lördag 18 september 2010

two-time loser

Snörvlig och eländig har jag stapplat fram hela veckan. Sjukskrivning? Jag har så dålig framförhållning och sådan tidsbrist att jag förbereder varje lektion under föregående rast. Då kan man inte vara borta, för hur ska man då lämna över till en vikarie?
Men även de lärare som håller näsan över vattnet och har litet framförhållning har både för- och efterarbete kvar när de är sjuka. Telefonen ringer gång på gång och när man kommer tillbaka till skolan väntar papperstravarna.

Trots att vi lärare alltså inte är lediga när vi är sjuka har vi ett löneavdrag på 1,4 dagar varje sjukdag. Jan Björklund, befria oss från SKL!

8 kommentarer:

  1. Ljuv musik!

    Varm svartvinbärssaft gav min mormor mig när jag var ett sjukt litet barn. Jag är än idag övertygad om att det finns någon slags magisk kraft i den drycken, man piggnar på sig något enormt. Dessutom fick jag ett recept på ingefära, citron och... var det inte honung, tro? från en kloker människa när jag själv var sjuk i somras. Prova det också, det var dunder.

    Jag hör alltfler röster höjas för ett minskat inflytande för SKL, det kanske också piggar upp att tänka på?

    Ricky Lake är en bra övning att plocka fram ur rockärmen när man vikarierar för en språklärare sådär i en hast:

    Eleverna delas in i grupper. Fyra eller fem i varje grupp är lagom. Varje grupp får ett fånigt ämne i stil med 'din bror åt upp min hund, jag kräver ersättning!' och får en stund (hur lång beror på hur många de är och hur lång tid man har) på sig att förbereda en talk show kring detta ämne, en talk show de sedan framför inför den publik klasskompisarna utgör.

    Enkelt och lätt, kräver ingen förberedelse men får i princip alla att prata lite.

    SvaraRadera
  2. Morrica, jag gissade du skulle ge tummen upp åt låtvalet. :)

    Tänk, vilken fantastisk sak att ha en god och kär kollega på nätet som kommer med både huskurer och lektionstips. Tack snälla du! Ricky Lake övningen är strålande.

    SvaraRadera
  3. Sharing is caring. Det här med utökat lärarkollegium är underbart på så många sätt.

    Hoppas du piggar på dig till i morgon.

    SvaraRadera
  4. Krya på dig Helena, nu är det valspurt och jag upptäckte att jag har hittat något som förutom SKL irriterar mig väldigt mycket.

    Sven Sundin, undervisningsråd på skolverket, uttalar sig om lärlingsplatser i lämplig tid innan valet. Han trixar med statistiken och jämför grupper på ett sätt som inte ger några resultat men drar sig ändå inte för långtgående slutsatser. Otroligt oproffsigt av en forskare och jag erkänner att jag blev så ursinnig att jag skrev ett långt blogginlägg där jag diskuterar vad som krävs av en bra skolforskning.

    http://janlenander.wordpress.com/2010/09/18/forskning-till-gagn-for-skolan/

    Sen finns det förstås saker att brinna för istället. Jag brinner för att de skoltrötta ungdomarna ska få möta bättre vägar in i samhället och vill att forskningen ska understödja detta.

    SvaraRadera
  5. Tack för välgångsönskningen, Jan. Bra att du sätter en strålkastare på det där. Lärlingssystemet är en riktigt bra reform. Här i vår lilla kommun har 90 % av lärlingarna fått jobb och hos oss är det otroligt bra siffror. Jag ska genast läsa ditt inlägg.

    SvaraRadera
  6. Jag besökte inlägget från den andra "forskaren" och hoppas att du orkar ge dig i kast med ett rejält motinlägg. Giotta har producerat mycket och skaffat sig ett tungt artilleri mm men det gör inte hennes idéer bättre. Lycka till med det!

    Själv håller jag på att samla kraft för att dissekera Slavin. Hans teorier var i och för sig starkt positiva och banbrytande när de kom men har sedan dess överutnyttjats på allra grövsta vis.

    SvaraRadera
  7. Jan, vad är det med det här landet och skolforskning? Det borde ju vara så att vi som finns i skolan jublar när det kommer forskning. Det borde ju vara den bästa hjälpen när vi vill göra ett bra jobb. Istället har vi en massa pellejönsar som ägnar sig åt att försöka hitta belägg för sina egna åsikter. Så småningom rensas sådant ut, men en mängd elever har alltid fått betala ett högt pris först.

    SvaraRadera