söndag 9 oktober 2011

Skolutveckling och konsten att jonglera

Det har varit stiltje i bloggen ett tag, men jag kan försäkra att det inte har rått stiltje i mitt liv - vare sig privat, yrkesmässigt eller politiskt.
   De senaste veckorna har det känts som om alla bollar är i luften samtidigt. Det värsta och bästa är att alla bollar är viktiga - ingen får ramla ner på marken.  ”Först kommer liv och hälsa, sedan jobbet”, Så sa min rektor till mig när jag berättade om hälsobekymmer i familjen. Sympatiskt och klokt. Självfallet har den bollen haft prioritet. Men jobb-bollen har också känts extra betydelsefull just nu. På Djäkneparksskolan har vi rivstartat utvecklingsarbetet - mitt nya ansvarsområde och något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. En annan hjärtefråga är likvärdig bedömning. På måndag ska jag och rektor Ylva presentera våra tankar kring centrala bedömningsgrupper för Norrköpings skolförvaltning. Till ett sådant möte vill man inte gå oförberedd, så här har det både tänkts och plitats en hel del.  De senaste dagarna har jag ägnat åt Qualis granskarutbildning - något som också känns både viktigt och meningsfullt.

Politiken då?  Nästa helg har FP landsmöte. Det är där vi spikar politiskt program och i år har jag privilegiet att vara ett av ombuden för Östergötland. Förra lördagen hade vi minilandsmöte, det finns en tjock lunta med motioner att sätta sig in i och dessutom har jag mina egna frågor att driva. Dels de förslag som kommer från den jämställdhetsarbetsgrupp  jag satt med i under Nyamko Sabuni, dels mina skolmotioner om studentexamen och moderna språk som obligatoriskt skolämne. De motionerna lämnade jag in för sent och jag har härjat runt på alla tänkbara nivåer för att de ända ska bli ordentligt behandlade på landsmötet.  Av allt jag gör och har gjort politiskt är studentexamen det absolut viktigaste. Jag är nämligen övertygad om att en systematisk resultatkontroll är en förutsättning för likvärdighet och goda kunskapsresultat i skolan. Ja och  sist men inte minst för den frihet och det manöverutrymme som krävs för att en lärare ska kunna göra ett riktigt bra jobb.

Inte så konstigt att lokalpolitiken har fått stå tillbaka. En insändare om busstrafiken och Ringarums och en artikel från oss i styrelsen om kommunal granskning är allt jag har presterat. Men eftersom jag inte sitter i kommunstyrelsen har jag heller ingen annan input än den som kommer från NT. Det innebär att det enda jag har att förhålla mig till är Lionas och andras förslag om gågata. Låt mig därför avslutningsvis påpeka att jag tycker att det är ett utmärkt och intressant förslag och att jag hoppas att vi kan pröva konceptet redan nästa sommar.

Ikväll blir det i alla fall start på något spännande. Klockan sex träffar Cizzie Kemle, Erland Olausson och jag Lennart Sjöberg för första delen av Radio Wix tycker till.. Det kommer att handla om vargar och mycket annat spännande.  Fortsättning följer... :)

16 kommentarer:

  1. Hjälp! Och jag som tycker att det räcker gott och väl med att vara lärare. Hohoho, jag är full av beundran och glad att det finn engagerade människor som du. Tack.

    SvaraRadera
  2. Att brinna är viktigt men akta så syret inte tar slut. Det händer så lätt för oss eldsjälar. Hitta de där stunderna då du bara får vara du på ett osjälviskt och onyttigt sätt. Det fick jag hårdhänt lära mig för 13 år sedan.

    Samtidigt kan jag känna igen mig när man har en häktisk period och inte hinner med att få ner tankarn via tangentbordet. Man vill nå ut men vet inte riktigt hur och orken finns inte.

    Skolutveckling är viktig. Kan känna en sorg ibland när jag undervisar om de nya förutsättningarna skolan har hur lite man vet och kan. Undra var all information från Skolverket rann bort.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Lycka till på landsmötet - är införandet av studentexamen uppe som motion?

    SvaraRadera
  4. Kom ihåg att du inte är ensam om att brinna för de frågor du lyfter - använd bränsle från oss omkring också, du behöver inte hugga all ved själv.

    Centrala bedömningsgrupper? Oh, det låter fantastiskt, för lärare såväl som för eleverna. Lycka till, jag ser fram mot att höra om hur ni bemöttes med stående ovationer och jubel (den enda reaktion jag kan föreställa mig på ett sånt förslag)

    SvaraRadera
  5. Carina, att vara lärare är i de flesta fall att vara engagerad. Det är i varje fall vad jag ser omkring mig. Tack för klappen i ryggen. :)

    SvaraRadera
  6. Plura, du har väldigt rätt det vet jag, och jag är glad över både kloka råd och välgångsönskningar. Men om alla ens skepp kommer i hamn samtidigt kan man inte lägga sig i hammocken. Shakespeare: "There's a tide in the affairs of men. Which taken at the flood, leads on to fortune. Omitted, all the voyage of their life is bound in shallows and in miseries. On such a full sea are we now afloat. And we must take the current when it serves, or lose our ventures.”

    SvaraRadera
  7. Haralampos, ja. Jag har blivit omplacerad till utbildningsutskottet och får lägga fram motionen där. :) Vill du vara medmotionär? Jag kan skicka dig motionen på FB.

    SvaraRadera
  8. Morrica, jag får ruskigt mycket bränsle och är väldigt tacksam över det. Jag är så glad att du finns och är en sådan fin vän, medlärare och medbloggare.

    Med bedömningsgrupperna är jag väldigt glad över chansen. Nämnden är positiv, tjänstemännen är positiva. Kan vi bara visa på något som inte blir alldeles för dyrt blir det här nog verklighet.

    SvaraRadera
  9. Du brinner verkligen.
    Släck elden ibland, Helena.

    SvaraRadera
  10. Jullovet, Bertil. Då tänker jag sitta i morgonrock och spela tv-spel med mina barn. :)

    SvaraRadera
  11. Ang bedömningsgrupperna: Wiiiiiieeee!

    och angående Shakespeare: <3 på det

    http://www.youtube.com/watch?v=ejorQVy3m8E

    SvaraRadera
  12. Morrica, presentationen gick bra och nu har de tillsatt en ansvarig och börjat utreda.

    Midnight Oil, den är så energizing. :)

    SvaraRadera
  13. Ja, livets kostcirkel innehåller mycket som engagerar och oftast så stärker de olika delarna varandra även om det är jobbigt när de kolliderar.

    När det gäller centrala bedömningsgrupper så tror jag att många börjar vakna. Det är självklart inte kvantitet i hur mycket vi jämför bedömningar, utan kvalitet som är avgörande. Ifall det finns några tillfällen, "studentexamen" som hindrar de som medvetet vill ha betygsinflationen och kamouflera sina elevers kunskapsnivå så blir det så naturligt med en konstruktiv bedömnningsdiskussion som sprider sig genom systemet.

    SvaraRadera
  14. Jag tror på den enskilde individen och dennes förmåga och rättigheter. Därför köper inte jag det resonemang som Jan för ovan om att det finns de som medvetet skulle bidra till betygsinflation och dessutom försöka mörklägga det sedan.

    Kristina Alexandersson har helt rätt i det hon skriver om den svenska skolan i ett inlägg om katederundervisning. Där skriver hon om det som Björklund inte vill tala om i form av att vårt arbetsmaterial inte håller måttet. Det handlar om läromedel som beskriver hur Sverige såg ut på 1980-talet för att nu nämna ett exempel.

    Det handlar om vilken kunskap vi ska förmedla till eleverna och det handlar inte minst om att det inte går att fortsätta med blindkartor till exempel för eleverna förstår inte meningen med dem överhuvudtaget.

    Länk: http://www.kristinaalexanderson.se/2011/03/13/skolan-ska-vara-meningsfull-blir-den-det-med-katederundervisning/

    Under en tid har jag läst om Hans-Åke Scherp och barnuppropet. Detta har jag nu skrivit under. Det är en varmare skola som är till för alla elever som jag vill ha. Det bidrar inte den sittande regeringen med. Det var två saker som blev de utlösande faktorerna för att jag nu skrev under detta upprop. Dessa var:

    1. Den första faktorn var ett uttalande som kom för ungefär en vecka sedan har jag för mig det var från Metta Fjelkner. Hon sade angående att eleverna på en skola fick tugga tuggummi på lektionerna: "Detta är oseriöst och kränkande för lärarkåren".

    Jag känner mig inte som blivande lärare kränkt för fem öre och kommer inte känna mig kränkt av att eleverna tuggar tuggummi på lektionstid. Det här är bara ett av många exempel på den hårdare skola som växer fram.

    2. Den andra faktorn var ett utspel från Lars Hansson (Folkpartiets ordförande i Lund i utbildningsfrågor) om att man helt ska avskaffa elevinflytande och elevdemokrati. Han skriver bland annat på sin blogg:

    "Det är dags att plocka ner begreppet elevdemokrati från pidestalen. Vi måste städa i skollag och läroplaner så att lärarna slipper att genomföra skendemokratiska och fördummande övningar."

    Detta gör mig rent utsagt förbannad. Här vill en hög kommunalpolitiker montera ner vad jag anser vara grundläggande delar av den moderna och demokratiska skolan.

    Det blir inte bättre av att det här äger rum i en situation där Sverige precis blivit återigen blivit kritiserad för att vi inte lever upp till de krav som Barnkonventionen ställer på barn och ungdomars inflytande. Att han inte hamnade i ordentligt blåsväder beror sannolikt på att media har fullt upp med Juholt.

    Länk: http://larsilund.wordpress.com/2011/10/11/bort-med-elevinflytandet/

    Detta var skälen till varför jag igår bestämde mig för att också skriva under uppropet som bland annat kräver att barnkonventionen införs i svensk lag. Jag har fått nog av det kalla klimat som råder i vårt samhälle och som allt mer håller på att leta sig in i skolan och jag har fått nog av att det finns myndigheter som till exempel Migrationsverket som konsekvent bryter mot barnkonventionen. Frekar06

    SvaraRadera
  15. Glömde länken till där Fjelkner uttalar sig. Kommer här:

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article13740167.ab

    SvaraRadera
  16. Drivkrafterna till att medvetet bidra till betygsinflation är allmänmänskliga och handlar om att de elever man själv möter känner man lite extra för så att det är lätt att vilja vara snäll. Den andra allmänmänskliga delen handlar om ens egen prestation, du som lärare bedöms mycket efter hur dina elever klarar sig och när många får IG så vill rektor prata med dig om vad du kan göra åt det. Skolan mäts också på detta och behöver ge höga betyg i konkurrensen om elevpeng. När de personliga fördelarna blir starka och riskerna låga då faller alltid några dit. De kanske försöker dölja det för sig själva men innerst inne vet de att de sätter för snälla betyg.

    Jag tror också på den enskilde individen och dess förmågor och dess vilja att göra bra saker men det betyder inte att vi kan ha system som stimulerar till oetiska genvägar. Då räcker det med att någon börjar tänja på reglerna så dyker det upp många efterföljare.

    SvaraRadera