tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post3253691946208538455..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Hur ser vi på våra elever egentligen?Unknownnoreply@blogger.comBlogger43125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-22980083308364622752012-02-02T10:42:38.308+01:002012-02-02T10:42:38.308+01:00Öh, vill bara förtydliga: jag plockade bort min eg...Öh, vill bara förtydliga: jag plockade bort min egen kommentar ovan därför att jag inte kände att den var alldeles relevant i sammanhanget. Meddelade Helena detta i ett privat mejl. <br /><br />I ett annat sammanhang däremot... ;)Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-70660497975390528882012-02-02T08:36:46.186+01:002012-02-02T08:36:46.186+01:00Anonym, jag instämde med dig hela vägen till sista...Anonym, jag instämde med dig hela vägen till sista stycket - ja, till sista meningen i sista stycket. <br /><br />De 20% av ungdomar som går igenom svenska skolor utan att nå kunskaper motsvarande minst godkänt är i de allra flesta fall lika smarta, lika begåvade och har samma kognitiva möjligheter att lära sig som resten. Problemet ligger inte i ungdomarna.Morricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-67176565545870555972012-02-02T02:18:56.713+01:002012-02-02T02:18:56.713+01:00Jan, varför är det sån katastrof när elever inte k...Jan, varför är det sån katastrof när elever inte klarar SO-kursen? Vem bryr sig om alla döingar som en gång gjort något, och vad spelar det för roll om man känner till kristallnatten? Vad är statsskicket i Sverige och vad spelar det för roll för mig? Vi som inte är historiker eller samhällsvetare klarar oss bra utan all den här kunskapen. <br /><br />Ja, förutom att vi röstar lite då och då, stollar som Anders Behring Breivik skriver manifest som är hopkok av diverse ideologier, osv. Utan de första åren i skolan så saknar vi helt referensramar och har därmed ingen aning om hur vi bör förhålla oss till saker och ting som sker i vardagen. <br /><br />Samma med språk - jag utför alla mina ärenden på engelska. Pizzerian runt hörnet pratar tillräcklig mycket engelska för att jag ska kunna beställa en pizza, kaffestället runt hörnet pratar tillräckligt mycket engelska för att jag ska kunna beställa kaffe, administrationen på jobbet pratar tillräckligt mycket engelska för att jag ska kunna lämna in reseräkningar på engelska, osv. Hade jag en bil skulle jag lämna in den till verkstaden och prata engelska. Den enda gången jag har haft problem var flyttstädningen som skulle städa efter förre hyresgästen, och ingen av dem pratade ett ord engelska. <br /><br />Jag tycker Morrica, Niklas och Helena har redogjort varför matematik är viktigt. Jag förvånas ständigt över att det allt som oftast är de som kan minst matematik som står på barrikaderna och skriker att de minsann klarar sig bra och de flesta inte behöver ett dugg mer matematik än de har under bältet. Hur kan man avgöra det innan man sett vad som finns bortom kröken? <br /><br />Globaliseringen sker här och nu, vare sig vi vill det eller inte. Antalet yrken där man klarar sig helt utan "teoretiska kunskaper" är försvinnande få och de blir färre för varje dag. Låt oss inte beröva framtidens elever på deras möjligheter genom att urvattna deras utbildning än mer -- alla här verkar rörande överens om att de 20% av Sveriges ungdomar som inte får fullständiga betyg är för dumma för att klara godkänt i kärnämnena på högstadiet som det ser ut idag.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-51687158876646566432012-02-01T22:30:00.007+01:002012-02-01T22:30:00.007+01:00Tack! Och det är en relevant fråga och ett mycket ...Tack! Och det är en relevant fråga och ett mycket konkret problem, det var därför jag ville ge min bild av det.Morricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-29723212173454745882012-02-01T21:48:15.813+01:002012-02-01T21:48:15.813+01:00Det är bara det att grundskolematten är grunderna....Det är bara det att grundskolematten är grunderna. Alla behöver den basen. På gymnasiet kan och ska man nivågruppera - men efter intresse och elevönskemål, inte efter lärarens diagnos.<br /><br />Jag trodde att nivågruppering var en bra sak när jag var ny lärare. Praktisk erfarenhet har tagit den tron ur mig. Snabbgrupper - eller elitgrupper - för den som har särskilt intresse för ett ämne och är villig att lägga ner extra kraft och möda på det är däremot en annan femma.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-66538596178438156852012-02-01T19:40:48.392+01:002012-02-01T19:40:48.392+01:00Tack du fina Julia. Som tur är har jag en och anna...Tack du fina Julia. Som tur är har jag en och annan elev som påminner om dig. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-59096015241828527262012-02-01T19:39:16.048+01:002012-02-01T19:39:16.048+01:00Vill rakt inte plocka bort det du skrev för det va...Vill rakt inte plocka bort det du skrev för det var klokt och sant, Morrica. Men det är det Henrik har skrivit också. Ordet kall är laddat, men jag har sett tillräckligt många kollegor gå långt utanför vad yrkesrollen påbjuder - och också hamnat i det här utanför yrket engagemanget själv. <br />Jag rekommenderar den som vill förstå denna kryptiska dialog att läsa Henriks blogginlägg här: http://birkebo.blogspot.com/2012/01/lararyrket-ett-kall.html Rekommenderar för övrigt även andra att göra det. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-40565848627427215262012-02-01T18:23:05.122+01:002012-02-01T18:23:05.122+01:00Helena!
Så mycket insikt har jag att jag vet att ...Helena!<br /><br />Så mycket insikt har jag att jag vet att matematikens värld är nära nog oändlig. Ja, en en del hävdar att det är en konstart. Men oavsett hur man uppfattar matematik så antar jag att grunderna måste sitta för att kunna vandra vidare i matematikens universum.<br /><br />Men för oss allra flesta räcker grunderna mer än väl och man kanske ska lägga mer möda på att dessa grunder verkligen fastnar. Kanske måste vi nivågruppera matematikundervisningen för att komma åt en del av försämringen?<br /><br /><br />Jan ForsmanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-49623430416486966382012-01-31T23:24:29.323+01:002012-01-31T23:24:29.323+01:00Vad bra du skriver! Blir nästan sugen på att gå ti...Vad bra du skriver! Blir nästan sugen på att gå till skolan. Tänk bara om alla lärare vore som dig! :) Varma hälsningar!Juliahttp://juliateddy.blogg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50628333442017050822012-01-31T21:49:42.087+01:002012-01-31T21:49:42.087+01:00En aning, ja. Plocka bort den om du vill, när nu f...En aning, ja. Plocka bort den om du vill, när nu frågan om huruvida läraryrket är ett kall försvunnit. <br /><br />/MorricaMorricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50549677218984336622012-01-31T21:17:42.136+01:002012-01-31T21:17:42.136+01:00Den blev litet svårbegriplig ensam den kommentaren...Den blev litet svårbegriplig ensam den kommentaren, Morrica.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-91969972977593636032012-01-31T19:02:31.205+01:002012-01-31T19:02:31.205+01:00I samma utsträckning som finsmed, möbelsnickare el...I samma utsträckning som finsmed, möbelsnickare eller inredningsarkitekt är det. Det är ingen magi, utan något som går att lära sig, men det kräver ett visst mått av passion och hängivenhet för att bli bra. Det man åstadkommer skall fungera i vardagen, och för att ge genklang och kommas ihåg med värme behöver det vara lite smidigare och lite mer välfungerande än massproduktion.<br /><br />/MorricaMorricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-8756641952975285292012-01-31T16:49:38.164+01:002012-01-31T16:49:38.164+01:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-34467427746830620572012-01-30T19:33:45.299+01:002012-01-30T19:33:45.299+01:00Gertie, visst är det ett svek. Det är också svårt ...Gertie, visst är det ett svek. Det är också svårt att få elever att förstå att lätt är dåligt och svårt är bra i inlärningssammanhang. Bekräftelse smäller högre än utmaning.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-47555934249779485442012-01-30T19:31:28.221+01:002012-01-30T19:31:28.221+01:00Jan, jag tycker i varje fall inte att man ska låta...Jan, jag tycker i varje fall inte att man ska låta elever fortsätta till nästa stadium utan de färdigheter som krävs för att klara sig där.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-36536343619005262242012-01-30T15:15:52.677+01:002012-01-30T15:15:52.677+01:00Jag håller helt med om att det handlar om bristand...Jag håller helt med om att det handlar om bristande förkunskaper när målen blir för svåra att nå för vissa elever. De "svagaste" eleverna är inte sällan de allra mest begåvade. Jag återkommer till det Johan Kant brukar lyfta fram, nämligen vikten av kognitiv progression och då krävs det att eleven utmanas i sitt tänkande. Många elever upplever jag tror att skolan handlar om att bocka av gjorda uppgifter på en lista. När jag eller andra istället fokuserar på vad eleven faktiskt lär sig kan det upplevas provocerande. Det är och förblir ett svek att låta elever gå vidare till nästa nivå i utbildningssystemet, i synnerhet med alldeles för höga betyg, utan att egentligen vara behöriga för det.Gertie Hammarberg Tersmedenhttps://www.blogger.com/profile/17765499496183394761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-61003902958061916352012-01-29T23:12:23.991+01:002012-01-29T23:12:23.991+01:00Johan Kant sa i en kommentar något om att inte slä...Johan Kant sa i en kommentar något om att inte släppa elever vidare. Om jag tolkar det rätt skulle det dock kunna vara en riktigt brandfackla ifall det verkligen ställde krav om att alla misslyckanden måste vändas innan eleven går vidare. Det skulle nog kräva en hel del nytänk från skolledningar mfl.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-75523852748738374212012-01-29T22:58:43.683+01:002012-01-29T22:58:43.683+01:00Tack för kloka kommentarer, Niklas och Morrica.Tack för kloka kommentarer, Niklas och Morrica.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-11886480480662544442012-01-29T22:56:29.230+01:002012-01-29T22:56:29.230+01:00Jan, alla normalbegåvade elever kan nå alla mål. M...Jan, alla normalbegåvade elever kan nå alla mål. Många av dem kan också nås av integrerade särskoleelever. Det är inte så värst höga ribbor i vårt skolsystem. Däremot kan bristande förkunskaper lätt bli ett stort hinder i färdighetsämnen som matte och språk. Därför är jag glad att det blir betyg i åk 6. Varje stadium måste sopa rent framför sin egen dörr.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50865015785480927912012-01-29T22:53:30.861+01:002012-01-29T22:53:30.861+01:00Tänk att få en kommentar av sin egen dotter. Så tr...Tänk att få en kommentar av sin egen dotter. Så trevligt. :) Håller med om att andras förväntningar kan bli ett bekymmer. De sätter sig lätt i vägen för ens egna. Målet måste vara att få en elev att höja förväntningarna på sig själv och relatera sina mål till arbetsinsats och inte till slumpen eller begåvningen.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50229567060193384832012-01-29T22:51:13.228+01:002012-01-29T22:51:13.228+01:00Jan, matte är mycket mer än att räkna. Det är prob...Jan, matte är mycket mer än att räkna. Det är problemlösning, hjärngymnastik, ett språk som hjälpt oss att förstå oss själva och vår planet. Kärnämnena är de färdigheter som bedöms som viktigast för hela livet, inte bara yrkeslivet. <br /><br />Det som är katastrof med ett underkänt betyg är att vi tar från eleven valmöjligheterna. När man går ut skolan ska man kunna välja framtid, inte klamra sig fast vid den enda möjlighet som står till buds.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-43838744148552077182012-01-29T22:36:08.814+01:002012-01-29T22:36:08.814+01:00On the bright side - skälen som ligger i skolan ka...On the bright side - skälen som ligger i skolan kan vi göra något åt. <br /><br />/MorricaMorricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-73106519625909763052012-01-29T22:23:53.491+01:002012-01-29T22:23:53.491+01:00Jan, många elever som lämnar åk 9 behärskar addit...Jan, många elever som lämnar åk 9 behärskar addition hjälpligt, subtraktion så länge vi talar om positva tal och de får gott om tid på sig, men saknar fullständigt insikt om sambandet mellan multiplikation och division. De har en ytterst luddig uppfattning om procent, och uppfattar begreppet genometri som en ångestriggerfaktor. Statistik är helt obegripligt, tillväxtfaktorer och BNP bara ord. <br /><br />Inte i något av de fall jag mött har detta berott på att elevens oförmåga eller på att någon dominerande konstnärlig ådra kommit ivägen, och jag har hållit på med detta i ett antal år nu. I samtliga fall har det berott på bristande baskunskaper, dvs redan på lågstadiet har matematikundervisningen misskötts. Faktum är att min erfarenhet indikerar att konstnärlig begåvning rent av kan vara lika starkt kopplad till matematisk begåvning som språklig begåvning. <br /><br />Det största misstag vi begår i skolan är att underskatta eleverna, och lämna dem därhän när det blir lite jobbigt, lika ofta för undervisaren som för eleven. <br /><br />/MorricaMorricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-35388483003017335102012-01-29T21:52:07.618+01:002012-01-29T21:52:07.618+01:00Det är oerhört otroligt att var femte elev skulle ...Det är oerhört otroligt att var femte elev skulle vara för dum för att förstås skolmatematiken. Min gissning är att en promille skulle kunna vara i överkant. I och med att matematik är ett ämne där det ena bygger på det andra i en ständig ström under 9 års tid så är det däremot troligt att någon gång så uppstår en situation där lärare/elev/metod inte fungerar ihop. Tyvärr kan detta vara tillräckligt för att hindra eleven att nå målen då undervisningen bara dundrar vidare för de andras skull.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-30087514231364044152012-01-29T20:08:21.498+01:002012-01-29T20:08:21.498+01:00Det är betydligt fler som behöver matematik än ing...Det är betydligt fler som behöver matematik än ingenjörer. Dessutom är kraven för G i grundskolan väldigt låga. Klarar man inte G, så kan man ifrågasätta om förmågan att beräkna enkla saker som procent och annat som hör till vardagslivet för flertalet människor är tillräckligt god. Den som inte klarar G tror jag har svårt att räkna på kostnaderna för olika mobiltelefonabbonemang och grundkunskaperna i geometri är nog mycket skakiga. Den skolmatte som krävs för att klara G i åk 9 är inte krävande.<br /><br />Nu har man ju valt att lägga kravet att minst betyget G skall vara uppnått i vissa ämnen för att eleven skall vara behörig att börja på gymnasiet. Det är inte orimligt att matematiken är ett av dem, eftersom matematikbetyget har starkast korrelation med studieframgång i nästa utbildningssteg.Niklas Znoreply@blogger.com