lördag 7 augusti 2010

IG till lärarfacken

”Dags att blocken sluter borgfred om betygen”, skriver Lärarförbundets ordförande i en virrig och långrandig artikel på DN debatt. Vad är det för dumt utspel? Är det inte folkstyre vi har i det här landet? Är det inte när väljarna har sagt sitt som det är ”dags” att politikerna tolkar sitt mandat och gör upp? Sirén skriver att ”Sveriges lärare accepterar inte ett betygssystem som vi efter nästa mandatperiod kan se ändrat”. Igen, demokratins vilkor är att de folkvalda kan ändra en massa saker om de får mandat därtill. Det är inget en yrkesgrupp kan vägra att acceptera. Dessutom behöver betygssystemet ändras när man tror att något annat skulle vara bättre för eleverna och för resultaten, inte med några av lärarfacken bestämda intervaller. Varje förändring behöver följas av en ordentlig utvärdering och blev det inte bra, ja se då ska det rivas upp och göras om. Vare sig man märker det efter ett eller tio år.

Om det nu skulle vara så att alliansen vinner och det blir betyg från åk 6 är det för det första inte troligt att det skulle rivas upp vid ett regeringsskifte och om det nu skulle bli så att det inte längre ska vara betyg i åk 6 2015, var är det stora bekymret? Jag tror säkert åk 6 lärarna kan vänja sig av med att sätta betyg utan några större suckar och åthävor om så skulle ske.
Med tanke på att vi får ny skollag, ny lärarutbildning, ny läroplan och nytt betygssystem är det rätt absurt att vi lärare skulle sätta ner foten när det gäller om vi ska sätta betyg i åk sex eller sju med motivet att vi behöver arbetsro.

Ju längre jag läser i den här artikeln desto mer irriterad blir jag. ”Låt inte debatten om skolan i flera år framåt överskuggas av en betygsdebatt där alla egentligenär ganska ense.”
För det första, vi har haft en betygsdebatt nu inför planen på att ändra systemet. Så skall det fungera i en demokrati. Den har då verkligen inte överskuggat debatten om läraravtalet, det är ett som är säkert. För det andra, vi är inte ganska ense. Socialdemokraterna närmar sig alliansen av valtaktiska skäl, men vänsterpartiet och miljöpartiet ligger långt ifrån både dem och de andra partierna. För det tredje, det är inte strunt detsamma om vi har betyg i sexan eller sjuan, som fackförbunden vill påskina. Det är en helskottas skillnad om måluppfyllelsen kontrolleras någonstans under de första sex skolåren för oss som möter eleverna under de resterande sex åren. Det är också en helskottas skillnad för elever och föräldrar. Med facit direkt är det mycket troligare att både elever och föräldrar kopplar dåliga resultat till obehörig eller dålig lärare, brist på stöd och uppmuntran hemma eller i skolan och inte som nu automatiskt tror att det är ungen som är dum i huvudet. Det är också en helskottas skillnad för politikerna. Var är det måluppfyllelsen brister? På lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet? Var behövs det mer resurser, nytänk, bättre personal?
När jag läste artikeln retade jag också upp mig på att Sirén talade för alla lärare. Senare visade det sig till min stora missräkning att LR är med på samma dumma båt, men mig talar ingen av dem för, den saken är klar. Inte är det här heller någon snackis i lärarrummen, eller något vi lärare har grubblat på över sommarlovet, den saken är också klar. Vem är det ni försvarar mot vad egentligen Eva-Lis och Metta?

Media: Det finns inte mycket att länka till för det här utspelet har mötts av den tystnad det förtjänar, men här är i alla fall två notiser: SVD, GP, ett inlägg i Aftonbladet och Mettas inlägg i tv.
Bloggar: Mager skörd även här, men vänstersidan jublar över tanken på att slippa lägga en obekväm fråga framför väljarna. Christermagister, Mats Gerdau, Martin Moberg, Röda Berget, Miss, Tankar om skolan i media.

9 kommentarer:

  1. Inga ord utan visor - bra att en från professionen som oxå råkar vara politiker säger ifrån om tramset.

    Professionen borde veta att de jobbar i en politikerstyrd organisation där förutsättningarna ändras beroende på vilka folkvalda som styr landet. Problemet är snarare de folkvalda i den 290 påvedömena. Som tror att de har samma frihetsutrymme som de på riksnivån.

    Och särintresset facket är väl inte van att det inte är bara att lyfta luren till regeringen för att beställa något som förr i världen.

    Bra Helena, att det finns sådana som du som vågar säga sanningen.

    SvaraRadera
  2. Tack Plura. Jag tycker inte fackförbunden ska säga just någonting utan mandat från medlemmarna. Facken som politiska aktörer är inget som gynnar demokratin.

    När det gäller kommunerna håller jag med dig 100 %. Allt för många känner, i likhet med Fjelkner och Sirén, att de behöver visa att de gör något och betyder något. Det gör skolan till en lekstuga, inte att rikspolitiker gör det de ska, dvs ger väljarna tydliga alternativ inför ett val.

    SvaraRadera
  3. Jag kan förstå hur de tänker - det tar kraft och tid och energi att sätta sig in i ett nytt system, och det hade varit skönt att veta precis vad som stod i kriterierna och kunna koppla av i det.

    Men problemet är ju inte att det kommer nya betygssystem för att det gamla visat sig otillräckligt, föråldrat, klumpigt eller rätt upp och ner kasst. Problemet är att många lärare runt om i landet förväntas sätta sig in i det nya systemet på egen hand, på sin fritid, eftersom kommunen de arbetar i inte anser det vara pengarna värt att ge dem tid och utrymme att fortbilda sig i detta.

    Och det i sin tur leder till en knippe nya problem.

    SvaraRadera
  4. Morrica, det där är verkligen ett skriande problem. Lärare får ständigt nya uppgifter och nya spelregler, men sällan någon extra tid. I Norrköping har man den här gången satsat en hel del på sjösättandet. Jag är själv en av de 100 implementeringsansvariga i kommunen. Det ska bli spännande att se hur det fungerar.

    Men när det gäller nymodigheter och hur de tänker: Vi ska sätta oss in i ett nytt betygstystem, en ny skollag, en ny läroplan, nya kursplaner. Där har vi sådant som kommer att ta tid. Om det ska vara betyg i åk 6 eller handlar inte om något extraarbete för andra än åk 6 lärarna, däremot sätter det högre press på resultat i låg- och mellanstadiet. Det tror jag ökar elevernas rättssäkerhet och måluppfyllelse långt mer än betyg i sjuan.

    SvaraRadera
  5. Men jag tycker lärarfacken har en stark poäng. Vad de egentligen säger mellan raderna är:
    "kan vi lämna det politiska navelskådandet för att prata om skolans verkliga problem?"

    Betygen är ju faktiskt inte en politisk fråga utan en pedagogisk. Det finns idag tillräckligt mycket kunskap om betyg för att lärarna själva skall kunna ta kontrollen över detta, med hjälp av forskningen från universiteten.

    Skolans finansiering är däremot en politisk fråga, liksom övergripande riktlinjer för läroplanen. Friskolor eller inte är också en politisk fråga.

    Själv tycker jag betygen skall vara frivilliga. Vissa barn kan säkert känna sig motiverade av dessa, andra inte alls. Varför skall man utsätta barn för betyg om de inte blir bättre av det? Med obligatoriska avgångsbetyg endast sista året reduceras också betygen till att bli det urvalsinstrument det faktiskt är och då kan vi väl börja prata klarspråk vad det handlar om också.

    Jag känner generellt en stark misstro mot betyg efter att ha suttit på ett otal utvecklingssamtal med lärare som tyckt att mina barn varit "trevliga" men som inte haft något vettigt att säga om hur det har gått.

    Utan ett stringent system för uppföljning är betyg av ondo och väldigt rättsosäkert. Svenska skolor och lärare är inte bra i detta avseende.
    Betyg kanske skall undvikas så länge man inte kan hålla vettiga utvecklingsamtal, eftersom det är i den dokumentation man bygger utvecklingssamtalet på, som man sedan också sätter betyg.

    Jag kan också jämföra med andra skolsystem eftersom mina tonåringar har gått i internationell skola (2 stycken) i fyra år och därifrån finns det mycket att lära. Det är exakt och man vet precis vad som krävs. Men jag skall ärligt talat också säga att det inte är det som gör skolan kvalitetsmässigt bättre om det är någon som undrar. Kvalitet mäts med helt andra indikatorer.
    Det är synd vi låter oss luras av populistiska politiker med enkla lösningar på opolitiska problem.

    SvaraRadera
  6. Jag har en liten undran, och det är om politiker, tjänstehjon och lärare är till för eleverna - eller hemska tanke - eleverna är till för ovan nämnda "kategorier"?!
    Ibland och i vissa "politiska" diskussioner, tror jag faktiskt på det senare alternativet.

    SvaraRadera
  7. Jens, jag är starkt kritisk till vår brist på central resultatkontroll, så där är vi överens. Konsekvenserna i vår starkt konkurrensutsatta skola är allvarliga. Däremot har jag svårt att följa ditt resonemang kring betygen. Du upplever att du inte fick tillräckligt klar information under utvecklingssamtalen och ger det som motiv till misstro mot betyg. Jag har samma erfarenhet och ser det som motiv till att betyg behövs. Jag har skrivit många inlägg om betyg. Här har du två länkar:
    http://helenavonschantz.blogspot.com/2010/05/betyg-ar-bra-for-lararna-ocksa.html

    http://helenavonschantz.blogspot.com/2010/05/det-ar-viktigt-att-misslyckas.html

    SvaraRadera
  8. Jan, jag har precis samma tanke. Det är viktigt att hålla rätt fokus. Dessutom ska inte fackföreträdare agera som politiker.

    SvaraRadera