Jag sitter på ett Lufthansa-flyg på väg till det europeiska
språkcentret i Graz för en workshop. Ämnet är: föräldrar som resurs i det
flerspråkiga klassrummet. Det finns
redan sådana projekt på gång och eftersom resultaten har överträffat
förväntningarna vill man ha en spridning och en acceleration över hela EU –
därför samlar man representanter från alla medlemsländer i en workshop.
Vad är det då man vill och tror sig kunna uppnå? Tanken är
att när man bjuder in föräldrar att bidra med sin kunskap – främst då språk och
kultur – blir alla berikade och integrationen bättre. Klyftorna mellan hem och
skola minskar samtidigt som kunskap, förståelse och tolerans ökar på alla håll. Men en ökad språklig och kulturell kompetens
hos alla våra barn är också ett viktigt mål – sådan kompetens är hårdvaluta på
arbetsmarknaden och dessutom en förutsättning för ett framgångsrikt
pluralistiskt samhälle. Ett samhälle som berikas av globalisering, mångkultur
och flerspråkighet snarare än ett samhälle som präglas av slutenhet, misstro
och intolerans.
Det var väl inga pjåkiga mål? Kan man annat än nicka
instämmande åt dem. Receptet är också smått genialiskt. Föräldrar som är aktivt
involverade och som inbjuds som värdefulla bärare av kunskap och kultur måste
självklart få ett bättre förhållande till sina barns skola och till det nya
landets kultur och utbildning. Samtidigt får de en annan ställning och status i
de infödda barnens och deras föräldrars ögon.
Varje EU-land har en representant.Tanken är att vi ska lära
oss av goda exempel, lära av varandra, brainstorma, åka hem till våra länder
och sprida goda idéer. Det är roligt att få representera Sverige i ett sådant
sammanhang. Det här är ett område som är såå viktig just för oss. Nyanlända och
invandrare är kanske det första man tänker på, men vi har också flera egna
minoritetsspråk och en ökad mångkultur och flerspråkighet som kommit med EU:s
öppna arbets- och studiemarknad. Allt
det här behöver vi göra till fördelar både på individ-nivå och nationellt.
Men innan vi kan dra ordentlig nytta av insatser för att
använda mångkultur för att berika oss alla har vi ett stort problem att
hantera – vår segregerade skola. Det är ju så fullkomligt huvudlöst och dumt
att inbilla sig att man kan lyckas med integration i ett samhälle där vi inte
lever tillsammans. Kulturer som lever sida vid sida utan naturliga möten berikar inte varandra, utan de krockar. Och krockar… de tenderar att leda till
skador. Till allt från plåtskador,
personskador till ond bråd död. Varför beskärma sig över främlingsfientlighet
och nynazister? Vi skördar bara vad vi sår.
Hur skulle kvotering kunna gå till? Slumpmässigt utvalda kvotelever kan bussas från skolor som är kulturellt oberikade av svenska till skolor som är kulturellt oberikade punkt Kvotelever kan bussas från skolor med låg andel nyanlända i motsatt riktning. Just det pillret kan gärna sockras med både laptop, körkort och resa. På motsvarande sätt kan kvoteleverna förses med en extra trevlig skolpeng. Vad än som behövs för att vi ska få frivilliga skolresenärer till och från Rosengård, Södertälje, Gottsunda, Skäggetorp och andra ställen med extra kraftig skolsegregation.
Låter det här drastiskt? Inte ett skvatt i mina öron.
Tvärtom skulle jag vilja sprida receptet till alla skolor. Det har talats en hel del om likvärdighet och blandning i skolan ur ett kunskapsperspektiv. Vi har fått lära oss att likvärdighet och goda resultat går hand i hand och att resultaten blir högre när det finns blandning i klassrummet. Nu är det hög tid att vi uppmärksammar konsekvenserna av vår skolsegregation även för demokrati och mänskliga rättigheter. Vi har ökande motsättningar, allt svårare
att förstå varandra och en krympande benägenhet att lyssna på varandra. Inte bara över språk- och kulturgränser utan även när det gäller kön, klass, stad och landsbygd och sexualitet. Det uppfattar jag däremot som drastiskt. Drastiskt och skrämmande.
Vi har en skola där alla slåss för sig och sitt - i all synnerhet föräldrarna. Inte av själviskhet utan för att vi har ett system som bygger på att föräldrar bevakar sina barns rättigheter och möjligheter. Ska vi få en bra skola, ska vi få ett land präglat av kulturell rikedom, tolerans och samarbete då måste vi göra just det till mål och inte ge oss innan vi är i hamn. Föräldraengagemang behöver kanaliseras att gälla hela skolan, snarare än det egna barnet, och vi måste - bara måste - se till att det barn som inte har engagerade och/eller kunniga föräldrar får en riktigt bra skolgång. Ska vi förverkliga den kompensatoriska skola vi så vackert målar upp i våra styrdokument ska de ju faktiskt ha den bästa skolgången.
Så fram för kulturrikedom och mångspråkighet genom föräldrar som deltar i undervisningen, men först behöver vi blanda våra elever och se till att de bästa lärarna och mesta resurserna finns på rätt ställe. Skolan ska vara en mötesplats för de grupper och grupperingar som finns i vårt samhälle - och den ska vara som bäst där det behövs som mest.
Vi har en skola där alla slåss för sig och sitt - i all synnerhet föräldrarna. Inte av själviskhet utan för att vi har ett system som bygger på att föräldrar bevakar sina barns rättigheter och möjligheter. Ska vi få en bra skola, ska vi få ett land präglat av kulturell rikedom, tolerans och samarbete då måste vi göra just det till mål och inte ge oss innan vi är i hamn. Föräldraengagemang behöver kanaliseras att gälla hela skolan, snarare än det egna barnet, och vi måste - bara måste - se till att det barn som inte har engagerade och/eller kunniga föräldrar får en riktigt bra skolgång. Ska vi förverkliga den kompensatoriska skola vi så vackert målar upp i våra styrdokument ska de ju faktiskt ha den bästa skolgången.
Så fram för kulturrikedom och mångspråkighet genom föräldrar som deltar i undervisningen, men först behöver vi blanda våra elever och se till att de bästa lärarna och mesta resurserna finns på rätt ställe. Skolan ska vara en mötesplats för de grupper och grupperingar som finns i vårt samhälle - och den ska vara som bäst där det behövs som mest.
Länk till projektet: PARENTS Involving parents in plurilingual and intercultural education
Media: DN: Skola och bostadsort påverkar dina betyg, Skolvärlden: Den orättvisa skolan, Corren: Våldsamt upplopp i Skäggetorp, Uppdrag granskning: Rosengårdsskolan - ett politiskt misslyckande, SVD: Storbråk i Södertälje, UNT: Våg av skadegörelse i Gottsunda.
OJ Helena ett drastiskt förslag, ett tankeexperiment.
SvaraRaderaKan vi bussa duktiga svenska elever till en skola med sämre rykte och många invandrare? Kan vi få dem att ställa upp på det frivilligt? Kan vi med moralen i behåll som socialliberaler tvinga dem?
Kan vi bussa eleverna med störst behov av att lära svenska och svensk kultur till en skola med gott rykte och många svenska elever? Får vi rätt effekter om det är frivilligt? Är det ett positivt steg att de som har störst uppförsbacke ska få kraftigt förlängd skolväg?
Apropå att de bästa lärarna ska "vara på rätt ställe". http://jansyrligheter.wordpress.com/2014/04/29/straffa-de-duktiga-lararna/
SvaraRaderaJan, för det första - det behöver inte vara så drastiskt. Det är knappast svårt att övertala elever att åka till innerstadsskolor i Stockholm, Malmö, med flera städer och mottagandet borde heller inte vara problematiskt om man sprider till många skolor. Den motsatta resan behöver vara på frivillig basis och det pillret behöver sockras. Men det ska självklart vara så att undervisningen ska hålla hög kvalitet i mottagarskolan.
SvaraRadera... När det gäller lärarna. Visst ska lärare i huvudsak kunna välja, men man kan locka skickliga lärare till de största utmaningarna med höga löner, goda villkor, etc. Du har rätt i att avancerade ämneskunskaper ofta är till större nytta i klassrum där man sysslar med avancerat ämnesinnehåll. ... Är det någon som har ifrågasatt det? Men praktiken att låta obehöriga eller nyexade ta de största lärarutmaningarna måste upphöra.
SvaraRaderaAtt pendla in till innerstadsskolor har vi redan en hel del av. Det som jag ser som faran med detta är att det framför allt blir de duktigaste eleverna från förorten som gör detta. Föräldrar orkar på ett annat sätt aktivt stödja ett sådant beslut.
SvaraRaderaDet är klart att arbetsgivaren gärna får sockra så att de lockar fler skickliga lärare till förortsskolorna. Jag har svårt att tro att det blir några stora effekter. Lärare med erfarenhet har ofta fått gå igenom en hel del för att hitta till en skola där de ges dräglig arbetsmiljö. Vi är inte så benägna att chansa. Det är ju väldigt mycket vackra ord som strömmar över oss men konkret blir det mest skit.
För att en skola ska bli bra så måste den uppnå en bra blandning av erfarna och yngre. Så du har rätt i att i en likvärdig skola så måste alla skolor ha den blandningen.
Slutligen finns det dock en underlig tonvikt i debatten att likvärdighet bara handlar om de riktigt svaga eleverna. Jag menar att de vanliga eleverna i våra förortskolor är de som vi verkligen behöver anstränga oss för. De behandlas dåligt av svenska skolan.
http://jansyrligheter.wordpress.com/2014/04/22/kom-inte-och-sag-att-duktiga-elever-ar-mindre-viktiga/
Tvång är oacceptabelt ... och vilka mutor skulle förmå svenska föräldrar att placera barnen i Rosengårdsskolan och andra liknande skolor?
SvaraRaderaArvid, förutsättningen är förstås att undervisningen håller en hög kvalitet och att skolan erbjuder sina elever trygghet, arbetsro och trivsel. ... Men till allt det har varje svensk elev redan lagstadgad rätt.
SvaraRadera@ Helena
SvaraRaderaOm det är en förutsättning för att ditt förslag ska sjösättas, att "undervisningen håller en hög kvalitet och att skolan erbjuder sina elever trygghet, arbetsro och trivsel" ... så saknas ju dessa förutsättningar i Rosengårdsskolan och andra liknande skolor.
Det är du väl medveten om?
Arvid, men det får de inte göra på sikt. Kan inte en skola på ett betryggande sätt arbeta mot sådana förutsättningar bör den stängas och samtliga elever bussas annorstädes.
SvaraRaderaHelena, du skriver alltså:
SvaraRadera"Men innan vi kan dra ordentlig nytta av insatser för att använda mångkultur för att berika oss alla har vi ett stort problem att hantera – vår segregerade skola. ... Vi skördar bara vad vi sår.
Vill vi ha en annan gröda måste vi helt enkelt så andra frön. Och det arbetet måste börja direkt - oberoende av hur det går med kommunaliseringen och med friskolorna. Mitt huvudsakliga förslag är kvotering."
Men ... förutsättningarna kommer att implementeras "på sikt" ... för det arbete, som enl. dig måste "börja direkt".
Kvotering ska alltså "börja direkt"... så snart som förutsättningarna har implementerats "på sikt". Hur tänker du?
Arvid, det behövs ingen övertalning för att få bussa elever från skolor med riktigt dålig måluppfyllelse och få svenska elever till högpresterande skolor på rimligt avstånd. Det kan sätta igång genast. Att få en rörelse åt andra hållet behöver antagligen däremot få ta längre tid. Så steg ett kan börja direkt, steg två när tiden är mogen. Blev det tydligt nu?
RaderaDe välfungerande skolor, som ska ta emot riktigt lågpresterande elever från problemskolor, kanske behöver övertalas? Eller är något hänsynstagande till högpresterande skolors elever en helt främmande tanke för dig?
RaderaEn mildare variant av ditt förslag skulle vara att de mest eftersökta skolorna lottade in nya elever slumpmässigt i stället för att ta eleverna med den högst meritpoängen.
SvaraRaderaIntressant tanke, Classe.
RaderaÄr detta något som FP som parti vill?
SvaraRaderaRinaB, svar nej.
Radera