måndag 7 mars 2011

Från fängelse till friskola

Först skrev Timbros vd Markus Uvell en lovsång till friskolorna i DN: ”Sveket mot friskolorna skadar svensk utbildning”. Idag upprepas det okritiska berömmet av Johan Wennström i SVD. Själv är jag djupt skeptiskt till friskolorna så länge det inte finns någon oberoende systematisk granskning av resultaten. Som det nu ser ut lockas alltför många klippare och lycksökare till skolbranschen. Skolverket borde förhindra den utvecklingen, men de slår ut med händerna och skyller på lagstiftaren.

Om du jobbar i skolan, ja till och med om du gör utbildningspraktik, måste du visa upp ett registerutdrag, men vill du starta en skola då räcker det att du har bankkontot i ordning. Något som förstås ordnar sig extra lätt om man har en framgångsrik brottslig karriär bakom sig. Så kommer det sig att en pedofil, en kopplerska och en förskingrare alla kan driva friskolor. Det är så man undrar om ”Hur man startar en friskola” ingår i fängelsernas kursutbud. Skulle man inte kunna ställa samma krav på den som ska starta en skola som på den som ska undervisa i den? Och varför ska det ta ett år att införa en sådan regel? Det här säger något om vårt land. Det säger också något om Skolverket. Vad det säger? Ja inte är det komplimanger.



Bloggar: Missa inte den här lysande satiren i Dagens Skola. Andra bloggar: Mina Moderata Karameller och Tankar om Skolan i Media.

18 kommentarer:

  1. Uppföljning av det viktigaste uppdraget var dålig så man kommunaliserad och försämrade uppföljningen markant och nu använder man den dåliga uppföljningen för att motivera än ännu sämre av friskolorna.

    Vissa debattörer, låter som att friskolor skulle vara något gott i sig och jag hävdar att det är först när det finns en fungerande marknad, där friskolorna får betalt efter hur effektivt de bibringar elever kunskaper som det finns en chans till positiva effekter. Uppföljning nu tack!!

    SvaraRadera
  2. Ja, Jan. Ja!!!

    Jag gick hos en tandläkare och tyckte han var strålande. Ända tills jag fick reda på vad han hade gjort i munnen på mig. Tio år senare.

    SvaraRadera
  3. Lite kvalitetsgranskning Helena. Skolverket har nada att göra med fristående skolor. Det är Skolinspektionen. Och om jag förstår madame Begler rätt är man ute efter att skapa tuffare granskning.

    Samtidigt måste jag nog säga att det är en konstig debatt om fristående skolor. Om de nu är så usla varför väljer föräldrar att sätta dem i dessa skolor. Kan det vara möjligt att de kommunala institutionerna fortfarande har en överhetstänk som rimmar ruskit illa med det indivdualismens samhälle vi lever i.

    SvaraRadera
  4. Plura, jag uppfattar skolinspektionen som en del av skolverket. Ja, varför sätter föräldrar sina barn i skolor som MoveIts till exempel? Kanske för att allt låter bra, broschyren är fin, betygen höga?

    SvaraRadera
  5. Jag gillar din liknelse med tandläkaren Helena.

    Vi behöver en mer likvärdig skola och jag hoppas innerligt att fokus mer hamnar på den faktiska kvalitén och mindre på det tjusiga emballaget. Det gäller såväl kommunala skolor som friskolor.

    För att då hitta de riktiga lösningarna måste man ringa in de riktiga problemen.

    Utan kvalitet lurar vi oss själva. Vi får inte det kunskapssamhälle vi eftersträvar och de svagaste eleverna är de som kommer förlora mest

    SvaraRadera
  6. Helena, nu vaknar pedanten inom mig. Det är väldig skillnad mellan den föreskrivande myndigheten Skolverket och den lagefterföljande myndighetens verksamhet att se att ni följer de styrdokument ni ska leva efter.

    Och det är definitivt inte så att Skolinspektionen är en del av Skolverket. Före 1 oktober 2008 ja, men nu NEJ.

    SvaraRadera
  7. Förlåt magistern. Ska aldrig bunta ihop dem igen.

    SvaraRadera
  8. Gertie, :). Visst är det ruskigt hur mycket tid och pengar som läggs på skolmarknadsföring idag. Min yngsta går i nian och det har kommit hem säckvis med material. Jag vill inte veta hur bra en skola påstår sig vara, utan hur bra den är.

    SvaraRadera
  9. Jag avskyr de där ryktena om att det är lättare att få bra betyg på vissa skolor. Det blir ju som ett omvänt belöningssystem där den som missköter sig tjänar bäst.

    Jag har verkligen tydliga erfarenheter av vilka enorma kvalitetsskillnader det kan vara mellan skolor och samma betyg. Jag kommer från en verksamhet som har gjort mig väldigt förtjust i målstyrning och kundfokus men får rena rama gåshuden av den halvmesyr som tillämpas i skolvärlden. Det är så amatörmässigt att det är skrämmande.

    SvaraRadera
  10. Det finns många bra friskolor som drivs av duktiga och ambitiösa människor som vill ge föräldrar och elever alternativ. De brinner kanske för en pedagogik, en tydligare värdegrund eller ett högre engagemang än vad som finns i de kommunala skolorna på orten. Det finns även många bra kommunala skolor.

    Sen finns det dåliga friskolor, bl.a. de som prioriterar vinst framför kvalitet och de som inte förstod vad de gav sig in i. Och det finns dåliga kommunala skolor som drivs av kommuner som iofs inte tar ut vinst, men som prioriterar höga vridna hus, sportarenor, köpcentrum och gör fiffiga studieresor... eller som drivs av uppgivna rektorer och trötta pedagoger kanske pga ekonomin kanske något annat.

    Nej, det finns bra och dåligt fungerande skolor och de får man dela upp på en helt annan ledd än kommunala skolor och friskolor!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker inte att inlägget delar upp friskolor och kommunala skolor i bra och dåliga utan belyser att den nödvändiga kontrollen saknas. Inlägget lyfter framför allt fram en kritik mot att det börjar etableras friskolor i stor mängd utan att det finns ens i närheten av vettig uppföljning av dem. Uppföljningsmöjligheter först och friskoleutbyggnad sen för de kommunala skolorna får inte riktigt så katastrofala bottennapp som friskolorna.

    SvaraRadera
  12. Jan, jag är inte övertygad att det är så. Att de katastrofala bottennappen bara finns inom friskolorna.

    Dessutom, anledningen till att bottennappen kommer fram är väl inspektionen?

    SvaraRadera
  13. Jan, jag håller helt med om din analys. Man tror att man har infört målstyrning i skolan - och det stämmer - om målet är att locka elever och tjäna pengar.

    SvaraRadera
  14. Prestationsprinsen, det vet jag att det gör, men vad har det med min argumentation att göra? Bra friskolor har väl ingen orsak att rädas en oberoende granskning av måluppfyllelsen? Jag ser inte heller varför en jämförelse skulle utesluta en annan? Med den typen av transparens jag föreslår jämförs alla skolor, oberoende av huvudman.

    SvaraRadera
  15. Prestationsprinsen, varför dividera om den saken? Det vi borde göra är ta reda på.
    När det gäller skolinspektionen - jag har varit med om några skolinspektioner och varje gång har min tilltro till det kontrollsystemet sjunkit några snäpp till. Förannonserade besök och en massa pappersexercis.

    SvaraRadera
  16. Helena och Jan. Jag tror också att inspektionerna kan göras bättre på många sätt. Det är jag helt med på. Och det verkar rimligt att det finns kontroll på vilka brott som eventuellt begåtts av den som vill starta skola.

    För mig drunknade de här tankarna i det som jag uppfattar som ganska raljant argumentation mot just friskolor t.ex. funderingar om man lär ut att starta friskola i fängelse, ditt val av bild och att det lockas alltför många klippare och lycksökare till skolbranschen, att målen skulle vara att locka elever och tjäna pengar. Inget av detta är ju det normala fallet, i min värld. Och du tar inte upp något exempel på kommunala misslyckanden.

    Så jag uppfattade inte ditt inlägg som ett neutralt förespråkande av bättre inspektioner och krav på kontroll av eventuella brott innan man får starta skola oavsett huvudman.

    SvaraRadera
  17. Prestationsprinsen, vad är det normala fallet? Under åren har det vuxit fram en starkt kritisk inställning till friskolorna hos lärarkåren. Grunden till den är att vi finns på verkstadsgolvet och upplever en stor diskrepans mellan det som sägs om friskolorna och det vi ser och hör. Vi ser konsekvenserna för de kommunala skolorna, vi ser vad man spar in på och vi hör vad lärarna på friskolor säger och vad eleverna som har gått på friskolor säger. Visst finns det bra friskolor, men reformen är hafsig, ger inte eleverna den kontroll och kvalitetssäkring de har rätt till och det måste vi göra något åt. Du undrar över att jag inte tar upp något exempel på kommunala misslyckanden. Det gör jag inte för att texten handlar specifikt om friskolor.

    SvaraRadera