torsdag 10 maj 2012

Dagens #skolchatt - undervisning för lärande

Visst är det en suspekt rubrik? Vad skulle man annars ha undervisning för? Undervisning som inte leder till lärande är ju förfelad och ett slöseri med tid - så vitt telningarna inte har alldeles väldigt roligt för då finns ju åtminstone poängen livskvalitet.

Samtidigt är den plågsamma sanningen att väldigt många lektioner är ineffektiva. Mängder av tid läggs på närvarorapportering, åthutningar, hämtande av böcker, påbörjande av uppgifter, framtagande av material, undanplockande av material, väntan på långsammare klasskamrater. När väl undervisningen kommer igång är även den ofta ineffektiv. Vissa av eleverna kan redan det som ska läras, andra kan på grund av allt från ointresse till oförmåga inte ta till sig undervisningen. Det är få lärare som har tid att förbereda genomtänkta varierade lektioner där man beaktar elevernas önskemål, behov och intressen.

En annan plågsam sanning är att mycket av skolarbetet är inriktat på görande - snarare än lärande. Och det här är nästan ännu mer sant ur elevperspektiv. Mina elever sitter gladeligen och fyller i rätt svar i en hörförståelse trots att det inte innebär någon inlärning utan bara att en papperslapp som strax ska landa i papperskorgen är korrekt ifylld. Att man hinner göra klart uppgiften, att alla luckor är ifyllda, alla fakta nerplitade håller både elever och lärare koll på. Vad - om något - man lärde sig av arbetet, är det sämre bevänt med.

Med tanke på allt det här är kanske inte ämnet för dagens skolchatt alls suspekt, utan tvärtom viktigt. Men det borde inte vara så. Det borde vara en självklarhet för varje lärare och elev att undervisningens ”raison d’être” är elevernas lustfyllda och effektiva lärande.

Hur kommer vi dit? Häng med på #skolchatt på twitter mellan 20 och 21  ikväll och hjälp till att besvara den frågan.

6 kommentarer:

  1. Ja hur kan skolan ha hamnat så fjärran från lärandet ibland och visst har vi fina möjligheter att åstadkomma något bättre.

    För övrigt anser jag att det enda riktigt säkra förbättringsreceptet är att få bort SKL från allt som har med skolan att göra.

    SvaraRadera
  2. Jan, det vore i varje fall ett stort härligt steg i rätt riktning. :)

    SvaraRadera
  3. En bild från exempelvis Kina, där ges inte sällan en extrakurs i matematik bort som present till ungdomar. Vilket anses vara en jättefin present, även av ungdomen. Det har jag hört i ungefär 347:e led men ändå:)
    En liten annan syn på kunskapsinhämtning och vem som gynnas av den, kanske?
    Svenska ungdomar som skulle få ett likadant ebjudande, skulle antagligen svara -"Varför då, jag är klar med matten?"
    /LRradicals

    SvaraRadera
  4. Tack, LRradicals. Det var en fin illustration, oberoende av led och till och med av sanningshalt. Kunskap är nämligen något väldigt värdefullt och berikande. Synd att vi är så dåliga på att förmedla det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller har så dåliga förutsättningar för att kunna förmedla det. Jag tror ju nämligen att det finns så många dåliga lärare, snarare att det finns många lärare som har en sådan arbetsbörda att kvaliteten tar stryk.
      Det placerar problemet i ett annat knä än om man säger att det finns dåliga lärare i skolan och de som är duktiga ska få hög lön, nes ce pas?
      Antalet dåliga lärare är nog varken fler eller färre än i andra yrken:)
      LRradicals

      Radera
  5. LRradicals, min erfarenhet är att det finns båda sorterna. Både sådana som inte borde ha blivit lärare och sådana som är som klippta och skurna för yrket. Om antalet dåliga lärare skulle vara fler än antalet dåliga utövare av andra yrken får emellertid även det läggas på kontot arbetsvillkor. Ett attraktivt yrke drar rätt arbetskraft.

    SvaraRadera