söndag 20 februari 2011

Bloggtips: Gossarnes riddare Mats Olsson


Det har varit magert med blogginlägg från mig ett tag. Först hade vår folkpartiförening årsmöte och därefter åkte Djäkneparksskolan till Vadstena för att jobba med implementering och Tänk Om i två dagar. I går började sportlovet och då åkte vi till Stockholm. Inte så sportigt kanske, men väldigt trevligt. :)

Då känns det som ett bra läge att rikta blicken mot en favoritblogg: Tysta tankar.
Det kan ske rätt tvära kast i Mats Olssons blogg, men ofta handlar det om förskolan, Malmö och det som är dagsaktuellt i skol- och annan debatt. För några veckor sedan blev Mats upphöjd till allmän genusdebattör/expert. Han har framträtt i radion, i pressen och citerats flitigt. Roten till det är en mycket välläst artikel på Newsmill: Klass 9 A har en sexistisk inställning till pojkar.
Missa inte heller radioklippet. Mats låter lugn som en filbunke och säger väldigt kloka saker. I Tysta Tankar finns det många bra inlägg runt det här, men eftersom Mats är så otroligt produktiv är det enklare att använda sökord än att bläddra sig bakåt i bloggen.

P.S. Bilden har jag snott från photofunia mästaren Mats själv.

16 kommentarer:

  1. Ja, Mats är nog också min favoritbloggare ännu mer än du är men du är å andra sidan den som går i bräschen i de riktigt tuffa debatterna för att skolan snart ska börja bli bättre.

    SvaraRadera
  2. Jag sticker ut hakan och hävdar att det måste till tuffa tag mot alla riktiga problemsituationer. De ska åtgärdas snabbt. Lämna den generella peka på grupp diskussionen och se till så att det blir konkret. Ingen undervising som tillåts misslyckas om och om igen. Jag är väldigt nyfiken på dina kommentarer på Skolan måste ha elevfokus på Newsmill.

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/17/skolan-m-ste-ha-elevfokus

    SvaraRadera
  3. Tyvärr var det en hemsker människa som förstörde hela kommentarsdelen på den artikeln. Jag blev både trött, uppgiven, arg och uttråkad. Synd. Kanske jag kan ge mig på radioklippet en annan dag. Sängdags nu, skola imorgon. Tjohej.

    SvaraRadera
  4. Carina, jag tror att det är städat nu, Newsmill är ganska bra på det. Vilken bra förtydligande kommentar du skrivit.

    SvaraRadera
  5. Tack Helena, Janne och Carina! Nu blev jag både glad och generad.

    Det var en omskakande upplevelse att möta det hårda debattklimatet på Newsmill. Jag vill att nätet ska vara en vänlig plats.

    SvaraRadera
  6. Jan, har precis kommit innanför dörren efter en vecka på språng, så kommentarerna på Newsmill får vänta litet. Men jag kan inte se att du riskerar mycket mothugg om du säger att skolan ska ha elevfokus. :)

    SvaraRadera
  7. Carina, vet precis vem du tänker på. Hon kommenterar flitigt under mina artiklar också. I synnerhet den om sexköpslagen. :)

    SvaraRadera
  8. Mats, you aint seen nothing. Debattklimatet i partipolitiken får Newsmill att te sig som en västanfläkt. Där skulle det passa med operamusik. Men inte Wagner så mycket som Verdi eller Donizetti. :)

    SvaraRadera
  9. Mats, jag tyckte just att du hade en sådan fin och respektfull ton öppen för vänlig diskussion. Sånt gillar jag. Då kan man komma fram till enorma saker tillsammans och måste inte envist hävda sin egen rätt in absurdum. Jag förstår att du blev ledsen.

    Tack Jan, det är roligt att berätta om upplevelser från skolans värld. Den dök bara upp när jag läste din artikel.

    Helena, då förstår jag varför du kände dig lite missmodig förut. Det går ju inte att resonera med en ilsket skrikande människa.

    SvaraRadera
  10. Rubriken blev nog i snällaste laget, redaktören ändrade men min var lika snäll. Sen är inte hela artikeln alls lika snäll och jag har nog funderat lite kring farorna med den också. Att börja uppmana föräldrarna att klaga när deras barn inte får rätt undervisning kan få en hel del svåröverblickbara konsekvenser. Kommunernas totala mesighet och nedstoppande av huvudet i sanden fick mig dock att bestämma mig för att vi borde välja den vägen trots allt.

    SvaraRadera
  11. Carina, så är det förstås. Men jag har också väldigt många strider samtidigt. Jag är obekväm i kommunen, obekväm i Folkpartiet och obekväm i debatten. Det innebär att det ibland skriks från så många fall att jag blir vimmelkantig. :)

    SvaraRadera
  12. I en tidigare bloggpost skrev jag lite om bildning och bifogade några länkar till artiklar angående Roms, Aténs och Jerusalems absolut grundläggande betydelse för vad bildning är. Du tackade för detta.
    Vill återigen påpeka att den klassiska bildningen är oundgänglig för att förstå världen, varför det ser ut som det gör i Europa kulturellt, och andra aspekter. För mig är det ett fullkomligt mysterium att den klassiska bildningen - trots socialdemokratin från slutet av 60-talet och framåt - till skillnad från andra europeiska länder i stort är borta från den intellektuella kulturen här. Det finns borgerliga medier som definitivt fortfarande håller den klassiska bildningen högt, men jämför med hur det såg ut för t.ex. 40-45 år sedan i Sverige. Den ytterst eminente utbildningsministern, er partiledare, har om jag minns rätt talat starkt för just bildningens betydelse (som kontrast till socialdemokratins alltmer uppséendeväckande excesser inom utbildningspolitiken under lång tid). Detta lovar mycket gott, men utgångsläget vad gäller bildningskulturen jämfört med andra kulturländer i Europa är, ja hur ska man säga .... ? Naturligtvis är socialdemokratin orsaken till sakernas tillstånd, men vad är det som säger att en tidsanda och en kvardröjande s-mentalitet måste hålla för evigt?
    Nej, Bommersvik, någon politisk s-avdelning i Sörmland och Partihögkvarteret har inte samma dignitet som Atén, Rom och Jerusalem för förståelse av politiska skeenden i världen, Europas och Västvärldens historia, osv. Även om man via retoriken sedan 70-talet understundom fått intrycket att så skulle vara fallet.

    SvaraRadera
  13. Vill också tillägga att du gör en mycket stor insats för den svenska utbildningspolitikens omsvängning från socialdemokraternas enligt mig dåliga politik för kunskap och bildning. Jag frågar mig om det skulle vara på sin plats att införa t.ex. Harold Blooms skönlitterära kanon i vissa akademiska och beslutsfattande kontexter. För att bildningen är sammanhangsskapande. Det kan kompletteras med 2-3 orienterande verk om det antika Grekland, resp. Romarriket och Jerusalem.

    SvaraRadera
  14. Anonym, tack för ditt beröm. :) Jag minns dina inlägg och jag delar din tro på klassisk bildning. Det finns ett utilitaristiskt tänk runt skolan som leder fel. Men det är inte lätt att vända det här. Bara för att nämna ett hinder, det är inte så många lärare som är bildade längre.

    SvaraRadera
  15. Förvisso har du rätt i att det krävs en del att vända saker och ting efter orgierna i bildningsförfall. Men utan några jämförelser i övrigt så trodde ju många i slutet av 80-talet att DDR, och resten av östblocket skulle stå sig i evinnerlig tid. Så blev det ju kort tid därefter inte. Tänk på bilden av den kraftiga, ståtliga trädstammen - som visade sig vara helt murken och rutten inuti. Onekligen en intressant metafor. Nå: det är en nästan kriminell (överord kan tyckas, men likafullt) nedmontering av bildningen som ägt rum. Om du skulle göra en empirisk jämförelse mellan våra närmaste grannländer och humanioras och bildningens ställning där jämfört med hur läget har varit under socialdemokratins domvärjo här - jag tror att du skulle bli nedslagen av resultatet. I alla händelser - stå på dig!

    SvaraRadera
  16. Det finns utöver dig ett antal andra borgerliga intellektuella vars insatser för kunskap och bildning i Sverige är epokgörande i ordets mest positiva mening. Dessa är t.ex. PJA Linder på SVD:s ledarredaktion, Docent Johan Lundberg, chefredaktör på Axess, framlidne Leif Alsheimer, Professor Ebba Witt-Brattström,Professor Inger Enkvist, Carl Rudbeck, för att ta några exempel.

    SvaraRadera