torsdag 22 juli 2010

Om konsten att urholka stenar

Den här bloggen skulle ju ha skola som huvudtema var det tänkt. Ändå har det varit mest tvångssterilisering och sexköpslagen de senaste veckorna. Ett jäkla tjat om tvångssterilisering och sexköpslagen är det kanske några som tycker. Jag har funderat litet över varför det har blivit så - eller snarare över varför jag har valt att göra så, för det har faktiskt funnits mängder av angelägna skolämnen också.

En orsak är förstås att här har vi två skamfläckar i vår demokrati som behöver tvättas bort.
En annan orsak till att det har blivit så många inlägg är att när man verkligen sätter sig in i en fråga, snurrar den runt i ens hjärna, krockar mot annan kunskap och skapar fler och fler nya tankar och insikter.
Men framför allt är det så med politik att det räcker inte med att man har ett bra förslag eller en viktig insikt. Det måste vara rätt läge. Tiden måste vara mogen och folk behöver vara mottagliga. Det uttryckte Shakespeare så här:
"there's a tide in the affairs of men
Which, taken at the flood, leads on to fortune;
Omitted, all the voyage of their life
Is bound in shallows and in miseries.
On such a full sea are we now afloat,
And we must take the current when it serves,
Or lose our ventures." (Brutus i Julius Ceasar)

Det är precis här sociala medier har en sådan genomslagskraft. Är det tillräckligt många bloggare, twittrare och facebookare som driver samma fråga med tillräckligt stor uthållighet blir tiden mogen och folk mottagliga. Plötsligt finns det i luften, vips dyker det upp artiklar och tv-debatter.

Det har jag däremot inte snott från Shakespeare. : )

På Liberati skriver jag om hur FRA-omröstningen aktiverade befolkningen. Tack vare våra nya interaktiva kommunikationsformer har vi gräsrötter och partiträlar betydligt mer makt. Men bara om vi samarbetar.

När det gäller tvångssteriliseringar har Amanda Brihed och alla andra aktiva bloggares insatser lett till en rad artiklar i riksmedia, ett öppet ställningstagande mot tvångsteriliseringarna, först från Folkpartiet och nu från LUF. Folkpartiets ungdomsförbund har till och med har gjort det till en profilfråga och anordnat en demonstration på Sergels Torg. Allt är bäddat för lagändring - antagligen blir det en sådan vem som än vinner valet. Hoppas den kommer att heta Lex Amanda.

Sexköpslagen har varit uppe för diskussion tidigare, men även här har det hänt stora saker. Den utvärdering som gick okritiserad förbi i gammelmedia (med undantag för ett inlägg i ledarbloggen på SVD av Sanna Rayman) togs upp i blogg efter blogg, dag efter dag med massor av länkningar. Plötsligt är tidningarna fulla av debattinlägg och för första gången sedan lagen infördes är Sexköpslagen på allvar ifrågasatt. Man kan riktigt känna hur opinionen ändras. Det tycker jag är helt fantastiskt.

Så nej, jag ber inte om ursäkt för att jag tjatar på om samma gamla frågor. Tvärtom är det troligt att jag kommer att fortsätta med det. Men i höst tänker jag framför allt tjata om skolan. Då tänker jag tjata riktigt mycket om skolan.

Bloggar:Det finns många bra inlägg om sociala medier. Mina Moderata Karameller har flera kloka och läsvärda inlägg. Här är ett med länkar till tidigare inlägg. Enligt min humla har ett mycket intressant och intelligent resonemang. Amanda Brihed, Mina Moderata Karameller, Kents bloggdebatt,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar