söndag 22 januari 2012

Missa inte "Den övervakade skolan"

I går tittade jag på första avsnittet av ”Educating Essex”, eller, som det av någon outgrundlig anledning heter på svenska, ”Den övervakade skolan”. När Morrica skrev om det här programmet för andra gången tyckte jag nämligen att det var dags. Jag vet inte vad jag hade väntat mig av ett program med ett namn som låter som kritik i sig. Något bra mycket mindre underhållande och inspirerande, det är i varje fall helt klart.

Educating Essex påminner en del om första säsongen av Klass 9 A och erbjuder en skarp kontrast mot säsong två av den serien och mot Världens bästa skitskola, två program som vältrade sig i tillkortakommanden och misslyckanden. Här har man istället valt ut en prisbelönad skola och lagt fokus vid en uppskattad, karismatisk och humoristisk biträdande rektor. Genom att installera mängder av kameror istället för att ha ett kamerateam på plats har man också lyckats få en riktig ”fly on the wall” känsla.

Jag tittar på programmet och tänker vad avslappnade och glada lärarna verkar. Så kul de har på sina möten och så bra de samarbetar. Det var också ovant att se en rektor och en biträdande rektor som är så hands-on. Som tar konflikter, svåra samtal och som samarbetar med lärarna i det dagliga. Programmets klimax är när en elev anklagar biträdande rektorn för att ha tagit henne hårt i armen då hon vägrade ta av sig sin huvtröja. Detta efter att hon svurit åt honom och därför blivit hemskickad. En kollega hanterar mamman på telefon, berättar att  Mr Drew nekar till anklagelsen och hälsar att han varit på minst en meters avstånd från henne hela tiden. Rektorn kallar in flickan, ber henne förklara precis vad som hänt och var. Han förklarar att han tar allvarligt på hennes anklagelser, att han är ansvarig för hennes säkerhet och att lärare som inte kan behärska sig och gör fysiska utspel mot elever måste lämna sina uppdrag med omedelbar verkan. Han påminner också om att de har övervakningskameror och att det alltså är möjligt att ta reda på precis vad som har hänt. På så vis ger han henne en möjlighet att backa. En möjlighet hon inte utnyttjar.
Med hjälp av filmmaterialet går det att etablera att flickan ljugit och att Drew aldrig varit i närheten av henne. Flickan får omedelbart en ordentlig utskällning och blir relegerad resten av terminen (oklart hur länge, men antagligen några dagar).

I Sverige hade det för det första varit otänkbart att vara så avfärdande mot föräldern. Föräldrar är kunder här. Dem ska man till varje pris hålla sig väl med. En svensk rektor hade helt säkert också fått det här på sitt bord. Antagligen hade läraren blivit inkallad först och  utsatt för grillning snarare än stöd. Här får vi inte ha den typen av kameraövervakning, så ord hade stått mot ord. Möten hade följts av möten, utsagor av utsagor. Antagligen skulle den stackars läraren ha fått spendera många timmar i olustiga möten. Stämningen i klassen skulle antagligen ha blivit bekymmersam med olika partier tagna. Till och med om det hade funnits vittnen skulle man säkert ha slätat över flickans handling.

Men vem gagnas av vår tandlöshet? Att komma med falska anklagelser är oerhört allvarligt och inte alls något som är ovanligt i skolans värld. Man kan anta att en elev som gör det i en såpass oträngd situation inte gör det för första gången och heller inte för sista. Liv blir ödelagda av sådant. Om ingen sätter stopp för det, vill säga.

Klockan åtta sänds del 2 av den här serien.  Här är länken till en artikel med brittiska reaktioner på programmet. Intressant nog reagerar de över slapphet och bristande disciplin.

Bloggar: Henrik Birkebo har skrivit en bra sammanfattning med analys av del 1. Här är länken till Morricas första inlägg. 

37 kommentarer:

  1. Ja, visst var det uppfriskande att ta del av hur de hanterade flickans anklagelse om våld? Så effektivt, så rakt och tydligt, så befriat från fruktan för repressalier. Man undrar ju hur deras styrdokument är formulerade, och man blir så klart nyfiken på hur den allmänna attityden till skolan är.
    Sedan är det ju intressant det här med kameraövervakning. Själv har jag haft enstaka elever då jag önskat att det fanns en kamera i lektionssalen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte helt ovanligt i dag att man hör att elever också önskar sig kameraövervakning. De känner sig utlämnade och upplever att det vore en trygghet att kunna bevisa vad som faktiskt hänt.

      Radera
  2. I SVTs trailer utmålar man det som någon slags skräckvälde, à la 1984 och jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig... När jag själv i en mycket kort séjour jobbade i den brittiska skolan 2004 hade jag mycket svårt att hävda auktoritet i klassrummet annat än med att vifta med anmärkningsblocket (att springvicka har väl aldrig varit min grej, men det var verkligen gräsligt!) men samtidigt blomstrade mina egna barn i skolan och utvecklades enormt!
    När jag ser hur roligt de har och vad tydliga de är i kommunikationen med ungdomarna, men att de ändå bjuder så mycket på sig själva, så vill jag nog kanske ändå jobba i skolan där....
    Det ska noteras att Mrs Eastwood var bekymrad för min yngste sons läsförmåga när han var 5 och ville sätta in extra resurs i klassrummet.... Nu är han snart 13 och hans lärare har äntligen vaknat efter att vi har väckt frågan på nästan varje utvecklingssamtal...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset - verkligen inspirerande. Vilken värme och vilket engagemang!

    SvaraRadera
  4. Just det där med rakheten, tydligheten är något jag uppskattar och verkligen saknar i svensk skola. Blir så trött på veligheten och gullegullandet. Klart mina elever på gymnasiet fortfarande är barn, men de ska åtminstone *börja* behandlas som vuxna.
    Satt nyligen av tiden på ett möte efter att två elever hamnat i slagsmål där en lärare som ingrep också fick ta emot slag. Händelsen polisanmäldes inte, eleverna fick ett förmaningstal och skulle "skaka hand" (herregud vad pinsamt det var) och läraren fick dagen efter ha en elev på sin lektion som dagen innan hade lappat till henne - utan att rektorn frågade hur hon kände för det. Jag var inne hos rektorn och rekommenderade ett samtal med läraren som sitter 20 meter bort. Rektorn skickade ett mejl.
    Fråga mig om jag har förtroende för skolledningen? Fråga mig om jag söker jobb utanför skolvärlden! Mjo! Det kan ni lita på.

    Som dom säger i serien: Det man är mest orolig för är att resten av världen ska betrakta oss som idioter, och tyvärr.. det gör dom. Jag vill inte känna mig som ett offer, men jag kan ta mig tusan inte komma på ett mer otacksamt jobb än lärarjobbet som det ser ut nu. (Kan bero på att man i Helsingborg undervisar 50% mer än i grannkommunerna också förvisso)

    SvaraRadera
  5. Manuell pingback:

    http://curiousheathen.wordpress.com/2012/01/22/den-overvakade-skolan-hanterar-mobbning/

    /Morrica

    SvaraRadera
  6. Henrik, och tänk rektorer som tar över när det blir riktigt knivigt. Tänk så många halvdana lektioner man tvingats hålla pga brandkårsutryckningar som aldrig tar slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Du har gjort någon förändring i din blogg som gör att jag nästan aldrig kommer in till kommentarssidan. Vet inte om det bara är hos mig. Men det har aldrig varit svårt tidigare.

      Radera
    2. Monika, jag har inte ändrat någonting, men Morrica klagade på samma sak. Vet inte vad det kan bero på.

      Radera
    3. Det händer ibland att det blir så här i Blogger och på en del andra bloggtjänster också. Har inte haft problem med detta här, men har haft samma fenomen på andra bloggar hos Blogger (blogspot). Själv kan jag kommentera på vissa Wordpress bloggar, men inte på andra då det blir som att kommentaren försvinner.

      Radera
    4. Jag har märkt att typsnittet ändrats på kommentarerna. Det trots att jag inte ändrat på något. Ja, det är väl sådant man får leva med.

      Radera
  7. Morrica, vi hade kameror i korridorerna på vår skola men tvingades ta bort dem av datainspektionen. Det trots att både elever, föräldrar och personal ville ha dem och hade varit delaktiga i installationen. Det är aaaningen ironiskt med tanke på att myndigheterna tar sig rätten att lagra och läsa all vår korrespondens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten liten aning, ja. Det är viktigt med öppenhet, med tydlighet i regelverk så att alla vet var coh hur inspelningar sker, hur länge och hur de lagas, vem som har tillgång till det inspelade etc, givetvis, men ibland arbetar datainspektionen sig själv.

      /Morrica

      Radera
    2. Visst är det så. Viktigt också att eleverna vill ha dem. Det är för deras trygghet och trivsel de ska finnas.

      Radera
    3. De ungdomar jag pratat med om saken har samtliga uttryckt varianter på 'då finns det åtminstone en chans att någon ser om något händer, i alla fall i efterhand' Hjärtat brister, men vi måste orka höra.

      /Morrica

      Radera
    4. Ja, vi har en rätt lugn och trygg skola, men våra elever vill ändå gärna ha kameror. Ser inte att det är integritetskränkande när kamerorna är till för och önskade av de som övervakas.

      Radera
    5. Och om en enda elev inte vill ha kameror? Skickas de på "omskolning" då?
      Det är sådana tankar som du för fram här som skapade Stasi.

      Måste ni ha kameror är det något fel på skolan. Och ja, det finns stora fel i det svenska skolsystemet. De avhjälps inte med kameror.

      Radera
    6. MIB och Fredrik, Stasi? Det handlar om kameror i korridorer och andra öppna utrymmen. Inte om ställen där man petar sig i näsan eller kommer med kärleksförklaringar. Vi hade sådana kameror på vår skola och det fanns inte en elev som kom med invändningar mot det. Om det hade funnits invändningar skulle det rimliga vara att ha en diskussion och omröstning om saken.

      Och nej, vi måste inte ha kameror, men kamerorna minskade skadegörelsen vilket gav med pengar till eleverna. Kamerorna minskade också trakasserier och mobbning. Vems rätt är det ni tycker att ni kämpar för här?

      Radera
  8. Love Cat, det där med ordningen är bra mycket svårare när man är vikarie. Eleverna prövar en i början. När du väl har ett gott rykte på en skola och alla vet att du menar vad du säger då blir det plötsligt rätt lätt.
    Intressant det där med så tidiga varningssignaler. Det betyder säkert att man ibland varnar i onödan, men hellre det.

    SvaraRadera
  9. Mats, jag vet. :) Jag rekommenderar även det första avsnittet. Varmt.

    SvaraRadera
  10. Ulrik, det där var en riktigt otrevlig historia. Tyvärr har de flesta av oss någon sådan på lager. Det är ett utsatt yrke vi har. Men rektorer finns tack och lov av många olika slag. Jag önskar dig verkligen en bättre chef nästa gång. Vare sig nästa gång är i skolan eller inte. Den här serien borde ingå i rektorsutbildningen.

    SvaraRadera
  11. Svar
    1. Som alltid, kärt besök. Mycket välkommen!

      /Morrica

      Radera
  12. Som du säger, intressant att de engelska reaktionerna handlar om slapphet och bristande disciplin. Ger inte mycket för Björklunds "militarisering" av skolan, men de allvarliga fallen måste ju tas på... allvar, och tydlighet är inte elakhet. Som han säger i serien (ungefär): "Du kommer aldrig att stöta på någon som är så tolerant och förstående som vi någonsin mer efter skolan".
    Jag har ju själv ynnesten att undervisa i ett ämne där man kan prata om, och diskutera hur det är "ute" i arbetslivet och vad som tolereras och inte tolereras där. (t.ex. skulle jag förmodligen avskedats om jag jobbade på en friskola eller annan "privat" arbetsplats.) Det är alltid fascinerande att se hur några elever varje år kommer till insikt med att skolan faktiskt är en arbetsplats och lärare är anställda knegare, inte jämförbara med eleverna utan med deras föräldrar.
    Själv försöker jag också varje år få till att de - i klassrummet - får träffa och prata med andra anställda, t.ex. städarna, kökspersonalen osv. Tyvärr svårt eftersom de är "inhyrda" och inte har tid i sitt schema. Synd. Skorvas, vaktmästaren på gaaamla Nic, är t.ex. en legend bland helsingborgare. Ingen rektor gjorde något utan hans godkännande. Ah, den gamla goda tiden! :-)

    SvaraRadera
  13. Ulrik, har du inte bara köpt retoriken? Var är militariseringen? Vi får beslagta mobiler. Men vi får också låta bli. Dessutom står det i nya skollagen att ordningsreglerna ska utarbetas under elevernas medverkan. På min skola har det lett till att kepsregeln antagligen snart går i graven. Den förra skollagen gav föräldrarna mycket mer makt och där kan vi tala militarisering.

    Det låter fantastiskt det där med att ordna med möten med andra anställda. Det har jag aldrig tänkt på att man skulle kunna göra. Tack för inspirationen. :)

    SvaraRadera
  14. Helena, man möter ofta en motvilja mot Björklunds skolpolitik, som den förmenta "militariseringen" är ett av många exempel på. Jag har aldrig sett hans kritiker uttrycka detta på ett så pass konkret sätt att jag förstår vad de menar. Ett litet förslag är därför att skapa en tråd som består av en kort introduktion och därefter låta kommentarfälten fyllas av exempel på det förkastliga i Björklunds gärning, samt motargument naturligtvis.

    SvaraRadera
  15. Niklas, ja tänk att få rensa ut allt luddigt tyckande. Kritik ska vara konkret och motiverad tycker jag. Jag är själv kritisk till den tunga dokumentationsbördan, detaljregleringen i läroplanen (varav det entreprenöriella lärandet är en del) och vissa enskildheter i kursplanerna, men då gäller det bara att arbeta för att ändra på allt det.

    SvaraRadera
  16. Alltid roligt och se någon som är så engagerad i sitt arbete som Mr Drew! Den typen av personer är otroligt värdefulla var de än befinner sig eftersom de sprider så mycket positiva känslor.

    SvaraRadera
  17. Enkla ordningsfrågor och tydlighet kring skolans innehåll kallas militarisering i Sverige men i många andra länder skulle Björklund betrakta som flummig. Intressant med nya perspektiv.

    SvaraRadera
  18. Jan, det är intressant hur mycket vårt kulturella kontext kan begränsa tanken.

    SvaraRadera
  19. Vakt vid ingången, träbit att bära omkring för att gå på toaletten, inga raster utan direkt vidare till nästa lektion. Militärisk undervisning, nej en vanlig skola i New York med lika skämtsamma och lättsamma lärare som i Sverige. En skola med många praktiska ämnen så att eleverna kan förbereda sig för yrkeslivet.

    Ska vi fundera över vad som verkligen spelar roll för kreativitet, motivation och kunskapstörst?

    SvaraRadera
  20. Jan, absolut ska vi fundera över det. Tydlighet, trygghet, arbetsro och fasta ramar. Innanför allt det kan vi leka och fantisera. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar varför tydliga, icke förhandlingsbara ramar ibland tycks uppfattas som så hotfullt i den svenska debatten?

      /Morrica

      Radera
  21. Morrica och Jan, man misslyckas med att hålla isär form och innehåll. Eleverna vill ha tydliga fasta ramar och frihet innanför dem. Skolan levererar ofta precis motsatsen på grund av missriktad välvilja och oförmåga att sätta gränser.

    SvaraRadera