fredag 9 december 2011

Världens bästa skitprogram?

Litet efter som jag är har jag precis recenserat första avsnittet av Världens bästa skitskola på Newsmill. Här är länken till ”Ohederlig journalistik i UR:s skolsatsning”, en rubrik som är betydligt hårdare än min som nu pryder detta blogginlägg.

Många har redan skrivit. Johan Kant ger gott betyg till programmet men invänder att elevunderlaget faktiskt har betydelse för måluppfyllelsen och att det finns fler förklaringar än olika förväntningar till att Internationella Engelska Skolan har bättre resultat än Årbyskolan. Mats i Tysta Tankar var imponerad av både innehåll och utformning. Även Svenska Dagbladets mediekrönikör är mestadels positiv.

Så vad tyckte jag? Det fanns en hel del  i programmet som var bra. Men det fanns också sådant som fick mig att reagera skarpt. Att förväntningar har betydelse är knappast någon revolutionerande insikt. Brist på förväntningar är heller inte orsaken till problemen i svensk skola. Det Derwinger beskriver som resultatet av olika förväntningar är snarare resultatet av skolsegregation. Motiverade medelklasselever når alla mål på Internationella Engelska Skolan. Ett kvarter därifrån har Årbyskolan de elever som blev kvar och där ser det inte alls lika hoppfullt ut. Just därför är det inte heller rättvist att jämföra Årbyskolan och Nossebroskolan (även glädjebetygen förutan), för i Essunga har de inget skolval. På den skolan har de hela kommunens elevunderlag och därmed tillgång till både motorer och förebilder.

Mer om det på Newsmill, som sagt. Men där har jag inte skrivit om eftersnacket i Kunskapskanalen. Skolinspektionens Anne-Marie Begler imponerade verkligen. Saklig och lugn svarade hon först att skolan visst är ett lotteri och förklarade därpå vad vi behöver göra åt saken. Göran Greider från Dalademokraten stod inte henne efter i saklighet och lyckades dessutom formulera sig träffsäkert, målande och minnesvärt. Så här skickligt sammanfattade han programmet: ” Skolan blir liksom ett Hollywood. Bara vi riktigt tänker positivt utav helvete kommer det att gå bra.” 
En mindre lyckad deltagare var Zanyar Abadi. Han presenterades som regissör och föreläsare och hann klämma ur sig många grodor med tanke på den korta tiden.
Ett exempel är ”Det är en myt att man inte klarar sig lika bra om man kommer från ett studieovant hem”  ett annat: ”alla de mest begåvade personer jag känner har hoppat av skolan”. Men det som verkligen fick mitt nackhår att resa sig var när han sade att skolan inte ska förstatligas för att kommunpolitiker vet bäst hur den ska skötas. Snacka om ett för lärare hårresande yttrande. Ja, nackhåret reste sig nog på mig i rollen som kommunpolitiker också.

Artigt och vänligt anmälde då Göran Greider annan åsikt gällande kommunpolitiker och beskrev sitt recept för att komma åt snedrekryteringen:  ”Mitt ideal är att varje skola landar nästan som en främmande farkost i bostadskvarteret och kommer med andra mål utifrån.” Ja, där håller jag med precis. I Östhammar där trivsel och trygghet värderas hästlängder före kunskaper kan inte lokalpolitikerna få hålla eleverna tillbaka. Studieskeptiska föräldrar kan inte tillåtas värdera och prioritera träningarna över läxorna. Och pådrivande streberföräldrar ska inte få avfärda mobbning och trakasserier som karaktärsdanande. Skolan ska ge varje unge som är villig att kavla upp ärmarna en hel stor nyckelknippa till nya spännande världar och horisonter.

Den sista gästen i diskussionen var Expressens Karin Olsson. Hon var väl frälst på programmets förväntningsbudskap tyckte jag, uppenbart på grund av sin egen klassresa.  Jag skulle vilja be henne fundera över hur det hade sett ut och gått för henne om - för att låna Johan Kants formulering - ”de elever som hade det goda omdömet att välja företagsamma föräldrar” hade bytt till en annan skola? Hur långt hade lärarnas förväntningar räckt utan positiva förebilder och lok i klassen?
    Antagligen har hon  redan tänkt i de banorna för även hon fördömde kommunaliseringen och lyfte ett återförstatligande som viktigaste åtgärd. Hon oroade sig bara för att skolan inte skulle orka med ytterligare en reform. Om det vill jag säga ’no worries’, Karin. Jag tror vi hanterar att byta till en huvudman som sätter kunskaper före balansräkning och som är villig att lyssna på oss när vi berättar vad som krävs för att vi ska kunna göra ett bra jobb utan några problem.

Men det som gjorde mig gladast var att Karin Olsson lyfte Norrköping som ett positivt exempel. I Norrköping har man vägrat ta stadens arbetarklassprägel som en ursäkt för dåliga skolresultat, förklarade hon. Istället satte man in riktad fortbildning och satsade ordentligt på basfärdigheterna i de tidigare årskurserna och nådde glädjande resultat. Det var andra gången på bara en vecka jag hörde Norrköping nämnas som en föredömlig skolkommun. Vår moderator vid SNS seminariet - från SKL var också imponerad och jag håller med. Jag delade ut ett MVG till Norrköping för implementeringen av Skola 2011. De mål man stakat ut för framtiden, strävan efter likvärdighet och det sätt på vilket man nu förankrar beslut i lärarkåren är också mycket bra.  Man kanske inte når upp till ett A men ett B tycker jag allt kommunen förtjänar.

Att Norrköping sköter sig betyder emellertid inte att skolan bör förbli kommunal. Inte för att en svala inte gör en sommar  - även om det förvisso är på det viset - utan för att skolan måste vara bra för varje unge, i varje kvarter, i varje kommun.

Inget annat duger.


20 kommentarer:

  1. Andra programmet var bättre än första.

    SvaraRadera
  2. På John Bauer gymnasiet har man tydligen goda förutsättningar att förbättra sina färdigheter i Counter-strike.

    Andra programmet var djupt beklämmande att se. Svenska skolor som får agera mjölkko åt girigbukar samtidigt som eleverna får en undermålig utbildning. Fy fan.

    Och vi är världsunika i eländet. Naivitet och inkompetens, det är de mest träffande orden som måste användas för att beskriva ansvariga politiker.

    SvaraRadera
  3. Trofinios, det man såg i programmet stämmer väl överens med de rapporter jag får om John Bauer från före detta elever.

    ... Är det girigbukarna vi ska skälla på? Eller är det de myndigheter och politiker som släppt dem fria i skolans värld?

    SvaraRadera
  4. De senare bär givetvis det största ansvaret eftersom de borde ha förutsett vad som skulle hända, och det är de som har möjlighet att korrigera systembristen. Men de förra bör inte gå fria från kritik: väljer man att plocka ut vinst samtidigt som eleverna ges en undermålig utbildning, ja då förtjänar man att hudflängas. Jag menar, det är ju allvarliga saker det här, de stänger ju framtidsmöjligheter för unga människor.

    Sedan bär givetvis också vi, allmänheten, ett ansvar. Det är ju trots allt vi som genom fria val avgör vilka som skall ha makten.

    SvaraRadera
  5. Trofinos, de stänger inte möjligheterna, men de trasslar till och gör saker och ting oändligt mycket besvärligare än de borde vara för unga människor. Det finns vägar att gå för att ta igen det de förlorat, trots att det kostar de unga människorna, tid och pengar är det inte kört.

    Och med det sagt:

    Det som mest förbryllar mig i detta är att det får pågå. Varför får det pågå? Varför har de elever? Pratar inte föräldrar med varandra och talar om att det är ett eländes skit? Informerar inte SYV på grundskolorna föräldrar och ungdomar om hur dessa gymnasieskolor lägger upp "arbetet"? Är den dator de blir lovade så lockande att unga människor söker sig till dessa kalleankautbildningar hoppas jag 1-1 byggs ut i en hast i hela landet, så att argumentet blir verkningslöst.

    /Morrica

    SvaraRadera
  6. "Trofinos, de stänger inte möjligheterna, men de trasslar till och gör saker och ting oändligt mycket besvärligare än de borde vara för unga människor. Det finns vägar att gå för att ta igen det de förlorat, trots att det kostar de unga människorna, tid och pengar är det inte kört."

    Det var givetvis någonting i denna stil jag menade, uttryckte mig bara lite för kategoriskt.

    Ja, varför får det pågå? Uppenbart är att skolan inte är en fungerande marknad, ty då skulle väl skolor som John Bauer konkurreras ut. Men icke, istället expanderar de...

    SvaraRadera
  7. @Trofinos Så bra att vi fick det utrett, det är trots allt en rätt betydande skillnad på kostsamma, trassliga men framkomliga vägar och helt stängt och inga vägar alls.

    Precis, det var min fråga, varför fortgår det? Och min följdfråga ser ut såhär: vad kan vi, vi som deltar i skoldebatten, göra åt saken?

    /Morrica

    SvaraRadera
  8. "Ett exempel är ”Det är en myt att man inte klarar sig lika bra om man kommer från ett studieovant hem” ett annat: ”alla de mest begåvade personer jag känner har hoppat av skolan”. Men det som verkligen fick mitt nackhår att resa sig var när han sade att skolan inte ska förstatligas för att kommunpolitiker vet bäst hur den ska skötas. "

    Det sista var absolut det värsta jag någonsin hört. Ridå!

    SvaraRadera
  9. Trofinios, ingen ska ursäktas för omoral och girighet, men att marknaden fungerar som marknaden fungerar är inget att beskärma sig över. Politiker och tjänstemän som gör experimentverkstad av skolan utan att vare sig utreda eller utvärdera konsekvenserna av sina beslut, det måste vi få slut på.

    SvaraRadera
  10. Morrica, det där är en väldigt bra fråga. Jag tror att det får pågå för att ingen tycker om att erkänna att man har valt fel, för att det ofta kostar ett år att byta och för att det inte är så lätt att reda ut vad man har rätt att förvänta sig.

    SvaraRadera
  11. Robert, det är faktiskt chockerande att sådant får sägas utan att någon ifrågasätter det i ett debattprogram om skolan. Samtidigt som en rektor hudflängs för att hon inte uppfattar det som realistiskt att alla elever ska nå målen.

    SvaraRadera
  12. Fätt grymmt skoll pogramm! Varfur ska skollan ha konnskaps monåpoll? Ala lerare e så fett pukkade så de ska holla kefften. Dåm har ingett att lärra mäj. Dåm bara skjatar om sär skrivnning , satts dellar å männings bygnad. Va fann dä fins ju värsta lapp toppsarna så då behövfs inga fukking kuk klärrare.


    Kärra kålläggår! Ta peck pinen å försvin frånn skollan medans lifvet har däj tjär.

    Aabbaddi skulee bli fät grymm skolministärr, asså!


    Abbooo shubree!

    SvaraRadera
  13. Anonym, tack för mitt bästa söndagsskratt. :)

    SvaraRadera
  14. Är det inte alltid så att om man själv har god kännedom om ett problem och en journalist tar upp samma problem så märker man hur kassa en hel del journalister är?

    Har inte sett detta programmet men jag tror detta är ett mycket vanligt fenomen.

    De program som brukar vara absolut värst (faktamässigt) är de som tar upp olika områden som är drabbade av politikers moralism. Ibland stämmer inte ett ord

    SvaraRadera
  15. Per, det är förstås lättare att avslöja partiskhet och slarv om man är insatt, men jag tror att vi alla behöver vara mer på vår vakt.
    Helt rätt har du när det gäller moralismen. Sanningen presenteras sällan i brösttoner.

    SvaraRadera
  16. Ja, det var en sorglig inblick i skolsverige det andra programmet bjöd på. För en stor förespråkare av marknadsekonomi är det så sorgligt att se hur staten genom sin usla beställarroll bjuder in till rena utnyttjandet av unga människor som redan har uppförsbacke till samhället.

    Jag hävdar att det är kommunernas hantering av skolan som har skapat grunden för att klåpare och girigbukar kan sko sig på skolan.

    SvaraRadera
  17. Fråga: Angående exemplet "Nossebro". Vet man att de ligger på toppen genom kontrollrättning av de nationella proven eller finns det annat bevis för att deras placering verkligen stämmer?

    SvaraRadera