torsdag 7 oktober 2010

Ofrivillig arbetsnarkoman

Bloggen ligger i träda, men det är inget emot läget i tvättstuga och trädgård. Däremot har jag föreläst om lärstilar i Jönköping, hållit ett föräldramöte, rättat drösvis med uppsatser, skrivit omdömen och många föräldramejl och sprungit som ett skållat troll mellan lektionssalarna i fåfänga försök att hinna hålla alldeles för många lektioner med någorlunda kvalitet. Det värsta är att mitt medan jag springer i mitt obönhörliga ekorrhjul vet jag att jag har mig själv att skylla. Åtta kurser, klassföreståndarskap, mentorskap, implementörsansvar, föreläsande och politik och varenda bit har jag själv tackat ja till eller tagit på mig och ibland till och med tagit initiativ till.

Nu har jag skamset fått lomma in till min rektor och be att få en kurs mindre och efter höstlovet blir det en mer hanterbar arbetssituation. Kanske rent av så att arbetet låter sig göras på 45 timmar i veckan?

Kollegor tagen lärdom av mitt sorgliga exempel.

21 kommentarer:

  1. Hej vännen.
    Känner igen mej i det du beskriver, är också lärare och det är så lätt att tacka ja till allt möjligt.
    En dag gick jag in i den berömda väggen. Det är 10 år sen och idag mår jag bra och äntligen börjat att tycka om mej själv igen. Jobbar 50% tyvärr går det inte mer hur gärna jag än vill, har försökt.
    Kramar om dej.
    Cecilia

    SvaraRadera
  2. kvalitet före kvantitet. när man måste välja :)

    SvaraRadera
  3. Ninna, tack för din snälla och medkännande kommentar. Ruskigt att det har behövt ta tio år att komma så pass långt och hoppas att du har det riktigt bra där du jobbar. Förstående chef, bra kollegor och snälla elever. Allt det har faktiskt jag. :)
    Kramar tillbaka.

    SvaraRadera
  4. Björn, så är det förstås. Det tjänar inte mycket till att försöka jobba sig ur sådant, för jobbar man för mycket blir man rätt snabbt, en otålig, stressad och dålig lärare.

    SvaraRadera
  5. Ja, välja måste man, men framförallt - man måste välja bort. Jag är stolt över dig som så klokt knallade in till rektorn och valde bort, det kräver både mod och styrka.

    SvaraRadera
  6. Att välja bort måste man för att hinna och orka, men det är inte enkelt att välja.

    Vad anser du om 40-timmarsveckor för lärare: http://junitjejen.se/40-timmarsvecka/?

    SvaraRadera
  7. Morrica, klart att du förstår hur mycket det där gick min ära förnär. :) Men tack och lov ger åren viss självdistans. Dessutom säger kroppen ifrån med mer eftertryck numera, och det gör den alldeles rätt i.

    SvaraRadera
  8. Junitjej, du har helt rätt i att det är svårt att välja. Men en bra lärare är kreativ, problemlösande och djupt engagerad i sitt ämne och eleverna. Det går ihop med stor frihet och noggrann resultatkontroll. I Sverige har vi motsatsen - litet frihet och knappt någon resultatkontroll. Det menar jag är förödande för kvaliteten. Jag är alltså för en mycket striktare kontroll av vad lärare presterar, men större frihet när det gäller var när och hur.

    SvaraRadera
  9. Varje medarbetarsamtal ryter jag till och nu har jag hamnat på en skola där rektor kan och vill lyssna. Det betyder att jag med jämna mellanrum får ner min arbetstid till 45 timmar per vecka. Det är dock som förgjort när man är en lärare med stort engagemang i eleverna, rätt vad det är står man där och tar på sig något extra bara för att man inser att i annat fall blir eleven eller eleverna utan hjälp.

    SvaraRadera
  10. Jo, Jan, det där är en bekant historia. Men vad jag egentligen vill bli befriad från är konferenser, dokumentation, IUP, skriftliga omdömen, åtgärdsprogram, etc. intill förbannelse. Jag säger inte att allt sådant är onödigt, men de är en jäkligt dålig ersättning för väl förberedda, stimulerande lektioner.

    SvaraRadera
  11. IUP, ÅP, SO, APT, ...... Ja, ska man jobba hårt är det i alla fall mycket roligare att göra det när man ser att det gör nytta.

    SvaraRadera
  12. "Om du vill få något gjort - be en upptagen människa!"

    Kärnan i det där dubbeltydiga ordspråket är nog att det finns minst en anledning till att du jobbar mycket.

    Kanske är du bra på det, antagligen tycker du det är roligt - någonstans finns en vag förhoppning om att det snart ska bli lugnare...

    Jag har svårt för det där med gränser mellan jobb och fritid. Som tur är har barnen vuxit upp och jag har en svag misstanke om att jag försöker kompensera det tomrummet med jobb? Någon som behöver mig.

    SvaraRadera
  13. Det vare en sann lärdom. Den fick jag lära mig hårdhänt för 12 år sedan. Ordet NEJ är svårt att stava till för eldsjälar.

    SvaraRadera
  14. Svar: Jag tycker att det är alltför mycket energi som går åt att lösa konflikter och att tysta ner stökiga elever på lektionstid. Man vill ju lägga ner all sin tid och kraft på att undervisa och ha trevliga samtal med sina elever. Jag tror nog också att läraryrket är ett kall. Jag har svårt att tänka mig ett annat yrke

    SvaraRadera
  15. Å andra sidan Helena...

    Du kan känna Dig betydelsefull, Dina elever har i Dig förhoppningsvis en analyserande lärare, vilket åtminstone jag uppskattade under min skoltid, som inte för jämnan går "by the book", men som ser att vissa fakta ändå måste in.

    Jag uppskattar också oerhört Din fortfarande finlandssvenska uppfattning om att bra saker aldrig är gratis. Bra saker är värda att kröka rygg för.

    Min pappa brukade alltid säga att en plånbok full med pengar är världens bästa huvudkudde, men den bästa sömnmedicinen är trots allt ett gott samvete... Fortsätt och jobba Du.

    SvaraRadera
  16. Mats, det där ordspråket påminner om dina bilder. Det ligger mycket i det du skriver, men det har också något med själva lärarrollen att skaffa. Det här är ett yrke som kan äta upp en om man inte passar sig.

    SvaraRadera
  17. Junitjej, håller med dig helt. Jag tycker att det är viktigt med en trevlig atmosfär i klassrummet så jag brukar kalla ut störande elever i korridoren för ett litet samtal, hellre än komma med tillsägelser i helklass. Ibland använder jag den här strategin: jag märker att du inte uppskattar min undervisning och nu vill jag veta hur jag ska kunna svara bättre mot dina behov och önskemål. Så fram med dina förbättringsförslag. Det brukar vara rätt tyst i korridoren och sedan rätt tyst i klassrummet.

    SvaraRadera
  18. Kristian, tack för dina snälla ord. Bra saker är inte gratis, men som tur är kan man ibland göra nytta och ha roligt samtidigt.

    Vilket fint ordspråk. Men det blir litet ironiskt för en lärare, för i så fall är det väl bara välvilja när SKL får oss att slita häcken av oss för en spottstyver?

    SvaraRadera
  19. Men vad säger Du Helena. Vi Finlandssvenskar är väl alla födda med guldsked i munnen...:-)

    SvaraRadera
  20. Kristian, du blandar med morgonstund. Det här är vi:

    "Jag såg ett folk, som kunde allt,
    Blott ej sin ära svika,
    Jag såg en här, som frös och svalt
    Och segrade tillika;" ... och litet senare
    "Hur kunde arma fosterland
    du dock så älskat vara,
    en kärlek få så öm så stark
    av den du närt med bröd av bark?"

    SvaraRadera