lördag 4 juni 2011

Politiskt ansvar och balkongscener

Det har varit en tuff vecka för mig. I måndags hade vi ett långt och stormigt kommunfullmäktige här i Valdemarsvik. Det mynnade ut i att kommunstyrelsen nekades ansvarsfrihet med rösterna 18 - 9 och att min partikamrat Göran Löfsved lämnade alla sina politiska uppdrag. Det lämnar vår lokalförening utan ordförande, kommunstyrelserepresentant och gruppledare. Om det har jag skrivit mer i min NT-blogg. Det här är både ovanligt och ganska så big deal, men det är inte det som har upptagit min tid och stulit min energi. I onsdags åkte min klass 8 C och två andra klasser från Djäkneparksskolan till Stockholm för att gå på konstmuseum och på Romeo och Julia på Dramaten. Jag och mina två yngsta ättelägg var hemma två på natten, utmattade och uthungrade. Sedan dess har jag sovit, vårdat en förkylning och astma, rättat prov, skrivit om friskolor och lyssnat på Brigitte. I morgon ska jag skriva om Romeo och Julia. ... Om jag orkar.

8 kommentarer:

  1. Romeo och Julia - åh så kär jag var i Mercutio när jag var sådär 13. En underbar historia.

    Jag läste om kommunfullmäktige, vad händer nu? Jag tror lite kaos kan vara av godo, även om det är skitjobbigt när man befinner sig mitt i det.

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland blir det för mycket i livet. Hoppas det stundande sommarlovet kan bringa dig någon vila.

    SvaraRadera
  3. Mercutio? Det är inte varje trettonåring som skulle låta sin blick glida över Romeo till honom. Coolt.

    När det gäller Valdemarsvikspolitiken är jag rädd att det kommer att hända mindre än det borde. För min del innebär det att jag sitter i kommunstyrelsen från och med i höst.

    SvaraRadera
  4. Carina, tack för vänlighet och sympati. Tar man fan i båten får man ro honom i land, men jag ska försöka lämna honom där över sommaren. :)

    SvaraRadera
  5. Min första kontakt var den här filmversionen VIVIEN LEIGH & LAURENCE OLIVIER "ROMEO AND JULIET" 1940 dubbad till tyska. (Jag var på språkresa)

    Det var ingen omedelbar kärlek.

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  6. Mats, tack. Det skratt jag fick när jag läste om din tyskdubbade Shakespeare fick mig att må mycket bättre.

    SvaraRadera
  7. Tur för kommunstyrelsen, jag hoppas de har vett att uppskatta den klokskap de får del av!

    SvaraRadera