tisdag 7 december 2010

Lärarförbundet slåss mot väderkvarnar

I går när jag äntligen hade tid att uppdatera min blogg och läsa några av mina favoritbloggar fick jag klart för mig att ett av mina egna blogginlägg är uppe för debatt. Det handlar om ett inlägg där jag ifrågasätter Eva-Lis Siréns mandat och motiv för att samarbeta med Anders Knape i försvar för det kommunala huvudmannaskapet.

LR:s presschef nämnde inlägget i sin blogg Tankar om Skolan, men några timmar senare var rekommendationen borta. Nu har det här tagits upp på Dagens Opinion och Zoran Alagic förklarar att han fick uppmaningen att rensa i bloggen av sin chef. Man får också förstå att det skedde efter påtryckningar från LF.

Det hela är rätt ironiskt. En konsekvens av kommunaliseringen som jag sörjer alldeles speciellt är att lärarkåren blivit så tyst och undfallande. Den här rättningen i lärarleden innebär att missförhållanden kan pågå länge utan att uppmärksammas. Den innebär också att vi lärare blivit allt sämre föredömen för våra elever. Hur ska vi kunna lära ut demokrati, civilkurage och ansvar om vi inte praktiserar sådant själva?
Det ligger en slags bitter ironi i att Lärarförbundet faller in i SKL:s tradition av att tysta missnöje och debatt. Detta strax efter att man i ohelig allians med denna illa sedda huvudman och arbetsgivare stuckit broderförbundet LR i ryggen och vantolkat sina egna medlemmar.

Vad var det då jag skrev som behövde censureras? Tydligen är det slutmeningen som väckt mest anstöt: ”Vore jag medlem i Lärarförbundet skulle jag inte bara be att få tillbaka medlemsavgiften, jag skulle baske mig kräva skadestånd. Skadestånd och Eva-Lis Siréns huvud på ett fat.” Uttrycket att begära någons huvud på ett fat är både frekvent och nött. Det används för sådant som hämnd, straff, negativ konsekvens. Just i det här fallet är det som ligger närmast till hands Siréns avgång. Tanken att det skulle tolkas bokstavligt är absurd.
Jag menar att Eva-Lis Sirén i sin roll som ordförande för Lärarförbundet har svikit sitt uppdrag på ett avgörande sätt och därför gjort sig förtjänt av kritik. Istället för att framföra sina medlemmars önskemål och driva deras frågor mot en arbetsgivarpart har hon ingått en ohelig allians med arbetsgivaren och dessutom missrepresenterat sina medlemmar.

Det är inte lärare som skriver vad de tycker som är din motpart, Eva-Lis Sirén. Tvärtom är ditt uppdrag att hålla mig och sådana som mig i handen och mota undan Anders Knape med högaffeln. Vad i all sin dar är poängen med att göra tvärtom?



Bloggar: Mats i Tysta Tankar var den som fick mig på spåret. Ett annat fackförbundskritiskt inlägg i min blogg.

17 kommentarer:

  1. Det stora lärarfacket, som SKL och många politiker gärna påpekar att de är, kanske snart måste inse att de inte är någon underdog och att det krävs nya former av ansvarstagande. De kanske får börja vara lite lyhörda för vad lärare tycker.

    SvaraRadera
  2. Mitt huvud rullar redan sen dokumentationsdiskussionerna, så jag kan lika gärna lägga det under nästa bila - kan det vara så att Lärarförbundet någonstans någongång förespråkar kommunaliseringen så aktivt för att förskolorna (om jag förstått saken rätt) redan innan kommunaliseringen var kommunala. En slags olycksalig kombination av att man har levt så länge i det kommunala systemet med bestraffningar och tystnadskulturer att man glömt att det finns något annat, inte vill riskera att hamna utanför resten av skolväsendet igen, och trivs rätt bra med den frihet det ändå finns i att ingen har insyn i vad man gör?

    SvaraRadera
  3. Mm, jag förstår inte vad jag gör i facket (LR) fortfarande. Så besviken man har blivit, så många gånger. Deras senaste debattartikel i SVD lämnar också en hel del övrigt att önska...

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är bättre att granska fackföreningarnas agerande hårdare än att gå ur dem.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas att analyser av det slag Morrica gör inte blir något som höjer debattläget mellan lärare utan att det istället blir en tankeställare för Lärarförbundet. Gammalt är gammalt men nu håller det inte att prioritera medlemmarnas ekonomiska intressen så högt att man kör över lärarnas värderingar i andra frågor. Vi lärare är i skolan för att vi brinner för kunskap och elever. Falsk statistik som skadar elevernas rättigheter finns det inte många som vill ställa upp på.

    SvaraRadera
  6. Jan, jag har ondgjort mig över fackpampar som inte bryr sig om att lyssna på medlemmarna några gånger. I ärlighetens namn har vi de företrädare vi förtjänar. Det är medlemmarna som ska ryta till när deras pengar eller ord missbrukas.

    SvaraRadera
  7. Morrica, du måtte ha ett litet och diskret huvud för jag har inte sett det rulla och jag tycker jag läser din blogg rätt omsorgsfullt. :) Din teori är plausibel, men i ett förbund där man företräder en massa olika yrkesgrupper måste man väl för helskotta kunna hålla dem isär?

    SvaraRadera
  8. Jag tar åt mig av ovanstående och börjar öva mig!

    http://www.youtube.com/watch?v=aUfDxRelPHg

    SvaraRadera
  9. David, jag är rätt nöjd med LR själv. För det första uppfattar jag att de just lyssnar till medlemmarna, för det andra är både Metta Fjelkner och många andra flitiga i debatten och för det tredje driver de en hård och konsekvent linje mot arbetsgivaren samtidigt som och trots att LF kryper upp i famnen på SKL.

    SvaraRadera
  10. Bomdadill, en liten bild i denna sena aftontimma: SKL är en auktoritär och sträng förälder som förväntar sig att barnen utför många hushållssysslor mot en minimal fickpeng. Som så många dylika föräldrar ökar denna tveksamma förälder sin makt genom att spela ut syskonen mot varandra. När så storasyster Eva-Lis Sirén kryper upp i famnen och piper fy vad lillayster är dum är det ett omoraliskt men bekant handlingsmönster.

    SvaraRadera
  11. Kul att du är nöjd Helena. Då kan vi dra oss tillbaka då?

    LRs hårda linje har jag inte sett någonting av. Menar du att det var en hård linje att se vårens förhandlingar som en seger, iom att vi fick behålla våra ferietjänster (som vi redan hade) och att vi fick "samma löneförhöjningar som alla andra"?

    SvaraRadera
  12. Bilden av SKL som den auktoritära föräldern visar tydligt vilken usel arbetsgivarpart SKL är. Så ska man inte behandla sina anställda.

    SvaraRadera
  13. Jag har formulerat mig ganska tydligt kring vilken stor negativ roll SKL har spelat när det gäller de sjunkande kunskapsresultaten.

    SvaraRadera
  14. http://janlenander.wordpress.com/2010/12/07/hur-kan-skolan-bli-battre/

    SvaraRadera
  15. David, vem har sagt att jag är nöjd? Det är knappast det intryck man får om man läser min blogg i varje fall. Men jag är nöjd med att LR tar reda på vad medlemmarna tycker innan de yttrar sig, jag är nöjd med att de inte bara drev en kraftfull kampanj inför avtalsrörelsen utan verkligen lyckades påverka opinionen.

    SvaraRadera
  16. Jan, jag tycker att föräldraliknelsen stämmer otäckt väl och jag undrar hur vi ska kunna lära ut demokrati när vi inte själva lever i en demokratisk verklighet?
    Tack för länken, jag ska genast surfa dit. :)

    SvaraRadera