Det går inte att skriva om läxor när huvudet och hjärtat är
fullt av det som hänt och händer i Paris. Jag gick från skolan strax efter sex
i onsdags, belåten med min planering och framförhållning inför morgondagen och
kom hem till idel skrikande rubriker. Ett Frankrike, ett Europa i
chock-tillstånd. Kvinnan som slog in koden och släppte in mördarna och själv
gömde sig under ett skrivbord och överlevde. Massakern på några av Frankrikes
skarpaste, roligaste, mest talangfulla och modiga personer. Poliserna som
mördades, varav en var troende muslim och tvåbarns-pappa, den andre far till en
liten bebis. Det enorma polisuppbådet med täta uppdateringar. Alltsammans gav en stor tyngd över
bröstet. Det var så mycket mer än det
nog så skakande mänskliga lidandet. Det var 11 september, polariseringen och de
indragna fri- och rättigheter som följde.
Det var buddhastatyerna i Afghanistan– förlusten av ovärderlig kultur. Den mörka skuggan av vad som händer i
Mellanöstern, av IS, Bashar-Al-Ashars förtryck, läget i Irak och Iran. … Men störst av allt
tyngde att det så tydligt var en attack mot just yttrandefriheten – den frihet
på vilken alla andra friheter vilar.
För mig väckte det här också minnen och associationer.
Flykten från ett invaderat Kuwait genom Saudiarabien 1990, seglingsstoppen i
Oman, Jemen och Suez 1993 …
De här två bröderna anger Al Quaida i Jemen som
uppdragsgivare. När vi var i Aden -93 hade landet precis blivit fritt från
kommunismen och från Ryssland. Ovanför gatorna hängde affischer med porträtt på
de fängslade ledarna. Taxichaufförer och butiksägare tog varje tillfälle
att förklara varför de var så glada över att ledarna satt i fängelse. Det fanns en
sådan optimism och framtidstro. Nu var de fria att säga och göra vad de ville.
Nu kunde Jemen bli ett blomstrande och framgångsrikt land. Det var fattigt och smutsigt, men alla vi
mötte var vänliga och så bubblande pratsamma, lyckliga över kontakt med någon
från väst. Utom när jag röde mig med min ryska väninna från en båt jag har
glömt namnet på. Hon behövde inte prata engelska – alla i affärerna förstod
ryska. Misstro, rädsla, förakt och hat
var reaktionerna då. Just den kontrasten fick mig bättre än något annat att
förstå tyngden av det förtryck de precis undkommit. Vi seglade från Jemen
smittade av all entusiasm och lycka, övertygade om att landet gick en ljus
framtid till mötes. Redan året därpå var det islamistiska förtrycket etablerat
över hela Sydjemen. Samma förtryck, samma brist på mänskliga rättigheter, men
ett religiöst förtryck istället för ett politiskt. Medellivslängden har stigit litet från de 36 år
det var då, men Jemen är fortfarande ett av världens fattigaste och mest ofria
länder.
Varför är det så viktigt att ett gäng fransmän uppmuntras
att häckla fritt? Och vad har det med
mina minnen och upplevelser av krig, förtryck och Mellanöstern att göra?
En läxa som inpräntades i mig i Aden 1993 var i hur liten
utsträckning våra mänskliga fri- och rättigheter är självklara och hur usla
odds vi har mot förtryckare som har en statsapparat och en armé till sitt
förfogande. Hur störtas despoter? Det kan handla om krig, kupper, vapenmakt,
men det främsta vapnet är och har alltid varit pennan. Idékampen är viktigare
än den beväpnade kampen, och satir och karikatyr är några av de allra vassaste
vapnen. Satiren behövs också för att förebygga att vi aningslöst
och enfaldigt tillåter att våra fri- och rättigheter naggas bort en liten bit i taget. Det är lätt att falla in i
att bara se till sin egen trygghet och bekvämlighet, blunda för hur andra
drabbas så länge man själv har det OK. Vill det sig illa gör vi det enda tills
vi yrvaket tittar oss omkring och inser att allt det tidigare generationer slogs för är förspillt.
Man kan förstås väcka och visa nyanser på många sätt. Imre Kertez bok Mannen utan minne fick mig bättre
än något annat att förstå hur det Tredje Riket kunde uppstå och även hur lätt
det skulle kunna återuppstå precis var som helst där folk är litet fogliga och
bekväma– just precis för att vi är upptagna med våra små vardagliga bekymmer, inte vill bli störda eller oroade av
tråkigheter, för att saker smyger sig på ett litet steg i taget. Vi vill att
det ska vara bra och vi intalar oss att det är bra.
Det finns en hel del
människor som undrar varför de här karikatyristerna måste provocera så till den
grad. Varför kan de inte lämna något i fred? Jag förstår det med yngre
människor, men när det är folk i min egen ålder – har de glömt hur mycket
längre yttrandefriheten brukade sträcka sig? Ser de inte att vi redan har
blivit mer övervakade, mer ängsliga, mindre fria att ifrågasätta? Vi har redan blundat och svalt alldeles för mycket.
När en
maktfaktor som en religion, ideologi, politiker, företeelse blir helig, när
fri- och rättigheter urholkas och försvinner, då är vi alla i fara. Så ja - de måste faktiskt provocera, de gjorde det för att de var tvungna, för att de ansåg att det var
det enda rätta. All makt måste kunna
häcklas, inget får vara heligt. När journalisterna på Charlie Hebdo ritade sina
provocerande karikatyrer var de en av alldeles för få väckarklockor med
alldeles för liten räckvidd. Något den här attacken antagligen har fått till
stånd är att deras budskap hörs både bredare och längre. Nu vilar det på oss
alla att se till att det vi får i världen är mer frihet, mer tolerans, mindre
lättkränkthet – inte det Al Quida och IS vill se för alla muslimer, på sikt för
hela världen - ofrihet, intolerans, misär, fotbollsplaner som blir
avrättningsplatser och lik som hänger från lyktstolpar för småsaker.
Så här lyder texten om satir på wikipedia:
”Satire and irony in
some cases have been regarded as the most effective source to understand a
society, the oldest form of social study.[10] They
provide the keenest insights into a group's collective psyche, reveal
its deepest values and tastes, and the society's structures of power.[11][12] Some
authors have regarded satire as superior to non-comic and non-artistic
disciplines like history or anthropology.[10][13][14] In
a prominent example from Ancient Greece,
philosopher Plato, when
asked by a friend for a book to understand Athenian society, referred him to
the plays of Aristophanes.[15][16]”
Voltaire är den riktigt stora vägbrytaren på det här området
och så här beskriver han vår aningslösa, bekväma och faktiskt farliga lunk
genom tillvaron:
Voltaire:
« Un
jour, tout sera bien, voilà notre espérance Tout est bien aujourd’hui, voilà
l’illusion. »
”En dag kommer allt att vara bra, det är vår förhoppning.
Allt är bra idag, där har vi illusionen.”
Och här kommer satiren in:
« Heureux qui jouit agréablement du monde ! Plus
heureux qui s’en moque et qui le fuit ! »
de Voltaire
Lycklig den som njuter i förnöjsamhet av världen! Lyckligare
den som driver gäck med den och som flyr den!
Det finns de som tycker att man självklart ska få häckla
sådant som politiker, finanshajar och andra sekulära makthavare, men inte religion eller religiösa makthavare.
Varför i fridens namn inte? Religion har genom tiderna stått för lika mycket
förtryck och elände som något annat. Och
det är till stor del på satirikers axlar de friheter vi nu tar för givna
vilar. Voltaire utkämpade sina främsta
strider mot den katolska kyrkan och långt innan hans 1600-tal var satir ett
vapen mot förtryck i Mellanöstern.
Wikipedia igen: ”In the 10th century, the writer Tha'alibi recorded
satirical poetry written by the Arabic poets As-Salami and Abu Dulaf, with
As-Salami praising Abu Dulaf's wide breadth of knowledge and
then mocking his ability in all these subjects, and with Abu Dulaf responding
back and satirizing As-Salami in return.[77] An
example of Arabic political satire included another 10th-century poet Jarir
satirizing Farazdaq as "a transgressor of the Sharia"
and later Arabic poets in turn using the term "Farazdaq-like" as a
form of political satire.[78]”
Här ett klipp som handlar om satir i
Persien, nuvarande Iran på 1400-talet.
”Ubayd Zakani introduced
satire in Persian literature during the 14th century. His work is noted for
its satire and obscene verses, often political or bawdy, and often cited in
debates involving homosexual practices. He wrote the Resaleh-ye Delgosha, as well as Akhlaq al-Ashraf ("Ethics of the
Aristocracy") and the famous humorous fableMasnavi Mush-O-Gorbeh (Mouse and Cat), which was a political
satire. His non-satirical serious classical verses have also been regarded as
very well written, in league with the other great works of Persian literature. Between 1905 and 1911, Bibi Khatoon Astarabadi and other Iranian writers wrote notable
satires.”
Europa vaknade senare, men skulle inte ha varit det Europa
vi har idag utan satir i ord och bild. Genom snart ett halvt årtusende är det
Frankrike och England som har burit ledartröjorna. Från Voltaire och Swift till
Charlie Hebdo och Monty Python. Länk till 15 historiska karikatyrer somförändrade både våra livsvillkor och världspolitiken.
Ytterligare en grupp tycker att vi kan få häckla alla andra religioner men inte Islam för att det kan få muslimska invandrare att känna sig ovälkomna eller spä på antiislamska stämningar. Det är detsamma som att säga att alla muslimer i Sverige, Frankrike och andra länder är främlingar, gäster som vi ska vara hövliga mot - inte jämnbördiga invånare i vårt land. Säg det till den spöstraffade bloggaren i Saudiarabien, till det här syriska tecknarparet, till de här muslimska satirikerna. De muslimer som bor i vårt land är inte några ömkliga stackare som vi behöver skydda från verkligheten. Att särbehandla en religion - det är att få folk att känna sig ovälkomna, att spä på antiislamska stämningar. Vi sitter i samma båt och vi har samma plikt och rätt att ta till årorna och peka ut grynnor allesammans.
Satir, respektlöshet och ifrågasättande av makten, allt det
är sådant som utmärker Frankrike, men i Sverige gillar vi inte konflikter. När vi märker att vi är av olika åsikt byter vi
taktfullt samtalsämne och undviker därefter att hamna i samma sällskap. I
Frankrike lutar man sig ivrigt över bordet och börjar argumentera. Det är ingen
slump att det här landet har haft flera revolutioner och bönder som hötter med
högafflar från sina traktorer mitt på
Champs-Èlysées. Det är heller ingen slump att fransmännen idag sluter upp kring sin Charlie Hebdo,
både de flitigt häcklade politiska ledarna som Hollande och Sarkozy, medierna
och folket. Alla klutar sätts till för att tidningen ska överleva. Nästa nummer
kommer ut nästa vecka, och framtidsutsikterna har snarare blivit ljusare än
mörkare för Charlie Hebdo efter attentatet.
Här i Sverige håller vi som vanligt låg profil. Det gör mig
både besviken och ledsen. Okej om vi är för fega för att delta i en obekväm
kamp om idéer, frihet, ofrihet och nöjer oss med att njuta frukterna av andras
uppoffringar och risktagande. Okej om vi inte är villiga att dra ner det heliga
från sina piedestaler i dyn oberoende av om piedestalerna är politiska, religiösa eller kändisrelaterade. Men kunde vi inte åtminstone visa vårt öppna och
tydliga stöd för de som tar den här farliga och obekväma kampen? Våra friheter
och rättigheter vilar ju faktiskt i inte föraktlig grad på uppoffringar och
strider som utkämpats i Frankrike, England och USA. Yttrandefriheten är ingen självklarhet och ändå är det genom
yttrandefriheter vi haft och tagit oss som vi har erövrat alla de andra
friheterna.
Men det finns en tidning som utgör ett tydligt undantag,Expressen. Jag blev så glad när jag såg deras torsdagsframsida att jag blev
tårögd. Ännu gladare blev jag när jag läste det lösnummer jag för en gångs
skull köpte. Hur kunde de få ihop ett så bra nummer så snabbt? Artiklarna,
karikatyrerna med förklaringar och analyser – det kändes både hoppingivande och
katharsiskt att läsa tidningen. Ännu
idag står det Je suis Charlie på första sidan.
För mig var det här att det var just Expressen en stor sak. När vi flydde
från kriget i Kuwait var vi bland de första västerlänningarna som kom ut. Vi
blev jagade av journalister av alla slag och från alla länder – och
värst av alla var Expressens. De ringde receptionen och uppgav att de var
familj, när vi talade om att vi inte ville ha bilder publicerade kontaktade de
våra släktingar och vänner över både Sverige och Finland. Den bild de raggade
upp föreställer mig i trosor och t-shirt med en bebis i famnen och en 3-åring
bredvid mig – en bild jag aldrig skulle ha lagt upp på FB om det hade funnits
på den tiden – än mindre velat se i kvällspressen. De mjölkade också en helt
orelaterad affär till det yttersta – Boforsskandalen. Medan vi bodde i Kuwait köptes det företag min
man jobbade för, Philips Elektronikindustrier, av Bofors. Hans uppdrag i Kuwait
var support för militära radarsystem. Expressen fick det att låta som om vi
närmast var vapensmugglare. Här är länkarna till de artikel jag fortfarande
hittar på nätet, LA Times och källan
Associated Press.
Det var så illa att vi inte kunde flytta tillbaka in i vårt
hus utan fick tillbringa ett halvår i ett hyrt hus i Akalla. Det visade sig
vara ett klokt drag. Våra hyresgäster i Sollentuna fick besök av Expressen kort
efter att vi kommit hem. Besöket ägde rum närmare tre på morgonen och inleddes
med att våra hyresgäster blev förevigade i nattlinne och kalsonger.
Johanne Hildebrand: Björn Söder spelar fundamentalisterna i händerna (SVD)
DN:s huvudledare: Jo, det är vi mot dem.
Somar Al Naher: Kampen står mellan fascism och frihet (Aftonbladet)
När jag hämtade den artikeln fick jag se att Aftonbladet är Charlie idag. Med lättnad.
DN:s huvudledare: Jo, det är vi mot dem.
Somar Al Naher: Kampen står mellan fascism och frihet (Aftonbladet)
När jag hämtade den artikeln fick jag se att Aftonbladet är Charlie idag. Med lättnad.
Ifall vi inte försvarar våra friheter så blir inte läxornas möjligheter till utveckling av intresse, för vad är utveckling utan frihet. Jag erkänner att jag jag ansett Charlie Hebdo vara en vänstertidning med tramsiga provokationer som inte tillför något. När något sådant här händer blir det då för mig så tydligt att det absolut inte bara är åsikterna man håller med om som det är viktigt att släppa fram.
SvaraRaderaSå sant, Jan. Yttrandefrihet är ingen bekväm frihet och satir en alldeles särskilt obekväm yttring - men en viktig sådan. Det kanske viktigaste är att den motverkar vår tendens att sätta företeelser och personer på piedestal.
SvaraRaderaEn fascinerande berättelse, Helena, med både ethos, logos och pathos! Vad gäller sakfrågan har vi inte alltid så lätt att bestämma oss för vilket ben vi ska stå på här i Sverige (PW skriver om detta i dagens DN).
SvaraRaderaHenrik, tack. .) Jag läste artikeln av Wolodarski. Det var välbehövligt med en sådan historielektion.
SvaraRaderaTack för din text Helena som jag delar för den är viktig!
SvaraRaderaTack snälla Karin. :)
SvaraRaderaSedan (alltid detta "sedan") går det ju också att se saker ur ett lite annat perspektiv. En bekant till mig som jobbat som fängelsepräst 20 år i Paris - och fortfarande gör det - väljer att betona problemet ur ett annat perspektiv. I Frankrike hyllar man liberté men i vilken utsträckning får det ske på betoning av fraternité? Så här skriver han:
SvaraRaderaI was deeply troubled by news of this week’s killings of journalists at Charlie Hebdo, France’s beloved satirical newspaper, by two French Muslim brothers of Algerian descent, Chérif and Saïd Kouachi. I’ve been haunted by footage I saw of these gunmen’s shooting of a police officer in cold blood on a Parisian street where our good friends live and where we regularly stay. The killing of four hostages in the Jewish kosher grocery store by another jihadist activist, followed by the French police’s shooting of all three gunmen, has made this a traumatic week for France and the world.
Should we be surprised by these killings? Offense, resentment, and shame carried by many young Muslim men and others on the margins today incite rage. In this case, the rage is directed against the dishonoring gaze and mocking words of journalism that appears to consider nothing sacred, except free speech.
In the twenty years of my chaplaincy ministry in our local jail and in prisons around the world, I have witnessed the consequences of the exercise of free speech over and over. Exercising your freedom of speech to say whatever you want in a prison context (and many other places too) is possible, but it is not advised, especially if your words increase offense and lead to a sense of powerlessness and shame when the offended one may not have an effective way to respond. If you disrespect someone’s mother, girlfriend, or even fellow gang member, you will likely pay the consequences at some point.
Cartoons of a naked Prophet Mohammed published by Charlie Hebdo, as well as images of the victims of Israel’s recent bombing of Gaza or America’s tortured detainees add to many Muslim people’s experience of being disrespected by the powerful status quo. Chérif and Saïd Kouachi sought to vindicate the honor of Mohammed (and his followers).
Many second generation immigrants, like Chérif Kouachi and his brother (who was orphaned and then raised in France’s foster-care system), experience tremendous alienation growing up in Western European countries as disaffected minorities, and they find refuge in their identity as Muslims. Chérif Kouachi was reputed to have been first radicalized in his early twenties when he saw images and heard reports of American soldiers torturing Iraqi prisoners in Abu Ghraib prison.
The tremendous violence unleashed on Palestinians by Israelis has radicalized many young Muslims. Attacks on Muslims in Iraq, Syria and Yemen by Americans and their coalition through bombing raids, drone attacks, incarceration and torture is radicalizing many more. And Western media that dishonors Islam or justifies violent actions against it only adds salt to the wounds.
People all around the world have reacted to the massacre at Charlie Hebdo by identifying with the slaughtered journalists, who have come to represent freedom of speech. Masses of mainstream Westerners with signs “I am Charlie” or “We are Charlie” (“Je suis Charlie”; “Nous Sommes Charlie”) are effectively cloning en masse those viewed by Muslims as dishonoring and mocking Islam.
When the French public and their sympathizers choose to first and foremost stand in solidarity with champions of freedom of speech (the French value of freedom or “liberté”) rather than prioritizing pursuit of communication and mutual understanding with Muslims (the value of brotherhood or “fraternité”), they further dishonor disaffected Muslims, provoking them toward deeper frustration and resentment and increasing violence.
(på *bekostnad av fraternite).
SvaraRaderaHenrik, det där är precis de välbekanta och förrädiska tongångar som fick mig att lägga så lång tid på det här blogginlägget. Offren skuldbeläggs och förövarna görs till offer.
SvaraRaderaJag förstår, Helena. Och jag menar inte att ditt sätt att resonera saknar nyanser. Men hur är det, står yttrandefriheten - principiellt och pragmatiskt - alltid över alla andra hänsyn? Saknar det betydelse ifall de faktiska förövarna inte företräder makten utan snarare sätter ansikten på marginaliseringen?
RaderaHenrik, gränsdragningarna är inte alltid självklara. Men jag håller inte med om att förövarna sätter ansikten på marginaliseringen. De är rekryterade, tränade, finansierade religiösa stridskämpar/kriminella. de är rekryterade, tränade och finansierade av religiösa, politiska och ekonomiska makthavare. Om det finns några vi behöver dra ner byxorna på är det just fundamentalister. Och det inte först och främst för oss själva utan just för de marginaliserade och utsatta. Som de 2000 som precis massakrerades i Nigeria av Boko Haram och de kidnappade skolflickorna, mördade barnen i Peshawar, alla som mördas, torteras och våldtas r i Syrien och Irak.
SvaraRaderaDetta är inga enkla frågor (för att dra till med en underdrift). Men visst kan "rekryterade, tränade, finansierade religiösa stridskämpar/kriminella" vara marginaliserade? Är det inte i själva verket sådana samband man brukar notera, att ex andelen marginaliserade utgör majoriteten av fängelsekunderna i USA?
RaderaUtan att försvara mördare och våldtäktsmän ... men visar vår samlade erfarenhet att det är plump satir som kommer att göra susen då marginaliserade yngre människor erbjuds hopp om riklig kompensation samt mål och mening i livet av penningstarka, fanatiska kolonisatörer?
Henrik, historien visar att plump satir har varit ett mycket effektivt redskap för att få folk att tänka själva, ifrågasätta - ett redskap för frihet framför allt för marginaliserade.
SvaraRadera