dessutom som arbetsgivarpart missat rättviseaspekten gentemot sin arbetstagare på grund av sin iver att bygga upp sin egen makt. Varken kommunen eller SKL har kompetensen att driva innehålls eller pedagogiska frågor. Jag anser att kommunerna skulle kunna få behålla ett friutrymme kring lokalt utformat innehåll och verkligen ha chansen att göra något av decentraliseringen. Nu har vi ju redan en skolmarknad och då behöver det var en enhetlig uppdragsgivare/huvudman med tillräcklig kompetens för alla skolor.

    SvaraRadera
  2. Den här måste du läsa Helena. http://edvinalam.wordpress.com/2011/03/31/staten-ar-inte-losningen/

    En av mina före detta elever som är väldigt moderat.

    SvaraRadera
  3. Jan, håller helt med om din beskrivning av SKL. När det gäller lokalt friutrymme ska erbjuden möjlighet att påverka vara ett svar på efterfrågad frihet. Så ser det inte ut i skolan.

    SvaraRadera
  4. David, hur ser du på ditt ansvar här? :)
    "Alla som förespråkar en statlig skola måste förklara hur en statlig skola leder till en mer individualiserad utbildning så att alla elever oavsett förutsättningar och kan nå målen i den svenska skolan."

    SvaraRadera
  5. Linder verkar tro att det kan bli avsevärda förbättringar om bara kommunalråden tar sig i kragen och blir "skolpolitiker". I SKL:s årsrapport finns det tydligen några fall där kommuner har nått snabba förbättringar. Så om bara de andra kommunerna gör som dessa, då kommer det troligen bli bra... Resonemanget känns inte direkt övertygande. Det är ju inte direkt så att alla överviktiga har går gått ned i vikt efter att ha sett några stycken lyckats. Jag vet, analogin haltar.;)

    Linder verkar missa det du trycker på: att det är inneboende i systemet med kommunalt ansvar att likvärdighet inte kan garanteras.

    SvaraRadera
  6. Trofinios, analogin fungerar fint för mig. :) Jag är ju kommunpolitiker själv sedan några månader och ser från första parkett hur kommunpolitik fungerar. Rätt mycket som ett gäng ungar runt en kakburk faktiskt.

    När det gäller skolan är det bara på statlig nivå som vikten av god kvalitet är uppenbar. På kommunal nivå är det kostnaden och graden av gnäll som står i centrum.

    SvaraRadera
  7. Förlåt Helena, jag har närt en orm vid min, öh, barm? :) Det jobbiga var ju att Edvin avfärdade det hela som en visitkortsfråga. Föraktfullt tycker jag.

    Personligen förstår jag inte vad som blir bättre av att kommunerna får sköta skolan. Det säger sig själv att det blir mer kostbar byråkrati och mindre nationell likvärdighet... (Och många s.k. kommunpolitiker är icke folkvalda tjänstemän med fasta anställningar, som har alldeles för mycket att säga till om och alldeles för låg kompetens. Men det säger jag inte högt...)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag tycker detta är ett typisk problemlösning för samhällskunskapselever på gymnasiet. Ett av tre bedömningsblock för samhällskunskap 1 a är:

    "Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser. I analysen diskuterar eleven utförligt och nyanserat orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Eleven kan ge välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter och värderar med nyanserade omdömen andras ståndpunkter".

    Jag tycker att ni bör fråga dessa elever, det rör ju deras framtid.

    SvaraRadera
  9. David, så förefaller det vara. :) Dels landar han fel, dels argumenterar han oskickligt. Vem har hävdat att förstatligande ska öka individualiseringen? Och när blev det något som går hand i hand med måluppfyllelse? Inte ens jag tror det och jag åker ändå land och rike kring och predikar individualisering.

    SvaraRadera
  10. Pär, du menar att vi ska begära mer av samhällskunskapseleverna än av PJ Anders Linder?

    SvaraRadera
  11. Helena!
    Hur tolkar du bedömningskriterierna för samhällskunskap 1 A?

    SvaraRadera
  12. Helena, en bra analys över skiftande kommunala förutsättningar ur ett akademiskt perspektiv. Det speglar också matrat "vård-skola-omsorg".

    Bra att du oxå får praktik på kommunalpolitiken à la Svinarp.

    Men det är ju bara FP och LR som ropar på återförstatligande av "lönetarifferna". För vad som glöms bort i debatten var att ni var kommunalt anställad redan på den tiden. Och att SÖ med länskolnämnderna stod för pengarna och pedagogiken, hur och vad ni skulle lära ut.

    Övriga partier har vad jag vet ingen önskan att ändra huvudmannaskapet. Där om råder en politiks enighet. Och för att ha en liten samhällskunskaplektion, demokrati är inte den mest perfekta världen därför det oftast bygger på majoritetens önskan och överenskommelse, men är dess motsatts bättre? Diktatur.

    Mer tankar hittar du på samma ämne här http://pluraword.blogspot.com/2011/03/bjorklund-har-gjort-sitt.html#comments

    SvaraRadera
  13. Linder har en väl en poäng, men det räcker inte. Gillar Folkpartiets skolpolitik grymt mycket. Det är enda partiet som verkligen gör något för att förbättra svenska skolan. Undrar vad du tycker om friskolor Helena?? Lärare kan utnyttjas grymt mycket och deras skrattar hela vägen till banken. Tycker du att det är rättvist att lärare ska ha ganska låga löner, samtidigt har friskolornas chefer och investerare grova inkomster. Dom bor flott, äter flott, lever flott. Inget säger väl att man lär sig för att man går på en friskola med cool reklam för att värva elever. I storstäderna är det ibland rena rama Vilda Västern med mer eller mindre seriösa friskolor.
    Det är klart att det finns bra friskolor, det är självklart. Men det finns mycket Vilda Västern, Bonanza också. Och där skiter man kanske i lärarnas bästa. Så jag tror att om sossarna kan sätta lyset bort från sin gamla flumskola och flumpedagogiken och visa hur lärare utnyttjas nästan son "statare", så då kan sossarna gå framåt.

    SvaraRadera
  14. @Anonym, även om vi har en utbildningsminister som råkar vara Folkpartiledare är han definitivt inte ensam om att driva skolpolitiken.

    Nu för tiden måste han gå till riksdagen för att få igenom politiken. Inte bara förhandla med Alliansbröderna i regeringen. Och i utbildningsutskottet är det M-dominans.

    SvaraRadera
  15. Jag rekommenderar Skolministeriet kl 21.03 ikväll. Det handlar om katederundervisning men jag hoppas att jag får fram min poäng att ropandet efter nytt och skället på katederundervisning är SKLs sätt att kamouflera att det verkliga problemet är dåligt ledarskap för skolan som gör att man inte ser när besparingar ställer till det eller när extra resurser behövs.

    SvaraRadera
  16. Ursäkta Jan, men hur får du in SKL i detta?

    Har de sagt något om att det finns "lärar ledd" undervisning, eller det journalister kallar katederundervisning, som är onödig?

    SvaraRadera
  17. Hej Helena, du är så duktig och briljant som skolpolitiker. Har du läst den pågående artikelserien om den svenska skolan i DN? Förmodligen har du det. Maciej Zaremba, och idag 6/4 Inger Enkvist skriver fantastiskt om förfallet i Sverige och om den starka finska skolan. Kan du inte lägga upp artiklarna på länk här? Otroliga artiklar om ett jättehaveri i skolpolitiken sedan många år!

    SvaraRadera
  18. Det talas om den svenska skolans totalhaveri på ett sätt som jag inte hört på 30 år! Det beror på att alla problemen pågått i 30 år eller mer. Nu har det växt till ett gigantiskt problem. Främst socialdemokratiska sympatisörer skyller ifrån sig eller skriker hysteriskt!

    SvaraRadera
  19. Totalhaveri, komplett förfall, förvirring, flum, verklighetsförlust, hyckleri, bortförklaringar och allmänt kaos.... . Varför blev det så här i skolpolitiken, socialdemokrater?

    SvaraRadera
  20. Inger Enkvist och Helena von Schantz, ni är Sveriges främsta kvinnliga utbildningspolitiker, direkt eller indirekt!

    SvaraRadera
  21. Plura, det var redan när SKL hette kommunförbundet som de började lansera "nya" metoder med undertexten att genomgångar och traditionell undervisning var fel. Det finns många lärare som kan återberätta den obehagliga känslan när rektorer eller skolfolk varit på möte med SKL. Då hände i stort sett alltid något som liknar det som skedde på Tolvåkersskolan, då slängdes böcker, då startades oförberedda teman och då anställdes obehöriga lärare i mängd.

    SvaraRadera
  22. Jan, kan så vara. Men att fastna i det som varit hjälper inte framtiden. Från 1 juli 2011 är det ett lagbrott att inte följa den nya kraven.

    Får väl säga som den gamla refrängen: "Låt oss glömma bort i morgon" och travestera "Låt oss glömma bort igår".

    SvaraRadera
  23. Nej, vi ska inte fastna i det förgångna men nu är det dags att skolans huvudman låter bli att kladda med inkompetenta fingrar och istället följer lagen. Jag lutar åt en statlig huvudman för att lösa upp målkonflikterna och ta bort jävssituationen mellan friskolor och kommunala skolor men är inte säker i ställningstagandet. Jag kan tänka mig att ge kommunerna en sista chans att se till att det blir uppföljning av det viktigaste uppdraget och att skolproblem åtgärdas.

    SvaraRadera
  24. Jag tänkte göra lite reklam kring mitt inlägg om varför katederundervisning blev så hett. Det börjar ta form och leder vidare till dessa frågeställningar också.

    http://janlenander.wordpress.com/2011/04/05/varfor-blev-katederundervisning-sa-hett/

    SvaraRadera
  25. Det kommer att anställas lika många obehöriga
    framöver. Examinationen av lärare går ned i volym,
    och då kommer kommunerna (rektorerna) att läsårs-
    anställa. Det är fortfarande tillåtet. Att ge obe-
    höriga t.v.-anställning är däremot, nästan, förbjudet.

    SvaraRadera
  26. Hej Helena

    Börjar Bonnie B bli senil. Hennes argumentation ligger på Dagisnivå och hon är en skam för alla liberaler i landet. Be henne flytta till Fi...
    Fast snällare. Jag är just nu såååå arrrg.

    SvaraRadera
  27. Pär, det gör jag inte för jag är språklärare. :)

    SvaraRadera
  28. plura, du och jag är åsiktsfränder när det gäller mycket, men inte när det gäller huvudmannaskapet. Jag ger inte ett ruttet lingon för lokalt inflytande när det gäller grundskolan. Den ska följa skollag och läroplan och vara likvärdig - därmed basta. En god grundutbildning är statens främsta uppgift och inget som ska bero på hur lokalpolitiker sköter budgeten och prioriterar.

    SvaraRadera
  29. Anonym, jag är tveksam till friskolereformen - i varje fall i sin nuvarande utformning. Ska vi ha friskolor måste vi ha en oberoende och systematisk resultatkontroll så vi kan reda ut vem som verkligen gör ett bra jobb och vem som bara påstår sig göra ett bra jobb. Med en bättre uppföljning kan man inte snåla på lärarlöner och ändå ha goda resultat.

    SvaraRadera
  30. Plura, nog får du väl ändå medge att Jan Björklund är duktig på att få genom sin skolpolitik? En orsak till att han är det är att han tar reda på vad lärare, elever, föräldrar och forskare upplever som problem och försöker göra något åt det. Det handlar inte om ideologi så mycket som om problemlösning.

    SvaraRadera
  31. Har du varit på Skolministeriet, Jan? Vad kul! Det måste jag lyssna på.

    SvaraRadera
  32. Anonym, tack snälla. Jag blev så glad över dina varma ord. Självklart har jag läst artiklarna. Jag ska både skriva om dem och länka till dem.

    SvaraRadera
  33. Plura, vi behöver inte fastna i det förflutna, men nog är det väl tämligen klokt att dra viss lärdom av det?

    SvaraRadera
  34. Jan, inga fler chanser till kommunerna. Det säger jag fast jag tycker att min kommun (Norrköping) har en ovanligt bra skolförvaltning, för det räcker inte att vissa kommuner sköter sig. ALLA skolor ska vara bra.

    SvaraRadera
  35. Anonym, så illa tror jag inte att det är. Du kan inte fastanställa en obehörig och det är bökigt att behöva motivera och pappersexercera varje termin.

    SvaraRadera
  36. Kristian, vad är det som har gjort dig så upprörd?

    SvaraRadera
  37. Helena, två saker.

    Visst ska man kunna sin historia för att förstå sin framtid. Men hakar man upp sig på historien som anldening till att inte förändra är det allvarligt.

    Visst tror jag att Björklund tar reda på hur det ser ut. Fast det inte alltid gillas av andra. Samtidigt måste jag säga att han och Alliansregeringen återförstatligat redan nu i smyg.

    Nya skollagen har kraftigt minskat huvudmännens möjligheter när det gäller påverkan på undervisningen. Lagen pekar direkt ned på förskolan och skolan. Dessutom har förskolchefer och rektorer fått makten över den inre organisationen och delegationsrätt. Dags att tillämpa det om två och en halv månad.

    SvaraRadera
  38. För inte så länge sen hade adjunkterna konstitu-
    torial på sina tjänster och tarifflöner. Därmed oåtkomliga för påtryckningar från politiker via rektor, och de utgjorde en profession. Idag avgör politiker hur det skall undervisas i våra skolor. Den som försöker hålla kravnivån uppe riskerar sin lönekarriär. Alltså sätts de betyg som föräldrar och politiker/rektorer kräver.
    Inget händer om inte lärarkåren ges autonomi i sin yrkesutövning. Det visste man förr.

    SvaraRadera
  39. Plura, jag är positiv till nya skollagen, men vi följde inte den förra och jag tror att vi följer den här först när jag ser det.

    SvaraRadera
  40. Anonym, så var lärarna också frispråkiga, kritiska och bildade på den tiden. Autonomi och systematisk och oberoende kunskapskontroll vore två rediga kliv i rätt riktning.

    SvaraRadera
  41. Helena, med ditt konstaterande står vårt hopp till en Skolinspektion jagar skolan in i de juridiska processerna.

    Tyvärr ser jag tendensen att det är juristerna som kommer att styra skolan via förvaltningsdomstolarna om ni inte skärper er.

    SvaraRadera
  42. Helena

    Förlåt min kryptiska text.
    Det handlar om sedlarna och sedelfeministerna. Att en liberal ikon går i bräschen för ett så omoget tilltag, är väl ett enormt lågvattenmärke...

    SvaraRadera
  43. Helena, ifall jag kunde byta huvudman nu direkt så skulle jag förorda det. För tillfället satsar jag på att lyfta fram vilka förbättringar huvudmannen för skolan måste åstadkomma och hoppas trots allt kommunerna tar chansen. Det är viktigt att inse att en statlig huvudman också kan fortsätta sopa skolproblem under mattan och spara på fel saker då de heller inte lyckas få till uppföljning av lärares viktigaste uppdrag.

    SvaraRadera
  44. Undrar vad Göran Persson och alla dom inkompetenta skolpolitikerna från socialdemokraterna säger idag!? Allt kunskapsförakt och allt flum måste väl någon gång straffa sig. Det har verkligen straffat sig!!
    Bra Helena von Schantz att du och andra modiga finns. Du är en väldigt duktig skolpolitiker.

    SvaraRadera