torsdag 23 september 2010

Eftervalsblues

Jag har känt mig så modfälld hela veckan att jag har svårt att skriva.
Ändå är det viktigaste på plats. Alliansen fick en sittning till. Det betyder att socialdemokraternas tid som statsparti är slut och det tror jag är stärkande för demokratin. Ingen ska någonsin känna sig alltför säker i maktens korridorer och ingen ska någonsin tillåtas glömma att man representerar folket och inte sig själv när man vandrar i dem.

Men man kan inte komma ifrån att det är en kännbar förändring av det politiska landskapet när ett parti som vill minska den internationella solidariteten, gå ur EU, kraftigt dra ner på invandringen och skicka 13-åringar till domstolarna inte bara kommer in i riksdagen utan dessutom gör det med så pass bred marginal. För mig känns det extra både bittert och ironiskt att sådana starka självständiga liberaler som Agneta Berliner, Camilla Lindberg och Solveig Hellquist blir av med sina platser just till förmån för Sverigedemokrater och att Jasenko Selimovic, en man som kunde ha uträttat mycket gott i riksdagen förlorar på målstrecket. Det gör mig bara ännu mer övertygad om att vi behöver få mer av ett personval. Kanske rent av ett som går över länsgränserna.

Men framför allt hoppas jag att vi inte fortsätter att göra misstaget att försöka mota bort Sverigedemokraterna genom att utsätta dem för utfrysning, förakt och demonisering. Grogrunden för deras framgångar är minskande tolerans, minskande generositet och brist på dialog i vårt samhälle och det åtgärdar man inte genom att ägna sig åt intolerans, snålhet och envägskommunikation.



Media: SVD, DN, Expressen, Aftonbladet, SVD.

Bloggar: Camilla Lindberg, Agneta Berliner, Jasenko Selimovic, Rasmus Lenefors, Merith Wager,

29 kommentarer:

  1. Att lyssna på andras åsikter, även om de är hemska och rentav odemokratiska, Att samtala med andra som inte alls delar ens egna åsikter är ju inte detsamma som att acceptera dem. Dialog och eftergift är ju faktiskt inte samma sak. Mer av demokrati kommer stärka demokratin, men om vi kväver den så riskerar den att dö. (lite drastiskt uttryck, men jag tror att ni läsare förstår vad jag menar.:-)

    Tack för ditt kloka och skarpsynta inlägg!

    SvaraRadera
  2. Det är alldeles för farligt att underkänna folkets DEMOKRATISKA beslut!

    Hur mycket än man avskyr Sverigedemokraterna, så skall man konstatera att detta intåg till riksdagen har väckt de etablerade partierna.

    Nu har har de på allvar avsikten att behandla invandrarnas integration i landet.
    Denna fråga har politikerna bara "bläddrat" genom – det har is in tur lämnat fri engagemang för Sverigedemokraterna, INGEN trodde att SD är kapabel att komma förbi inträdes spärren till riksdagsrepresentation!

    Som om det räcker inte med skrämselhickan - Sverigedemokraterna, så måste vi uppmärksamma följande;
    Muammar Gaddafi konstaterade nyligen att "Det finns tecken på att Allah kommer att låta islam besegra Europa utan svärd, utan gevär, utan strid. Vi behöver inte terrorister, vi behöver inte självmordsbombare. De över 50 miljonerna muslimer (i Europa) kommer att göra det till den muslimska kontinenten inom några årtionden."

    Muammar Gaddafis konstaterade skall inte viftas bort!
    Många anser att Muammar Gaddafi är en galning, samtidigt ansåg Hadar Cars m fl att ingen väljare utanför Sjöbo skulle ha rätt att påverka någonting....

    Samma gäller Erbakan, en tidigare turkisk premiärminister yttrade: "Hela Europa kommer att bli islamiskt. Vi kommer att erövra Rom."

    Glöm inte att Recep Tayyip Erdoğan har på ett möte i Tyskland uppmanat sina landsmän som är bosatta i Tyskland att INTE assimilera sig!

    Är Tyskland på väg bli en islamisk stat. Också Sverige. Vem bryr sig?

    ANGELA MERKEL
    "Vårt land kommer att fortsätta att förändras och integration är också en uppgift för samhället att ta itu med uppgiften som har med invandrare att göra," sade förbundskansler Angela Merkel till Frankfurter Allgemeine Zeitung. "Under åratal har vi lurat oss själva om detta. Moskéer till exempel kommer att vara en mer framträdande del av våra städer än tidigare."

    Jag röstade inte på Sverigedemokraterna, men man skall akta sig ändå - det finns ju extremister på det muslimska sidan....

    SvaraRadera
  3. Gertie, tack för din kommentar. I grunden handlar det nog om vilket mål man har. Är huvudmålet att signalera till omvärlden vilken god och vidsynt människa man själv är och hur dålig någon annan är? Eller är målet ett samhälle präglat av tolerans, respekt och dialog? Vill man påverka någons tänkande eller åsikter tror jag att man måste respektera personen (helst till och med försöka tycka om honom eller henne), ta tänkandet och åsikterna på allvar och arbeta långsiktigt.

    SvaraRadera
  4. Jerry,tack för din kommentar. Integrationsproblemen är en orsak till Sverigedemokraternas framfart, men jag tror inte att det är den enda. Världen förändras snabbt och många längtar tillbaka till en enklare värld. Då är det lätt hänt att man letar efter syndabockar. Det finns också ett glapp mellan våra aktiva politiker som lever i en skyddad storstads-medelklassvärld och deras mindre bemedlade väljare runt om i landet. Greppet att ställa invandrare mot pensionärer var nog med tanke på det ett lyckat grepp - om än ett ytterst omoraliskt och felaktigt sådant.

    När det gäller ditt resonemang runt islam. Extremism är ett hot och det kommer från många håll, däremot tycker jag att det är fel att peka ut någon enskild religion eller åskådning som ett hot.

    Det är viktigt att inte låta extremister och fanatiker få tala för stora grupper. Sådana har vi både inom religion och politik och min övertygelse är att det är samma recept mot all intolerans: dialog, respekt och att vi gör vårt yttersta för att se till att de mänskliga rättigheterna respekteras och gäller alla - inklusive extremisterna själva.

    SvaraRadera
  5. Integrationsproblemen är definitivt EN av orsaken till Sverigedemokraternas framfart, dessutom tror jag att man skall verkligen assimilera sig!

    Vad är poängen att ha svensk medborgarskap när man inte är assimilerad som en svensk?

    Skall man vara endast integrerat i landet, så är man inte svensk.

    Det duger inte enbart att man följer lagar och regler som finns i Sverige, man skall vara lojal mot landet som har get mig medborgarskapet.
    Du mins väl dessa nya svenskar som fastnade i Gazaremsan (?) – de krävde ju att staten skall hjälpa de hem... varför åkte de på HEM besök?
    Frågan är vad är "hem" för dessa svenskar?

    Med andra ord jag kan moraliskt sett inte bedra mitt nya hemland!

    En liten men viktig anmärkning; När jag väntade på mitt svenska medborgarskap, krävdes det en komplett kunskap i svenska språket.
    Inte nog med det, idag har man rätt att få medborgarskapet efter alldeles för kort tid (antal år) i landet!

    Det som frapperar mig är händelserna att jag överrumplas utomordentligt ofta av folk som har svårt att uttrycka sig på svenska, men de säger att de är svenska medborgare….

    SvaraRadera
  6. Jag är för en fri rörlighet mellan länder och upptäcker att den åsikten kanske jag är i minoritet om att ha. Jag tycker att de politiska partierna skulle utnyttja tillfället för att beskriva sin syn på invandringen även om de är rädd att stöta sig med några väljare. Sverige skulle må bra av en öppnare diskussion. Det är många tabun, mycket usch och fy men vilka vågar verkligen stå upp och förklara fördelarna med invandring?

    Jag blir riktigt upprörd när man ska ägna sig åt att minska sd's möjlighet att formulera sina åsikter genom att trixa med utskottsplatser etc. och kallar sådan politisk taktik för odemokratisk. Det är dessutom klart kontraproduktivt då de riktigt obehagliga krafterna inom sd kan gömma sig medan de som har sundare värderingar blir bittra av att inte bli sedda.

    SvaraRadera
  7. Många av de som röstat på SD har nog gjort det för att protestera (straffa) politiker. Vad SD tycker är sekundärt.

    Om politiker fört en politik som skapat kraftigt underskott av bostäder, ungdomar får bo hemma till de är långt över 20 eller ta enorma risker och köpa sig en dyr bostad.
    Detta medan de som är "inne i systemet" gör stora vinster på sin bostad och dessutom är inLASADE på sina jobb. Det klart att det skapar väldigt stora spänningar och framförallt unga är förbannade. Även de som missat tåget, de kanske jobbat, sparat och sparat för att få bättre boende men sett bostäder öka mer i pris än vad de sparat ihop.

    I grunden tror jag SD's framgångar beror på höga trösklar in på arbetsmarknaden och bostadsbrist.
    Trösklar som skyddar de som är inne och håller borta de som är utanför. Riskerna för att dra igång verksamheter är också enormt stora, krävs det en del investeringar och/eller ett längre förarbete för att få igång nytt företag i Sverige så är det extremt svårt och göra något. Vi har blivit ett land där reglerna nästan gör det omöjligt och starta kunskapsföretag utan någon investerare som skjuter till en bunt med pengar.

    Ett väldigt bra sätt och få grupper och prata med varandra är och lätta upp alla regler kring krogverksamhet. Tänk om man kunde komma bort från nykterhetstänkandet och istället fokusera på det sociala. Göra det enklare med kvarterskrogar, göra det enklare och få till aktiviteter kring det (biljard, dart, storbilds-tv och annat)

    SvaraRadera
  8. Per, det är synd att de som röstat på SD av de skäl du räknar upp inte inser hur mycket förbättringar alliansen startat upp på dessa områden. D

    SvaraRadera
  9. Jan

    Vi har diskuterat detta förut. Vad som är självklar kunskap för medelklassen och vedertagen sanning på börsen, är inte riktigt det som styr folk med utanförskap eller 6000 kr i månaden.
    Denna diskussion mår inte bra av att intellektueliseras, den skulle må mycket bättre av att avintellektualiseras.

    Bristen på självklara och tydliga alternativ, utan undanflykter, kurragömmalek bakom statistik, politiskt hymmel och likriktning kan bara föda ett behov av någon med klara besked, som visar med hela handen och som visar i praktisk handling att han/hon menar det den säger.
    Konstigare än så är det faktiskt inte...

    SvaraRadera
  10. Jag tackar för Nina Simone! För någon vecka stod jag och fingrade på boxen i skivaffären men avstod från att köpa den - det var dumt. Få sångerskor berör som hon!

    SvaraRadera
  11. @Jan

    När jag skulle flytta hemifrån (c.a. 20 år sedan) var det mycket lättare och få jobb och bostad jämfört med idag. Sverige är är väl helt unikt med att ha haft stigande bostadspriser under finanskrisen?

    Den "dopning" av ekonomin som gjorts har enligt mig gjorts på ett sådant sätt att SD fått motorväg rätt in i riksdagen.

    Att inte balansera upp jobbskapande åtgärder med de åtgärder man gjort för att öka arbetsutbudet orsakar mycket stress hos utsatta grupper.

    SvaraRadera
  12. Jerry, jag har sugit och tuggat på ditt inlägg. Assimilering är inte ett trevligt ord. jag kan inte inse varför invandrare ska behöva gå runt i träskor och sjunga små grodorna. Det räcker väl alldeles utmärkt med att man följer och bejakar landets lagar och skaffar de redskap som behövs för att man ska kunna försörja sig och ingå i samhället.

    Men jag tror att jag åtminstone delvis förstår vad du menar. Det finns nya svenskar som är fientliga och misstänksamma mot allt västerländskt och det är ingen bra utgångspunkt för gynnsamma möten. Precis samma sak såg jag under mina många år som utlandssvensk - svenskar som var misstänksamma, föraktfulla och ovilliga till anpassning. Hur man kommer till rätta med sådant ... det är nog just genom många och täta möten.

    SvaraRadera
  13. Jan, tack för ditt kloka inlägg. Jag håller med dig både när det gäller fri invandring och attityden mot SD. Det ska vara demokrati som gäller.

    SvaraRadera
  14. Per, jag gillar din idé med fler mötesplatser. Det tror jag skulle få en bra effekt. Man demoniserar inte människor man träffar och känner. När det gäller din analys av SD:s framgångar är jag inte lika övertygad. Man kan leva i väldigt olika verklighet i vårt land. Somliga upplever dagliga kulturkrockar och får sin vardag störd av dem - det gäller både invandrare och infödda. Andra har inga kulturkrockar i sin vardag. På de ställen där där människor nöter på varandra behövs det insatser. Ett sådant exempel är förhållandet mellan muslimska och kristna invandrare i Södertälje.

    SvaraRadera
  15. Kristian, du har förstås rätt i att den teoretiska kunskapen om att saker och ting har blivit bättre inte betyder mycket för den som lever på marginalen och inte själv ser någon förbättring. Därpå tappar du mig. Kan du förklara (som för ett barn) hur du tänker runt avintellektualisering och pekande med hela handen?

    SvaraRadera
  16. Per, det är väl den främsta kritik man kan framföra mot alliansen - att de inte har gjort tillräckligt för att stimulera företagande. Men jag tror inte att det räcker med att göra företagande mer lönsamt. Vi är helt enkelt för otränade i att ta ansvar och risker. Här igen har vi något som behöver påbörjas i skolan.

    SvaraRadera
  17. DEL 1:
    Assimilering är inte ett trevligt ord, det har du rätt.
    Frågan är hur många går runt i träskor?
    Sjunga små grodorna, gör barnen på midsommar - svensk tradition.
    Men det räcker inte med att man följer och bejakar landets lagar och skaffar de redskap som behövs för att man ska kunna försörja sig och ingå i samhället.
    Då handlar det om integration av utlänningar som är inte svenskar.
    Integration betyder att invandrare etablerar sig i det nya samhället, exempelvis på arbetsmarknaden, men antyder inte fullständig anpassning till majoritetskulturen.

    Däremot när nykomlingar i ett samhälle anpassar sig till majoritetens kultur, språk, värderingar och får svensk medborgarskap då är man egentligen assimilerat - och är man nysvensk så skall man vara det.
    Hur annars kan man acceptera en nysvensk när hjärtat slå högt för ursprungslandet och är likgiltigt för sitt nya hemland?

    SvaraRadera
  18. DEL 2:
    Det finns många nya svenskar som är fientliga och misstänksamma mot allt västerländskt.
    Då undra jag hur lyckades dessa individer med skaffandet av svensk medborgarskap.

    Personligen har jag varit på bloggar som fungerar bokstavligen som en propaganda redskap för Mahmoud Ahmadinejad syn på världen!
    ”Sen barnsben har jag älskat, vördat, hedrat och försvarat Iran. Jag tror att Iran symboliserat allt jag tror på; försvararen av de svaga, landet för de behövande (miljoner irakier och afghaner fick plats och hjälp i Irak undan krig och misär). Irans historia är en historia av ett stolt folk, en stolt historia, en stolt kultur och en offervilja och en kamp för mellanöstern, islam och shiaislam som går tillbaka till medeltiden.
    Även när hela världen är emot Iran, så går iranierna ut på gatorna och säger, vi älskar Iran, vi älskar islam, vi älskar shia. Några idioter bland iranierna stödjer USA och Israel. Dessa idioter återfinns mestadels i väst och har fått media att falla för deras små tricks. Dessa menar att Iran är åt skogen, för att Iran hjälper irakier eller libaneser eller palestinier. De menar att man borde bli vän med USA och Israel.
    Klart man ska bli vän med de starka, klart man ska bli vän med mobbarna, klart man ska bli vän med de som styr. Att vara på de svagas sida har aldrig och kommer aldrig vara lätt. De som hävdar att man inte ska stödja araberna, de som säger ingen Libanon och ingen Palestina glömmer en fundemental sak:
    Iran är shiaislam. Iran är så förknippad med shia, att det inte kommer ändras, inte med våld eller med upplopp eller med demonstrationer. Shiaislam är den svage, den som alltid stått upp för islam mot förtryck och som alltid valt förlorarens sida. Iran kanske går under, men enbart ifall förrädare och svikare sviker landet och dess kultur. Iran är en ledstjärna för alla de förtryckta i världen. Deras kamp och deras system kommer att stanna kvar i folks hjärtan.
    Alla ni iranier som menar att er sak är annorlunda än Palestinas och Libanons, glöm det. Titta på de arabiska staterna som styrs av Israel och USA och tänk, vill ni vara andras slavar?

    SvaraRadera
  19. DEL 3:
    Länge leve den islamiska republiken...Länge leve motståndet mot USA och Israel. Både Mousavi och Kerroubi kan dra åt helvete. Ni har splittrat och svikit folket. Jag är glad att de som hatar Irans system och är iranier, valt att stödja Israel och USA, det visar vilken natur och vilken agenda ni har.
    Majoriteten av Irans folk är bakom regeringen och bakom det etablerade systemet. Även Mousavi och Karroubi är anhängare av det islamiska systemet. De som ska skämmas är de iranier som tror de måste sälja sitt land, sin heder och sin religion för att bli accepterade av Israel och USA. Det är de som när ett hat mot araber och tror de måste tala illa om araber och islam för att bli välkomna i den västliga famnen. En famn som innebär slaveri. En famn som innebär försäljning av ens resurser och folk.
    Må Allah hjälpa alla muslimer och särskilt det persiska, palestinska, libanesiska folken.
    Länge leve den islamiska republiken Iran. Länge leve det iranska folkets motstånd mot Israel och USA. Länge leve shiaislam!!
    Det du såg under dina många år som utlandssvensk - svenskar som var misstänksamma, föraktfulla och ovilliga till anpassning.
    Så ser jag under mina år i landet (1972-)
    Hur man kommer till rätta med sådant ... jag är tveksam att det hjälper genom många och täta möten.”

    Min jämförelse påminner om vetenskapliga försök att tämja vargar – 06.30 - Vetenskapens värld (Del 5 av 18): Hunden - så blev den vår bästa vän. Programledare: Victoria Dyring. Från 20/9 i SVT2 http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

    SvaraRadera
  20. SISTA DELEN….
    Försök tämja denna individ;

    ”Jag är en muslim som skriver av mig min frustration här. Billigare än att gå i terapi…Älskar att skriva, har udda tankar och ideer och gillar att komma i diskussioner om dem. Jag är född i Irak, älskar Shiaislam. Har stora problem med det andra könet. Äger en liten butik med pizzeria med de mest udda kunder man kan tänka sig.
    ________________________________________
    Jag hade en blogg på blogg.se och haft den i många år men det blev ointressant några år sedan då de började få många problem med inloggning mm. Vidare ogillade jag att några individer inte kunde lämna mig ifred även när jag bett dem. Resultatet blev denna blogg här. Jag brukar försöka hålla mig borta från att skriva i några dagar, men det känns som en knarkare som måste ha sin spruta, jag hade mycket svårt utan skrivandet. Jag älskar det och lever för det och måste förmedla mina tankar. Jag har märkt att jag har lite udda tankar och är nog alla terapeuters våta dröm, men så länge jag får uttrycka mina tankar här utan att skickas iväg till Guantanamo och det är nästan gratis, så ska jag fortsätta med det.
    Jag är för dödsstraff, jag stödjer palestiniernas och Hizbollahs kamp mot ockupationen, jag är emot Israel men för judarnas rätt att leva i mellanöstern; jag är för slöjan men emot burkan, jag är för politisk islam men emot mördandet av oskyldiga; jag är för giftermålet, så länge jag inte behöver gifta mig; jag är för upplysning om Islam men hatar missionärandet; jag är för kvinnors rättigheter men ogillar dagens feminism.
    Så länge vi propagerar för åsiktsfrihet och rätten att yttra sig, så länge vill jag ha rätten att gå utanför samhällets ramar och normer och yttra mig som det passar mig och som jag anser vara rationellt och logiskt.
    ________________________________________
    Historia
    Jag föddes i fredens stad Bagdad. Vid 7 års ålder flydde vi landet för att till slut komma till Sverige. Jag har jobbat med att sälja saker sen jag var fem år gammal och lever för business. Tyvärr har jag inte killerinstinkten och har en tendens att vara för snäll i business, så jag är inte rik..än.
    Mobbades i skolan i Sverige, så satte mig ner i biblioteket (innan internet) och läste om Islam och omvärlden. Sen dess har jag varit kär i religionen. Jag samlar på serietidningar, älskar att läsa böcker och kan inte leva utan diskussioner. Jag har en samling på runt 800 dvdfilmer men har nog bara sett hälften.
    Jag drömmer om att resa långt, men varje gång jag lämnar Sverige, har jag hemlängtan. Jag tror på ödet och jag älskar några spådamer som spått mig om min framtid, och som jag tror på rätt bra. Jag försöker efterleva Islams regler, men det är inget lätt."

    Hmmm...

    SvaraRadera
  21. Jerry, tack för din långa engagerade kommentar och för de tankar och erfarenheter du delar med dig av. Det här är inga lätta saker. Ibland beror det förakt du och jag beskriver på okunnighet och arrogans, men ibland är det också en reaktion på fientlighet och dåligt bemötande. Vem ska man då lägga skulden på?

    Det du beskriver, att människor flyttar hit som inte flyr undan förtryck och som i själva verket representerar den förtryckarregim andra landsmän flytt ifrån är förstås ett stort problem. Det skapar ofrihet och rädsla och försämrar möjligheterna att från exilen arbeta för ett mer demokratiskt hemland. Det här är något vi borde bli bättre på att hantera.

    Men i ett gott samhälle finns det mycket tolerans och utrymme för olikheter. Därför hävdar jag att vi alla kan berikas att kulturmöten och av att inte begära för stor anpassning. När jag bodde i Kuwait blev jag till exempel imponerad av en samhällsdebatt där alla kom till tals, där tonen var städad och utgångspunkten att man tillsammans skulle komma fram till det gemensamma bästa. Det kändes som mycket mer civiliserat än vårt sätt att låta halva folket köra över den andra halvan.

    SvaraRadera
  22. Per, jag är förstås sorgsen över att alliansen inte lyckats möta ungdomar med jobb och bostad i högre grad men anser att likformighetsiver i skolan, motstånd mot lärlingar etc. och svårigheter att bygga billiga lägenheter har varit för stora bromsklossar skapade av sossarna. Med en sund ekonomi finns massor med möjligheter att börja göra något åt detta.

    Det är förstås sorgligt att SD kom in men i de praktiska arbetet i riksdagen hade vänsterpartiet i regeringen varit så oerhört mycket besvärligare.

    SvaraRadera
  23. I Kuwait blev imponerad av en samhällsdebatt där alla kom till tals.
    Inte konstigt.
    Det är nämligen så att i den arabiska kulturen är hövlighet ett måste. Det är nästan ett genetiskt fenomen.
    Man bjuder alltid på det bästa man har.
    Tonen är städad som signal för respekt.
    Vårt sätt att låta halva folket köra över andra halvan, skulle behöva denna gen samt tålamodet...

    SvaraRadera
  24. Jerry, ja hövlighet är inget som präglar den politiska debatten i Sverige. Tyvärr.

    SvaraRadera
  25. @Jan

    Att slå socialdemokrater i smarta lösningar är inte så där jättesvårt. Man behöver inte ens ha bra lösningar, det räcker med ganska dåliga för att slå jättedåliga.

    På andra sidan jordklotet (nästan i alla fall) finns det två jätteländer som ligger på tillväxttal som vi bara kan drömma om. På område efter område har de gått om.

    Kommer jag ihåg rätt så var det bara Albanien som var sämre än oss vad gäller svenska elevers mattekunskaper (minns inte exakt). Det finns en hel del och bita i där.
    Jan Björklund som hela tiden påstår att skolan tar så otroligt lång tid och fixa till, det handlar enligt mig mer om politiker inte vill släppa taget om skolan samt har svårt och göra ordentliga förändringar.

    Den sunda ekonomin kan vara en synvilla. Vi har en egen valuta som varit lågt värderad, haft extremt låga räntor och folk lånar så de storknar.
    Det kommer bli klart intressant och se vad som händer när kronan stärks (som den gör när räntan stiger) samt hur effekterna av en högre ränta slår.

    SvaraRadera
  26. Ruskigt svart bild du målar upp Per. När det gäller matte verkar polletten ha trillat ner. Det satsat en hel del krut på att hitta nya metoder.

    SvaraRadera
  27. Hej Helena

    Jag var lite borta och läste Ditt svar först idag.
    Låt mig säga det så här. Jag är en aktiv bloggare på många olika bloggar utan att ha en egen blogg. Lite parasit alltså.

    Det som i det här eftervalstumultet är så förvirrande är två saker:

    För det första den osmakliga ryggmärgsreaktionen från politiskt håll, tom hos personer som anser sig vara intellektuella.

    Hur dessa sedan intellektualiserar debatten att handla om allt utom det den handlar om.

    Svensk utslagning.

    De är de etablerade partiernas fel att SD överhuvudtaget finns, inte SD:s. Men man försöker få det till att många dumskallar röstade dit SD mot bättre vetande...
    Logiken inte ens haltar.
    Den finns inte...

    Sen när man inte kommer åt dumskallarna, försöker man komma åt representanterna, vilket strider mot varje demokratisk nerv i min kropp.

    De som huvudsakligen har röstat på SD är också människor. De kanske inte tillhör i majoritet de mest utbildade, de mest kända, de med högst integritet, men de hör till de definitivt minst pålyssnade och åtgärdade. Är det någon som förvånas över deras behov av enkla klara besked?

    "Någon j-la ordning får det vara till och med i kommunistpartiet".

    SvaraRadera
  28. Kristian, inte en parasit utan en nyttig varelse som åstadkommer korspollinering. Jag uppskattar din röst i debatten. inte minst i den här utmärkta sammanfattningen av det parlamentariska och demokratiska läget. För precis så bekymmersamt är det. Vad är SD i riksdagen jämfört med om vi inte lyckas värna de grundläggande mänskliga rättigheterna och demokratins bas?

    SvaraRadera