fredag 8 april 2016

Tre betyg på samma uppgift … so what?

Tre högstadieelever vid Häggviksskolan använde samma inlämningsuppgift i syfte att kontrollera hur likvärdig bedömningen är. Sedan det visade sig att bedömningen inte var identisk har sociala och andra medier fyllts av indignerat upprörda kommentarer. Katastrof, säger gymnasieministern, allvarligt säger chefen för nationella prov, sjukt, flummigt, skrämmande, förbluffande kan man läsa på FB. Stämmor har darrat, ögon har tårats, de rättfärdiga har förfasats. ... Över vad då?

Vi har betygsinflation och godtycklig bedömning i Sverige. Det har vi vetat ungefär sedan millennieskiftet. Skolverket har kallat betygen ett lotteri. Skolinspektionen har slagit larm om att samma uppsats kan få betyg mellan F och A. Vi är medvetna om att betygen stiger som heliumballonger. Vi är medvetna om att det sker samtidigt som kunskaper och färdigheter sjunker som gråstenar. Har allt det här gett upphov till ramaskri? Upprördhet? Ilska? Svar: nej.  Probleminventering, centralrättning, nytt antagningssystem till högskolan, påföljder där uppenbara fel begåtts? Svar: ett lika rungande nej.  Men när tre elever konspirerar för att bevisa det vi alla redan vet och får ett resultat på en inlämningsuppgift som innan betygsreformen skulle ha inneburit samma betyg för alla tre - dvs när de inte riktigt lyckas i sitt uppsåt – ja då blir det ett herrans liv.

Men snälla nån, för det första är inlämningsuppgifter inte prov. För det andra finns det ett helt annat godtycke när det gäller att bedöma uppsatser och muntliga framträdanden i det egna språket än när det gäller de flesta övriga kunskaper och färdigheter skolan prövar. Att det svajar mellan närliggande betyg är inget att himla med ögonen över.  Att bedöma längre texter är alltid i viss mån subjektivt. Hur stor fokus ska läggas vid språklig korrekthet? Vid att varje instruktion följts korrekt? Vid skickligt berättande? Vid struktur och organisation? Vid analys och reflektion? Vi har tre stora betyg med kriterier: A, C och E. Om bedömningen av samma uppsats svajar mellan C och mellanbetygen D och B är det på inget sätt anmärkningsvärt. Att samma lärare bedömer en uppgift som D – ”nästan C” eller som C är inte heller anmärkningsvärt. En tanke jag fick var också – undrar hur eleverna presterar i övrigt? För oss lärare gäller det att undvika uppslitande betygsdiskussioner. I bästa fall med eleven, i värsta fall med rektor. I dessa tider av kundperspektiv kan man resonera som så att det är klokt att ge en elev som i övrigt ligger på D, D så man kan lämna in ett entydigt och odiskutabelt underlag vid tjafs. Inte bra och inte rätt, men förståeligt. Och mer systemfel än lärarfel.

Det förtjänar även att nämnas att vi lärare lägger olika krut på olika rättningshögar. Sådant man skriver hemma är till nytta i inlärningssyfte och till hjälp vid formativ bedömning. Somliga väljer att inte använda betyg här utan nöjer sig med formativa kommentarer. Det finns undersökningar som stödjer den modellen. Men man kan också använda betygssiffror på material som inte ingår i betygsunderlag i formativt syfte. Det förutsätter att eleverna vet vad som krävs för följande betygssteg, att de instrueras och lär sig att använda siffrorna som vägskyltar avsedda att hjälpa dem till rätt destination.
En elev som siktar mot A i svenska är helt enkelt hjälpt av att få veta både avstånd och rutt till målet. Jag skriver en formativ kommentar där jag anger utveckling i jämförelse med tidigare uppsatser och sätter betyg. För mig själv håller jag reda på klassens utveckling antingen genom effektstorleksmätning eller genom att använda +, -, 0 för att hålla reda på vilka elever som utvecklats mot nästa betygssteg, vilka som stampar och vilka som går bakåt.

 Det finns en annan effekt av betyg på läxförhör och annat som inte har någon bäring på betygen. Elever som upplever att de har ett F eller E stämplat i pannan kan med en tämligen måttlig arbetsinsats få smaka på hur det känns att se ett A och en stor smiley på något de får tillbaka. Sådant kan ge mersmak. Sådant kan leda till arbetsvilja. Sådant kan leda till att stämpeln i pannan försvinner.

Jag får ibland mothugg av kollegor. Inte ska du använda mellanbetygen på enskilda uppgifter! Inte får man använda betyg på läxförhör! Jag skulle önska mig att vi lärare var mer försiktiga med att recensera varandra och bättre på att stötta och live and let live. Det går att lyckas på en mängd olika sätt i det här yrket. Det viktiga är att vi följer styrdokumenten, tar vårt myndighetsuppdrag på allvar, utvärderar, prövar och inte nöjer oss innan varje elev är med på tåget. Min metod fungerar väl för mig. Jag får helt enkelt mina elever att jobba och att sikta högre på så vis. Därmed inte sagt att den är för alla.

… Inför slutbetyg då? En betygsgrundande uppsats eller uppgift skriver man i klassrummet utan hjälpmedel. Det åligger oss att noga se till att det inte går att fuska. Inte en mobil ska vara på eller i en ficka, inga ögon ska kunna vandra över till grannens svar. Här är inte fokus på att hitta förbättringsområden och på att se vad eleverna faktiskt har åtgärdat sedan föregående bedömningstillfälle. Här handlar det om att bedöma så rättssäkert och skickligt som möjligt. Här sker bedömningen strikt efter kunskapskrav och bedömningsanvisningarna till de nationella proven. Här ägnar man sig dessutom på de flesta skolor åt sambedömning eller dubbelbedömning. Något som ställer till med problem är att det finns lärare som helt enkelt inte skriver särskilt korrekt eller väl själva. Med vana, flit och ansvarskänsla blir de flesta av oss skickliga bedömare med tiden. Den som har bristande ämneskunskaper kan aldrig komma dit. Men vems är skulden när det är så? Antingen någon lärarhögskolas eller rektors – beroende på om det handlar om en behörig lärare eller en kvackare.


… Vi pratar en hel del om elevsyn, och det är bra. Det är en viktig sak att fundera över och diskutera. Men borde vi inte också prata lärarsyn? Vad är det för lärarsyn vi ser hos de här eleverna, hos media, hos rektorn, hos alla som beskärmar sig? Över viss svajighet i bedömningen av en sketen inlämningsuppgift? 

Jag befarar att jag har två kollegor som mår dåligt just nu. Kanske ännu fler. Det gör mig ont. Jag befarar att de läser en hel del av vad som skrivs i det utvidgade kollegiet just nu. Det gör mig också ont.  Önskar att vi var mer kollegiala än så här.


... Men som varje läsare av den här bloggen vet önskar jag mig också central bedömning av nationella prov, ämnesbetyg, ett nytt antagningssystem till högskolan, en studentexamen - dvs jag önskar mig att staten gör sitt jobb och SER TILL att elever får en likvärdig och rättssäker bedömning. Blir något av det resultatet av allt detta beskärmande kan något gott komma ur det här. De här två Häggvikslärarna förtjänar dock inte av något vad de har utsatts för. Hoppas de ingår i ett bra kollegium och har en klok rektor. 




Extra hej till eventuella gamla kollegor. Det är länge sedan jag gästspelade på Häggviksskolan, men man vet ju aldrig…

19 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

      1) Love Spells
      2) förlorad kärlek Spells
      3) skilsmässa Spells
      4) Förbindelse Spells
      5) Bindande Spell.
      6) Breakup Spells
      7) Bannlys en tidigare älskare
      8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
      genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Bra skrivet! Håller med helt och hållet. Ibland pratas det mer betyg än undervisning. Jag tycker det är mer intressant med vägen mot målet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina. :) Visst är det ett beklagligt faktum att betyg har fått en så överdriven plats och betydelse. Nästan lika beklagligt som att de är så opålitliga som de är.

      Radera
  3. Och som en kollega (här i samma kommun) sade i eftermiddags: hälsa när du träffar henne att det är inte konstigare än att läkare ger olika diagnoser. Och som du skriver MÅSTE det finnas et mått av subjektivitet. Betygssättning är som simhopp och konståkning där vissa bestämda moment ska genomföras och samtidigt bedömas efter hur "snyggt" momenten genomförs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sörpan, det är inte konstigt och egentligen är det inte heller beklagansvärt så länge elever uppmanas att reflektera över kvaliteter och färdigheter både i egna och andras texter. Jag kan dock tycka att vi skulle vinna på bedöma färre kriterier i NP - tråkigare ämnen, färre kriterier så skulle bedömningen svaja mindre och dagsform och hur väl ämnet "passar" påverka mindre. Typ som i finsk studentexamen där uppsatsrubrikerna inte sätter igång någons creative juices.

      Radera
  4. Spot on. Fler lärare borde ta bladet från munnen och säga Något Av Vikt, i stället för att twittra o blogga om mer eller mindre tramsiga nya påfund (läs flipped classroom, lärstilar och Gud vet allt).

    SvaraRadera
  5. :) Petter. Läge här att påpeka att jag har föreläst om lärstilar och har haft mycket nytta av lärstilsmodeller i min undervisning. De har hjälpt mig att se på vilket sätt elever behöver olika upplägg och på vilket sätt jag är begränsad i min undervisning av mina egna preferenser och av hur min hjärna fungerar.

    SvaraRadera
  6. Klokt och insiktsfullt! Flera sådana som du i debatten, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika. Jag blev glad över berömmet. :)

      Radera
  7. Tack. Det behövs mer nyans i debatten, inte mer moralpanik.

    SvaraRadera
  8. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Min mun är full av vittnesmål, min älskare lämnade huset i två månader till Sydafrika som turist, där hon menade en pojke och hon var förvirrad av pojken, min flickvän vägrar att komma hem igen, jag gråter dag och natt ser För vem som ska hjälpa mig, läste jag ett vittnesbörd om en kraftfull stavningskastare som heter Dr Oba och jag kontaktade stavningskastern för att hjälpa mig att få min älskare tillbaka till mig och han ber mig att inte oroa mig för att gudarna vi kämpar för mig. . Han berättade för mig om midnatt när all ande är vilande, kommer han att ställa en stavning för att återförena min älskare tillbaka till mig. Och han gjorde på mindre än 2 dagar kom min älskare tillbaka till mig och började gråta som jag borde för förlåta honom, jag är så glad för vad den här stavningen gjorde för mig. Kontakta dr Oba via (obaspellhome@gmail.com) eller whatsapp honom på +2348151943640

    SvaraRadera
  10. Jag tror aldrig på kärleksförklaringar tills jag träffade min vän som berättade för mig allt om DR.otutu som tog med sig sin ex-pojkvän, även när hon berättade att jag inte trodde henne eftersom jag trodde att hon också ville ha samma falska Stava hjul för att ta bort mina pengar. Trots att jag gav henne chansen att förklara allt hon måste berätta om DR.otutu, sa jag till henne att det finns många scammers som vill ta våra pengar och jag kommer aldrig att bli offer för dem, trots att min förlovade som antar gifta sig Jag lämnade mig om några månader från mig, jag väntar tålmodigt på en annan kille men jag älskade honom så mycket. Hon berättade för mig att denna DR inte är en falsk att han är riktig och han har hjälpt många människor att få tillbaka sina kära, då frågar jag henne hur fungerar denna stavning och vilka krav måste jag göra innan han kan Kasta kärlekstrollerna på mig? Hon berättade för mig att jag skulle maila honom på drotutuhealinghome@hotmail.com och jag borde berätta för honom vad jag vill ha. Jag mailade verkligen honom och berättade för honom att jag behöver min ex kille tillbaka jag sa till honom att det var min vän som riktade mig till honom, varför jag tvivlade på hans arbete? Han sa att hans arbete är 100% säkert och garanterar att ingen någonsin kommit till sitt tempel och också förblir densamma. Jag blev flabbergastad på sina ord säger han till mig och en tanke kom till mig att hur vet jag detta om alla saker vi diskuterade tidigare. Han sa innan han kan börja på min situation, att jag måste ha tro och lita på honom och lämna andra stavningskastare och vänta tålmodigt på egen hand att om jag kan säga gör allt detta kommer jag att få min älskare tillbaka i 72 timmar. Jag sa okej jag tror och lovar att arbeta med dig ensam, då gav han mig en blankett att fylla som jag gjorde och skicka den till honom med mina bilder också och även bilderna från min ex-älskare. Han svarade mig på 30 minuter senare och berättade för mig att hans gudar behöver några saker för att kasta stavningen på mig och mitt problem är väldigt lätt om jag kan erbjuda dessa saker. Då när jag frågar honom, hur kan jag få dessa saker och hur kan jag skicka det till honom för kasta av kärleksspellet, han berättade för mig att jag inte borde oroa mig för det, att det finns en säljare här i sitt eget land Det kan få saker för mig. Då frågar jag honom hur mycket kostar det att köpa alla dessa varor? Han berättade för mig vilken jag skickade till honom med fullt självförtroende. Efter en timme senare ringde han mig och sa till mig att mitt problem har lösts att jag ska vänta i 72 timmar att min kärlek kommer att fråga efter mig som jag gjorde enligt hans ord när Det var ca 6 pm de kommande tre dagarna min ex ringde mig om han är hemma att han vill se mig bråttom. Jag sa till honom hoppades allt är bra han sa ja då jag sa till honom att han kan komma, min ex kille kom tillbaka till mig och han bad om förlåtelse att han visste vad som kom över honom. Just nu är jag så glad för att jag har återställt min älskare tillbaka och vi planerar för vårt bröllop som kommer snart, jag ringde dr och tacka honom väldigt mycket och fråga honom vad jag ska göra för honom som en uppskattning, berättade han för mig Jag borde glömma och behålla mina pengar att han inte är efter pengar men att hjälpa människor som behöver hjälp där ute, allt han behöver mig att göra är att ge fler vittnesmål om honom så att människor där ute som behöver hjälp ska skicka honom också det som är Varför är jag idag för att ge mitt vittnesbörd. Må din god herre fortsätta att välsigna honom och ge honom längre livslöshet och visdom. DETTA ÄR DR E-postadressen (drotutuhealinghome@hotmail.com). Du kan också kontakta honom via hans whatsapp-nummer (+2349051417394)

    SvaraRadera