lördag 11 juni 2011

Stockholm igen

Förra veckan bar det av till Stockholm för kulturbesök med skolan. I går var det dags för nästa Stockholmsbesök. Den här gången handlade det om familj, vänner och politik. Först vankades en kväll i goda vänners lag med vin, god mat, skratt och stimulerande samtal. Idag fick jag vara årsmötestalare på Liberal Mångfalds årsmöte med min käre son som sällskap och moraliskt stöd. Inbjuden av en nyfunnen vän, ordförande Maria Halkiewicz. Jag pratade om rädsla i allmänhet och främlingsrädsla i synnerhet, om rangordning och om det lockande i att ta en genväg upp på rangskalan genom att förpassa en hel grupp människor längre ner.

Jag föreläser ganska ofta och har gjort det i snart tio år. Men från att tidigare bara ha talat om lärstilar och språkmetodik, blir jag nu inbjuden att tala om allt möjligt – om allt från författare till härskartekniker. Alla ämnen har varit roliga och stimulerande, men att få prata om människosyn och ideologi var alldeles särskilt tillfredsställande. Det känns som om det är alldeles för sällan vi pratar om de viktigaste sakerna. Jag är glad över att jag fick göra det idag – dessutom i så vänligt och intresserat sällskap.

2 kommentarer:

  1. Du är en klok kvinna Helena, och det gläder mig att du får tala om diverse ting. Jag har gjort likadant i mina dagar. Jag har funnt att det är lätt att börja tala ämnen man inte vet så mycket om.

    Nu tror jag inte att jag behöver varna just dig, men det här med hierarkier och rangordning är en
    mycket invecklad sak med många bottnar. Uppenbarligen är rangordnandet inbyggt i människans natur och det får man göra det bästa möjliga av.
    Din artikel i DN nu sist var f.ö. fantastiskt bra.

    SvaraRadera
  2. Tack Bertil! Jag ska skriva ett blogginlägg utifrån mitt tal så får du bedöma själv hur jag lyckades hantera rangordningen.

    SvaraRadera