onsdag 18 juli 2012

"Pajkastningen" på Newsmill fortsätter

För några dagar sedan recenserade Sahlgren mig på Newsmill i artikeln: Konkurrens inte orsak till svenskt skolfall.
Här har ni hans betygsliknande omdöme om mig:  Intellektuellt ohederlig, extemt polemisk, ägnar sig åt ad hominems, medvetet misstolkande, osaklig kritik, konfirmationsbias, halmgubbar, anekdotisk bevisföring samt pajkastning.

Igår publicerades min replik på repliken på repliken på Sahlgrens artikel: Finland inte orsak till svenskt skolfall. Det blir spännande att se om det blir en replik på repliken på repliken på repliken...

13 kommentarer:

  1. Har lagt in en länk i mitt egna inlägg om detta till ditt inlägg här. Mitt inlägg finns här:

    http://frekar12.wordpress.com/2012/07/17/debatten-mellan-helvons-och-gabriel-h-sahlgren/

    Ha en fortsatt trevlig dag,

    Fredrik

    SvaraRadera
  2. Tack både för länkningar och för din egen länk. Gissar att vi hamnar olika i den här frågan. Surfar in till dig och tittar efter. .)

    SvaraRadera
  3. Helena,

    Jag tror också vi hamnar olika i sakfrågan. Däremot verkar vi vara helt överens om att det var ett osmakligt högt tonläge i artikeln från Sahlgren. Ett tonläge som du ger exempel på i ditt inlägg med citat från artikeln. Jag tror inte att detta höga tonläge gynnar oss som är förespråkare av fritt skolval och friskolor. Det är alltid mycket bättre att argumentera i sak än att ha detta höga tonläge!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag kommenterat i din blogg, Fredrik.

    SvaraRadera
  5. Jag har nu varit runt och läst inläggen av olika slag och upptäckt att det är samma vanliga polariserade debatt som ofta. För och emot friskolor som om det är det valet som är det viktigaste. Jag hävdar att det är uppföljning av att alla skolor uppnår en tillräckligt hög nivå som är det avgörande. Det är avgörande att resurser kan sättas in där behoven kräver det. Det är avgörande att skolor som missköter sitt uppdrag. snabbt och smidigt blir av med sitt ansvar och ersätts med ett fungerande verksamhet. Det är avgörande att alla skolor snarast börjar delta i arbetet med att uppvärdera respekten för lärarkåren, för det är den vägen Sverige behöver välja för att bryta skolans nedåtgående spiral.

    Jag vet att du Helena förespråkar en rent statlig skola men då är det avgörande att den sköts bättre än den statliga skola vi hade.

    Jag vet att du Fredrik förespråkar friskolor med då är det avgörande att det finns en kontroll som gör att de usla sorteras bort och att de som lurar eleverna med glädjebetyg avslöjas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Min kommentar om Sahlgren och hans inhopp i debatten är att han åstadkommer en väldig mängd svammel fyllt av fina ord och är så osaklig att det skrämmer mig att den här debatten började med att DN släppte fram honom på sin debattsida. Jag kan inte annat än konstatera att DN härvid gjorde ett allvarligt missgrepp.

      Radera
    2. Den kontrollapparaten blir inte att leka med.....

      Radera
    3. Jan, så är det kanske om likvärdighet är ett underordnat mål. Uppfattar man det så behöver det målet strykas ur skollagen. Jag tror vare sig att vi kan få ett bra samhälle eller en bra skola utan att ha likvärdighet som ett övergripande mål.

      Radera
    4. Det känns som du lägger in mycket i likvärdighet. För mig räcker det med att vi har en skola som garanterar alla en bra skolgång, som utvecklar dem och att vi sätter in extra resurser och stöd för de som behöver det. Är det inte det som står i skollagen? Elever kommer med så många olika slags förutsättningar och insatser som för en elev är avgörande är för en annan nästan betydelselöst.

      Vad lägger du in i likvärdighet? Vilket är själva målet med likvärdighet? om vi bortser från medlen vad är det vi vill uppnå för eleverna?

      Radera
    5. Anonym, till skillnad från dig så tror jag att kontrollapparaten inte behöver bli så väldig om vi bara nöjer oss med att följa upp det viktigaste, har en gedigen studentexamen, några kalibrerande prov och en myndighet som gör stickprov. Problemet med nuvarande system är att det är alldeles för snällt mot de som missköter sig och lamt för eleverna. När felaktigheter upptäcks ska de genast rättas till och de ansvariga få ta konsekvenserna.

      Radera
  6. Vill bara tipsa om att Sahlgren nu har svarat på Helenas inlägg på Newsmill. Sahlgrens artikel finns här:

    http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/18/friskolereformens-svarta-svan-lyser-med-sin-fr-nvaro

    Ha en trevlig kväll,
    Fredrik

    SvaraRadera
  7. Fredrik, tack för tipset. Jag är emellertid trött på den här pingpongmatchen och kommer inte att skriva en replik på repliken på repliken på repliken ... på repliken?

    SvaraRadera