tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post7911220581648485256..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Tack Jan!Unknownnoreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-28644507561448663632011-09-18T09:54:46.996+02:002011-09-18T09:54:46.996+02:00Monika, om vi kunde få SKL att förstå det här skul...Monika, om vi kunde få SKL att förstå det här skulle så mycket vara vunnet. Man får aldrig ge upp hoppet och försöken att hitta en ingång med en enda elev.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-44758669678300796812011-09-12T09:22:00.209+02:002011-09-12T09:22:00.209+02:00Speciellt gillar jag dina tre sista meningar. Det ...Speciellt gillar jag dina tre sista meningar. Det är precis detta jag försöker få fram i många olika sammanhang.<br /><br />"Vad jag behöver eller behöver göra för att vara en bra lärare ska ingen vare sig tala om för mig eller ha synpunkter på. Det ska jag nämligen själv ta reda på varje dag, varje lektion, inför varje elev. Och aldrig någonsin får jag inbilla mig att jag redan vet svaret."<br /><br />Ingen kan avgöra vem som är en bra lärare. Man kan bara försöka avgöra det för egen del.Monika Ringborghttp://lektorio.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-65239340692865366802011-09-11T14:19:48.609+02:002011-09-11T14:19:48.609+02:00Tack du fina Gertie, och krya på dig. Riven ingefä...Tack du fina Gertie, och krya på dig. Riven ingefära med färskpressad citron och litet örtsalt är vår huskur. Det och sängläge med en god bok. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-65439139688443422652011-09-11T12:41:14.914+02:002011-09-11T12:41:14.914+02:00Känner hur min förkylning avtar när jag läser dina...Känner hur min förkylning avtar när jag läser dina kloka ord. :-)Gertie Hammarberg Tersmedenhttps://www.blogger.com/profile/17765499496183394761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-46185583216188640432011-09-09T20:50:03.265+02:002011-09-09T20:50:03.265+02:00Tack för tipset, Jan. Jag ska läsa.Tack för tipset, Jan. Jag ska läsa.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-88754006428648554752011-09-09T18:49:25.739+02:002011-09-09T18:49:25.739+02:00"Men dikteras arbetssätt uppifrån då kan jag ..."Men dikteras arbetssätt uppifrån då kan jag inte heller hållas ansvarig för resultatet." är det centrala i min senaste syrliga karamell om skolan. Lärare som vill ta ansvar kring elevernas lärande får se hur det vrids dem ur händerna, genom dåligt genomtänkta direktiv och dåliga förutsättningar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-59988141148089187912011-09-09T17:55:01.428+02:002011-09-09T17:55:01.428+02:00Tänk då är vi fullkomligt överens. :)Tänk då är vi fullkomligt överens. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-35521965036011752802011-09-09T17:46:12.956+02:002011-09-09T17:46:12.956+02:00Helena, jag håller med dig, och jag menade nog int...Helena, jag håller med dig, och jag menade nog inte att synpunkter måste handla om ett sätt att undervisa eller att ge någon patentlösning. Synpunkter kan handla om delmoment av en kurs, givet de och de förutsättningarna. En synpunkt kan just vara att inte låsa sig vid en metod, utan att ha en uppsättning av metoder och lärandeteorier i bagaget och att läraren sedan använder sitt omdöme för att välja vad som bör användas, något du är inne på. I matematik är det just dessa synpunkter som ofta hörs från forskarhåll, att undervisningen måste lämna sin endimensionella traditionella boja, och bli mer varierad vad gäller arbetsformer och arbetsätt. <br /><br />Jag tror forskningen i ämnesdidaktik kan förse lärarna med en del matnyttiga resultat och insikter, som kan hjälpa lärarna att utveckla sin undervisning och sig själv som lärare.Trofiniosnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-35043097149352964752011-09-09T17:23:22.073+02:002011-09-09T17:23:22.073+02:00Trofinios, problemet med det (som jag upplever det...Trofinios, problemet med det (som jag upplever det) är att det inte finns ett rätt sätt att undervisa. Inte nog med att vi lärare är olika, varje grupp är olika, varje ämne har olika krav. <br /><br />Det är inte ens så att jag har ett sätt att undervisa. Det varierar hela tiden för jag provar ständigt nya saker, nytt material, nya metoder - allt i syfte att just öka måluppfyllelsen. Ju mer man har i verktygslådan desto bättre, alltså, men däremot är måste man själv välja verktyg och även ta ansvar för sitt val.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-31360043187023523322011-09-09T17:18:14.638+02:002011-09-09T17:18:14.638+02:00Jonas, det där hade jag inte hört när jag skrev mi...Jonas, det där hade jag inte hört när jag skrev mitt inlägg. Jag håller helt med dig och Liedman om att med kunskap och bildning följer värden, fantasi, demokrati och mycket annat av bara farten.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-77162773934317165452011-09-09T16:38:28.797+02:002011-09-09T16:38:28.797+02:00Helena,
Jag borde nog ha gjort en mer välvillig t...Helena,<br /><br />Jag borde nog ha gjort en mer välvillig tolkning av ditt inlägg när jag tänker efter. Du är ju en förstånding människa, och jag borde insett vad du egentligen syftade på. <br /><br />Samtidigt är jag inte emot att människor "uppifrån" har synpunkter på hur lärarna ska undervisa, saken är bara att kan de inte ge välgrundade argument för sina förbättringsförslag så betyder deras ord ingenting. Jag har inget problem med att forskare kommer med synpunkter, somliga av dem har diger lärarerfarenhet och har erfarit många olika klassrumssituationer i sin forskning, så ofta har de en del på fötterna när de föreslår saker. Givetvis inte alla. Men samtidigt måste de vissa respekt för lärarnas integritet och yrkeserfarenhet. Då fungerar inte ett dikterande anslag. Ett bätte angreppssätt är att säga "så här kan man också göra" än att säga "gör så här", det förra låser inte läraren utan öppnar upp för jämförelser där läraren själv kan komma till insikt om förbättringar.Trofiniosnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-89138486557447142442011-09-09T16:17:42.949+02:002011-09-09T16:17:42.949+02:00Jag blir orolig när Anna Ekström börjar tala om må...Jag blir orolig när Anna Ekström börjar tala om mål (ca vid 1:15): Alla mål är viktiga, inget går att ta bort. Varför kan ingen någonsin säga att skolans överordnade mål är kunskap?<br /><br />JonasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-66035975502166567502011-09-09T15:56:26.618+02:002011-09-09T15:56:26.618+02:00Trofinios, jag uttryckte mig tydligen otydligt. De...Trofinios, jag uttryckte mig tydligen otydligt. Det är den uppifrån styrning vi lärare är utsatta för jag vänder mig mot. Att ta emot kritik och synpunkter ingår självklart i att själv ta reda på. Men dikteras arbetssätt uppifrån då kan jag inte heller hållas ansvarig för resultatet.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-83202680320819478202011-09-09T15:32:39.092+02:002011-09-09T15:32:39.092+02:00"Vad jag behöver eller behöver göra för att v..."Vad jag behöver eller behöver göra för att vara en bra lärare ska ingen vare sig tala om för mig eller ha synpunkter på. Det ska jag nämligen själv ta reda på varje dag, varje lektion, inför varje elev."<br /><br />Lite märklig inställning. Jag är tvärtom tacksam för synpunkter på vad jag borde förbättra. Det betyder inte att jag bara viker mig för andras synpunkter, jag lyssnar och försöker se om det finns en poäng i det som sägs. Anser jag det, är jag beredd att förändra mig, även om jag själv inte tänkt ut vad som behövde förbättras. Jag är realist och inser att jag kanske inte alltid vet bäst, och att ett utifrånperspektiv ofta kan vara nyttigt att ta del av eftersom man som lärare ofta befinner sig i sin egen bubbla och därmed skaffar sig en del blinda fläckar. Sedan beror givetvis på hur synpunkterna framförs, om de är dikterande eller positivt konstruktiva.Trofiniosnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-3328146925963237512011-09-08T22:56:18.910+02:002011-09-08T22:56:18.910+02:00Jan, jag är så glad att du pekade mig mot den sänd...Jan, jag är så glad att du pekade mig mot den sändningen. Jag lyssnar som bäst och får väldigt mycket tankegods och också som du konstaterar bekräftelse i mina ståndpunkter.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-88434833182965946012011-09-08T22:47:45.277+02:002011-09-08T22:47:45.277+02:00Plura, jag försöker bara variera mig språkligt för...Plura, jag försöker bara variera mig språkligt för att maskera att jag tjatar om studentexamen och centralrättade nationella prov. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-16396208627269000512011-09-08T22:41:04.097+02:002011-09-08T22:41:04.097+02:00Tack Helena, det är mycket dina frågor som efter m...Tack Helena, det är mycket dina frågor som efter mycket träget kämpande fick en rejäl plats i vad som borde vara Sveriges viktigaste lärarutbildnings hemadress: Stockholms Universitet. Det är ärligt förtjänat att du får uppleva att det börjar hända riktigt positiva saker.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-26789110316333404602011-09-08T22:31:15.476+02:002011-09-08T22:31:15.476+02:00Helena, som vanligt får du igång tankarna hos mig,...Helena, som vanligt får du igång tankarna hos mig, trots att den denna gång är mosig efter en dags undervisning om mål- och resultatstryning.<br /><br />Därför blir jag nyfiken hur tänker du här "oberoende granskning av måluppfyllelsen"?plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.com