torsdag 8 november 2012

Skolans demokratiuppdrag - det viktigaste och det mest misskötta? Missa inte kvällens #skolchatt.

Demokratiuppdraget tas på allvar på de flesta skolor. Vi anordnar bry-dig-om dagar, vi undervisar i livskunskap, vi visar sedolärande filmer och vi predikar tolerans och alla människors lika värde tills elevernas öron och våra halsar blöder. Därefter tar vi en kopp kaffe och sätter oss självbelåtna i lärarrummet. Mission accomplished. ... Eller?

Jag har aldrig begripit hur vuxna människor kan inbilla sig att man får elever att förstå att alla människor har samma värde genom att tala om det för dem. Om något borde det snarare väcka deras uppskattning för satir och det absurda (det är kanske just därför South Park och Family Guy är sådana succéer), för samtidigt som vi predikar detta statligt påbjudna budskap sänder vi eleverna hundratals signaler om motsatsen.

Åtminstone har jag under min lärarkarriär hört hundratals yttranden som alla avslöjar att vi inte behandlar eleverna som om de har lika värde, att vi varken tillmäter dem samma rättigheter och skyldigheter.

”Jag väljer att inte ta strid om den saken”, ”det är bättre att de kommer på lektionerna överhuvudtaget”, ”om jag ska tjafsa om det varje gång blir det ingen undervisning”, ”han har ju dyslexi”, ”ta ingen argumentation med den eleven”, ”jag borde ha sagt ifrån, men han är ju så charmig”, är några av de mer nötta motiveringarna för att ordningsreglerna inte ska gälla samtliga elever. Eleverna noterar samma sak i sina utvärderingar. Lärare som struntar i reglerna, som allierar sig med eleverna mot reglerna, som behandlar eleverna olika, som kommer med hot som aldrig infrias - dvs lärare som underminerar skolans demokratiuppdrag stund för stund, lektion för lektion.

En gång frågade jag en kollega vad hon trodde att hon signalerade till klassen genom att strunta i att två elever satt med jackorna på och SMS:ade hela lektionerna? Vad det fick för effekt på elevernas demokratisyn och värdegrund. Hennes svar:
 ”De andra vet ändå hur speciella de här två är”.

”All animals are equal, but some are more equal than others”.
Vad kan budskapet annars bli i en skola som är så långt ifrån likvärdig som vår?

Jag ser fram emot spännande diskussioner i kvällens #skolchatt. Twitter mellan 20 - 21, som vanligt.  Levande Historia kommer att vara med på ett hörn. Denna av Göran Persson initierade myndighet som har som uppgift att göra alla mer toleranta. Undrar hur de går till väga när de utvärderar sin verksamhet?

 Jacob Möllstam är den som moderar i kväll och han är inne på liknande spår i sin blogg: Killfröken.

37 kommentarer:

  1. Just den där typen av dubbelmoral är man ju allergisk emot när man uppnått viss ålder. Tycker för övrigt att samma sak gäller "kritiskt tänkande" vilket inte borde vara något man pratar om utan demonstrerar i praktiskt handling, hela tiden. För att inte tala om mobbning.

    SvaraRadera
  2. Orwell-allusionen är ju för skön. Fast sedan fastnar skrattet i halsen ...

    SvaraRadera
  3. Jag tror att vi lärare bara lär ut precis det som livet i övrigt erbjuder; I bästa fall en småfalsk sång i baktakt och i värsta fall en taktfast och unison kör./ Janne

    SvaraRadera
  4. Jonas, undrar om man inte är extra allergisk just i tonåren? I vuxenvärlden går mycken dubbelmoral förbi obemärkt och okommenterad.

    SvaraRadera
  5. Janne, du påminner om min far och hans "människan är mot människan en varg". Kan vi inte ha som strävansmål att skolan ska vara litet bättre än vad livet i övrigt erbjuder? Sådan var skolan för mig. ... Inte bara för mig och inte bara i Finland. Min äldsta dotter som gick på Katedralskolan i Uppsala kom hem efter första veckorna och sa: Jag älskar min klass. Jag älskar mina lärare. Jag älskar minskola. Jag älskar till och med mitt SKÅP. Kärleken blev kanske litet mer vardaglig, men den bestod i tre år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När gick din dotter på Katedralskolan i Uppsala?

      Radera
    2. Håller med din far. En inställning helt i min anda och den bygger helt på vardagliga erfarenheter. Människan är ett svin och den som har det fulaste trynet och de vassaste betarna styr. Grymt.

      Radera
    3. Så länge vi låter svinet göra det, Janne. Det är lätt att sitta på sina händer och sucka.

      Radera
    4. Varför är då vi mänskor så passiva och låter vissa böka fritt? Varför är det så förtvivlat tyst i leden? Kan det inte vara så att många är rädda för mista möjligheten att resa utomlands 1-2 gånger om året och till grandiosa renoveringar? Är folk månne köpta och i händerna på kreditinstitut?

      Radera
    5. Janne, det där är en fråga jag har ställt mig många gånger. Vem kan undra över hur Hitler lyckades, när man ser vad folk är villiga att svälja för att slippa en hård blick eller 200 kronor mindre i lönepåslag? Om man inbillar sig att man skulle resa sig när det verkligen gäller, då man inte gör det i det lilla tror jag man bedrar sig.

      Radera
    6. Då hävdar den taktiskt lagde att han väljer sina strider.Vad man säljer vid högstämda högtidstal har de flesta glömt vid skarpa lägen. Så allt tal om världens bästa skola, elevinflytande, jämlikhet och det otroligt viktiga arbete lärarna har är rent nonsens.

      Radera
    7. Den taktiskt lagde skapar inte en bättre värld, Janne. Det gör den idealistiskt lagde. Eventuellt. Det kan förstås gå rakt åt helvete också. Men jag tar hellre det. Back seat passangers i livet retar upp mig.

      Radera
  6. Niklas, Hon gick ut för snart åtta år sedan och gick det nu sorgligt avtynade språkprogrammet Classe Française.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr kunde vi inte fortsätta med det väldigt välfungerade koncept som Classe Française, Clasa Espaniola och Deutsche Klasse utgjorde när Gy 11 infördes. Jag har all förståelse för att man ville rensa i den vildvuxna flora av gymnasivarianter som tillkommit efter hand, men våra Classe Française, Clasa Espaniola och Deutsche Klasse fungerade väldigt bra. Det var knappast sådana lösningar som man ville få bort.

      Radera
  7. Håller verkligen med. En värdig kamp för LMS. Synd bara att det finns så många sådana. Svårt att hinna med dem alla. :)

    SvaraRadera
  8. Jag minns en tidig lärarerfarenhet, två tjejer som bestämt sig för att ha dunjackor på lektionen, och det blev ställningskrig. Nästa gång hade de förberett sig och tog av sig jackorna när jag bad dem och satt iklädda enbart spetsbehå. Jag är fortfarande osäker på hur jag skulle ha handlat. Det innebär att jag på något sätt vill problematisera det här med att stå för värderingar.

    SvaraRadera
  9. Jan, kriget mot vuxenvärlden har pågått i alla tider. Men vilka stridsåtgärder man än tar till för stunden är det den lärare som visar ryggrad och som behandlar alla lika som förtjänar och får respekt in the long run.

    SvaraRadera
  10. Du har helt rätt, den lärare som inte med stor integritet står för den demokratiska värdegrunden är i det långa loppet rökt. Kortsiktigt kan man dock förlora hur man än gör. Eleverna övar sig ju på att skaffa sig makt och en del skaffar sig då också mycket makt. En av de två tjejerna hade skaffat sig rektorns öra vilket ju komplicerar bilden.

    Demokratiuppdraget lyfter både samarbetet,där det är viktigt att kollegor pratar ihop sig, inte för att vara 100% överens men så att grundläggande samsyn och lojalitet uppstår och sen är skolledningar avgörande. Det finns en sjuka om att den ungdomliga revolten ska underblåsas av vuxenvärlden och det finns skolledningar som missförstått det här här med att stå på elevens sida och tror att det handlar om att göra som eleven vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan, du har helt rätt och det du tar upp är viktigt. Man kan förlora hur man än gör om man inte har kollegor och - framför allt - skolledning i ryggen.

      Radera
  11. Jag ber om ursäkt för att jag kommer in så brådstörtat, men jag har inte varit så här upprörd sedan min förra skilsmässa.

    Jag råkade i uppbragt tillstånd redan vid Bengt Westerbergs förra uttalande tillsammans med Ullenhag, men i dag har han verkligen gjort skäl för Sten Anderssons famösa yttrande om att han var felprogrammerad i huvudet.

    Hans totalitära tanketrams borde stoppas av någon ansvarig i FP. Han låter som Saddam Hussein och vet inte om det själv ens. Min rekommendation är att alla gör sitt yttersta för att bereda ett boende för senildementa för honom.

    Han gör en fruktansvärd otjänst för FP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här överdrivna språkbruket undrar jag om det inte helt skjuter vid sidan av målet. Jag upplever Bengt Westerbergs förslag som mesigt och svagt med flera missbedömningar, då kan din retorik få det att framstå som om det vore kraftfullt vilket det då rakt inte är.

      Radera
  12. Roligt med citatet får The Animal farm, Helena, men jag tänker mer på 1984 och Storebror och Nyspråk när jag hör BW. Är det dit vi sakta skall assimileras...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristian, jag vill börja med att gratulera dig till ett fridfullt liv mellan skilsmässan och nu. :)

      Även jag blev upprörd över Westerbergs förslag och avser att ta upp det i nästa inlägg. Det hade ju varit högst relevant i det här också då hans åtgärder är precis sådan meningslös plakatpolitik som jag ifrågasätter. Det är märkligt att politiker så envist klamrar sig fast vid illusionen att de kan tala eller betala folk tillrätta. Det trots att det aldrig lyckats hittills.

      Radera
    2. Skilsmässan var för tjugo år sedan, men den var inte mindre upprörande för det...:-) Maggan och jag är inte gifta, men lever lyckliga ändå...

      Anledningen till det tillfälligt minskade intresset för skolan har varit intressen på annat håll, samt att inga barn längre läser.

      En del barnbarn finns där dock och frågorna hålls semiaktuella.

      Radera
  13. Apropå Bengt Westerbergs meningslösa förslag om att utbilda lärarna för att göra något åt vardagsrasismen.

    http://jansyrligheter.wordpress.com/2012/11/12/jag-ar-rent-allergisk-mot/

    Johan Kant diskuterar också lite grand kring hur välgjord Bengt Westerbergs analys är.

    http://johankant.wordpress.com/2012/11/10/vad-menar-bengt-westerberg/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länkarna Jan. :)
      Westerbergs förslag är inte bara meningslöst, det är direkt skadligt. Toppstyrning, skuldbeläggande och pekpinnar är det sista lärarkåren behöver och sådant som snarare försämrar värdegrund, tolerans och trygghet i skolan än förbättrar det.

      Radera
    2. observera att jag bedömer "Bengt Westerbergs förslag som mesigt och svagt med flera missbedömningar" men det ska bekämpas som del av ett stort snömos som väller in över skolan och kväver kritiskt tänkande.

      Det skulle bara bli ett slag i luften om det genomfördes och vi får vara försiktiga i vår svartmålning så att det inte verkar som att vi slåss mot väderkvarnar. Problemet är att skolan drabbas av en aldrig sinande ström av liknande dumheter. Det är dags att skolan slipper hemsnickrad skit från alla möjliga "förståsigpåtyper" som inte vet vad de talar om.

      Radera
  14. Kul att Du reagerade Jan. Sten Anderssons famösa uttalande om Westerbergs felprogrammerade hjärna visade sig vara nästan en fullträff på den tiden det begav sig och har inte minskat i dignitet. Vi kanske behöver statliga tillrättavisare i skolorna för att lärarna skall kunna fullgöra sina uppgifter. Du har inte upplevt politruker misstänker jag, men det har jag å andra sidan.

    SvaraRadera
  15. Jan.

    Synd att Du upplevde det som kraftfullt. Jag upplevde det som så kraftfullt korkat, att jag funderade på om han ens visste vad ordet liberal betydde.

    SvaraRadera
  16. Kristian, när har Bengt Westerberg någonsin varit liberal?

    SvaraRadera
  17. Som vanligt har Du rätt, men det ingår som en del i partibeteckningen, och jag trodde det hade betydelse. Om det har det, tycker jag att språkrör borde påminnas om det för jämnan eller sparkas.
    Förresten...jag vet faktiskt inte ens om det ingår längre i partibeteckningen, det kanske bara är en gammal barlast jag har.

    Det kanske borde heta Totalitära Folkpartiet...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att folkpartiet återigen hamnat i det där mellanläget när högern skyller partiet för att vara näst intill kommunistiska och vänstern skyller partiet för att gå kapitalisternas ärenden. Jag hävdar att det här med att välja en mellanväg kräver det största modet. Extremisterna löper inte alls samma risk att behöva försvara förslag som genomförs.

      Kampanjen mot Björklund är rent ut sagt osmaklig. Riktig liberalism behöver faktiskt tydlighet kring rättigheter och skyldigheter. "Kompetens för frihet" är en viktig slogan som kräver att kunskapsuppdraget inte nonchaleras.

      Jag tycker inte att du ska fega ur Kristian Grönqvist bara för att det börjar blåsa snålt. Det var länge sedan Bengt Westerberg var folkpartiets talesperson och det är bara en dålig ursäkt.

      Radera
  18. Jan

    Tror Du jag fegar ur, så tror Du grundligt fel. Jag tycker Björklund är en av de bästa politikerna vi har idag, Westerberg, når inte ens upp till fotsvettsnivå på honom. Eller kan Du verkligen tycka det...?
    I tider när uppfattad yta är verkligare och viktigare än förd politik, är bra politiker, som försöker sätta sig in i verkligheten sällsynta djur. Därför är det oerhört tragiskt att Westerberg gör allt för att förstöra för Björklund. Westerberg kommer alltid att kopplas ihop med FP. Hur Du än försöker bortförklara. Han måste bort. Igår.

    SvaraRadera
  19. Kristian och Jan, Bengt Westerberg står för allt det jag gillar minst i Folkpartiet och den enda tid jag inte har röstat på FP var när han höll i rodret. Han står för storebror vet bäst, medan jag hyser stor misstro mot storebror och är liberal just för att jag anser makt korrumperar och måste hållas kort och för att jag tror att makt för individen leder till en bättre värld. Definitivt än bättre värld än den där maktfullkomliga politiker ska mästra och läxa upp befolkningen.

    SvaraRadera