Den här insändaren publicerades i dagens NT. Eftersom insändare inte finns på nätet klistrar jag in texten i bloggen. Det finns de som fnyser åt mitt upprepade krav på centralbedömda prov och menar att man ska ha förtroende för lärarna. Men det förtroende som har raserats kan inte magiskt återuppstå, utan det måste bygga på att vi följer upp skolan så att det framgår var och när det finns orsak att känna förtroende och när det inte gör det. Allt kan aldrig testas och mätas och elever lär sig viktiga saker som inte syns i något betyg under sina 12 år i skolbänken, men om en elev går genom skolsystemet utan att få de grundläggande färdigheter och kunskaper som krävs för ett gott och självständigt liv måste det uppdagas. Skolledare och huvudmän som inte ger rätt resurser, anställer obehöriga och okunniga personer, ger sina lärare usla förutsättningar, lärare som saknar kunskap, förmåga, intresse nog att göra ett tillräckligt bra jobb, metodik som inte fungerar - allt sådant behöver uppdagas och stoppas. Det gör vi inte genom att skicka inspektörer på förannonserade besök, det gör vi genom att kontrollera de viktigaste färdigheterna, som läsförståelse, förmåga att göra sig förstådd i skrift, viss problemlösning och samhällsorientering nog för att fullfölja sina medborgerliga plikter och genom rikstäckande statliga enkäter. Kontrollera mig gärna, men då ska det handla om kunskaper, färdigheter, trygghet, delaktighet och trivsel - inte om huruvida skolan bryter mot någon lag och förordning eller om jag har missat att fylla i någon blankett.
En bra skola för varje unge - det finns inget viktigare politiskt mål - och jag är inte villig att lägga ner vare sig pennan, pekpinnen eller megafonen innan det målet är nått.
-->
Vi måste få bukt med betygsinflationen
I många år har vi fått rapporter om ”snällrättning” och
”glädjebetyg”. Samtidigt som kunskaperna störtdyker i internationella mätningar
har betygen haft en lika kraftig men motsatt utveckling. Men det är på inget sätt
snällt att rätta fel eller glädjande med betygsinflation. På samhällsnivå får
vi usel valuta för våra skattemedel. På
individnivå kostar det här i bästa fall extra studieår, i sämsta fall
kullkastade livsverk. Så här kan det
inte få fortsätta. Bedömningssystem och antagningssystem måste stramas upp och
den elev som har betyg som visat sig vara luftslott bör ha tillgång till
rättsliga medel.
Häromveckan skickade jag Nyströmska skolan i Söderköping ett
tackbrev. Min son tillhör de 20 % av civilingenjörsstudenterna som tagit examen
på utsatt tid. Min dotter klarar matten
vid KTH med lätthet samtidigt som många kurskamrater kuggar – flera av dem i mer
än en kurs, för andelen ingenjörer som tar examen är bara dryga 40 %. Det kan verka absurt att tacka för något som
borde vara självklart – betyg med full kunskapstäckning. Det som är absurt är att vi under så lång tid
tillåtit denna galopperande betygsinflation trots att den medför lidande,
orättvisa och höga kostnader.
På KTH:s hemsida informeras studenterna om att ett extra
studieår kan kosta dem så mycket som 1 miljon kronor i studielån och utebliven
lön. En elev med luftbetyg som väljer att hålla fast vid studierna kan åka på flera
extra studieår till en hisnande personlig kostnad. Det är alltså ingen liten
sak jag tackar lärarna på Nyströmska för. De kan ha sparat mina barn både
miljonbelopp och dyr terapi. För att inte tala om vad de har sparat vårt
samhälle.
Men att våra barn får den utbildning de har rätt till och
att våra betyg står för faktiska kunskaper och färdigheter är inte enskilda
lärares ansvar utan vårt gemensamma. Det är staten som måste ta ansvar för
systematisk uppföljning och rättvisande betyg. Det är staten som ska se till
att vår konkurrensutsatta skola konkurrerar med kunskaper, inte med luftslott.
Det är också staten som måste ta ansvaret när elever blivit bestulna sin
lagstadgade rätt.
Den första åtgärden måste vara att snabbt få på plats en
centralrättad studentexamen och centralrätning av de viktigaste nationella proven
på lägre stadier. Då kan vi säkerställa att elever lämnar skolan med de
viktigaste färdigheterna och att alla skolor och lärare håller måttet. Det bör bli åtalbart att utsätta lärare för betygspåtryckning
och att sätta betyg som uppenbart saknar täckning. Vi behöver också få en högskoleantagning som
bättre matchar studenter med utbildning. Antagningsprov, preparandkurser och
prova-på-dagar på högskolan är instrument högskolorna bör kunna välja mellan.
Den svenska skolan brottas med många problem. Ska vi få bukt
med dem måste vi börja med att ta reda på vad skolan verkligen levererar. På
individnivå så väl som på samhällsnivå. Alla elever som lämnar skolan ska ha
fått en rättvis chans att nå sina drömmar och fullfölja sin potential.
Helena von Schantz
Riksdagskandidat för FP i Östergötland
Tror banne mig att jag ska rösta på dig!
SvaraRaderaKorrelationen avgångsbetyg och i vilken mån eleverna är rustade för universitetet borde granskas mer systematiskt. Skolor borde hängas ut! Det skulle äntligen ge rektorerna skäl att INTE förespråka för höga betyg. Tänk vad häftigt att vara en skola som utmärker sig positivt när det gäller FAKTISKA likt Nyströmska gymnasiet. Men allra mest naturligt är förstås de andra förslagen du ger med centralrättade prov.
*faktiska kunskaper* skulle det vara förstås.
SvaraRaderaAnonym, då säger jag banne mig tack. :) Jag har faktiskt en rektor som lyfte kunskaper före betyg när vi samtalade förra veckan. I Valdemarsvik och Söderköping finns det ingen intern konkurrens det kan vara en bidragande faktor. När man talar om sämre resultat i kommuner utan konkurrens kan det vara värt att komma ihåg att det är betyg och prov vi jämför - inte kunskaper.
SvaraRaderaJahapp, då var det banne mig gjort!:) Jag har kryssat i dig!
SvaraRaderaDet innebär att min stora hjärtefråga, miljön, fick stryka på foten. Dock tänker jag att för att lösa framtidens klimatproblem krävs en grymt vass skola där fler än 40% av civilingenjörerna tar sin examen! Samt att alla kan läsa (åtminstone) "enklare" texter och kunna fatta kloka beslut och inte bli lurade.