tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post8744767117577561966..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Tro, hopp och kärlek i betygsdiskussionenUnknownnoreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-5094347256811500992011-08-10T21:41:38.331+02:002011-08-10T21:41:38.331+02:00Plura det där förstår jag inte och jag hoppas du v...Plura det där förstår jag inte och jag hoppas du vill förklara dig mer ingående i din blogg vid tillfälle.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-35614002576974748842011-08-10T21:40:39.188+02:002011-08-10T21:40:39.188+02:00Anonym, tack för dina uppmuntrande och vänliga ord...Anonym, tack för dina uppmuntrande och vänliga ord. Sådant betyder mycket. <br /><br />Jag har aldrig förstått det där med rätt kunskap och fel kunskap. Det finns ett och annat jag ångrar att jag inte lärde mig i skolan, inget jag ångrar att jag lärde mig. <br /><br />Ibland träffar man någon som beklagar sig över att de inte har haft orsak att använda sitt B-språk och tycker att det var ett onödigt ämne. Men de vet ju inte vilka andra effekter ämnet har haft. Deras hjärnor har antagligen vuxit och gymnastiserats och deras svenska och engelska har antagligen utvecklats. Jag använder aldrig ekvationer, fysik eller kemi och jag syr aldrig, men det skulle inte vara kul att inte kunna sy och att inte veta något om ekvationer och formler.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-64007465274089852922011-08-10T16:45:56.032+02:002011-08-10T16:45:56.032+02:00Jo, Helena ett sådan kvalitetsmått finns. Om du vi...Jo, Helena ett sådan kvalitetsmått finns. Om du via mätningar baserad på utmärkelsemetodernas internationella 1000 poängsskala anpassade till kraven i de skolformsvisa läroplanerna få du ett utmärkt läroplansindex att jämför skolor kvalitetsmässigt oavsett driftsformen.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-38183244756409796882011-08-10T09:59:17.540+02:002011-08-10T09:59:17.540+02:00Helena, tack för dina insiktsfulla inlägg i olika ...Helena, tack för dina insiktsfulla inlägg i olika sammanhang. Stå på dig! Som du ju vet är anses kunskapsförmedling vara ideologiproduktion med en viss agenda (socialismen är bra, kapitalismen är bra, socialliberalismen, etc.) Det betyder att det alltid finns någon som kan fråga "för vems egentliga nytta sker undervisning i utbildningsväsendet?" Nu har skoldebatten tragiskt nog spårat ur så till den milda grad att det verkar pågå en kamp om huruvida kunskapsförmedling i ska få äga rum i huvudtaget. Oavsett innehåll i läroböckerna. Eller om den nuvarande krissituationen är det enda alternativet att föredra mot "reaktionärer" som vill ha tillbaka kunskapsskolan. <br />Vad jag har förstått har du åkt på en del verbalt "stryk" i debattbloggarna. Så blir det när du på mycket goda grunder försöker bidra till en förbättring av situationen i skolväsendet. Det som är så hemskt med detta är att du ju faktiskt inte varit speciellt hätsk alls med tanke på allvaret i skolans kris. Du har pekat på svåra problem, vad jag kan se utan särskilt hårda tonfall. Ändå ska du förlöjligas och tydligen verbalt kölhalas. Detta visar att du har börjat riva av ett plåster på något mycket infekterat, som i högsta grad har att göra med en särskild politisk inriktnings hegemoni och inriktningens kunskaps- och bildningsförakt under många år. Sådant gör man inte ostraffat, speciellt när nu konsekvenserna är så förfärande tydliga och förnekelsen av eländet pågår för fullt. Detta är konsekvenser som inte minst Maciej Zarembas fantastiska artikelserie om skolan illustrerat. Utbildningsminister Jan Björklund är verkligen en mycket stor tillgång för Sverige, men han - och du - har en hel del att bita i som har satt sig i väggarna p.g.a. andra ideologers försyndelser. Nog vore det väl synd om kunskap och bildning skulle vara fridlyst i framtiden?<br />Lycka till Helena! Du är en hjälte.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-3843294665547522672011-08-09T22:44:55.854+02:002011-08-09T22:44:55.854+02:00Plura ett sådant systemfel är ju just att vi välje...Plura ett sådant systemfel är ju just att vi väljer skolor efter marknadsföring, glädjebetyg och sådant som laptops, körkort, resor, glesa scheman. Något tillförlitligt kvalitetsmått på skolor har vi nämligen inte. Friskolorna kan inte göra lika stora vinster på fel saker när den nya skollagen fått fullt genomslag, men vi har ändå inte en fungerande marknad där kvalitet belönas och lönar sig.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-76675407469561604142011-08-09T22:42:08.655+02:002011-08-09T22:42:08.655+02:00Haralampos tack. :) En likvärdig skola är en grund...Haralampos tack. :) En likvärdig skola är en grundförutsättning för ett liberalt samhälle. Vad har vi för lika friheter, rättigheter och möjligheter om vi på olika inlärningsförmåga, hemförhållanden och andra förutsättningar får lägga en skola som är som ett lotteri? Skolan ska ge alla som är villiga att anstränga sig möjlighet att nå sin fulla potential.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-61221942559123306422011-08-09T22:37:25.735+02:002011-08-09T22:37:25.735+02:00Jan, vilken strålande slutkläm. Precis så är det. ...Jan, vilken strålande slutkläm. Precis så är det. Man kan inte kritisera studentexamen eller centralrättade nationella prov utifrån vilka färdigheter och kunskaper de prövar. Det bestämmer vi ju faktiskt själva.<br /><br />När det gäller DN, på den tiden vi var trogna DN prenumeranter var det Hans Bergström som skrev om skolan och då kändes han som en stark förnuftets röst i en absurd skolverklighet.. Hans och Kaj Attorps artiklar prydde månget lärarrums anslagstavla. Under den tiden skrev jag själv flitigt i UNT. När Johannes Åman tog över skoldebatten blev det ett sådant kast att jag fick svårt att läsa DN:s ledarsida och efter ett tag ledde det till att vi bytte morgontidning. Jag håller med om att DN:s skolinlägg blivit bättre och ibland till och med bra, men det är från en riktigt låg nivå och det gäller sällan Åmans egna inlägg. Jag tycker nog att han kan skriva insiktsfullt inom andra områden - men inte när det gäller skolan. I mitt inlägg tar jag upp två exempel på att hans åsikter går före fakta, men det finns många fler som till exempel hans motstånd mot lärarlegitimation, fler betygssteg och skuldbeläggande av lärarna när det gäller allt ifrån betygsinflationen till pojkarnas sjunkande skolresultat. Min kritik riktar sig mot motiveringarna i minst lika hög grad som mot slutsatserna. Tro, hopp och kärlek som sagt.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50027748399422749152011-08-09T22:14:02.286+02:002011-08-09T22:14:02.286+02:00Plura, kunskapsdjup betyder så vitt jag förstår dj...Plura, kunskapsdjup betyder så vitt jag förstår djupa kunskaper om något. Förutsättningen för det är att man skaffar sig översiktliga kunskaper om mycket och sedan fördjupar en del av dem - eller varför inte alla om man lider av svår kunskapstörst. <br /> Den där motsättningen mellan fakta och djup är konstruerad. När mina elever inte vet vem Mozart eller Stalin var är det inte för att de skaffat något imponerande djup någon annanstans än när det gäller Facebook eller WoW. Det är för att de inte ens har grundläggande kunskaper där man kunde hoppas på djupa sådana.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-11571733775699761962011-08-09T22:09:56.511+02:002011-08-09T22:09:56.511+02:00Nästan rätt Gertie. Här är länken till mitt J'...Nästan rätt Gertie. Här är länken till mitt J'accuse mot skriftliga omdömen: http://helenavonschantz.blogspot.com/2010/03/mitt-omdome-om-skriftliga-omdomen.htmlHelena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-64488353993608044962011-08-09T22:07:37.127+02:002011-08-09T22:07:37.127+02:00Gertie, tack. Omdömena kräver sitt eget inlägg och...Gertie, tack. Omdömena kräver sitt eget inlägg och har också fått det. Ett skrifligt omdöme om de skriftliga omdömena hette det, om jag inte minns fel. :) Nog gör de viss nytta även om de ibland mest förvirrar, men jag betvivlar att nyttan står i relation till insatsen och kostnaden i sänkt undervisningskvalitet.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-49967029183810651272011-08-09T22:04:49.372+02:002011-08-09T22:04:49.372+02:00Lars, tack. Och tack detsamma.Lars, tack. Och tack detsamma.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-82997858299136558902011-08-09T21:52:16.518+02:002011-08-09T21:52:16.518+02:00Bästa meddebattörer. Ni diskuterar fortfarande uti...Bästa meddebattörer. Ni diskuterar fortfarande utifrån vad som gällde före 1 juli i år. Numera är sanningen den att alla, jag säger alla oavsätt driftsform, en del av skolväsendet. Det som skiljs på är offentilga och enskilda huvudmän.<br /><br />Men nu har oavsett driftsform alla samma krav och skyldigheter. Så debatten om frisående skolor eller inte är relativt ointressant.<br /><br />Diskutera istället de systemfel som fortfarande finns kvar i skolväsendet trots ny skollag och nya styrdokument. Allt annat tillhör historiens skräphög.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-90987385924578454922011-08-09T19:14:15.901+02:002011-08-09T19:14:15.901+02:00Hej!
Intressant inlägg. Jag håller med dig angåen...Hej!<br /><br />Intressant inlägg. Jag håller med dig angående behovet av likvärdighet oavsett skolform. <br /><br />Att låta en oberoende instans rätta nationella prov (som Vlachos och Henreksson är inne på) skulle öka likvärdighet och förtroendet för skolan. <br /><br />Även de fristående skolorna skulle ha nytta av denna ändringen eftersom det stärker även deras egen trovärdighet. <br /><br />Sedan finns det givetvis mycket mer som kan och bör göras för att öka likvärdigheten, med mera<br /><br />/HaralamposHaralampos Karatzashttps://www.blogger.com/profile/07496711875295421815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-16787228956921253462011-08-09T19:04:59.589+02:002011-08-09T19:04:59.589+02:00Jag har ju börjat prenumerera på DN efter mängder ...Jag har ju börjat prenumerera på DN efter mängder av insiktsfulla artiklar om skolan och GP lär jag inte återvända till efter den rent tramsiga ledarartikeln om att inte satsa på lärarlönerna. Det är dock skönt att du dissekerar Åman för även om jag inte ser någon annan tidning som verkligen analyserar friskolereformen så behöver hans dumheter bemötas.<br /><br />Att skolkonkurrensen är den stora pådrivaren för betygsinflationen är något som jag tycker borde vara helt solklart. Lärare blir allt mer medvetna om att glädjebetyg till svaga elever är rena straffdomen för dem när de luras in på utbildningsvägar som de inte har förkunskaperna till. Åmans resonemang faller platt.<br /><br />Att Åman har stort stöd även inom lärarkåren för sin tes att mätningar och examenskrav står i motsättning till djupa kunskaper innebär inte att han har rätt. Det enda det handlar om är att ha rätt mätningar och rätt examenskrav för det man vill uppnå.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-68849752986429100342011-08-09T18:59:55.589+02:002011-08-09T18:59:55.589+02:00Fredrik, fakta är inte lika med utantill läxa. Fak...Fredrik, fakta är inte lika med utantill läxa. Fakta är grunden för att du ska kunna analyser = se utan att värdera mönster och samband. Därefter kan du använda kritiskt tänkande för att göra dina värderingar av textinnehåll eller vad det nu är du ska granska. Får ni lära er det på högskolan?<br /><br />Sedan är det ytterligare en dimension som sällan diskuteras, förmågan att flytta kunskapsmassan. Det kan du aldrig spegla i ett betyg. Det här med vår käre Albert Einstien. Han skulle fått IG i fysik om han svarat engerin är massan gånger ljusetshastighet i kvadrat.<br /><br />En sak ska man ha klart för sig, betyg är ett resultat och inget annat. Och som Helena skriver det svår är inte att sätta betyget om du har rätta och tydliga kunskapskriterier. Förlovt sagt lyckades inte Skolverket denna gång heller med någon tydlighet. Samtidigt som de inte verkar ha någon som helst kunskap hur man gör bedömningar utifrån kriterier.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50123365663877770912011-08-09T18:48:00.317+02:002011-08-09T18:48:00.317+02:00Tack Helena för ett förträffligt inlägg. Glad att ...Tack Helena för ett förträffligt inlägg. Glad att du tar upp detta med omdömena. Jag har precis samma uppfattning och upplevelse som du.Gertie Hammarberg Tersmedenhttps://www.blogger.com/profile/17765499496183394761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-88423070179185394922011-08-09T18:23:21.645+02:002011-08-09T18:23:21.645+02:00Trevligt att se att semestern inte tagit udden av ...Trevligt att se att semestern inte tagit udden av din kritiska blick. Du är ett ljus i skolmörkret!Lars P Syllhttp://larspsyll.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-78728241081476701932011-08-09T17:45:03.593+02:002011-08-09T17:45:03.593+02:00Fredrik i mina ämnen har vi ingen som helst utanti...Fredrik i mina ämnen har vi ingen som helst utantillsinlärning, däremot en hel del kritisk granskning och kreativitet. Ser inte heller att djupförståelse, kritiskt tänkande och kreativitet saknas bland kunskapskraven. Jag tyckte att jag fick stora doser djupförståelse och god träning i kritiskt tänkande i skolan i Finland på sjuttiotalet. Det var också just de målen och en rad färdigheter som testades i studentexamen. Inget faktarabblande eller detaljkunnande överhuvudtaget.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-4171084770521488992011-08-09T17:14:20.113+02:002011-08-09T17:14:20.113+02:00Helena,
Jag håller inte med dig. Det som framförs...Helena,<br /><br />Jag håller inte med dig. Det som framförs i den här artikeln av Åman är som jag ser det fullt relevant. Han pekar på ett problem som jag själv också vill uppmärksamma mer i form av att vi har alldeles för mycket utantillsinlärning av fakta och alldeles för lite av kritisk granskning och kreativitet i skolan. Eller för att citera en skribent i kommentarerna till artikeln:<br /><br />"Äntligen någon som uppmärksammar risken för en undervisning helt rensad på djupförståelse, kritiskt tänkande och kreativitet. Vi behöver inte fler okunniga faktarabblande (vilka glöms direkt efter provet) robotar i det här landet."<br /><br />Det är en väldigt syrlig kommentar, men även om man kunde uttryckt sig mindre drastiskt, så delar jag budskapet i den här kommentaren. Det är bland annat därför jag helt avvisar detta med studentexamen. Fler nationella prov och mer tester som studentexamen leder inte framåt mot ett livslångt lärande. Man lär sig för stunden för att klara provet. Sen glömmer man det mesta.<br /><br />Det måste bli mycket mer av kritiskt tänkande, reflektion och diskussion i skolan. Eleverna måste omgående få verktyg för kritiskt granskande av information och verktyg för att söka och gallra information. <br /><br />Det vi nu ser ske också är att man på högskolor runt om i landet börjat tänka helt nytt. Det är inte längre salstentamen som gäller i så stor utsträckning längre som tidigare. Det är numera allt från webbaserade uppgifter till hemtentamen och man fortsätter utveckla sin flora av nya metoder hela tiden. Högskolorna är på väg att helt springa ifrån oss i gymnasiet och på grundskolan.frekar06http://frekar06.eunoreply@blogger.com