tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post362725718071786189..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Äntligen provocerad till skrivande av Eva-Lis SirénUnknownnoreply@blogger.comBlogger57125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-34505834973527270432012-01-11T16:06:18.360+01:002012-01-11T16:06:18.360+01:00Så klokt och välformulerat, Fredrik. Jag skriver u...Så klokt och välformulerat, Fredrik. Jag skriver under på varenda ord.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-56211591207795472882012-01-08T21:57:21.215+01:002012-01-08T21:57:21.215+01:00Helena.
Jag håller med dig om att friheten och kä...Helena.<br /><br />Jag håller med dig om att friheten och känslan av att kunna utföra ett bra arbete är viktigare än lönen. Att vi verkligen kan använda vår tid som vi har i och med förtroendetiden till att planera och efterarbeta vår undervisning är av stor vikt, inte bara för oss själva utan också i högsta grad för eleverna.<br /><br />Vi behöver verkligen tid till att sätta oss ner i lugn och ro och kunna planera vad vi ska göra under de olika lektionerna. Vi behöver tid för att kunna reflektera över vad som var bra och vad som inte fungerade under dagen. Vi behöver tid för att kunna ta till oss av den senaste forskningen inom våra ämnen, men också inom pedagogik och didaktik och gärna ha tid att diskutera sådant med andra kollegor. Hur ska vi annars kunna leva upp till de krav som ställs på oss? Hur ska vi annars kunna bygga undervisning på vetenskap och beprövad erfarenhet? <br /><br />Ha en fortsatt trevlig söndag kväll!<br /><br />Frekar06fredrikk16https://www.blogger.com/profile/08705712035841027194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-15105726987781410332012-01-08T21:47:51.292+01:002012-01-08T21:47:51.292+01:00Kapten Haddock, igen tack för dina kloka reflektio...Kapten Haddock, igen tack för dina kloka reflektioner. Jag tycker inte att vi borde ha konkurrerande fackförbund. Vore bättre om LR organiserar ämneslärare och Lärarförbundet klasslärare och förskolelärare rakt av. Det är inte så att det finns två metall och två journalistförbund.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-680103594610091982012-01-07T14:34:46.482+01:002012-01-07T14:34:46.482+01:00Helena, du har rätt i att individuell lönesättning...Helena, du har rätt i att individuell lönesättning ofta gör större skada än nytta. Det som lätt händer är att de anställda börjar tänka alldeles för mycket på lönen istället för att fokusera på arbetet. Jag läste just en bok (Daniel Pink: Drive) som bland annat tar upp lönens effekt på motivationen. Hans slutsats är att lönerna på en arbetsplats bör matcha lönerna på jämförbara arbeten, men att det inte finns så mycket att vinna på att erbjuda betydligt högre löner.<br /><br />Jo, det är förstås skillnad på de krav som ställs på en lärare som undervisar i lågstadiet (heter det så fortfarande?) och en som undervisar i gymnasiet. När Sirén klumpar ihop lärare av alla kategorier styr hon effektivt debatten.<br /><br />Enligt skolverkets hemsida fanns det 85878 lärare i grundskolan läsåret 2010/2011. Motsvarande siffra för gymnasieskolan är 37400. Att ge dessa lärare en lönehöjning på 10000 per månad skulle kosta 1,5 miljarder, eller 160 kronor per svensk. Siréns förslag handlar alltså inte om särskilt mycket pengar, utslaget på landets ekonomi. Om den här åtgärden hade en märkbar effekt på elevernas resultat skulle den definitivt vara värd sitt pris.<br /><br />När jag skrev mitt förra inlägg läste jag kommentarstråden lite slarvigt och missade att huvudmannaskapet redan diskuterats. Egentligen har jag inte så mycket att tillägga till det som redan sagts. Jag är frestad att säga att kommunaliseringen är roten till skolans problem, men skolan var i utförsbacke redan tidigare.<br /><br />Det är lite förvirrande att lärarna har två fackförbund, Sirens Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. Jag har ingen statistik på hur anslutningen till de olika förbunden ser ut på gymnasiet och på grundskolans olika stadier, men om Lärarförbundet i större utsträckning företräder lärare på lägre nivåer skulle det förklara varför Sirén är intresserad av ett kronpåslag. Det skulle också förklara varför hon ej är intresserad av en förändring av huvudmannaskapet. För en kommunpolitiker känns kanske skillnaden mellan en gymnasielärare och en grundskolelärare inte så viktig, medan det (förhoppningsvis) skulle vara lättare att motivera en löneskillnad om motparten hade högre kompetens på området.<br /><br /><br /><br />kapten haddockAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-60053842135616428622012-01-07T00:59:07.908+01:002012-01-07T00:59:07.908+01:00Kapten Haddock, jag är tacksam över att du breddar...Kapten Haddock, jag är tacksam över att du breddar perspektivet med dina kloka reflektioner. För långt? Verkligen inte.<br /><br /> Pengarna är rakt inte oväsentliga, men förutsättningarna och friheten att göra ett riktigt bra jobb är viktigare både för resultaten och för ”job satisfaction”, det tror jag också. Jag tror för övrigt att lönen efter om man åstadkommer arbetsglädje, trivsel och goda resultat. När det gäller lärare som inte håller måttet menar jag att lärare ska få vara medelmåttiga på gränsen till svaga, precis som utövare av alla andra yrken. Dåliga och olämpliga lärare skall emellertid bort från skolan. Jag skulle gärna också se antingen karriärtjänster eller någon slags lönebonus för särskilt skickliga lärare. Däremot inte individuell lönesättning. Den typen av godtycklig rangordning och konkurrens mellan lärare skapar just osäkerhet - ibland även missämja. Målet borde vara allmänt förtroende för lärarkåren och möjlighet att identifiera både riktiga stolpskott och riktiga stjärnor.<br /><br /><br /> Rätt huvudman är ett viktigt första steg mot bättre arbetsvillkor för lärarna. Skolan är inte en kommunal angelägenhet utan en nationell sådan och då skall huvudmannaskapet också ligga på staten. I de länder där man genomfört decentralisering med framgång har staten behållit en stark resultatkontroll och styrning. Här har politiker utan vare sig insikter eller incitament nog för att göra rätt fått makt över skolan.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-14113590984001018582012-01-07T00:17:37.621+01:002012-01-07T00:17:37.621+01:00Lärare! Packa ihop och lämna skolbyggnaden. Snacke...Lärare! Packa ihop och lämna skolbyggnaden. Snacket om kraftigt höjda löner och världens viktigaste yrke är just snack. Har hört det under lång tid men ingenting händer. Med tanke på det ansvar som lärare har så räcker inte tiotusen mer månaden utan snarare trettiotusen. Vi har ju världens viktigaste yrke och det borde ju betala sig, inte sant? JanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-22267676790942937452012-01-06T23:30:33.285+01:002012-01-06T23:30:33.285+01:00Trofinios, jag är alls ingen motståndare till att ...Trofinios, jag är alls ingen motståndare till att lärare får bättre betalt. Det jag vänder mig mot är Siréns timing, presentation och att hon drar alla över en kam. Hon hänvisar till statistik utan att göra någon skillnad på vare sig skolor eller stadier. Är lärare lika stressade och pressade på alla stadier, och i alla upptagningsområden, är lärare lika orimligt avlönade i förhållande till utbildning och ansvar från förskolan till högskolan? Det tror inte jag. När man buntar ihop oss alla innebär det att en gymnasielärare tillskrivs samma behov och önskemål som en lågstadielärare och vice versa. Den hopbuntningen ger problem både på individnivå och på samhällsnivå. Högstadielärare förtjänar att få föra en dialog om sina behov och förslag, förskollärare likaså, och mest av alla tjänar eleverna på en sådan modell. <br /><br />Dessutom är jag övertygad om att Eva-Lis Sirén vet precis hur liten effekt hennes artikel har på SKL - om något har den effekten att man har en ursäkt för att inte ge mer åt någon för då måste man ge mer åt alla.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-16626380034545581992012-01-06T21:43:31.727+01:002012-01-06T21:43:31.727+01:00Vad är det som gör ett yrke attraktivt? Lönen, för...Vad är det som gör ett yrke attraktivt? Lönen, förstås. Självständighet och frihet att själv kunna utforma detaljerna i sitt arbete. Ansvar. Trygghet. Och så status. Men tittar man på de yrken som har hög status är statusen oftast kopplad till att ha kontroll över sin situation. När jag tänker efter kan jag inte komma på ett enda yrke som har hög status men låg självständighet.<br /><br />Läraryrket har blivit betydligt betydligt mer bundet under de senaste årtiondena. Kanske kunde man kompensera med högre lön, men jag tror inte att det räcker med tiotusen per månad för att kompensera för de inskränkningar i lärarnas frihet som har skett sen kommunaliseringen. Sen är ju frågan vilka lärare vi vill ha. Vill vi verkligen rekrytera de som bara bryr sig om lönen?<br /><br />Sen kan man ju räkna ut med lillfingret att ett så stort lönepåslag för lärare bara att vara tillfälligt. Påslaget kommer bara att finnas kvar så lång tid som det tar för inflationen och den allmänna löneutvecklingen att äta upp det. Den som idag funderar på att bli lärare är ju intresserad av att få högre lön under hela sin tid i yrkeslivet.<br /><br />Varje gång man diskuterar lärarnas arbetsvillkor är det nån som kommer med kritik mot lärarna själva. Visst finns det många lärare som brister i ämneskunskaper, pedagogisk förmåga och motivation. Men jag är tveksam till de lösningar som föreslås. Varje försök att rensa ut de mindre kompetenta lärarna kommer att göra att läraryrket upplevs som mer otryggt och mindre attraktivt. Om man bedömer lärarna enligt objektiva kriterier kommer lärare att anpassa sin undervisning efter dem. En mera subjektiv bedömning kan leda till godtycke och orättvisor.<br /><br />Det är värt att komma ihåg att lärarna själva i mycket är en produkt av vårt skolsystem. De flesta har gått igenom vår grundskola och gymnasium, antagits till lärarhögskolan, gått igenom den, tagit lärarexamen, sen arbetat inom skolsystemet, påverkats av arbetsmiljö och skolledning och tagit del av de fortbildningar som erbjudits. Visst har lärarna själva ett ansvar, men i de fall som det finns systematiska brister i lärarnas kompetens bör felet sökas på annat håll.<br /><br />Jag skulle också vilja ifrågasätta motiven hos de som menar att man kan lösa problemen med utrensning av dåliga lärare och en hårdare detaljreglering. Det här är saker som garanterat leder till att läraryrket blir mindre attraktivt, undervisningen blir sämre, skolan tråkigare och elevernas kunskaper sämre. De här idéerna verkar vara hämtade från USA, där man särskilt på den yttersta högerkanten hyser en stor misstro mot offentliganställda som inte bär uniform.<br /><br />Det är väl inget fel med status. Men jag har tyckte ändå att det låg nåt i din kritik mot talet om att höja lärarnas status, Helena. Problemet är väl att det är allmänt prat utan koppling till nån åtgärd. Vill vi diskutera förändringar måste man antingen prata om konkreta mål eller konkreta åtgärder. För den som inte vill ha en förändring är det bekvämt att prata om lärarnas status.<br /><br />Om man nu ska diskutera konkreta åtgärder för att har jag ett förslag. Varför inte låta kontrollen för skolan återgå till staten? Bara det faktum att vi tenderar att diskutera skolfrågor i nationella medier är väl ett tydligt tecken på att skolan bör styras centralt. När vi är missnöjda med hur skolan fungerar vänder vi oss till regering och riksdag, inte till kommunalpolitikerna. Kommunpolitikerna har väl knappast den kompetens som krävs för att leda skolan, inte heller verkar de tycka att skolan är särskilt viktig. Många elever lämnar sin hemkommun när de går ut gymnasiet, vilket också talar för att man bör betrakta skolan som en nationell angelägenhet. Men nog om detta, det var ju inte vad ditt inlägg handlade om,<br /><br />(Hoppas det här inte blev för långt.)<br /><br /><br />kapten haddockAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-33888089954875565652012-01-06T17:57:05.737+01:002012-01-06T17:57:05.737+01:00Helena,
Jag håller inte riktigt med dig. Jag anse...Helena,<br /><br />Jag håller inte riktigt med dig. Jag anser att Sirén och lärarförbundet sätter ett visst tryck på SKL. En nyckelformulering är följande:<br /><br />"Har vi inte bra lärare, hjälper inte andra reformer på skolans område. Det måste landets kommunpolitiker - lärarnas motpart i de stundande löneförhandlingarna - inse."<br /><br />Jag delar till fullo denna uppfattning, och tror skarpt på att lönen är huvudorsaken till varför begåvade studenter idag inte väljer lärarbanan. Enligt min mening kan vi inte vara nöjda förrän lärarutbildningarna har samma söktryck som jurist- och läkarlinjen.<br /><br />Sirén försöker i viss mån visa att det är kontraproduktivt av SKL att inte satsa på lärarna. Ett Sverige med sämre konkurrenskraft, och med många elever som slås ut i skolan, kommer ytterst att slå tillbaka på kommunerna själva. I ett rationellt samhälle förstår man att man måste locka begåvade ungdomar till lärarbanan, eftersom utbildningsnivån hos befolkningen är a och o för landets välfärd, medborgarnas personliga utveckling, etc. Det är denna centrala tanke som Sirén, och andra tidigare, för fram, och jag kan inte se att det är fel att återupprepa den med jämna mellanrum. För sanningen är ju den att kommunerna, våra ledande politiker och i viss mån allmänheten, tycks tro att kvalitén på lärarkåren inte är så viktig för utfallet, det funkar liksom med en halvduglig lärarkår. Resultatet av denna uppfattning har vi blivit varse de senaste åren när olika undersökningar påvisat att svenska elevers kunskaper sjunker i alarmerande fart. <br /><br />Ytterst handlar det om att förmedla insikten om att samhället i sin helhet förlorar på att inte ha en lärarkår av yttersta kvalité. Sirén gör det i viss mån i sin artikel. Därför tycker jag att artikeln i det stora hela är bra, även om det finns några brister, varav några du påtalar.Trofiniosnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-49570589991614323712012-01-06T17:45:22.051+01:002012-01-06T17:45:22.051+01:00Tack och detsamma, käre JOhan. :)Tack och detsamma, käre JOhan. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-87826321246649915892012-01-06T17:44:48.481+01:002012-01-06T17:44:48.481+01:00Ulf, tack för vänliga ord. :) Jag har precis läst ...Ulf, tack för vänliga ord. :) Jag har precis läst Steve Jobs biografin. Han var en extremt besvärlig och kritisk person - även någon som visste att omge sig med andra besvärliga och kritiska personer. Det är möjligt att sådana personer är sällsynta i det svenska näringslivet. Det är i så fall inget som bådar gott för framtida konkurrenskraft och lönsamhet. Besvärlig låter kanske inte som en önskvärd egenskap, men jag menar det positivt. Motsatsen till medgörlig och lydig.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-60487038974022994082012-01-06T17:37:00.364+01:002012-01-06T17:37:00.364+01:00Plura, det stämmer inte att ingen har sagt hur. Lä...Plura, det stämmer inte att ingen har sagt hur. Läroplanen är smockfull av hur och Skolverkets allmänna råd är så detaljerade att det är som att gå på lina att försöka följa dem. Några exempel: Hela skolan ska genomsyras av ett entreprenöriellt förhållningssätt, vi ska hålla kontrollen över undervisningssituationen och ge eleverna stort ansvar och inflytande, vi ska erbjuda både ämnesfördjupning och ämnesövergripande arbete, vi ska aktivt motverka könsstereotypa val, vi ska anlägga etiska, historiska och globala perspektiv ... som sagt, 3,5 sidor sådant.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-20008179637078836272012-01-06T17:30:24.587+01:002012-01-06T17:30:24.587+01:00Anonym, karriärtjänster vore kanske än bättre vari...Anonym, karriärtjänster vore kanske än bättre variant än nuvarande individuella lönesättning. Den uppfattar jag som godtycklig och skadlig för samarbetsklimatet.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-47518116021413610122012-01-06T17:03:08.883+01:002012-01-06T17:03:08.883+01:00Du skriver bra som vanligt! Håller med dig!
God Ny...Du skriver bra som vanligt! Håller med dig!<br />God Nytt år och god fortsättning föresten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-32131677355319887162012-01-06T14:55:35.557+01:002012-01-06T14:55:35.557+01:00Hej Helena !
Du har en fantastisk blogg som förmo...Hej Helena !<br /><br />Du har en fantastisk blogg som förmodligen avspeglar din personlighet. Jag läser bloggen med stor behållning, och hoppas att den någon gång skall sätta av tryck i politiken. <br /><br />Ehuru har ju även solen sina fläckar.......ibland märks det att detta är en blogg skriven av lärare, förmodligen mest med andra lärare som sina läsare. Nu studsar jag när jag ovan läser följande: <br /><br />"I näringslivet lönar det sig rent av att betala besvärliga, kritiska personer mer.."<br /><br />Eh, Helena, hur många personer som är verksamma "på golvet" i näringslivet kan du få att ställa upp på den verklighetsbeskrivningen ? Skulle tro att antalet är rätt nära noll..... <br /><br />Fortsättning på samma ämne: när jag uttalar mig om skolan brukar jag från närvarande lärare få höra att jag inte vet vad jag talar om - och då har jag ändå gått i skola i 16 år. Samma lärare uttalar sig gärna om förhållandena i näringslivet utan att ha tillbringat en dag där.. <br /> <br />/UlfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-58784266706687607992012-01-06T11:40:58.613+01:002012-01-06T11:40:58.613+01:00Helena!Visst kan jag hålla med om att det är måltr...Helena!Visst kan jag hålla med om att det är målträngsel i det nya styrdokumenten. <br /><br />Att det blivit ett uppstramat VAD ni ska undervisa eleverna om. Men det var ju som resultatet av att den frihet som skolan fick 1994 och som skolan inte klarade av och du fick ett sluttande plan utför i elevresultaten. Lärarna hade inte kunskapen om var gränserna gick. Det var ju det man lyckades med i Findland, om jag försått saken rätt.<br /><br />Men nu är det ju så att ingen har sagt på vilket sätt ni lärare ska omvandla detaljkraven i vardagen. Det är upp till er själva. <br /><br />Samtidigt är det viktig att separera mål och se till att jobba med de som är mest prioriterade för varje enskild skola. De andra ni inte jobbar med är det så behändigt att man kan skapa övergripande mål som ligger på 3-5 års sikt. Dessa tas om hand när man betat av de prioriterade för året. Inte ens Skolinspektionen kan då säga att ni inte jobbar målstyrt fast ni inte jobbar med alla på en gång. Det är det som är vittsen med systematiskt kvalitetsarbete.<br /><br />Sedan denna förkättrade dokumentation. Tja, välj den nivå som passar bäst och som främjar undervisningen. Det är inte romaner ni ska skriv i varje dokumentation. Det räcker så gott med små notiser och kärnfulla omdömen, en bild eller någon annan form av data. Det viktiga i skolan är att det är faktabaserade beslut som tas. Inte massor med tyckande och tro som blir förhärkande i en muntlig kultur.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-56844229810935747142012-01-06T10:59:44.355+01:002012-01-06T10:59:44.355+01:00LF förstörde lärarkarriären 1989 genom att kräva
o...LF förstörde lärarkarriären 1989 genom att kräva<br />och få lika mycket till alla, samma slutlön oavsett befattning och utbildning. Dåvarande <br />lågstadielärarna fick 30% lönelyft, adjunkterna några få procent. Denna lönestruktur ligger kvar, trots allt tal om individuella löner. I dag är det f f a gymnasielärare i allmänna ämnen som måste få ett större lönelyft. 1950, då lärarlönerna också släpade efter, var blivande adjunkter den studentgrupp som hade högst genomsnittsbetyg. Därför var det lätt att höja. Så ser det inte ut idag. Vad som krävs är karriärtjänster så att lönelyften går till dem som förtjänar dem. Vi hade faktiskt karriärtjänster för adjunkter under ett decennium, 1952-62.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-63570191812268863392012-01-06T09:55:53.648+01:002012-01-06T09:55:53.648+01:00Plura, you're preaching to the choir, när det ...Plura, you're preaching to the choir, när det gäller kostnaden för att inte satsa på skolan. Tala hellre med Stefan Fölster & Company som skrivit en bok om hur resurserna saknar betydelse för resultaten i skolan.<br /><br />2. När eleverna lämnar skolan med en god nivå av kunskaper och färdigheter och även varit trygga och trivts. Det är bästa resultat. <br /><br />3. Vi är mycket mer detaljstyrda i den nya läroplanen och har från att ha för många mål gått till att ha alldeles för många mål. Staten ska tala om vilka kunskaper och färdigheter skolan ska förmedla och trycka på vikten av trygghet, trivsel, delaktighet och alla människors lika värde. Staten ska inte tala om vilka metoder som ska användas, vilket förhållningssätt som ska genomsyra, kräva mängder av dokumentation som varken elever, lärare eller föräldrar bett om, etc. etc.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-51291013054450701032012-01-06T00:00:18.428+01:002012-01-06T00:00:18.428+01:00Så här fem i tolv ska jag ställa några motfrågor t...Så här fem i tolv ska jag ställa några motfrågor till dig Helena.<br /><br />1. Är det bättre att du som kommunpolitiker betalar försörjningstöd? Dunka i dina kolleger att det kostar dem X andelar av de 150 Miljarder kronor om året för de som hoppar av och blir arbetslösa. Det är ju trots allt kommunen som måste betala.<br /><br />2. Urtsäkta vad menar du med bästa resultat? <br /><br />3. Helena vad menar du med ökad detaljstyrning?plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-75911629368850540012012-01-05T23:57:24.432+01:002012-01-05T23:57:24.432+01:00Bertil, jag håller helt med om att man inte kan gö...Bertil, jag håller helt med om att man inte kan göra sitt bästa för alla på en gång. Vi ska vara kollegiala över stadiegränserna. Men det innebär att lyssna och stötta, inte att alla ska dras över en kam, eller att vi ska ha ett alla för en system. Du skriver att den stabilaste grunden för statusvärdering är vad man gör, inte vad man får. Jag håller med, men innan det finns system för att ta reda på vad vi gör kommer vi varken att få de arbetsvillkor eller de löner som kan attrahera lärarstudenter.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-75197716698928873912012-01-05T23:49:06.725+01:002012-01-05T23:49:06.725+01:00Trofinios, när det gäller Sirén har jag lärt mig a...Trofinios, när det gäller Sirén har jag lärt mig att läsa mellan raderna. Det är en konst i vilken du brukar excellera, hur kommer det sig att du köper det här? Vilken effekt har den här artikeln? På SKL ingen som helst. Folk i allmänhet tänker nog bara de där jävla gnällspikarna, är det så för jävligt att vara lärare omskola er då och sluta med ert gnöl. De enda Sirén når är de egna medlemmarna. Blir det ett lågt påslag kan hon säga, jag gjorde i varje fall allt jag kunde. Blir det högre än väntat kan hon klappa sig för bröstet och ta åt sig äran. Hennes agenda är för övrigt att se till att inget ges till en lärargrupp som inte ges till alla. Jag jobbar på högstadiet och jag tycker att både gymnasielärare och högskolelärare borde ha högre lön än de har och högre lön än vad jag får på högstadiet. På högstadiet är det min uppfattning att det är viktigare med mer tid för för- och efterarbete, att få ner stressen och upp arbetsglädjen.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-38012486424711312062012-01-05T23:39:27.792+01:002012-01-05T23:39:27.792+01:00Jesper,
Det tycker jag också. Olämpliga lärare sk...Jesper, <br />Det tycker jag också. Olämpliga lärare ska omskolas - helst på lärarhögskolans bekostnad så de lär sig att gallra i tid. Alla andra ska ha rimliga löner och rimliga arbetsvillkor. Löner och arbetsvillkor i paritet med utbildning, ansvar och framtagna i dialog med lärarna (arbetsvillkoren). Men lärarfacken har slagits med näbbar och klor för högre löner så länge jag har varit lärare med ett högst nedslående resultat. SKL har helt enkelt inget incitament att betala lärare efter förtjänst. Eva-Lis Sirén friar nog till de egna medlemmarna med den här artikeln. Det är den enda nytta med den jag kan komma på.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-64353729855292677412012-01-05T23:32:22.281+01:002012-01-05T23:32:22.281+01:00Fredrik, sådant skulle jag förstås också ta bort. ...Fredrik, sådant skulle jag förstås också ta bort. Tråkigt att du råkat ut för sådant.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-10373297874793588882012-01-05T23:31:36.567+01:002012-01-05T23:31:36.567+01:00Plura och Gertie, att detaljreglera är att bakbind...Plura och Gertie, att detaljreglera är att bakbinda. De tvingande mål och krav vi har i skollag och läroplan fyller 3,5 A4 sidor och då har jag rensat bort alla upprepningar och inte tagit med kursplaner och kunskapskrav. Det är ett omöjligt uppdrag man ger lärarna.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-54775438668311411122012-01-05T23:29:21.552+01:002012-01-05T23:29:21.552+01:00Morrica och Gertie, självklart finns det ett samba...Morrica och Gertie, självklart finns det ett samband. Jag är själv misstrogen när det gäller mina barn. Så lärare jag är har jag känt mig säker på att de har fått med sig tillräckliga kunskaper först när de klarat sig efter skolan. Två av dem vantrivdes och lärde sig inget på lågstadiet. En hade det lika illa på mellanstadiet. Det var först när de hade kommit till nästa stadium vi föräldrar förstod hur litet de hade lärt sig. Självklart blir man misstänksam mot en yrkeskår när man hör larmrapport på larmrapport och inte kan bedöma om de gör ett bra jobb eller inte. Detaljreglering kan för övrigt aldrig ge en bra lärare. Det här är ett yrke som kräver närvaro, uppmärksamhet och fingertoppskänsla. Kan man inte improvisera har man en rejäl uppförsbacke.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.com