Så har tiden kommit för att gå från teori till praktik. Min
läxpraktik.
Först av allt vill jag klargöra att jag på inget sätt
inbillar mig att jag sitter inne med något tolkningsföreträde, eller facit när
det gäller bra läxor. Det går att både lyckas och misslyckas på en lång rad
olika sätt som lärare beroende på så många faktorer att det som ger high five i
en klass kan vara Titanic möter isberget i en annan. En förutsättning är att
eleverna är med och utformar konceptet - eller åtminstone köper det.
En lärare i en FB-tråd berättade att hennes rektor har
infört totalt läxförbud på skolan. Om det hände på min skola skulle jag inte längre
kunna göra ett bra jobb. Läxor är ett av mina viktigaste
undervisningsinstrument. Framför allt gäller det i arbetet med elever med låg
måluppfyllelse, låg motivation och/eller från hem med bristande
studietradition.
… Det att inte kunna göra ett bra jobb kanske inte låter så
alarmerande i alla öron, men att vara lärare och inte kunna göra ett bra jobb
är skadligt både för den fysiska och psykiska hälsan. Det är som att befinna
sig i någon av de nedre kretsarna i Dantes inferno. För mig är läxor sålunda blodigt
allvar.
Det offentliga ifrågasättande av läxor som har pågått de
senaste tre åren har påverkat elevernas inställning. För två år sedan hade jag
aldrig haft en elev som ifrågasatte att det skulle finnas läxor. Jag hade
heller aldrig haft någon elev som konsekvent vägrade göra sina läxor. Det kan
jag inte längre stoltsera med. Och vem är det som vägrar och ifrågasätter? …
Rätt gissat. Elever med låg måluppfyllelse, låg motivation och/eller från hem
med bristande studietradition.
Läxans basingredienser
1. Förankring och överenskommelse med eleverna. Syfte,
rimlig tidsåtgång, typ av läxa och uppföljning bör ingå.
2. Tydligt syfte kopplat till fakta, färdighet, förmåga
eller förståelse.
3. Syftet och uppföljningen ska alltid vara kända av
eleverna.
4. Riggning för framgång. Alla ska kunna lyckas utan större
ansträngning.
5. Systematisk uppföljning med feedback.
6. Systematisk hantering av icke-gjorda läxor.
7. Utvärdering.
Helenas bästa
läxrecept del 1: Svenska
Väcka, väcka läslust, aldrig döda läslust – där har vi mitt
svenskmantra. Det präglar min undervisning och det präglar även läxorna.
Eftersom de två delarna hänger samman blir det här en lång redogörelse.
Vid de högstadieskolor där jag jobbat har praxis varit tre
valfria böcker som läxa varje termin. Det är den läxan jag använder mig av. Det
här är också den viktigaste av alla läxor. Varje elev som blir en lustläsare
har fått förutsättningar att lyckas i skolan.
Hur gör jag då för att maximera nyttan av denna ack så
vanliga läxa?
För det första lägger jag mycket tid på syftet. I åk 7 är alltid det övergripande målet i
svenska att varje elev i klassen ska tycka att det är kul att läsa. Jag talar
om att det är målet och varför jag uppfattar det som ett så himla viktigt
mål. Jag talar också om vad ingångsläget
i klassen är. Hur många som redan gillar att läsa, hur många som är neutrala
och hur många som hatar att läsa. På så vis blir målet hela klassens gemensamma.
Vi läser artiklar om läsning, jag och läs-glada elever
berättar varför vi tycker så mycket om läsning – vad vi läser, när vi läser och
vad vi får ut av det. Artiklarna läser jag högt, vi går genom svåra uttryck och
diskuterar innehållet.
Parallellt med det här brukar jag alltid ha någon
högläsningsbok. Vargbröder är favoriten i åk sju. I åk 8 brukar det bli
Pionjärerna av Richard Powell. Det fanns
en sönderläst kopia av den boken på vårt sommarställe när jag var barn. Den var
sönderläst av en anledning. Moral,
omoral, sensmoral, en stadigt ökande grad absurditet och en lika stadigt ökande
mängd glada skratt. Tyvärr går det inte att köpa längre, men jag håller hårt i
mitt ex. J
När allt detta bäddande är klart är det dags att hitta
böcker. Vi går till skolbiblioteket och där hjälps alla åt med allas böcker.
När det är elever som inte kan ange någon boksort de gillar frågar jag om
filmer och tv-spel och försöker utröna om det är skräck, humor, fantasy,
spänning eller verklighet vi ska leta efter.
Uppföljning:
Under de 4 – 6 veckor eleverna har på sig gör jag en lista
på vad de läser, ställer frågor om läsningen av typ, hur gillar du…, de läser
läxboken i skolan vid flera tillfällen så att jag ser att alla har en bok och
verkligen kommit in i den. Jag påminner om deadline och förbereder genomgången
som består av muntlig eller skriftlig bokredovisning.
Muntlig bokredovisning.
Syften:
1.
Väcka läslust och öka kunskapen om läsutbud hos
eleverna i klassen.
2.
Etablera
en gynnsam miljö för muntliga redovisningar.
3.
Göra det lätt och lustfyllt att redovisa
muntligt.
4.
Göra det lätt och lustfyllt att vara en god
publik.
5.
Säkerställa att alla elever har läst en bok.
6.
Förbättra stämningen och sammanhållningen i klassen.
Allas lika värde måste bevakas. Det gäller att se upp med alla former av
särbehandling av klasskamrater – positiva som negativa. … Och några goda skratt
skadar aldrig.
Jag lägger en hel del tid på att
tala om vad jag har för förväntningar på publiken och varför. Vänlig
uppmärksamhet på den som redovisar från varje elev, flera frågor på varje
redovisning och en applåd när det är avslutat. Jag talar om att initierade och
bra frågor som visar lyssnande och intresse är bedömningsgrund i svenska.
Eleven som redovisar får sitta i lärarstolen och uppmanas
snurra och njuta så mycket som möjligt. Jag ser till att klassen är knäpptyst
och visar ingen pardon vid störmoment eller bristande uppmärksamhet. Kraven på
den som redovisar är små, men alla ska berätta vad det var för slags bok,
varför de valde just den, vad de tyckte om den och vem de tror skulle gilla
just den boken. På slutet ställer
klasskamraterna och jag frågor. Det brukar bli många frågor och bra frågor. Favoriten är ”Höll den dig uppe om nätterna?”.
Det är inte bra med
många redovisningar samma lektion. Några per lektion lättar upp stämningen och
stimulerar. Fler än tre på raken anstränger publikens goda uppförande och
intresse.
Jag försöker alltid rigga för att kunna ge beröm – dvs rigga
för framgång.
Skriftlig bokredovisning:
Syften:
1.
Väcka läslust och öka kunskapen om läsutbud hos
eleverna i klassen.
2.
Göra det lätt och lustfyllt att redovisa skriftligt.
3.
Väcka och aldrig döda /släcka skrivlust.
4.
Säkerställa att alla elever har läst en bok.
5.
Förbättra stämningen och sammanhållningen i
klassen. Allas lika värde måste säkerställas.
Även här är det viktigast att eleverna talar om varför de
valde boken, vad de tyckte om den och vem de rekommenderar den till. När alla
har lämnat in sina redovisningar skriver jag en rapport som alla i klassen får
där jag berättar vad var och en i klassen har läst, vad de har tyckt om sina
böcker och citerar ur deras redovisningar.
Exempel ur en sådan
för åk 9.
X har läst: Pojken som kallades Det av Dave Pelzer. Boken
är verklighetsbaserad och handlar om Daves tragiska och svåra barndom. X tyckte
att boken var värre än han hade väntat sig och chockerades av Daves uppväxt.
Han rekommenderar boken till ”sådana som gillar verkligt spännande och
läskiga böcker.”
X har också läst Pojken som kallades Det av Dave
Peltzer. X tycker att
boken är mycket gripande och att alla borde läsa den. ”Om jag skulle sitta
med i nyhetsmorgon och recensera den här boken skulle den självklart få fem
solar av fem möjliga. Det är en av de bästa böcker jag har läst.”
X har läst:
Inte bara kompisar av Rosie Rushton. Huvudtemat i boken är vänskap och
X rekommenderar boken till alla som glömt bort vad kamratskap är och till alla
som vill ha något att bita i. Så här beskriver han sin läsupplevelse: ”När
jag började läsa den här boken kändes det som bortkastad tid, men jag kämpade
mig ändå genom hela boken. Det är jag glad över för nu efteråt inser jag att
boken hade ett så bra budskap att den blev bra.”
X har läst:
Kukbruk av Manne Forsberg. En sexual
och samlevnadshandledning som framförallt riktar sig till tonårspojkar. X
tyckte att boken var intressant och tycker att alla tonåringar kan ha glädje av
den. Så här skriver hon: ” Denna bok var kul att läsa. Ganska intressant att
någon har gjort en sådan bok. Det var en sak som var dålig: att han skrev den
som om den bara lästes av killar.”
X har läst
Hoppsan jag är Död av Arto Paasilinna. Boken börjar med att huvudpersonen dör. Själen lever dock kvar och det
är om det här ”spöket” boken handlar. X väntade sig att boken skulle vara rolig
och det var den också, men han tyckte att den tappade tempo mot slutet. ”Boken
var bra i början men sedan hände det något och den blev bara inte så bra.”
Han rekommenderar ändå boken till alla som gillar humor.
Ogjorda läxor?
Vad händer om man inte har gjort sin läxa? När det gäller
den muntliga redovisningen blir påföljden bara att jag förhör mig med eleverna
om hur mycket de har kvar och när de tror att de kan göra redovisningen. Det
här är alltid den första redovisningsformen för den motiverar eleverna mest och
det är också lättast att verifiera att alla verkligen har läst och på rätt
nivå. När det gäller skriftliga bokredovisningar får de som missat deadline
skriva sina på vår återläsningstid – även här följer jag upp ända tills jag har
fått in alla. Går det att fuska? Man kan
komma undan med att inte ha läst hela boken när det är skriftlig redovisning
(att de är inne i boken verifierar jag ju under resans gång), men det är
ovanligt att det händer mer än en gång. Det är inte kul att bli citerad och få
frågor om boken av klasskamrater om man inte har läst den. Min generella
erfarenhet är att nästan alla elever är ärliga om sin läxläsning om syftet är
klart och uppföljningen hålls mellan dem och mig. Påstådd läxläsning ska också
alltid ställas mot färdighetsutveckling. Om en elev inte visar läsutveckling
ställer jag frågor om läxläsningen och följer upp mer noga.
När jag är säker på att alla läser och att läsmotståndet är
brutet följer jag upp att det finns en progression och att böckernas
svårighetsgrad motsvarar de egna ambitionerna.
Jag kopplar alltid läxläsningen till resultaten – ibland i form av
frågor, ibland i form av konstateranden. Det bästa jag vet är kunskapsresor – när någon
i klassen har gjort ett jättelyft och kan bli intervjuad om hur det har gått
till inför klasskamraterna. Ett
läshatande gossebarn gick från ett svagt G till MVG från åk 7 – 9. Sådant
påverkar hela klassen i rätt riktning. Betygen i pannan suddas ut. Inget är längre hugget i sten.
I åk 9 kör jag mycket med klassiska noveller. Då är en
vanlig variant att vi börjar med högläsning i skolan så intresset väcks,
fortsätter som läxa och följer upp med skriftliga frågor och samtal om novellen
i helklass. Det här är mina absoluta favoritlektioner i svenska. Det kommer
fram så mycket klokt och det blir ofta både skratt och etik och moral under de
lektionerna. Där gör jag ingen affär av om någon elev inte har läst varje novell.
Det är konsekvens nog att inte kunna delta ordentligt i samtalet. Samtalet brukar
dessutom väcka nyfikenhet. Elever som missat läser ofta novellerna efteråt.
Föräldrarna och
svenskläxan? Jag brukar skriva ett brev till alla föräldrar där jag
förklarar läxupplägget, mina mål och föreslår hur man som förälder kan hjälpa
till. Inget läxtjat eller lästjat, däremot mycket gärna frågor om boken,
intresse för läsandet och möjliggörande. Det kan handla om ”Tyst, Kalle
läser.”, att hjälpa eleven/klassen/mig att detektiva fram rätt bok, läggdags
med bok som sällskap eller ingen dator/smartphone efter nio på vardagar.
Läxuppföljningen sköter jag. Misslyckas jag frågar jag eleven om stöttning
hemma kan vara en bra idé och om jag ska tala med föräldrarna. När det gäller läxor går jag aldrig över
elevens huvud.
Hur skulle det gå om jag gjorde allt det här men läsningen
skedde i skolan?
Det som skulle gå förlorat är dels viljeyttringen, egenmakten och sannolikheten för klassresor och ett tydligt samband mellan insats och utdelning. Men den största förlusten vore den minskade möjligheten att upptäcka det sällskap, den tröst, den
underhållning och den klokskap en bok kan ge. Upptäckter som flera av eleverna jag citerar högre upp gjorde just tack vare sina läsläxor.
Det finns få saker som går upp mot att bli så tagen av en bok
att man inte kan sluta läsa, eller så wowad av det man läst att man inte kan
sluta tänka på det. Helst ska boken läsas i sängen eller i favoritfåtöljen,
inget får störa men gärna en kopp te på nattduksbordet. Om all läsning sker på
hårda stolar, under lysrör, under tvång, med klasskamrater som fnissar, harklar
sig, pruttar, skruvar sig på stolen, bilar som startar eller tutar utanför, ljudet
från luftkonditioneringen, kurret i magen, ständiga avbrott … Hur tröstad,
wowad, underhållen blir man på en skala?
Skolan är utmärkt lämpad för läsning som kollektiv
upplevelse, men ska man verkligen få klart för sig vad skönlitteratur kan ge alldeles
på tumanhand med en bok måste läsningen hem och det måste finnas ett element av
egenmakt, av att vilja ge läslusten en chans.
Varje elev som hatar att läsa är
ett allvarligt skolmisslyckande. Varje elev behöver någon gång ha haft en bok som hållit
dem uppe om natten.
Detta mycket intressant inlägg visar ju också inte minst på att "läxdebatten" kantrar då vi lägger olika saker i ordet och företeelsen "läxor". De läxor du beskriver här är ju i allra högsta grad relevanta och uppbyggliga. Grattis till dina elever! :)
SvaraRaderaTack Henrik. :)
SvaraRaderaUpplyftande sätt du ser på vad läxor är. En form av feedforward. Min dina syften skapar du ett lärande som ger möjlighet både till mängdträning av ord och ords betydelse som kritiskt tänkande. Två viktiga komponenter i det livslånga lärandet. Om jag tittar i backspegeln var det lärare som dig man minns för att de hade ett syfte med läxan. Inte bara läxa för att man ska ha läxa. I det senare fallet var alltid mitt standardsvar: Jag har läst. Å inte gjorde man det.
SvaraRaderaSå läxor på ditt sätt ligger mycket i Hatties linje vad jag kan se och ger du grunden för läsförståelsen. Frågan är bara vad vi gör med de som slentrianmässigt ger läxor utan ett syfte och återkoppling.
Plura, stort tack för din varma analys som värmer och glädjer på ett fruset och blåsigt Island. :) Jag tror att svensklärare måste älska både böcker och ungar och dessutom veta eller ta reda på var de bästa mötesplatserna finns för de två för att lyckas fullt ut.
SvaraRaderaHärlig läsning! Intressant att få en inblick i din vardag på ett högstadium. Jag jobbar på lågstadiet och kämpar nu med skrivläxor varje vecka. De flesta tycker det är spännande och kul. De som tycker det är jobbigt har ofta motstånd mot skrivande öht. Svår nöt. Viktigt att göra det som inte är roligt ibland, förhoppningsvis kommer de märka sin kunskapsutveckling. Annars lär jag visa dem! :)
SvaraRaderaTack Anna. :) Det är inte alltid roligt att lära, men det är nästan alltid roligt att kunna. Men det är viktigt att leta efter skrivuppgifter som får också de ovilliga att gå igång. Humor och fantasy brukar funka på högstadiet.
SvaraRadera