tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post2286245490080003766..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Läxduellen – del 3 Praktiken Unknownnoreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-8925867760863233432015-01-21T10:20:49.121+01:002015-01-21T10:20:49.121+01:00Tack Anna. :) Det är inte alltid roligt att lära, ...Tack Anna. :) Det är inte alltid roligt att lära, men det är nästan alltid roligt att kunna. Men det är viktigt att leta efter skrivuppgifter som får också de ovilliga att gå igång. Humor och fantasy brukar funka på högstadiet. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-13932390966500475762015-01-20T21:09:57.729+01:002015-01-20T21:09:57.729+01:00Härlig läsning! Intressant att få en inblick i din...Härlig läsning! Intressant att få en inblick i din vardag på ett högstadium. Jag jobbar på lågstadiet och kämpar nu med skrivläxor varje vecka. De flesta tycker det är spännande och kul. De som tycker det är jobbigt har ofta motstånd mot skrivande öht. Svår nöt. Viktigt att göra det som inte är roligt ibland, förhoppningsvis kommer de märka sin kunskapsutveckling. Annars lär jag visa dem! :)Anna Helgessonhttps://www.blogger.com/profile/13649134760321757255noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-54582821239653879372015-01-19T15:48:37.612+01:002015-01-19T15:48:37.612+01:00Plura, stort tack för din varma analys som värmer ...Plura, stort tack för din varma analys som värmer och glädjer på ett fruset och blåsigt Island. :) Jag tror att svensklärare måste älska både böcker och ungar och dessutom veta eller ta reda på var de bästa mötesplatserna finns för de två för att lyckas fullt ut. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-73613605186959573722015-01-19T15:26:17.998+01:002015-01-19T15:26:17.998+01:00Upplyftande sätt du ser på vad läxor är. En form a...Upplyftande sätt du ser på vad läxor är. En form av feedforward. Min dina syften skapar du ett lärande som ger möjlighet både till mängdträning av ord och ords betydelse som kritiskt tänkande. Två viktiga komponenter i det livslånga lärandet. Om jag tittar i backspegeln var det lärare som dig man minns för att de hade ett syfte med läxan. Inte bara läxa för att man ska ha läxa. I det senare fallet var alltid mitt standardsvar: Jag har läst. Å inte gjorde man det. <br /><br />Så läxor på ditt sätt ligger mycket i Hatties linje vad jag kan se och ger du grunden för läsförståelsen. Frågan är bara vad vi gör med de som slentrianmässigt ger läxor utan ett syfte och återkoppling. plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-8000373674993564602015-01-19T14:53:51.362+01:002015-01-19T14:53:51.362+01:00Tack Henrik. :)Tack Henrik. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-69843729953430850852015-01-19T14:16:00.020+01:002015-01-19T14:16:00.020+01:00Detta mycket intressant inlägg visar ju också inte...Detta mycket intressant inlägg visar ju också inte minst på att "läxdebatten" kantrar då vi lägger olika saker i ordet och företeelsen "läxor". De läxor du beskriver här är ju i allra högsta grad relevanta och uppbyggliga. Grattis till dina elever! :)Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.com