tisdag 30 december 2014

Om slopat extraval, svenska tiggare och föräldrar som gör läxorna



Min första reaktion inför det inställda extravalet var lättnad. Skönt att det har funnits förhandlingar och att de har varit framgångsrika. Jag har aldrig varit någon vän av blockpolitiken och det politiska läge vi har nu gör skyttegravskrig från ytterkanterna extra olönsamt. Vi har stora gemensamma utmaningar och både väljare och partier har förändrats och utgör inte längre alls lika tydligt två  halvor av befolkningen.  Skönt också att slippa en ny valrörelse så tätt inpå den föregående. Valrörelser är påfrestande för alla politiskt aktiva, men de är extra påfrestande för heltidsarbetande fritidspolitiker.

Det var den första reaktionen det. Ända tills jag insåg att man inte har förhandlat om något annat än beslutsordningen. Det rimliga i ett svagt politiskt läge är att man kompromissar, kompromissar och kompromissar. Här släpper alliansen genom en budget där inga kompromisser eller eftergifter har gjorts, inget samförstånd skapats. Om det tycker jag inte alls. 

I dagens NT kan man läsa om de problem man har i Australien med svenska och tyska tiggare. Det handlar om backpackers som drygar ut pengarna med tiggeri. Inte bara det – de äter i Frälsningsarméns soppkök och tar på så vis maten ur munnen på mindre beställda. I kommentarstråden i NT framkastas misstanken att nyheten är ett beställningsjobb. Beställaren har i så fall makt över både svenska och australiensiska medier.  Här är länken till ursprungsartikeln i Herald Sun: Tourists abusing strangers' charity to fund trips. 

När jag läste det här kom jag att tänka på programmet omföräldrar som gör sina barns läxor i P1 Studio 1 strax före jul. En pappa berättar att han skriver bokrecensioner på böcker hans dotter inte har läst. För att fusket inte ska uppdagas använder han språk typiskt för dottern och skriver manus med frågor och svar ifall hon skulle behöva ge intryck av att veta något om boken. Ångerköpt? Inte ett smack. Även i efterskott tycker pappan att han gjorde helt rätt. Det blev som en klyfta mellan honom och dottern när han uppmanade henne att sköta läxorna. När han började göra dem åt henne kom de mycket närmare varandra. Han var dessutom övertygad om att andra föräldrar hjälper sina barn mer. Han gjorde ju bara det här ibland. Några moraliska aspekter verkade pappan inte se. Vad lär han sin dotter om empati, ärlighet, ansvarstagande, vikten av skolarbete i allmänhet och bokläsning i synnerhet? Vad lär han henne om honom själv? Respekterar något barn en sådan förälder?

Den läxa han gav sin dotter var att handlingar inte har konsekvenser och att svårigheter är till för att undvikas. Han lär henne att det är OK att ljuga, förfalska och parasitera på andra. Han lär henne att betyg trumfar kunskap och att hon trumfar honom, läraren och klasskamraterna. ... Ja antagligen trumfar hon varenda övrig levande varelse i solsystemet.

I en värld som kretsar kring I, me and myself vänjer vi våra barn vid att vuxna ständigt fyller alla behov och uppfyller alla önskningar.  I en värld där mamma och pappa på alla tänkbara sätt signalerar att andra människor bara är oväsentliga statister och de själva Marilyn Monroe och John Wayne skickar vi ut barn i världen – inte för att rädda den eller upptäcka den – utan för att låta världen ta över föräldrarollen och med ödmjukt krökt nacke uppfylla deras önskningar och behov.

Är det konstigt då att de tar maten ur munnen på nödställda människor och utnyttjar främlingars empati och generositet? De gör ju bara vad vi har lärt dem. 




12 kommentarer:

  1. Råkade halka in på någon slags lägesanalys av tillståndet i Sverige och världen av Lotta Gröning i P4. Hon var ganska bekymrad och radade upp en del punkter som ser dystra ut (ja, bl a resultaten i skolan) och sen konstaterade att vad politikerna gör i denna situation är att "käbbla".

    Associerar fritt över till skolområdet. Hur är det möjligt att i detta allvarsamma läge, efter alla larmrapporter om försämrade kunskaper: vad är den hetaste diskussionspunkten? Jo, läxors vara eller inte vara och vad forskning säger. Hallå!!! Nån som ser att vi går mot en strålande framtid bara läxorna tas bort? Ursäkta om detta gränsar till härskarteknik men behövs det verkligen forskning för att slå fast att "övning ger färdighet"?

    (menar givetvis inte att läxor per automatik är bra!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, håller helt med i ditt resonemang. Förstår inte heller varför något vi faktiskt får styra över själva - lärare, elever och skolledare - alls måste ifrågasättas.

      Radera
    2. VIsserligen är det väl främst lärare själva som går i bräschen för en läxfri skola.

      Radera
    3. Just det är för mig mycket svårbegripligt. Varför detta behov av att inskränka kollegors manöverutrymme?

      Radera
  2. F ö skäms jag över våra backpackers om det stämmer! Usch, kan det ha ett samband och att det är sådant vi kan förvänta oss. Skämdes å det grövsta också efter Bråvallafestivalen och allt skräp som lämnades kvar och som människor i det allra nedersta skiktet fick rensa undan utan ordenltig skyddsutrustning mm.:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skämdes jag med, men skammen ligger på vuxenvärlden lika mycket som på dessa övervintrade tonåringar. Barn får inte alltid de föräldrar de förtjänar men föräldrar får för det mesta precis de barn de förtjänar.

      Radera
  3. Det finns mycket att säga om nya värderingar som säkerligen även påverkar svenska skolresultat negativt och svårligen balanseras enbart av ny pedagogik. Att ta tillfredsställelsen efter ett gott utfört arbete från ungdomar är att ta ifrån dem chansen till en äkta solid självkänsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, precis. En sak jag också funderat mycket över är det här med svårigheter. Varför är det nödvändigtvis något dåligt om ett läxproblem inte går att lösa utan kräver lärarens hjälp dagen därpå? Det är när saker är riktigt svåra och frustrerande som hjärnan och kunskaperna utvecklas mest.

      Radera
  4. Läxan är helt enkelt att de läxor som kan göras av någon annan kommer göras av någon annan, och denne inte heller lära sig något av det hela. Vi behöver helt enkelt läxa2.0 med inbyggd kontrollfunktion, t ex i form av att läxan inte lämnas in färdig utan slutförs i klassrummet.

    /Morrica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt i prick Morrica. :) Jag ifrågasätter för övrigt läxor som är produkter. Mitt intryck är att många elever går vilse och har fokus på vad de presterar snarare än på vad de lär sig.

      Radera
  5. Jag är helt PRO LÄXOR. Skulle aldrig lärt mig 4 språk utan läxor och inte skulle jag kunna navigera i en atlas heller.
    Men jag opponerar mig mot Schantz användande av engelska - I, Me, Myself- och
    utnyttjande av namn som John Wayne and Marilyn Monroe. Det ger en känsla av att detta är något amerikanskt fenomen. Vi talar om Sverige som har i sitt språk de rätta orden för vad som beskrivs och också de rätta stjärnorna vars namn kan användas utan att tjuva från en annan kultur och därmed smutskasta den.

    SvaraRadera
  6. Anonym, jag hade inte en tanke på att smutskasta någon kultur. Den enda orsaken till att jag använde amerikanska namn är att jag inte har tillräckliga svenska referenser. Tittar nästan aldrig på tv på svenska. Och när det gäller uttrycket Me, Myself and I är det ett etablerat uttryck på engelska. Jag känner inte till något motsvarat etablerat uttryck på svenska.

    SvaraRadera