Det
hänvisas stup i kvarten till forskning i diskussioner om läxor. Ett
vanligt påstående är att vi lärare inte ska tycka en massa utan istället rätta
oss efter forskningen.
På
mig reser sig nackhåren när någon uppmanar mig att rätta mig efter forskning.
Jag intresserar mig för forskning och jag är villig att testa det mesta, men
det jag rättar mig efter är det facit jag får varje lektion, varje dag i mitt
klassrum. Lär sig och utvecklas eleverna, ökar motivationen, är de delaktiga,
tar de mer och mer ansvar?
Jag
är inte heller i övrigt säker på att referenserna till forskning leder rätt.
Dels för att det är ett svårbeforskat och glesbeforskat område, dels för att
läxor handlar om mer än kunskapsresultat. Men som sagt, även för att jag inte
ser poängen med att väga ett redskap lärare redan kan välja eller förkasta mot
forskning. Varför slåss för begränsat handlingsutrymme, för ett verktyg mindre
i verktygslådan?
Helt
oberoende av poängen med forskningsreferenser blev jag rätt ställd när jag
googlade de fem forskare Pernilla Alm hänvisar till som stöd för sitt
läxmotstånd. Den enda av dem som inte lyfter värdet av och nyttan med läxor är
Lucas Gottzén. Det är inte så konstigt. Hans forskning handlar inte om skola
utan om socialt arbete. Lucas Gottzén har beforskat våld i nära relationer,
genus i allmänhet och maskulinitet i synnerhet. Läxor har han kommit in på i en
studie vid namn ”Föräldraskap som norm och praktik”. Läser man
artikeln handlar det även här mycket om könsroller och faderskap. I de 8
familjer han studerar är läxor en vanlig källa till bråk, men som sagt – inte
ämnet för studien.
Så
till de övriga fyra. Låt oss granska ett av Pernilla Alms påståenden: ”Vi vet
att läxor har låg eller ingen effekt på inlärningen upp till årskurs fem.”
Ingen av de forskare Pernilla Alm anger har påstått att läxor inte har någon
effekt upp till årskurs fem. Samtliga konstaterar att den positiva effekten av
läxor är minst för de yngsta eleverna och ökar med stigande ålder.
En
första undran – vad är det som är konstigt med det? Det är naturligt att
effekten är lägre hos små barn. Läxmängden och svårigheten ökar med elevernas
ålder. På lågstadiet kan 10 minuter av lättsam karaktär vara lagom. På
gymnasiet kan det röra sig om 2 - 3 timmar intensiva studier. Det
säger sig självt att 10 minuter om dagen inte har någon jätteeffekt på
kunskapsresultaten. Men eleverna får mer än kunskapsträning. De tränar förmågan
att lära på egen hand, ansvarstagande, förmågan att skjuta upp belöningar och
de får se att arbete ger utdelning, att den som tränar mer kan mer. Det är
heller ingen vinnande strategi att gå från inga läxor till två timmar läxor
utan något däremellan. Läxvana och studievana måste byggas upp gradvis.
Först ut bland Pernilla Alms fyra utländska forskare är
Harris Cooper, forskaren bakom en stor metastudie på läxforskning. Jag citerar
från hemsidan:”Duke University researchers have reviewed more than 60
research studies on homework between 1987 and 2003 and concluded that homework
does have a positive effect on student achievement.”
Här är något av vad Harris Cooper
har att säga om läxor för yngre barn: ”Cooper
said the research is consistent with the "10-minute rule" suggesting
the optimum amount of homework that teachers ought to assign. The
"10-minute rule," Cooper said, is a commonly accepted practice in
which teachers add 10 minutes of homework as students progress one grade. In
other words, a fourth-grader would be assigned 40 minutes of homework a night,
while a high school senior would be assigned about two hours. For upper high
school students, after about two hours' worth, more homework was not associated
with higher achievement.
The authors suggest a number of reasons why older
students benefit more from homework than younger students. First, the authors
note, younger children are less able than older children to tune out
distractions in their environment. Younger children also have less effective
study habits.
But the reason also could have to do with why
elementary teachers assign homework. Perhaps it is used more often to help
young students develop better time management and study skills, not to
immediately affect their achievement in particular subject areas.
"Kids burn out," Cooper said. "The
bottom line really is all kids should be doing homework, but the amount and
type should vary according to their developmental level and home circumstances.
Homework for young students should be short, lead to success without much
struggle, occasionally involve parents and, when possible, use out-of-school activities
that kids enjoy, such as their sports teams or high-interest reading."
Här
är länken till en sammanfattning av Duke-studien: och här till hela rapporten: https://larrycuban.files.wordpress.com/2011/06/review-of-educational-research-2006-cooper-1-62.pdf
Rapporten
är mycket läsvärd. Det här är forskning av bästa slag. Nykter, saklig forskning
med massor av referenser, där många frågor förblir obesvarade. Jag
har tidigare lyft Jonas Vlachos och Anders Jönsson som exempel på svenska
forskare av detta slag. Anna-Karin Wyndhamn förtjänar också sådant omnämnande.
De
två följande forskarna, Marzano och Pickering, är starka försvarare av läxan.
De ger många handfasta råd kring hur läxor fungerar bäst. Det här säger de två
om läxfritt: ”If a district or school discards homework all together it will be
throwing away a powerful instituional tool” Här är länken till deras artikel: ”The case for and against homework”.
John
Hattie då, sist ut bland Pernilla Alms forskare men i Sverige verkligen inte
minst. Här har jag sådan tur att Nicklas Myhrbjörk skrev om just Hattie och
läxor i en kommentar i Johan Kants blogg. Jag citerar:
”Jag
tar mig oblygt friheten att sticka in huvudet här,eftersom jag precis sitter
med Hattie uppslagen framför mig, så kan jag passa på att expandera
argumentationen en aning, och lägga till lite exakta siffror, (som de
presenteras av Hattie):
Effektstorleken
av “Homework”, Läxor är d=0,29, vilket tex kan jämföras med motsvarande värde
för “Klassens storlek” som är d=0,20
Vidare
noterar Hattie, att effektstorleken verkar variera kraftigt mellan årskurser
och mellan ämnen.
Effektstorleken
var högst inom matematik, och lägst inom vetenskap och samhällskunskap.
I
vissa studier så ser man att effektstorleken fördubblas mellan (motsvarande)
lågstadiet (elementary) och mellanstadiet/högstadiet (junior high), och
fördubblas igen mellan högstadiet och gymnasiet (high schhol).
Effektstorlek
av läxor “Elementary” är t.ex d=0,15, och för “High School” d=0,64
Och
att effektstorleken är större för högpresterande “higher ability” än för
lågpresterande “lower ability” elever…
En
egen notering och reflektion är bland annat att en effektstorlek på d=0,64 (i
sammanhanget), är massiv, och väger rakt numeriskt därmed för
högstadiet/gymnasiet i storleksordningen ~10ggr tyngre än minskade
klasser(!)”
Tack för att du hade gjort den läxan, Nicklas. En läxa mindre
för lilla mig. :)
Nu när de fem forskare Pernilla Alm namngav är hanterade kan
vi ta oss en titt på några fler. Den främsta internationella läxkritikern är en
amerikansk författare – inte forskare – vid namn Alfie Kohn. Han är motståndare
inte bara till läxor utan även till betyg och prov. Här är länken till hans
hemsida: http://www.alfiekohn.org/
Det är många forskare som har ifrågasatt Alfie Kohn, bland
annat just Harris Cooper. Den britiska kognitionsforskaren Dan Willingham har
skrivit den i mitt tycke bästa uppgörelsen: Alfie Kohn is bad for you and dangerous for yourchildren.
I min artikel tog jag upp en stor brittisk studie som dels är
betydligt färskare än de övriga jag har behandlat här, dels har fokus på vad
elever uppger att de verkligen gör i läxväg, till skillnad från vad lärare
delar ut. Här är länken till den artikeln: http://www.theguardian.com/education/2012/mar/29/homework-linked-better-school-results.
Och
till information om studien på Oxfords Universitets hemsida: http://www.education.ox.ac.uk/about-us/study-emphasises-value-of-doing-homework/
I
min artikel nämner jag också Finlands utvärderingssystem. Eftersom Finland har
två nationalspråk finns en hel del information även på svenska. Här är en stor
och färsk rapport om matematik, en rapport som illustrerar varför
PISA-resultaten aldrig kommer som samma överraskning i Finland som i Sverige: http://www.kommunerna.net/sv/databanker/evenemang/material/2013/rektorsdagar/Documents/24.10.80.Kristian%20Smedlund_UBSutv%C3%A4rderingar_matematik.pdf
De
finska ämnesvisa utvärderingarna visar stark effekt av läxläsning – med ett
undantag – engelska. Här är andelen språkbad på fritiden en betydligt större
framgångsfaktor än läxläsning. Varför det inte innebär att man ska strunta i
läxor i engelska tar jag upp i nästa blogginlägg.
Efter
denna långa översyn av läxforskningsläget vill jag lyfta det problematiska med
den här typen av forskning. Jag tog redan upp det här med överdrivna slutsatser
av att läxor har mindre effekt på studieresultaten hos yngre elever än hos
äldre. Vanan att lära sig på egen hand måste tränas upp och befästas genom god
återkoppling. Den är inget vi föds med. De barn som växer upp i en
intellektuellt berikad miljö har emellertid påbörjat träningen långt före
skolan och har därför ett försprång både när det gäller kunskap och metodik.
Det försprånget behöver vi använda som en hävstång för att lyfta alla elever.
Vi får inte tillåta det att skapa känslor av överlägsenhet och underlägsenhet.
Ett
annat problem med läxforskning är det osäkra underlaget. Vi kan inte jämföra
mellan länder, eller orter med läxor och andra utan för det finns inga
utan. Studierna handlar om mycket eller litet tid på läxor – inte om
läxor eller inga läxor.
I
Sverige har vi det omvända problemet. Här har eleverna få läxor och
skillnaderna är stora mellan skolor. Av mina tre barn var det ett barn som hade
läxor på lågstadiet, de två andra hade inga. På mellanstadiet var det igen ett
barn som hade läxor och två som inte hade några – men det handlade inte om
samma barn. Ser jag på mina elever (Sollentuna, Upplands-Väsby, Märsta,
Hallstavik, Gimo, Uppsala, Norrköping, Valdemarsvik) uppfattar jag att eleverna
har fått mindre och mindre läxor och att läxor framför allt ges på
gymnasiet.
Vad
händer då med den elev som inte har tränat upp någon läxvana under sin skolgång
och så får två timmar om dagen på gymnasiet? En läxbörda som för övrigt bara
ger cirka 30 timmars arbetsvecka. Vad händer på högskolan?
Om
en skola går från enstaka läxor utan förankring, syfte och mål till inga läxor
– vad finns det då att utvärdera och beforska?
I Skolverkets material Läxor i Praktiken tar de
upp ytterligare ett forskningsdilemma: ”Pedagogikprofessorn Jan Eric
Gustafssons studie från 2013 innebar därför ett trendbrott i svensk
läxforskning. I en effektstudie visar han att det finns ett positivt samband
mellan hur mycket tid klasser i årskurs 8 lägger ner på matematikläxor och
deras resultat på matematikprov. Gustafsson kritiserar också internationell
forskning om läxors effekter på lärandet och menar att sådana studier måste se
till klassens resultat som helhet istället för att utgå från elevernas
individuella resultat. Om det på individnivå inte går att se ett positivt
samband mellan hur mycket tid eleverna ägnar åt läxor och hur väl de presterar
på prov är det lätt att dra den förhastade slutsatsen att läxor inte leder till
kunskapsutveckling. I själva verket kan det svaga sambandet istället vara en
effekt av att elever med större kunskaper inte får lika många läxor och att de
gör läxorna snabbare än elever med sämre ämneskunskaper”.
Jag
avslutar del två av läxduellen – Director’s Cut med en fråga. När mina elever misslyckas
med att klara kunskapskraven, eller med att nå sina egna mål relaterar jag
alltid det till deras arbetsinsats. Har de skött läxorna, använt lektionstiden,
ökat svårighetsgraden på sin läsning, ägnat mer av sin fritid åt engelska,
tittat på franska filmer, använt de språkappar jag rekommenderar. Vad
säger man till en elev som inte når målen i en läxfri skola?`Tyvärr min
undervisning håller inte/ tyvärr, du måste ha sovit bort lektionerna / tyvärr
du är inte tillräckligt begåvad?
I
mina ögon är det viktigaste skälet till att läxor behövs att det så tydligt
etablerar elevens makt över sin egen inlärning. Vill jag så kan jag. Vill jag
så vet jag hur man gör. För sanningen är ju faktiskt den att har vi fått
redskapen och träningen kan vi lära oss nästan vad som helst på egen hand. Jag
lärde mig att navigera och sköta en amatörradio på egen hand, min son har lärt
sig spela piano på egen hand och mina föräldrar lärde sig turkiska på egen
hand. Men så har vi också alla både haft och gjort en och annan läxa…
Jag blev förvånad när Pernilla Alm avslutade sin slutreplik med: "I en debatt är det viktigt att man håller sig saklig och till fakta. När von Schantz påstår att jag vill ha läxförbud och att forskningen jag hänvisar till inte håller – då visar hon med tydlighet att hon inte har gjort den läxa hon varmt förespråkar." Vad i all världen byggde hon det på?
SvaraRaderaTack för att du gör läxan (och ett bonustack till NIcklas Myhrbjörk - också för hans granskning av Eva-Lotta Hulténs artikel i DN, även det i Johan Kants blogg)
Anonym, det är inte kul att bli kallad osaklig och ohederlig på SVD.se, men det hade varit ännu mindre kul att ha visat sig vara osaklig och ohederlig på SVD.se. :) Instämmer i uppskattningen av Nicklas Myhrbjörk.
SvaraRaderaHelena, det är en krävande uppgift att granska referenser så som du gör här, och i sanningens namn kan jag inte säga att jag just nu har tid och ord att själv göra det. Av samma anledning kan jag därför inte heller avgöra ifall din granskning förefaller rimlig (no offence, men alla vi som vill försöka undvika att hamna i polariseringens klor måste vara överens om att det gäller att hålla huvudet kallt i dessa tider).
SvaraRaderaGrundläggande bör vi alla vara överens om att lärande är på samma gång lustfyllt och krävande.
En analogi: till min egen förvåning har jag nu följt ett antal säsonger av "The Walking Dead". När det är som värst, och döden härjar får en person ur det yngre gardet höra av en av de äldre i lägret att "vi har alla våra uppgifter att utföra. Just nu är det din uppgift att läsa Tom Sawyer". Läxa som meningsfull, sinnesvidgande ansvarsuppgift, ordinerad med avseende till omständigheter, mål och personlig status. Känn på den. ;)
Ser fram emot att läsa del 3.
"... tid och *ork" (rad två).
RaderaHenrik, inte gör jag anspråk på att täcka hela forskningsläget - bara på att utvidga resonemangen i min artikel när det gäller forskning och ge mer underlag för mitt påstående att de forskare Pernilla Alm hänvisar till inte ger stöd för hennes påståenden. Det vågar jag påstå att jag lyckas med.
SvaraRadera... Tom Sawyer, det är ingen dålig läxa även om Tom Sawyer själv var en dålig läxläsare.
Jag började intressera mig för fenomenet Läxfritt i höstas när min son började i en klass som tillämpade detta. Resultatet blev en längre text med fokus på Pernilla Alms och John Hatties böcker. Texten finns att hämta som PDF här:
SvaraRaderahttps://docs.google.com/file/d/0By-LXCBFF9m1TnJWcC1FYlF3VDA/edit?usp=docslist_api