I onsdags hade Världens Bästa Skitskola säsongsfinal med en hel
timmes partiledardebatt om skolan. Jag
var bjuden att ingå i publiken och kastade mig från klassrummet för att hinna
till Stockholm i tid. Jag hade inte fattat att vi i publiken inte skulle få
ställa några frågor så jag blev besviken först. Det är trots allt inget litet
företag att ta sig fram och tillbaka mellan Valdemarsvik och Stockholm över en
kväll/natt. Men jag tycker UR är en fantastisk institution och att serien
Världens Bästa Skitskola är viktig och samhällsnyttig, så det kändes
bra att vara där och visa stöd. Dessutom fanns där en guldkant. Ann-Marie Körling och Johan Kant fanns
också på plats och vi hade nästan en hel timme för catching-up.
När man inte behöver formulera kloka frågor och dessutom sitter på
nattbuss och i bil mellan halv elva och två på natten blir det mycket utrymme
för reflektion. Reflektion
som blev välkommet stoff för första blogginlägget efter mitt all-time-high: "Dags att sparka föräldrarna ur skolan" som hittills har haft 29 711
läsare. Mitt föregående
rekord var inlägget ”Elaka Fjortisar” från maj 2010 (24 110). Framgång borde
inspirera, men jag har tvärtom haft skrivtorka och tyckt att inget jag skriver
riktigt håller måttet.
… Världens Bästa Skitskola var det…
Det UR, Natanael Derwinger och Isabella Grybe lyckas allra bäst
med är att visa det mänskliga perspektivet bakom statistik och rubriker. Först
eleven. Den skräckblandade förtjusningen, skarpsynen och fatalismen hos elever
som går i en skola de vet inte håller något enda mått. Resonemangen hos den som
upptäcker att friheten att välja en sugig skola kostar den egna
framtiden. Framtidstankar
och utsikter hos den som hoppat av skolan på grund av skolans flagranta brott
mot skollagen. Mest berörd blir jag av den dallrande osäkerheten i baksmällan.
Är det jag som har gjort fel? Är det vi föräldrar som har gjort fel? … Ska det
verkligen kunna gå till så här?
… Om staten erbjuder tonåringen ett val mellan t-sprit eller grönt
te – vems fel är det om ungen blir blind?
Elevcitat:
”Man drömmer så stort när man går i skolan, man vet nog inte
riktigt hur själva världen egentligen är.”
”Svenskläraren var brandman och sminkläraren var frisör”
Ett ljuvt ögonblick var det också för mig när det handlade om
Puls-projektet på Vammarskolan och mina fina kollegor och elever kom upp i bild.
Pulsprojektet är något vi har all anledning att vara stolta över i
Valdemarsvik. Dels är det
ett lärarinitiativ som har blivit verkstad och fått goda resultat, dels är det
ett friskvårdsinitiativ i en kommun där hälsotalen är låga. Men det var också ögonöppnande hur
okritiskt hyllande inslaget är. Eleverna gillar pulsprojektet – annars skulle
det aldrig ha blivit långvarigt. Men det handlar inte om odelad och osviktande
entusiasm, inte heller om mirakulös rakethöjning av resultat. Det var tydligt att inslaget handlade
om att illustrera en poäng snarare än om att skildra en komplex verklighet.
Inga avvikande – eller ens mer moderata – synpunkter kom fram, inga kostnader
eller nackdelar redovisades och ingen granskning av resultaten gjordes. Det säger något om media, men det säger också något om skolan, om vårt behov att alltid visa den finaste sidan utåt i denna konkurrensstyrda verksamhet.
Så från elever till politiker.
Politikerperspektivet kryper också in på bara skinnet. Vi ser
kommunpolitiker som säger de knäppaste saker, som inte vet ett skvatt om det de
sysslar med, som varken kan styrdokumenten eller den egna verksamheten. Kommunpolitiker
som ibland svarar med skam, sorg och eftertanke och som ibland låter som om det
inte ens finns någon slant som kan trilla ner.
Ibland tänker jag hur korkad får man bli, i nästa stund –
arma stackare vilken sits. Jag är ju politiskt aktiv själv. Så fruktansvärt det
vore att handla i god tro och efter bästa förmåga bara för att få veta att man
ödelagt liv.
Ren fars blir det när kommunpolitiker ska teoretisera om
varför pojkar presterar sämre än flickor: ”Tjejerna är något mer
väluppfostrade”, ”De (killarna) luktar inte lika gott som tjejerna, … Jag hörde
alltså på radion, på nyheterna, det var liksom hårresande. Därmed säger jag
inte att det är så, jag har ingen aning varför”, ”Jag spekulerar ju bara som du
hör”, ”Jag har själv två pojkar och en flicka – vem tror du studerar mest?
(Flickan?) … ja så in i
helvete så det bara dånar. Jag
kan int förklara det.”
Göran Persson medger helt frankt att hans politiska karriär låg i
vågskålen inför kommunaliseringen, att han därför var tvungen att köra så hårt
det bara gick. ”Hade jag förlorat den striden hade mitt mandat varit förbrukat”
Charmerande? Inte ett skvatt. Men det var åtminstone ärligt. Och mänskligt.
Mer mänskligt än charmerande var det också med Beatrice Asks och
Carl Bildts trosvisshet inför hur bra det skulle bli med det fria skolvalet och
friskolereformen. Carl
Bildt 1991: ”Under 1990-talet ska vi skapa Europas bästa skola”. Och Beatrice
Ask var sannerligen inte bättre. Först med stor stolthet om det fria skolvalet:
”En oerhörd förändring strukturellt. En
av de radikalaste reformerna som någonsin har gjorts.” Som om just det att
reformen var så radikal var något att skryta med. Mest retar jag mig ändå på
hennes lugnande von oben: ”Det kommer att bli väldigt bra det här…” Politiker som
ser sig själva som litet klokare, bättre än alla andra, som klappar medborgarna
överlägset på huvudet och lagstiftar för deras bästa som vore de oförståndiga
barn – det provocerar mig som få saker kan.
Något som också blev skickligt synliggjort är skillnaden mellan
innanför och utanför perspektiv. Hur olika man resonerar som elev i en skola
man valt, med ett val man lever i och vill försvara och efteråt när man får
leva med konsekvenserna av sitt nu så uppenbart ogenomtänkta val.
Och än mer: Hur olika man resonerar som aktiv och pensionerad
politiker. Göran Persson och Yvonne Ruwaida som inte längre är aktiva är
frispråkiga, analytiska och Ruwaida rent av självrannsakande: ”Vi har bett om
ursäkt för det. Vi var naiva”
De som fortfarande har sitt finger i syltburken försvarar istället
den egna politiken till sista blodsdroppen. Den egna karriären först, det egna
partiet på andra plats, sedan kommer inget, sedan inget och … där, ja där dyker
skolan upp.
Den verkliga sinnebilden för egennyttan är dock Anders Hultin.
Först dyker han upp som tjänsteman och sakkunnig, den ”arkitekt” som mejslade
fram friskolereformen på bara ett halvår. Kort därefter grundade han och Peje
Emilsson Kunskapsskolan, den ekonomiskt smartaste friskolan av dem alla. Här
attraherar man de mest motiverade, ansvarstagande eleverna, låter dem göra
större delen av jobbet själva och cashar in på den låga lärartäthet ett sådant
elevunderlag möjliggör. Samtidigt dräneras andra skolor på motiverade,
ansvarstagande elever – dvs på förebilder och motorer.
Egennyttan levde även i den direktsända partiledardebatten som
avslutade serien. Fredrik
Reinfeldt, Annie Löf och Göran Hägglund som trots att inbjudan kommit redan i
februari lämnade sena återbud på grund av tidsbrist. En tolkning är att ingen
av de tre partiledarna uppfattar skolan som ett tillräckligt viktigt ämne för
en debatt på partiledarnivå. Min tolkning är att partistrategerna hade vägt
för- och nackdelar med ett deltagande och bedömt att nackdelarna övervägde.
Igen – den egna karriären först, det egna partiet på andra plats, sedan inget,
sedan inget och … där, ja där dyker skolan upp.
Egennyttan kröp också fram hos Gustav Fridolin när han innan
debatten kom igång sköt iväg en lång rad frågor om vad som skulle synas på
bild, när och hur man kunde få maximal talartid. Det där är en politiker som har lärt
den läxa som blev så dyrköpt för Nixon – han lämnar inte hur han framstår i
media åt slumpen. När
Natanael Derwinger mot hans protest insisterade på att Jan Björklund skulle få
mest talartid som ensam representant för Alliansen backade han med en illvillig
känga. ”Det kan han behöva. Han har mycket att förklara”.
Jonas Sjöstedts egennytta hamnade i rampljuset när han beklagade
sig över alla härmapor som nu tävlar om att visa sin skepsis till
vinstintressena i skolan. ”Det
finns ett original och olika sorters kopior” Där tog Fridolin en snygg poäng:
”När jag hör någon annan partiledare prata miljö blir jag glad men när Jonas
hör att någon annan tycker att han faktiskt har en poäng tycker han att det är
tråkigt. ”
Något jag också uppfattade som egennytta var distansen till Jimmie Åkesson. Inför programmet hälsade, småpratade och skojade partiledarna. Men med Åkesson fanns det ingen kontakt. Inte ens ögonkontakt. Jag förstår inte hur man tror att man slår ett slag för en bättre värld genom negativ särbehandling och utfrysning av en person med åsikter man ogillar. Men det handlar förstås inte om ett slag för en bättre värld utan snarare om ett slag för en bättre image. Det är så viktigt att visa att man minsann inte på något sätt sympatiserar med SD att alla läxor om tolerans, respekt och vanlig mänsklig hyfs blir bortglömda.
Något jag också uppfattade som egennytta var distansen till Jimmie Åkesson. Inför programmet hälsade, småpratade och skojade partiledarna. Men med Åkesson fanns det ingen kontakt. Inte ens ögonkontakt. Jag förstår inte hur man tror att man slår ett slag för en bättre värld genom negativ särbehandling och utfrysning av en person med åsikter man ogillar. Men det handlar förstås inte om ett slag för en bättre värld utan snarare om ett slag för en bättre image. Det är så viktigt att visa att man minsann inte på något sätt sympatiserar med SD att alla läxor om tolerans, respekt och vanlig mänsklig hyfs blir bortglömda.
Vad blir då det samlade intrycket av hela serien? Som lärare blir
jag glad över att så många elever kommer till tals. Statistik är alltid
abstrakt och sällan tragisk. Men varje ung människa som har blivit snuvad på
sin skolgång och sin framtid är en tragedi. En tragedi, en nationell skam och en
framtidsförlust. Det här tror jag lärare förstår bättre än andra, för när vi
läser skolstatistik är den alltid personlig. Vi känner och har känslor för verkliga elever av kött och blod bakom varje sifferpost.
Som nation kan vi motvilligt acceptera skolmisslyckanden som beror på bristande mognad, motivation, ansvarstagande och hoppas eleverna kommer igen på Komvux, men vi har baske mig inte rätt att hålla oss med dåliga skolor, gymnasieprogram som leder till lättförutspådd arbetslöshet, skolsegregation och frihet att välja bort all framtida frihet redan som tonåring. Alla måste i varje fall få en hederlig chans att fullfölja sin potential och forma sig ett bra liv.
Som nation kan vi motvilligt acceptera skolmisslyckanden som beror på bristande mognad, motivation, ansvarstagande och hoppas eleverna kommer igen på Komvux, men vi har baske mig inte rätt att hålla oss med dåliga skolor, gymnasieprogram som leder till lättförutspådd arbetslöshet, skolsegregation och frihet att välja bort all framtida frihet redan som tonåring. Alla måste i varje fall få en hederlig chans att fullfölja sin potential och forma sig ett bra liv.
Insikten när det gäller politiker är att så länge vi har politisk
oenighet kring skolan kommer politiker att ställa till med skada. Det ska helt enkelt inte uppstå
situationer där politiker väljer mellan det egna skinnet, det egna partiet och
skolan. Facit visar att man i sådana lägen nästan alltid väljer fel.
Därför behöver politiker av varje skrot
och korn backa en lång bit bort från skolan, sluta köra över lärarna, sluta
leta efter frälsningsläror, mirakelkurer och istället låta oss professionella
göra vårt jobb. Det är skolledare, forskare, undervisningsråd, lärare och
lärarstudenter som ska tampas med sådant som klasstorlek, arbetsro, undervisning, material, lärarnas arbetsvillkor och fortbildning. Politiker ska sinsemellan och
kompromissvägen komma överens om övergripande mål, resurstilldelningssystem och
systematisk uppföljning. In
med nationella utvärderingar och centralrättade prov som prövar de viktigaste
färdigheterna. Ut med vår pekfingervisande, felfinnande Skolinspektion, ut med med
tjänstemanna- och politikerstyre.
Utan klåfingriga politiker, med professionell frihet under ansvar för lärarna och en systematisk uppföljning elev för elev har vi snart fått bort både t-sprit, energidrycker och luftslott från skolmenyn.
Johan Kant skriver också om Partiledardebatten i VBS.
Utan klåfingriga politiker, med professionell frihet under ansvar för lärarna och en systematisk uppföljning elev för elev har vi snart fått bort både t-sprit, energidrycker och luftslott från skolmenyn.
Johan Kant skriver också om Partiledardebatten i VBS.
Intressant att ta del av ditt inifrånperspektiv när det gäller debatten på tv samt insikten att omsorgen om den egna karriären smäller så pass högt som den gör för så pass många politiker.
SvaraRaderaHenrik, på toppen blåser det och där gäller det att klamra sig fast och att hålla varandra bakom ryggen.
RaderaNyktert beskrivet vad "Världens bästa skitskola" handlar om ur olika perspektiv. Det mest opartiska avsnittet var nog allt det andra om skolmarknaden. Där körde Natanael sitt race.
SvaraRaderaOm debatten skrev jag ett blogg inlägg om "Käbbel". När jag lyssnade var det inte mycket konkret som kom fram mer än att nyanserna mellan partierna vara krusningar. Frånsett Sjöstedts "Chicken-race" om vinster i välfärden. Käbbel för att man smuttskastade vems felet är att skolan inte ger önskade resultat. Ett käbbel som är onödigt eftersom oavsett politisk färg är alla skyldiga enligt Leif Lewin.
Har i somras läst en D-uppsats av Carina Schedvin "Rektor - en politisk marionett eller demokratisk verkställare". I en av intervjuerna av en förvaltningschef Erik, som tidigare varit s-märkt politiker, utryckar han sig om skolan och politiken på följande sätt:
”Men ett skäl till att såna amatörer som Björklund och jag också för den delen kan vara inne och härja i pedagogiska frågor är för att professionen är så svag. ”
Jag tyckte det var väldigt slående. Ni är en skara professionella skolmänniskor som hörs i olika sammanhang. All heder till det. Men saknas det inte trotts detta att professionen skulle behöva vara tydligare på vad som skapar resultaten i skolan: relationen elev - lärare. Anne-Marie Körling beskriver det så bra i sin bok "Läraren inom mig".
Slutligen är jag den förste att hålla med dig om det här med styrdokumenten. Jag blir mörkrädd att det drygt tre år efter dess gällande är sådan bristande eller obefintlig kunskap om vad som gäller. Både hos förvaltningar och nämnder som ute på förskolor och skolor, som skoldebattörer. Här måste Skolverket misslyckas med sitt uppdrag att föra ut budskapet om vad som gäller.
Så det är bara för oss som vet en del om de nya styrdokumenten att fortsätta att försöka föra budskapet vidare om vad som gäller.
Tack snälla Plura för din långa, tänkvärda kommentar. Individer kan påverka - ofta mer än man tror, men ska vi få en stärkt profession behöver vi samverka och samordna betydligt mer. Ämnesvis och stadievis. Det görs ju också i de länder där lärarna är starkare, där är också ämnesföreningarna starkare.
SvaraRaderaOch ja, på något sätt måste det gå att banka in att skollagen är en lag, inte ett visionsdokument i medvetandena. Önskar bara att jag kunde svara på hur....