tisdag 12 juni 2012

Bubbel och Blommor

Trött och full av plikter och måsten kommer jag hem från FIPLV:s World Congress i Helsingfors för att mötas av idel trevligheter. Först får jag veta att jag har fått dagens ros i NT av föräldrarna till mina elever i C-franska. Jag har så fina elever och de har så fina föräldrar. :) Därpå upptäcker jag att våra två kaktusar blommar. Enorma, ljuvligt doftande vitrosa klockor hänger över hela mitt sovrumsfönster. Det hände sist för fyra år sedan och sedan dess vet jag att det gäller att njuta för fröjden är kortvarig. I min mejlbox hade jag en uppskattande och vänlig förfrågan om att  få använda min debattartikel om Studentexamen som studiematerial på lärarutbildningen i Vasa, min gamla hemstad i Finland. Där fanns även en inbjudan till Svensklärarnas  festliga 100-årsfirande och en inbjudan till Skolmakthavarmingel i Almedalen arrangerat av Skolvärlden. Idel trevligheter, med andra ord. Orsaken till den sista inbjudan visar sig vara att jag, Johan Kant och två andra är bubblare på Skolvärldens rankinglista över de mest inflytelserika personerna i Skolsverige. Här kan ni läsa om listan och här om oss bubblare.

Inte ens mina elevers observationer (”inget under 10 räknas”, ”jag skulle skämmas att inte ens vara bland de 50 bästa”) lägger någon som helst sordin på mitt allmänna välbehag just nu. Först tänkte jag på nyttan för LMS med publiciteten, sedan tänkte jag på det fantastiska att det finns flera lärare både på listan och just under den. Lärare som så länge inte ens bjudits in i forum där skolans framtid ska diskuteras har nu makt i debatten och det blir fler och fler av oss. Underbart. :)

Kan någon påminna mig om den här dagen sedan när allt skiter sig? För det gör det ju trots allt oundvikligen förr eller senare.

14 kommentarer:

  1. Grattis till bubblarutmärkelsen!
    Den är du verkligen värd.
    Kram/Bertil

    SvaraRadera
  2. Härligt o grattis! Det är ju just dessa braiga dagar som man ska lagra. Jag arbetar för fullt med det då jag har en dålig rygg som sätter käppar i hjulet titt som tätt. //M

    SvaraRadera
  3. STORT grattis och jag håller med Bertil. Är det någon som är värd denna utmärkelse så är det du!:-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till alla lyckor idag. Du är min favorit i skolfrågor och har varit det sedan den dag jag hittade till din blogg. Kul kul.

    SvaraRadera
  5. Malin, visst är det så. :) Hoppas ryggen sköter sig.

    SvaraRadera
  6. Tack Gertie, :) . Det finns nog rätt många som tycker att jag bättre förtjänar en käftsmäll, förstås.

    SvaraRadera
  7. Tack Carina, :). Jag blir glad när jag hittar dina kommentarer, så det blev ännu litet mer lycka.

    SvaraRadera
  8. Jag önskar förstås att du avancerar från bubblare och in på listan. I det digitala samhället så borde någon som så skickligt samlar och formulerar synpunkter i denna form, börja få verkligt genomslag, så mycket genomslag att Björklund och tom SKL börjar studera vad Helena skriver innan de lanserar någon ny idé.

    SvaraRadera
  9. Jan, roligt när lärare får gehör. Helst skulle jag se att vi får det i mer organiserad form och inte bara en och en. Fackförbunden och ämneslärarförbunden spelar en viktig roll och behöver lyssna in och föra vidare.

    SvaraRadera
  10. Grattis, för man väl säga då ;-)

    SvaraRadera
  11. Får sälla mig till skaran gratulanter. Det är alltid uppfriskande med åsiktsutbyte med dig. Nu när du blivit en del av makteliten i skolan hoppas jag du får än mer genomslag.

    Själv har man en bra bit till dina höjder.

    SvaraRadera
  12. Plura, när det gäller åsiktsutbyte - detsamma. Det av makteliten är att att ta i. Vi påverkar åsikter både du och jag. Bland annat varandras.

    SvaraRadera