I skolans styrdokument står det så här: "Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser". Det här är ett utmärkt recept - om än ibland svårt att följa. En öppen diskussion bland barn och unga om sådant som homofobi, sexism och främlingsfientlighet kan lätt resultera i att elever i gruppen blir sårade, ledsna eller kränkta. Det krävs fingertoppskänska av läraren och tydlighet när det gäller gränserna. Åsiktsfrihet ja - nedsättande och generaliserande formuleringar om grupper eller personer - nej. Jag brukar använda film, enskild kortskrivning och diskussion kring utvalda citat ur det eleverna själva skriver. På så vis brukar det kunna bli en öppen och bra diskussion utan att någon i klassen far illa. Sämst gick det faktiskt när jag använde Gilbert Grape för en diskussion om diskriminering av överviktiga. Det fanns elever som envist hävdade att överviktiga borde lära sig att kontrollera sitt ätande och att det är att göra dem en tjänst att påpeka att de är överviktiga. Det fanns inga överviktiga i gruppen som tog illa vid sig, men flera gjorde det på sina föräldrars eller vänners vägnar.
Det är olustigt svårt för oss människor att avhålla oss från fördömanden och kommentarer kring människors utseende, sexualitet, politik, religion, kön, hudfärg, familjebakgrund. Lika olustigt är alla envisa blinda fläckar. Man ser vad man utsätts för - inte vad man levererar. Jag har haft så många elever som uppfattat sig som föremål för sexism, men själva ägnat sig åt främlingsfientlighet, föremål för främlingsfientlighet som ägnat sig åt homofobi ... listan kan göras lång.
Det pågår en hetsig diskussion på FB om en intervju med ordförande för SDU Gustav Kasselstrand (aktuell efter att ha blivit utesluten ur partiet) i gårdagens NT. En lokal miljöpartist kallar intervjun ett "gulligt kändisreportage" och ett lågvattenmärke, och kallar NT "språkrör för företrädare och partier på den yttersta högerkanten" Gustav Kasselstrand får heta "representant för det odemokratiska samhället". Miljöpartisten verkar anse att sympatisörer med och företrädare för SD ska tigas, föraktas och fördömas bort - typ att vi ska få bort främlingsfientlighet genom att vara så fientliga och intoleranta vi kan mot den som sägs vara främlingsfientlig.
När en man som kommer från Valdemarsvik figurerar i samtliga riksmedier och även i internationell nyhetsbevakning är det högst rimligt att ge händelserna och mannen utrymme på Valdemarsvikssidan i NT. Jag har läst artikeln av Hanna Andersson, och lyssnat på tv-inslaget två gånger och hittar inget i hanteringen som skiljer sig från hur vi andra politiker hanterats vid intervjuer. Precis så är det det ska vara. En saklig och konsekvent hantering oberoende av parti. Tycker för övrigt att hela hanteringen av de här två ungdomsförbundarna är märklig. De ska ha gillat fel FB-sidor och haft kontakt med ett olämpligt parti i Italien. I de flesta artiklar står det inget om vad de konkret anklagades för. Det är möjligt att det stämmer att Kasselstrand har extrema åsikter. Det är också möjligt att det hanterar om internpolitiska intriger och maktspel. Väljarna förtjänar att kunna bilda sig en uppfattning om vilken av bilderna som är mest trovärdig.
SD är stora och växande. Vill vi ändra på den saken behöver vi politiker från andra partier lyssna på våra väljare och ha konkreta förslag och åtgärder inför de problem och utmaningar som framkommer. Vi behöver också förklara, motivera och förankra den politik vi för i öppen dialog med väljarna Det ska inte ske genom utfrysning, marginalisering, eller annan diskriminerande verksamhet - vare sig mot partier eller personer.
Helt rätt där!
SvaraRaderaKan i övrigt berätta att jag så sent som här om dagen funderade på om jag skulle höra av mig till dig och fråga när näste blogginlägg blir av. Sedan tänkte jag att du ju har ett flertal ledaruppdrag som var och ett av dem kräver att du skriver texter av olika slag. Det gäller att hitta hållbar nivå.
Åh vad glad jag blir att du tar upp det här ämnet. Du har så rätt och det exempel du lyfter fram med Gilbert Grape är så belysande och visar den fingertoppskänsla som krävs för att leda en sådan diskussion. I övrigt också klokt, klokt, klokt!
SvaraRaderaDitt exempel med Gilbert Grape diskussionen visar dock att den fria och öppna diskussionen alltid löper risken att dra iväg åt ett kränkande håll. Det är alltså inte självklart hur några SDare som provocerar ska hanteras. Även om jag är rent ruskigt skeptisk till linjen att frysa ut SD på de som övriga partierna valt så finns också behovet av att sätta gränser och demonstrera sitt avståndstagande när någon är långt inne på ett område där andra blir kränkta.
SvaraRaderaHoppas att folk av alla grupperingar, politiker, arbetare,journalister,tjänstemän pensionärer, ja alla läser detta, som enligt min mening, är lättbegripligt, lättläst, men innehåller mycket tänkvärt.
SvaraRaderaHenrik, tack. :) Jag kan inte fatta att det har gått nästan fyra månader utan att jag skrivit ett enda blogginlägg. Ändå är bloggandet mitt favoritskrivande. Precis som du gissar har jag suttit fast i andra åtaganden. Men snart är det sommar. :)
SvaraRaderaGertie, tack. :) Jag vet att vi tänker på samma sätt här, och det gör mig glad.
SvaraRaderavisst är det så, Jan. Men gränserna ska sättas mot handlingar och yttranden, inte mot personer och partiböcker.
SvaraRaderaTack snälle Tage för ditt beröm. :)
SvaraRadera"Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser".
SvaraRaderaHur går det till rent praktiskt i det nya, spännande, Sverige? Om några elever öppet stöder ISIS, hur ska man hantera detta? Hur undviker man att de blir "sårade, ledsna eller kränkta"?
Vidare är det kanske av intresse att notera att i Schweiz, som för övrigt var bästa västland i senaste PISA, är en stor del av eleverna utan tvekan vad man i Sverige kallar "främlingsfientliga". Dessa elever befinner sig på en kunskapsnivå som ligger absolut skyhögt över den som återfinns i Sverige och man har faktabaserade och seriösa debatter om t.ex Islam i skolorna.
Möjligen kan man ana att den totala kollapsen i svensk skola är avsiktlig, eftersom den s.k värdegrunden aldrig skulle kunna pådyvlas genuint pålästa och informerade elever.
Det sipprar fram en hel del ilska mellan dina rader, utlandssvensk, vilken tes du driver gör det inte riktigt. Ser inte att Schweitz toppar som västland i Pisa. Det gör Lichtenstein i matte, Finland i läsförståelse och NO.
SvaraRaderaDitt svar till Utlandssvensk är ju typisk för svenskheten. Undvikande.
SvaraRaderaTråkmagistern
Det sorgliga är att diskrimineringen av invandrare på arbetsmarknaden är stor i Sverige. I en rapport från OECD från 2014, "A discussion of the Swedish Migrant integration" som finns på nätet kan man läsa mer om detta. En hel del personer med invandrarbakgrund bär på ofattbara trauman som i regel förs vidare i generationerna.
SvaraRaderaSamtidigt är det mycket viktigt att ha i minnet: Varför tror man i Sverige att den eviga freden och det "eviga" välståndet är en naturlag som på något lustigt sätt alltid ska finnas hos oss? Det är ju Sveriges öde, att stå utanför krig och andra helvetiska händelser, som är det extremt ovanliga i denna världs historia. Ett faktum som förbises av alltför många, särskilt dom som inte har intellektuella intressen.
Obeskrivligt skändlig är synen på romer i Sverige idag. De kan utan vidare jämföras med dom stora skaror fattiga östjudar som flydde undan fattigdom och pogromer i Östeuropa, till tyska och österrikiska storstäder under slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet. När sedan Hitler avskaffade det demokratiska styrelseskicket i bägge tysktalande länder följde överfall av enorma folkmassor på judar, mer välbeställda som fattiga. Där var de fattiga östjudarna särskilda hatobjekt, och kunde på grund av sin fattigdom vanligtvis inte fly sina vrålande plågoandar, civila som i uniform. De rikare kunde fly, om de fick inresetillstånd, vilket ofta förvägrades dem.