söndag 15 augusti 2010

Triss i viktiga skolbloggsinlägg

Idag skriver jag om annat än skolan, men just idag råkar det sig så att andra skriver mycket bättre än jag med min uppmjukade och överfyllda hjärna klarar av.

Först har vi Mats som bloggar i Tysta tankar. Jag följer hans utmärkta blogg närmast religiöst och kan därför intyga att Mats är en man som håller både hjärnan och kroppen i största trim. Idag har han ett fantastiskt och viktigt inlägg: Återprofessionalisera Läraryrket. Det här är ett viktigt, viktigt ämne som Mats avhandlar med vanlig skärpa och lyhördhet. I bakgrunden skvalpar en läs- och tänkvärd artikel i GP av Lars Strannegård.

En annan favoritbloggare är Christermagister. Han är inne på samma spår. "Hur skapar vi en god arbetsmiljö i skolan och hur kan vi befria lärarna från en del av deras nuvarande kurators- och föräldraverksamhet?" Han skriver också om hur otillräckligt skyddsnätet för våra barn är. Läs: Barn- och familjeverksamhet.

Det tredje tipset är Gertie Hammarberg Tersmeden. Hon har skrivit ett inlägg som heter "Min Lärarprofesson". Det är inspirerande, varmt och tänkvärt. Bästa tänkbara läsning vid skolstart.

Enjoy!

9 kommentarer:

  1. Du klär i rött.

    Och alla borde läsa din blogg.

    SvaraRadera
  2. Mats, jag måste säga att ditt inlägg är otroligt intressant och viktigt. Så viktig att jag tagit bort tre stycken kommentarer som jag inte tycker duger. Jag hoppas kunna återkomma i diskussionen vid ett senare tillfälle.:-)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket!

    Ja, vi nosar lite på samma ämne här. Jag vill absolut inte avsäga mig ansvaret för att hålla ordning i klassen, försöka stoppa mobbning mm, och jag vet inte om Lars Strannegårds förslag är så värst lockande, men han har rätt i att en viss specialisering behövs för att vi ska utnyttja olika yrkesgruppers kompetens på bästa sätt. Det finns ju faktiskt folk som har specialiserat sig på att bearbeta de bakomliggande orsakerna till vad som visar sig i klassrummen.

    SvaraRadera
  4. Gertie, jag känner så igen mig i det. Ibland sätter jag sjukt mycket tid på en kommentar jag också. :)

    Det här är ju faktiskt en inbjudan att fundera över vilka uppgifter vi behöver göra och vad man kan rationalisera bort. Bara att få en sådan fråga efter decennier av ständiga pålagor och nya krav...

    SvaraRadera
  5. Christer, han kommer inte med så värst många förslag. Han tar upp ett problem och några exempel. Det enda han tar vidare är frånvarorapporteringen. Om du är förälskad i den är du tämligen ensam.

    Håller du med mig om att alla inte klarar av att lösa mobbingsituationer?

    Jag är också en "kan-själv-människa" men om jag råkar ut för en situation där jag inte räcker till hoppas jag att jag inte kommer att vara för stolt eller arrogant för att be om hjälp.

    Där finns en annan aspekt också. Om du är den som är bäst lämpad att hantera det är det självklart du som ska göra det, men om du inte är det, är det då rimligt att allt annat står för fäfot - ibland i veckor - medan du reder ut alltsammans?

    SvaraRadera
  6. Jag läste om artikeln, och du har rätt. Lärarsekreterare har jag skrivit om någon gång...

    Jag håller med om att alla inte klarar av att lösa mobbningsituationer, och det är väl ganska vanligt att man har speciella "antimobbningsteam" på skolorna som har huvudansvaret för sådant? Jag skrev "jag" som i mig som individ och inte som lärare rent allmänt. (Skriftpråk är besvärligt ibland!) Det finns helt klart de som kommer bäst till sin rätt, och trivs bäst, om de får undervisa till 100% och slipper delta i det sociala spelet, men jag tillhör inte en av dem. Jag tar gärna tag i sådana saker, men visst är det viktigt att be om hjälp när det behövs. För min del har det mest handlat om BUP, socialtjänst och polis och jag känner att samarbetet med dessa instanser, och många andra som faktiskt finns, skulle kunna utvecklas.

    SvaraRadera
  7. Christer, ett problem med folk som inte klarar av mobbningssituationer är att de ofta inte klarar av att medge det heller. Det problemet är inte helt lättlöst.

    I dagens skola finns det inte plats för några 100% undervisningslärare, knappt ens 80% sådana. Jag vet inte om det är rimligt att tänka sig att man slipper det sociala spelet, men vi förlorar något när det inte finns plats för eldsjälar och fullblodsakademiker i skolan. Och eleverna förlorar på när fokus på det sociala sätter kunskap och inlärning på undantag.

    Jag håller verkligen med om att vi borde ha ett bättre och mer resultatorienterat samarbete med andra instanser. Polisen brukar inte vara något problem med, socialtjänsten är jag besviken på och BUP är det inte lätt att få hjälp av överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  8. Christer, ett problem med folk som inte klarar av mobbningssituationer är att de ofta inte klarar av att medge det heller. Det problemet är inte helt lättlöst.

    I dagens skola finns det inte plats för några 100% undervisningslärare, knappt ens 80% sådana. Jag vet inte om det är rimligt att tänka sig att man slipper det sociala spelet, men vi förlorar något när det inte finns plats för eldsjälar och fullblodsakademiker i skolan. Och eleverna förlorar när fokus på det sociala sätter kunskap och inlärning på undantag.

    Jag håller verkligen med om att vi borde ha ett bättre och mer resultatorienterat samarbete med andra instanser. Polisen brukar sköta sin bit helt okej, men socialtjänsten är jag besviken på och BUP är det inte lätt att få hjälp av överhuvudtaget.

    SvaraRadera