tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post8188848968632856609..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Pratar läxor hos Nordegren i P1Unknownnoreply@blogger.comBlogger25125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-77298331191663510492012-04-15T09:54:27.276+02:002012-04-15T09:54:27.276+02:00Hej Helena,
tack för många kloka och tänkvärda o...Hej Helena, <br /><br />tack för många kloka och tänkvärda ord om skolan på din blogg. Jämförelser mellan Sverige och Finland är naturligtvis intressanta, eftersom det tycks röra sig om olika kunskapskulturer (?)<br /><br />Ska man vinna val i ett land handlar det om att vinna kampen om bilden av verkligheten. När man sedan har makten, är det naturligtvis viktigt att få människor att tänka och känna som den egna ideologin ("framing"). Detta tycks i vårt land ha varit mycket framgångsrikt för en speciell Maktkonstellation.<br />Men när verkligheten och den ideologiska kartan börjar glappa rejält, då kanske det blir problem .... . <br /><br />Om du tar Zarembas artikelserie om skolan och lägger till:<br />http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-maste-sluta-nedvardera-kunskap_6968105.svd<br /><br />http://www.dn.se/debatt/68-vinden-blaste-bort-lararnas-auktoritet-status-och-loner<br /><br />http://www.vk.se/598932/stor-brist-pa-larare?mobil<br /><br />Om du tycker att det är rättvisa bilder av sakernas tillstånd som skildras i dom tre artiklarna och i Zarembas serie, vilka är tankeprocesserna som ligger bakom att det blivit så enligt dig? Kan man ändra dom tankeprocesserna inom överskådlig tid och få dom att likna den finska kunskapskulturen mer?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-41664983575564421382012-04-12T13:26:15.324+02:002012-04-12T13:26:15.324+02:00Anonym, ja jag har jobbat som lärare i Finland. Nä...Anonym, ja jag har jobbat som lärare i Finland. När jag beskriver mina erfarenheter gör jag emellertid klart att det handlar om mina föräldrars och min egen skoltid. Förstår därför inte riktigt din kritik.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-75086131463739558972012-04-12T06:23:31.418+02:002012-04-12T06:23:31.418+02:00Dina uppgifter om Finland är inaktuella. Har du nå...Dina uppgifter om Finland är inaktuella. Har du någonsin jobbat där somlärare?<br /><br />FrAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-22368153900323547932012-03-15T21:21:18.042+01:002012-03-15T21:21:18.042+01:00Jan, föräldrar är en viktig resurs, men de ska int...Jan, föräldrar är en viktig resurs, men de ska inte uppmanas att vara hjälplärare till sina barn.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-20966061901366913862012-03-15T08:26:53.106+01:002012-03-15T08:26:53.106+01:00När det gäller läxor möter vi igen den där feghete...När det gäller läxor möter vi igen den där fegheten i att ge eleven ansvar och att inte tala sanning till eleven. Någonstans långt i framtiden så är det eleven som får ta konsekvenserna av utebliven kunskap.<br /><br />Diskussionen i programmet lyfte verkligen många perspektiv på hur man ger läxor på ett bra sätt. Eleven ska göras ansvarig för sitt lärande men det är läraren som ska se till att utmaningarna möter eleven där eleven är. Det finns verkligen många sätt att göra ansvar och kunskap till något oerhört lustfyllt och det du sa om dina avtal för att få eleverna att upptäcka något nytt på egen hand på det sätt de själva får mest glädje av det var härligt.<br /><br />Jag håller inte med dig om att vi inte ska utnyttja föräldrarna för sina barns lärande. Föräldrarna är en alltför viktig resurs för att vi ska kunna låta bli att ha med dem. Skolan har inte råd med det. Skolan och samhället måste tillhandahålla alternativ för de elever vars föräldrar inte räcker till, den kostnaden är mycket lägre än att låta bli att använda föräldrarna för alla barn. Dessutom så kommer vi ha föräldrar som engagerar sig kraftigt i sina barns lärande oavsett läxor men bara missa de som behöver hjälpen från skolan.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-40539306787388558712012-03-14T16:50:43.633+01:002012-03-14T16:50:43.633+01:00Tack för länken, Fredrik. Ska genast läsa.Tack för länken, Fredrik. Ska genast läsa.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-24448467503995714422012-03-14T16:50:26.681+01:002012-03-14T16:50:26.681+01:00Gertie, du lyfter en viktig sak där, läxor ger en ...Gertie, du lyfter en viktig sak där, läxor ger en annan möjlighet till egen reflektion och egna glasögon. Men förarbetet måste också vara gjort. Eleven måste ha egna mål och vara motiverad att lära sig - utan det faller både lektionsarbete och läxor.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-11529914870996109242012-03-14T14:09:38.816+01:002012-03-14T14:09:38.816+01:00Manuell pingback av mitt inlägg "Ämnet histor...Manuell pingback av mitt inlägg "Ämnet historia – läxor och IKT". <br />http://frekar12.wordpress.com/2012/03/14/amnet-historia-laxor-och-ikt/.<br /><br />Fredrikfredrikk16https://www.blogger.com/profile/08705712035841027194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-33641065463656419692012-03-13T22:30:57.291+01:002012-03-13T22:30:57.291+01:00Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är at...Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att som lärare ta ansvar för hur läxan utformas och avgränsas. I historia är det viktigt att man läser i boken, helst både före och efter en lektion, något som flera av mina elever upplever som mycket jobbigt. Trots att historia är ett ämne som lämpar sig för att berättas på lektionerna så behövs egen tid för reflektion och begrundan kring det de lyssnat på. Berättelsen behöver också fyllas på med mer fakta och upptäckas med egna glasögon. Det måste få ta tid. Tyvärr kan en historiebok som av vissa elever ses som lustläsning upplevas som otroligt tung och teoretisk för den som helt saknar förkunskaper i ämnet. Eftersom vi har internat brukar jag också tipsa eleverna om att det kan vara kul att diskutera de frågor vi håller på med och att de kan försöka se det som ett intressant samtal istället för ett tråkigt jobb. Det gäller inte minst samhällskunskapen.Gertie Hammarberg Tersmedenhttps://www.blogger.com/profile/17765499496183394761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-90265275646832185892012-03-13T19:14:41.660+01:002012-03-13T19:14:41.660+01:00Henrik, vet inget om någon sådan forskning. Men ja...Henrik, vet inget om någon sådan forskning. Men jag vet att om jag ska få en icke-godkänd elev att bli godkänd i svenska, engelska eller franska måste jag få dem att börja jobba hemma. Hade de lärt sig tillräckligt i skolan skulle de aldrig ha fått underkänt in the first place. De brukar inte ha föräldrar som högprioriterar deras läxor, men jag gör det.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-63919518311359225392012-03-13T19:07:35.470+01:002012-03-13T19:07:35.470+01:00Fredrik, ett utmärkt exempel på en bra läxa. Jag g...Fredrik, ett utmärkt exempel på en bra läxa. Jag ger ofta titta på något eller läs något läxor. Grupparbeten och inlämningsuppgifter ska de däremot helst göra i skolan. Läxor ska vara tydliga, överskådliga, uppenbart lönsamma att ha gjort och ha elevernas godkännande.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-17767960478560705702012-03-13T10:05:49.267+01:002012-03-13T10:05:49.267+01:00Bra diskussion och bra inlägg i radion av Helena!
...Bra diskussion och bra inlägg i radion av Helena!<br /><br />Det jag dock funderar över är den sociala bakgrundens (alltså ofta hemmiljöns) roll för läxorna. Finns det någon forskning som indikerar om den påverkar om/hur läxor blir gjorda? Det är ju ganska lätt att föreställa sig att hem där föräldrar både har kunskap och högprioriterar sina barn skolgång blir läxmomentet en viktig källa till kunskap jämfört med i en betydligt mindre gynnsam hemmiljö?Henrikhttp://www.mm.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-482847563524074772012-03-13T10:04:46.272+01:002012-03-13T10:04:46.272+01:00Anonym, Anders Jönsson har lärarerfarenhet. Han är...Anonym, Anders Jönsson har lärarerfarenhet. Han är inte heller en av de forskare som pekar med hela handen. Han började sin föreläsning med att förklara att han inte var där för att tala om hur vi ska göra utan för att ge forskningsbakgrund och forskningsförankring.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-91310573750202859392012-03-13T00:38:54.575+01:002012-03-13T00:38:54.575+01:00Helena,
Tack för länken till min blogg till att b...Helena,<br /><br />Tack för länken till min blogg till att börja med. Har även för egen del nu efter att mest läst och bloggat om alla turer fram och tillbaka kring Ekots avslöjande om vapenfabriken i Saudiarabien läst diskussionen om läxor på skolchatt. Det förvånade mig lite att det blev en diskussion om läxornas vara eller icke vara, även om också den diskussionen naturligtvis är av intresse. <br /><br />En bra läxa behöver inte vara komplicerad. I Samhällskunskap kan det till exempel handla om att eleverna ska titta på nyheterna. Det är en tämligen enkel läxa som inte kräver någon större arbets insats. Men som ändå är viktig både för elevens utveckling inom ämnet, men också utanför skolan. <br /><br />The flipped classroom tror jag är en bra metod. Det är främst det här att eleverna kan se en lektion hur många gånger som helst när de finns inspelade. De kan gå tillbaka och se om delar som de har svårt med osv. Eleverna kan mer gå fram i sin egen takt. Mitt inlägg från igår (klockan har passerat midnatt när detta skrivs) finns här:<br /><br />http://frekar12.wordpress.com/2012/03/12/diskussionen-om-laxor-i-skolan/<br /><br />Fredrikfrekar06http://frekar12.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-29603926453301056352012-03-12T23:34:23.929+01:002012-03-12T23:34:23.929+01:00Anders Jönsson... har han lärarerfarenhet? Har han...Anders Jönsson... har han lärarerfarenhet? Har han försökt jobba med lärande bedömning någon gång, i praktiken?<br /><br />Berättade han om Bennett? Och den kritik som finns av så kallad formativ bedömning?<br /><br />Nej, trodde inte det. Lätt att tala om hur man ska göra så länge man inte behöver göra det själv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-46387493870606987612012-03-12T21:15:29.168+01:002012-03-12T21:15:29.168+01:00Tack Morrica. :) Jag gillar dem, diskussionerna om...Tack Morrica. :) Jag gillar dem, diskussionerna om vart eleven siktar och vad vi båda tror kan krävas för att komma dit. Jag gillar när mina elever talar om att de inte har jobbat tillräckligt och att det är därför provet gick dåligt. <br />Tack också för pingen.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-34643201739550044142012-03-12T21:10:49.229+01:002012-03-12T21:10:49.229+01:00Anonym, om en lärare inte tar hänsyn till alla sin...Anonym, om en lärare inte tar hänsyn till alla sina elever, hur ska det då sluta?Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-63286725260686160442012-03-12T21:10:22.648+01:002012-03-12T21:10:22.648+01:00Classe, ja det menade jag. Skämdes litet när jag m...Classe, ja det menade jag. Skämdes litet när jag märkte missen, men jag lyssnar inte mycket på radio och kände inte till programmet innan. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-12598478509905822212012-03-12T21:09:17.457+01:002012-03-12T21:09:17.457+01:00Tack Robert. :) Det är sant att de duktiga elevern...Tack Robert. :) Det är sant att de duktiga eleverna ofta får höra att de är smarta. Det ger dem självförtroende och förbättrar deras resultat. De mindre duktiga eleverna uppfattar sig som dumma, får sämre självförtroende och sämre resultat. <br /><br /> Allt etiketterande är av ondo i skolan. Både lärarnas och elevernas.Och det är mycket mer konstruktiv att ha fokus på arbetsinsats och metod än på att försöka analysera den föränderliga massa som befinner sig innanför pannbenet.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-51220243596011274492012-03-12T19:22:42.606+01:002012-03-12T19:22:42.606+01:00Manuell pingback:
http://curiousheathen.wordpres...Manuell pingback: <br /><br />http://curiousheathen.wordpress.com/2012/03/12/att-lara-sig-sin-laxa/Morricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-26410072166805804722012-03-12T18:01:57.923+01:002012-03-12T18:01:57.923+01:00"Ett sätt att göra [skillnaderna] mindre det ..."Ett sätt att göra [skillnaderna] mindre det är att läraren tar ansvar för läxorna, och läraren tar ansvar när läxorna inte blir gjorda, och jobbar med eleven. För det handlar ju om vad eleven själv har för mål."<br /><br />Så strålande formulerat! <br /><br />/MorricaMorricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-43661305538687103732012-03-12T17:57:34.942+01:002012-03-12T17:57:34.942+01:00Läraren skall ta hänsyn till den mest lågpresteran...Läraren skall ta hänsyn till den mest lågpresterande - och till den mest högpresterande, och alla däremellan. Samtidigt och hela tiden. <br /><br />Det låter svårt, men det går med övning och dokumentation. <br /><br />/MorricaMorricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-6805379231402934282012-03-12T17:28:46.005+01:002012-03-12T17:28:46.005+01:00Om lärare i varje klass ständigt skall ta hänsyn t...Om lärare i varje klass ständigt skall ta hänsyn till den mest lågpresterande, hur skall det sluta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-48956268819889535922012-03-12T17:09:27.497+01:002012-03-12T17:09:27.497+01:00Du menar Nordegren i P1Du menar Nordegren i P1Classehttps://www.blogger.com/profile/18336135041430016365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-71937703719502334102012-03-12T12:35:28.566+01:002012-03-12T12:35:28.566+01:00Mycket välskrivet som vanligt! En annan fördel med...Mycket välskrivet som vanligt! En annan fördel med att fokusera på arbetsinsatsen är att de "duktiga" eleverna kan vara motiverade längre. En del duktiga elever tycker inte att de behöver anstränga sig eftersom de hela tiden får höra att de är smarta. <br />/RobertAnonymousnoreply@blogger.com