söndag 30 januari 2011

Inga morallagar i ett liberalt parti

Jag vill faktiskt helst skriva om skolan (hör du det, Jan) – ja gärna om Egypten också. Men vad ska man göra med en så lomhörd regering ? Det är faktiskt bara att hämta andan, samla ihop allt tålamod man kan uppamma och förklara en gång till.
Det handlar förstås om sexköpslagen. Alla argument är vädrade, folkopinionen är allt mer kritisk, ledarskribenterna skriver allt mer mer ifrågsättande, tidningsartiklarna är allt mer nyanserade och varierade – idag berättar både manliga och kvinnliga sexsäljare om sina liv och val i pressen. Ändå drar regeringen iväg och skärper straffen på grundval av en utvärdering som har sådana svåra brister när det gäller underlag och objektivitet att den är pinsam både inom landets gränser och internationellt. Vad kan man då göra annat än fortsätta att slänga iväg de droppar som man hoppas till slut ska urholka till och med en så hård sten som Beatrice Ask?

Till min sorg och bedrövelse har hon fått sällskap på barrikaden av partikamraterna Johan Pehrson och Bonnie Bernström. Här är länken till deras artikel på Newsmill. Till Carl Johan Rehbinders artikel som har vissa ekon av vår bloggvägg i somras kommer ni här. Och här är portalen till mitt senaste Newsmill-alster.

I dag är Sanna Rayman dessutom riktigt på G. Här skriver hon kort och kärnfullt om den skandalösa mangadomen. Här ifrågsätter hon hyschet runt ordet assimilering och här är det bristen på kunskap runt ungdomsarbetslösheten och förtidspensioneringarna som får sig ett välriktat pennhugg.



Hon är riktigt, riktigt bra.

19 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte känna speciellt starkt för denna fråga men på dem Helena, efter ett litet nappatag så kommer du oftast tillbaka stärkt. Min upplevelse är att Johan och Bonnie är duktiga men också rakryggade och sjyssta debattörer. Det gör inte din uppgift lättare men debatten mycket mer givande.

    SvaraRadera
  2. Sanna Rayman hamnar kanske till höger om mig åsiktsmässigt men jag kan inte annat än beundra både hennes välslipade penna och hennes kloka iakttagelser.

    SvaraRadera
  3. Jag vet att det här inte är din fråga Jan, men för mig är den viktig. Jag tror att människor far illa av den och jag tror att den undergräver vår moral.

    Sanna Rayman är skarp, orädd och självständig. Ofta tycker vi lika, men de egenskaperna är lika uppskattade när vi tycker olika.

    SvaraRadera
  4. Det har nog lite med skola och utbildning att göra ändå. Om inte lagarna hänger ihop med demokratins grundväsen är det svårt att försöka ingjuta den där entusiasmen för värdegrunden hos det uppväxande släktet!

    Jag kan se problem när barnen börjar diskutera sitt eget klotter utifrån lagens anda.

    SvaraRadera
  5. Det är med stor njutning jag brukar läsa Sannas ledare. Hon har en vass penna som sin chef PJ. Och båda stämmer nog in i att regeringen är bra lomhörd. Jag börja nästa känna att de håller på att spela bort sina kort i en rad frågor. För mycket socialdemokrati i borglig tappning.

    Och nog minns jag debatten om sexköpslagen i sommras. Hu vad hudflängd man blev av alla ROKsare och Kvinnofridsmänniksor när man sa att detta särintresse fått en särintresselag.

    De vill definitivt inte erkänna att det fanns kvinnliga sexköpare. Bra att bilden blivit något nyanserad.

    Men aske är väl ett hårt träslag.

    SvaraRadera
  6. Här kommer en lite tanke kring liberala värderingar och skolan. Misstolkar jag men är inte det här en process för indoktrinering och inte för förbättring. Vad är det Ulf Blossing ägnar sig åt?

    http://bombadill.blogspot.com/2011/01/ulf-blossing-skriver-om-indoktrinering.html

    SvaraRadera
  7. Mats, klok synpunkt. Lagar ska uppfattas som rimliga och resonliga för allmän acceptans och laglydnad. I skolan är det här extra viktigt, för där har vi ett stort demokrati och fostransuppdrag.

    Därför måste man putsa sin moraliska kompass ofta som lärare.

    SvaraRadera
  8. Plura, fint det där med aske. :) Visst är det trevligt med vassa pennor. Det är också trevligt med ledartiklar som överraskar och väcker nya tankar.

    SvaraRadera
  9. Tom, tack för länken. Den diskussionen angränsar fint. Blossing verkar ha samma förmyndaraktiga, nedlåtande inställning till lärare som vissa politiker har till medborgarna. Tänk dig om vi lärare skulle visa den typen av förakt gentemot våra elever? Vi skulle bli lynchade - med all rätt.

    SvaraRadera
  10. Din artikel på newsmill är briljant!

    Få som lyckas tänka "utanför boxen" så som du.

    SvaraRadera
  11. Helena, ser att tangenterna halkade. Ska givetvis vara traslaget Ask. Och om jag inte minns fel är det väl det trädet som grönskar bland de sista på våren.

    Och den här Blossing, vad ska man säga. Verkar inte vara några krav på att vara docent i de leden. Och han kanske skulle behöva eleverna i klass 9A i Mikaelskolan i Örebro.

    SvaraRadera
  12. Plura, jag kollade upp ask på wikipedia och det är ett hårt, ljust och böjligt träslag. Jag kunde också läsa mig till att det finns en planterad dunge i Malax utanför Vasa. Runt dungen växer det vitsippor - vad det nu kan vara? :)

    SvaraRadera
  13. Jag älskar stickspår och tar alla chanser att slippa skolpolitik.

    Asken är särskilt lämplig för yxskaft... Äsch nu halkade jag fel igen!

    Viktig kunskap är att asken är ett hotat träslag och risken är stor att den drabbas av samma öde som almen. I Norge lär det vara förbjudet att plantera ask eftersom den anses vara dömd att försvinna.
    http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2008_3/sv20.php

    Jag tänker att de här kunskaperna borde gå att använda till något och vill gärna tro att skolan skulle kunna bidra till att rädda asken!

    Det kan vara så att jag är hopplöst nyttofixerad.

    SvaraRadera
  14. Jo, nog är du Mats nyttofixerad.

    Min lilla parodi var snarare mot träslaget och jusiteministern i förhållande till sexköplagen.

    Långsökt kanske?

    SvaraRadera
  15. Mats, ljuvliga stickspår och snygg ironisk retur till huvudspåret. Vintage-Mats. Tack!

    SvaraRadera
  16. Plura, det var mycket fyndigt och mycket uppskattat. Det blir inte så mycket intellektuell humor på högstadiet. :)

    SvaraRadera