tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post6658860374911844108..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Ge oss stålar och respekt - statusen kan ni hålla!Unknownnoreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-18501665054683447022011-07-06T10:04:54.793+02:002011-07-06T10:04:54.793+02:00Ljuvlig slutknorr, Janne. Nu uppfattas jag nog som...Ljuvlig slutknorr, Janne. Nu uppfattas jag nog som en typisk folkpartist av gamla skolan, men jag tycker att både du och Per har rätt i det mesta och det är för mig fascinerande att ni bråkar så mycket fast ni inte pratar om samma saker. Däremot är jag av den bestämda uppfattningen att skolan ska vara likvärdig - inte anpassad efter lokala villkor och önskemål. Jag tror alltså på Pers beskrivning av hur skolan skulle kunna bli en mer fungerande marknad, jag är övertygad om att den skulle innebära en förbättring, men menar att vi behöver sikta högre än så.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-59265571456040799962011-07-04T16:13:15.847+02:002011-07-04T16:13:15.847+02:00Per!
Jag förstår inte din kritik. Alla dessa sake...Per!<br /><br />Jag förstår inte din kritik. Alla dessa saker som du förordar är ju redan genomförda. Skolpengen har ju sett till att skolan är konkurrensutsatt, överfulla lektionssalar är redan ett faktum, skolan vimlar av outbildade personer och få yrken har väl fått underkasta sig en sådan massiv kritik som lärarna.<br /><br />Så njut av ditt kulturrevolutionära Shangri-La medan allsmäktiga SKL fördriver lärarna.<br /><br />AdieuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-3578751065088172692011-07-03T23:21:11.820+02:002011-07-03T23:21:11.820+02:00@Anonym
Var det Klas Eklund du läste när du tog e...@Anonym<br /><br />Var det Klas Eklund du läste när du tog exemplet med sj och elmarknaden angående konkurrens? Finns det någon ekonom som anser att konkurrensen fungerar där?<br /><br />Jag är själv förbryllad över att behöva förklara en sådan simpel sak som konkurrens för dig, det är ju du som frågat. Skickade wikilänkarna eftersom wiki brukar anses som rätt ok för att förklara saker, det är relativt korta texter med som ändå förklarar hyfsat.<br /><br />Jo jag har förklarat hur man får in konkurrens i skolan.<br /><br />Om vi tar de två grundreglerna som jag tidigare nämnde<br />> 1: Lätt att byta<br />> 2: Bra information om vad man kan byta till<br /><br />Om tvåan skall bli möjlig måste lärare underkasta sig bedömning. Olika instrument för att bedöma lärares skicklighet måste till. Enligt mig är den viktigaste förändringen där att separera betygsättning från läraren. Tester, prov mm skall skötas av någon som inte har koppling till läraren. Jag tror personligen att man kommer lösa väldigt mycket av skolans grundläggande tröghet i att förändras till det bättre med den förändringen.<br /><br />Ettan löser man genom att förälder och elev får större inflytande i att välja vilka lärare man vill ha. När lärare slutar bedöma kunskaperna så spelar det mindre roll vilken lärare man har, då kan eleven kanske ha olika lärare beroende på vad det är den just då läser. Kanske att tre olika lärare har lektion för 90 elever. En lärare har lektion för 60, de studiemotiverade som bara sitter och nöter. Två andra sköter 30 som har problem. <br />Exakt hur skolor väljer och sköta undervisningen kommer säkert variera. Skolor tvingas att anpassa sig om föräldrar och elever får större inflytande samt det blir möjligt och bedöma skolor efter trovärdiga resultat. Tror också det blir möjligt för lärare och marknadsföra sig på olika typer av elever, lärare har säkert en hum om vilka typer av elever de har lättare för och vilken typ som de har svårt för.Pernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-56192931660044256762011-07-03T20:45:10.985+02:002011-07-03T20:45:10.985+02:00Per!
Varför hänvisa till wikipedialänkar när Klas...Per!<br /><br />Varför hänvisa till wikipedialänkar när Klas Eklunds eminenta verk om ekonomi finns att tillgå? <br /><br />Jag har under en rad olika inlägg försökt få dig att förklara hur skolan skall konkurrensutsättas och på vilket sätt detta skulle förbättra skolan. Men gång på gång slingrar du dig. Senaste inlägget är ett exempel hur elever kan reagera på lärare som inte är tydliga nog. Tunga utläggningar om makroekonomiska teorier och hänvisningar till Adam Smith faller inte i god jord. För det är väl ändå till ele, förlåt, kunderna du vänder dig till? Hur ska du få dem att förstå vad som gäller och vilka rättigheter de har.<br /><br />Dina källhänvisningar är under all kritik.Wikipedia är ofta obrukbart och enn källa till allmän förvirring. Kanske det som drabbat dig? Skärpning!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-68590658615552976832011-07-03T15:50:38.675+02:002011-07-03T15:50:38.675+02:00@Anonym
Är du lärare? Om du är det och inte lärt ...@Anonym<br /><br />Är du lärare? Om du är det och inte lärt dig vad konkurrens innebär, hur en kund behöver frihet och kunna välja samt möjlighet att informera sig för att göra bra val (en förutsättning för att konkurrensen skall fungera ur ett kundperspektiv). Då är det är läge att läsa på!<br /><br />Två wikilänkar<br />Om konkurrens - <br />http://en.wikipedia.org/wiki/Competition_%28economics%29<br /><br />Hinder som gör att konkurrensen försämras - <br />http://en.wikipedia.org/wiki/Barriers_to_entryPernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-70061408681021093202011-07-02T21:39:16.648+02:002011-07-02T21:39:16.648+02:00Per!
ÖÖööööööhhhh, vi hajar ingeting! Snacka så v...Per!<br /><br />ÖÖööööööhhhh, vi hajar ingeting! Snacka så vi haja, fattarù? Va fan e kånkurans? Nä e´re rast?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-31378374906259773482011-07-01T12:21:12.365+02:002011-07-01T12:21:12.365+02:00Om konkurrens ur ett kundperspektiv
1: Lätt att by...Om konkurrens ur ett kundperspektiv<br />1: Lätt att byta<br />2: Bra information om vad man kan byta till<br /><br />Ta bort ettan eller tvåan och konkurrensen slutar fungera ur kundens synvinkelPernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-23124383787768125512011-06-30T20:22:35.718+02:002011-06-30T20:22:35.718+02:00Helena!
Vad gör man när man möter skolvärldens Er...Helena!<br /><br />Vad gör man när man möter skolvärldens Errol Flynn. Gör sig bra i media men är ren och skär fejk. En som tror sig veta men som egentligen inte kan någonting. Blott fäkta med en pekpinne gör ingen lärare. Nä, han borde ta riktiga lektioner och återkomma när han har duellerat på riktigt.<br /><br />En garde<br /><br />JanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-39955243799472279012011-06-30T18:50:54.355+02:002011-06-30T18:50:54.355+02:00Tack för fäktningen som har pågått i min blogg, me...Tack för fäktningen som har pågått i min blogg, medan jag ägnat mig åt annat. Jag har läst den med stor behållning. Pers skolvision med yttre kontroll av måluppfyllelse, prov som testar rätt saker och en hög grad av individualisering är inte pjåkig. Men det behövs mer. Skolan ska inte bara vara ett ställe där man lär sig det man måste på det sätt som passar en bäst utan den ska vara ett ställe där nya världar öpppnas, där man blir wowad och där det väcks passion, lust, nyfikenhet och intresse. För det behövs det lärare av rätt kaliber som ges utrymme att vara de stjärnor de kan.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-36639381269022497622011-06-29T21:01:47.610+02:002011-06-29T21:01:47.610+02:00Per!
Undrade bara med tanke på bristen på stringe...Per!<br /><br />Undrade bara med tanke på bristen på stringens i dina förslag. Jag menar att dina åsikter och ditt tyckande präglas av kaos. Ena dagen är kunskap allt och allena för att några dagar senare vara en bisak. Ytterligare några dagar senare så har alla barn i Sverige rätt att få en högklassig utbildning men att lärarkåren inte behöver vara särskilt välutbildad. Jag har nämnt dessa synpunkter vid tidigare tillfällen.<br /><br /> <br />Vad gäller betydelsen av ordet konkurrens så ger jag dig rätt. Jag förstår inte vad du menar med konkurrens. Men du kan ju se det som en pedagogisk/didaktisk uppgift att förklara nödvändigheten med konkurrens i skolvärlden och vad det skulle tillföra. Försök att vara tydlig, för jag är trots allt bara lärare. När du tror dig vara klar med den inledande definitionen kan du försöka ge några konkreta exempel på fungerande konkurrens i samhället eller näringslivet. Slutligen kan du utveckla resonemanget och analysen. Kom ihåg att det är viktigt med att kunna se saker och ting ur flera perspektiv. Vilka för-och nackdelar finns det med att skolan är konkurrensutsatt eller för den delen om den inte är det. <br /><br />Ett tips i sammanhanget är att försöka undvika svepande formuleringar av typen: " Om du vet det så vet du också att det inte existerar någon konkurrens på elmarknaden eller järnvägssektorn." Försök istället förklara varför du inte tycker att det råder en fungerande konkurrens inom elmarknaden eller järnvägen och vad en en fungerande konkurrens skulle kunna tillföra skolvärlden. <br /><br />Lycka till!<br /> <br />JanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-9089513036796102252011-06-28T19:39:16.802+02:002011-06-28T19:39:16.802+02:00@Anonym
Jag är säkert samma för jag är nog den en...@Anonym<br /><br />Jag är säkert samma för jag är nog den enda "Per" som skriver under med det i denna blogg.<br /><br />Vet du vad konkurrens innebär? Om du vet det så vet du också att det inte existerar någon konkurrens på elmarknaden eller järnvägssektorn.<br />Jämför med en sektor där konkurrensen fungerar (läs: det råder konkurrens).<br />Vet du inte vad konkurrens innebär kan jag förstå att du har svårt och tolka mina åsikter. Vet du vad konkurrens innebär så bör det inte vara några problem och förstå mig.<br /><br />Ditt sista inlägg begrep jag inte speciellt mycket av så därav antar jag att du missförstått migPernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-8582358768052240002011-06-28T18:36:08.872+02:002011-06-28T18:36:08.872+02:00Per!
Jag vet inte om du är samme Per som för daga...Per!<br /><br />Jag vet inte om du är samme Per som för dagar sedan uttryckte nödvändigheten om kompetenta lärare i den svenska skolan. Om så är fallet- att det är samme Per- så har du om inte dödförklarat så åtminstone omyndigförklarat lärarna. Nu verkar lärarna vara fullständigt överflödiga!<br /><br />Ja, varför inte? Arbetsbefria lärarna och låt eleverna sköta skolgången. Det skulle ju bespara kommunerna och samhället oerhörda summor. Ypperliga exempel på lärarbefriade länder utgör stora delar av tredje världen där uppemot 80 procent är illitterata och där de uppger sin identitet med hjälp av fingeravtryck vid fria demokratiska val. I samma länder är kvinnorna giftasmogna vid 12 och får första barnet när de är 13-14 år. Deras äkta makar kanske är 40-50 år äldre. Men kärleken har ju ingen ålder...<br /><br /><br />Ärligt talat Per så tycker jag att du ger uttryck för kulturrevolutionära idéer. Om du och alla andra medborgare vill ha en riktigt bra skola och så är det av yttersta vikt att stärka lärarnas auktoritet. Vad en bakbunden lärarkår åstadkommer har vi sett alltför tydligt vid det här laget.<br /><br />När det gäller dina pedagogiska reformer får jag nästan något ömt i blicken. Det är ingen som tvingar elever att lämna in i tid. Det går alldeles utmärkt att lämna in sista uppgiften i juli och eleven slipper lärarens betygssättning.<br /><br />Ps: Kan du inte utveckla din tankegång kring konkurrens. Låter lite som avregleringen av el-och järnvägssektorn. Rörigt, dyrt och trögt./ JanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-72101602620065965212011-06-28T18:10:35.199+02:002011-06-28T18:10:35.199+02:00Det var mycket snack men väldigt lite verkstad, på...Det var mycket snack men väldigt lite verkstad, på denna sida Helena. Tänk om alla som pratar moln, gjorde som du - gick in i de stora debatterna. Kanske skolan skulle sett annorlunda ut nu/då.<br />/JSJan Sjöberghttp://jansjoberg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-78825572981436519712011-06-28T00:21:09.687+02:002011-06-28T00:21:09.687+02:00@Anonym
Så länge lärare sätter betygen finns inge...@Anonym<br /><br />Så länge lärare sätter betygen finns ingen konkurrens.<br /><br />Enligt mig finns det inte ETT sätt att lära sig på, det finns många och skolan borde ha ett brett spektra av olika möjligheter. Allt från att eleven kan sköta nästan hela sin egen utbildning till att man går 100% i skolan.<br /><br />Tas bedömningen bort från lärarna, sköts separat blir det mycket enklare och kontrollera att det går framåt.<br /><br />Människor är mycket olika, olika intressen, olika talanger, lär sig på olika sätt.<br /><br />Dessutom tycker jag det är viktigt att man inte kan läsa på prov, ett prov skall enligt mig mäta verkliga kunskaper.<br />När man kan läsa på så gynnas de med läshuvuden som lyder läraren, inte alls samma sak som att de skulle vara bäst. Givetvis skall eleven ha en aning om vad som kommer att testas men inte i detalj. Dessutom bör eleven själv få avgöra när den vill ta sina test med någon slags deadline.Pernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-38580946350995963692011-06-27T18:10:11.575+02:002011-06-27T18:10:11.575+02:00Per!
Konkurrensen från Internet är sedan länge st...Per!<br /><br />Konkurrensen från Internet är sedan länge stenhård. Tyvärr används inte datorn och annan teknik som det är tänkt. I många fall blir tekniken till leksaker och läraren förvandlas till polis och övervakare. Dessutom har man underskattat värdet av teknisk support. Vi vet ju alla hur tekniken kan strula till det och vips så står datorerna stilla i veckor. <br /><br />Datorn är ett fantastiskt verktyg om man använder det rätt men man ska heller inte underskatta värdet av interaktionen mellan läraren och elever eller elever emellan. <br /><br />Men med tanke på hur situationen ser ut på många håll inom skolvärlden så är det kanske att föredra att eleven sitter och kollar en interaktiv lektion. Förutsatt att han inte distraheras av kringflygande cybersudd och hemliga lappar från nätklasskompisar. Som du säkert förstår så är jag väldigt nyfiken på dina visioner kring Internet. Så jag ställer den klassiska lärarfrågan: Hur tänker du då, Per? / JanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-3874106313513861372011-06-27T13:11:42.183+02:002011-06-27T13:11:42.183+02:00Lärarförbundets strategi att föreslå åtgärder, för...Lärarförbundets strategi att föreslå åtgärder, förändra begrepp och förhandla bort med tydligt negativt resultat för vissa lärargrupper visar väl ganska tydligt vilket minoritetsförtryck och vilka skeva lojaliteter som kan uppstå i ett stort fackförbund. Det vore förstås bra med bara ett fackförbund men jag ser det som totalt orimligt i praktiken.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-86024882196233832332011-06-25T15:57:36.414+02:002011-06-25T15:57:36.414+02:00@Anonym(Janne)
Exemplet med "professor"...@Anonym(Janne)<br /><br />Exemplet med "professor" var mer en symbolisk jämförelse för att förtydliga ett strukturfel. När det slutar vara en merit att vara skicklig så är något som är riktigt galet i systemet.<br /><br />Tippar på att föräldrar anser det vara oerhört prioriterat att deras barn får skickliga lärare men för skolan själv är det inget som påverkar deras lönsamhet.<br /><br />Att en lärare skall klara av kunskaperna för årskurs 1-9 (de ämnen man undervisar i) är givetvis självklart. Men jag hoppas verkligen att det inte är något problem och att systemet sållar bort de som har problem med det.<br /><br />Enligt mig så är det fel väg och gå på att satsa på fortbildning/kursverksamhet för att få upp nivån på lärare. Det fungerar inte inom konkurrensutsatt verksamhet heller. Enda gången denna typ av fortbildning fungerar är när en person är verkligt intresserad av jobbet och själv efterfrågat kursen eller om man skall ge sig in i ett nytt område och vill kickstarta.<br /><br />Bättre och lägga de pengarna på att differentiera lönerna med tydliga kvalitetspåverkande mått. Duktiga lärare skall ha mer i lön jämfört med sämre.<br /><br />Att härma Finland (där har lärare rätt lika löner om jag förstod det rätt) tror jag är omöjligt inom rimliga tider, man kan inte offra flera generationer elever. Det måste till en helt ny generation lärare och yrket måste plötsligt bli extremt eftertraktat, det kommer inte hända.<br /><br />Angående framtiden så tror jag själv på att området snart kommer få riktigt ordentligt med konkurrens och möjligen kommer det att höja nivån. Konkurrensen kommer från internet. <br />Elever som kan välja och titta på den lärare de uppfattar lär dem bäst, öva, göra test där system direkt känner av vilken nivå eleven ligger på och anpassar uppgifterna.Pernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-47959219791142450772011-06-25T15:30:35.775+02:002011-06-25T15:30:35.775+02:00Helena:
Studentexamen fungerar säkert som som en s...Helena:<br />Studentexamen fungerar säkert som som en slags slutstation för att lärare inte ballar ur om grundstrukturen är bra. De hittar problem bra mycket snabbare än Svensk skola med hjälp av det sättet de arbetar, alltså de hittar problem även om de inte haft studentexamen för de har andra kontroller. Allt jag läst om Finlands skola verkar präglas av sunda tankar och att man sätter fokus på kunskaper (läroplikt).<br />Finska lärare är eftertraktade i arbetslivet, att studera till lärare är en linje som även fungerar till andra jobb. Finland är förskonade från klåfingriga politiker som varit där och kladdat ner.<br /><br />I Sverige har väl kunskaper ganska liten betydelse, här verkar det handla om skolplikt och måluppfyllelse. Vi är väll relativt unika med att lärare själva har rättat de viktiga proven. Friheten och sätta betyg lite hur som helst är också stor. Vissa saker är extremt reglerade medan andra är hur fria som helst, kopplingen till kunskaper verkar däremot svag.<br /><br />Sverige är väl det första demokratiska land i världen som helt glömt av "sunt förnuft", vi har blivit genombyrokratiserade. Folk slutar och tänka själva.Pernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-49760654476885425692011-06-24T15:02:29.994+02:002011-06-24T15:02:29.994+02:00Tack för din välskrivna, kloka kommentar, Janne! H...Tack för din välskrivna, kloka kommentar, Janne! Håller med om allt, precis som jag håller med Per om att vi måste se till att alla barn får en rättvis chans i livet.<br /><br />Men jag menar att vi behöver kontrollera måluppfyllelsen innan skolan är städad. Det är bara då vi vet var det räcker med dammtrasa och var vi behöver dra till med en murbräcka.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-69886849351250034832011-06-24T14:56:54.768+02:002011-06-24T14:56:54.768+02:00Bombadill, där har du det i ett nötskal. Önskar mi...Bombadill, där har du det i ett nötskal. Önskar mina elever var lika duktiga på att sammanfatta. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-51725667117342451832011-06-24T14:55:50.905+02:002011-06-24T14:55:50.905+02:00Per, min uppfattning är att det beror på studentex...Per, min uppfattning är att det beror på studentexamen. Är du en skicklig lärare i Finland ges det kvitto på det. Även om studentexamen inte direkt är ett kvitto på lägre stadiers insatser fungerar kontrollen genom hela skolsystemet enligt katten på råttan, råttan på repet principen.<br /><br />Svart på vitt att ens elever når fina resultat det är mycket värt både i pengar, status och arbetsglädje. Vi vill alla helst ha ett yrke vi är riktigt skickliga på och få uppskattning för det. En karriär inom yrket, inte steg snett uppåt. Den möjligheten fattas i Sverige och kommer att göra det så länge vi inte kontrollerar måluppfyllelsen.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-29321822052940764072011-06-24T14:50:02.961+02:002011-06-24T14:50:02.961+02:00Tack Jan. Det är väl också så att många tenderar a...Tack Jan. Det är väl också så att många tenderar att respektera den som tjänar mycket pengar. <br /><br />Facket behövs, däremot borde vi antagligen bara ha ett förbund och medlemmarna borde ha väldigt mycket mer att säga till om. <br /><br />Att slåss om arbetstiden med sin rektor är varken lätt eller tryggt, det är min erfarenhet. Rektorerna är kuggar i samma system som vi och måste både följa lagen och hålla budget - inte alltid det lättaste.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-21468586400013326562011-06-24T09:24:02.624+02:002011-06-24T09:24:02.624+02:00Per!
Jag håller med dig om det mesta det du skriv...Per!<br /><br />Jag håller med dig om det mesta det du skriver. Även om du är lite motsägelsefull vad det gäller kunskapskraven för lärare. Häromdagen var det av underordnad betydelse att en lärare hade breda och djupa kunskaper i sina ämnen. Idag välkomnar du kringirrande professor att ta plats. Jag förmodar att en professor ofta har hyggliga kunskaper i sina ämnen. Jag undrar bara hur du ska det.<br /><br />Men jag håller med dig i det att lärarna skall vara så kunniga i sina ämnen som det bara är möjligt. Emellertid är det för mycket begärt att att alla skall ha en filosofie doktorsgrad i bagaget. Däremot borde alla lärare ha möjlighet att förkovra och uppdatera sig i sina ämnen. Det behövs efter ett antal år på fältet. Dels för lärarens egen del men också för att världen är föränderlig. Men fortbildning värd namnet lyser med sin frånvaro. Vi erbjuds i de flesta fall att lyssna på föreläsare som kommer pratar om vårt arbete, hur vi ska arbeta och hur vi ska tänka.För det mesta är det rena rappakaljan och det mesta är glömt innan man har lämnat föreläsningssalen. <br /><br />En annan företeelse som jag anser har påverkat lärararbetet negativt är upprättandet av arbetslag. Tanken var, har jag fått det förklarat för mig, att skolan skulle ha en holistisk kunskapssyn. Träslöjdsläraren och historieläraren skulle plötsligt mötas och samarbeta.Vad sägs om historisk träslöjd? Knölpåk och flinta, eller? <br /><br />En del av lösningen är en återgång till ämnesinstitutionerna. Här kan lärarna delge tips, diskutera sina ämnen och hjälpa varandra med elevbedömningar. Idag finns ingen tid för detta viktiga arbete.<br /><br />Om skolan ska kunna hålla en god kvalitet så måste politiker och skolans huvudmän börja tala MED lärarna och inte till eller över. Skolan måste koncentrera sig på kunskapsförmedling och inte uppfostran. Det senare är föräldrarnas sak.<br /><br />När det gäller din käpphäst kvalitetsgrankningen så håller jag naturligtvis med dig. Men vi är inte där än. Först måste skolhuset städas ut, vädras och renoveras innan kvaliteten på lärarnas gärning kan bli aktuell. Alltför mycket bråte skymmer och förhindrar lärarna att utöva sitt yrke. Många lärare är "värdelösa" pga ytterligt dåliga arbetsvillkor. / JanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-27108393234720180702011-06-24T02:33:56.056+02:002011-06-24T02:33:56.056+02:00@Anonym
Vad är det för floskler du menar att jag ...@Anonym<br /><br />Vad är det för floskler du menar att jag skriver?<br /><br />Det jag påpekar är att en verksamhet inte utvecklas om det inte går och tyda vad som är bra respektive dåligt arbete, en naturlag! Fenomenet finns överallt. Ända sedan den dag då liv skapades på denna jord.<br /><br />I de områden där regeln slås ut stannar utvecklingen, den kan i värsta fall gå tillbaka.<br /><br />När det gäller lärare har "marknaden" förstörts, det är så illa att man måste ta till drastiska åtgärder enligt mig.<br /><br />- Var det sossarna som kom på att alla skulle studera och klara sig?<br />- Betygen togs bort nästan helt<br />- Ingen elev fick vara bättre än någon annan (nästan)<br /><br />Lite överdrivet men om man tar bort instrumenten för att mäta kunskap på elever tar man samtidigt bort möjligheter för lärare och visa sin skicklighet och givetvis blir det omöjligt för andra och se bra och dåligt lärararbete. När föräldrar märker att man gått på en nitlott och fått en riktigt värdelös lärare är det ofta för sent.<br /><br />Kommuner som sedan ser en chans och spara in pengar, lärarutbildning som blir enklare och enklare, alla kommer in på utbildningen.<br /><br />Systemet har rasat ihop.<br /><br />Självklart finns det lärare som är superduktiga men de syns inte, systemet ser dem inte.<br /><br />Om någon professor eller liknande hade sökt jobb på skolan så borde skolan bli eld och lågor, en person med stor skicklighet är efterfrågad när konkurrensen fungerar. Men det sker inte, tvärtom har det varit bättre och plocka in sämre som kan tänka sig lägre lön.Pernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-42651363436208394292011-06-23T23:16:46.445+02:002011-06-23T23:16:46.445+02:00Per!
Än en gång halkar du in på grova generaliser...Per!<br /><br />Än en gång halkar du in på grova generaliseringar och floskler. Jag förväntar mig mer än så av en så bildad och utbildad person. Men å andra sidan har du förmodligen gått i svensk skola och förväntas inte kunna göra några djupare analyser. Jag förfasas vid tanken att 90 procent av Sveriges befolkning har genomlidit svensk skola.Vi har en finansminister hade undermåliga betyg i matematik, läkare som inte kan stava och broarna tycks hålla för belastningen. Sverige verkar fungera trots undermåliga lärare. Men det är klart: Tänk om varje lärare vore prickfri och ytterligt kompetent så kanske vi hade haft kontakt med yttre rymden och redan befolkat Pluto. Vad det skulle ha för nytta att bosätta sig i Hades kan man ju undra.Anonymousnoreply@blogger.com