tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post5513582371109342482..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Skolan och konsekvenserna - om arbetsro och lönepiskor.Unknownnoreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-52232273176552328292012-10-30T23:04:39.318+01:002012-10-30T23:04:39.318+01:00Jag ser den enorma orättvisan i att den erfarna lä...Jag ser den enorma orättvisan i att den erfarna läraren ska hjälpa den okunnige och det utan att det skiljer i lön. Jag förespråkar lönedifferentiering på formella meriter, baserat på skillnader som upplevs som rättvisa. Kortsiktiga belöningar är dåliga för samarbete då den som skryter får mer än den som gjort jobbet men direkt orättvis lönelikformighet är destruktivt för samarbete.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-13883342435811265532012-10-29T09:52:09.718+01:002012-10-29T09:52:09.718+01:00Tänker själv utifrån gymnasiet. Om man lätt kan gl...Tänker själv utifrån gymnasiet. Om man lätt kan glida igenom men ändå få bra resultat på EXTERN BEDÖMNING är det väl OK tycker jag. F ö har ju eleverna valet att glida igenom med minsta möjliga marginal även nu i den dagliga verksamheten. Detta går tyvärr inte upp för vissa förrän när betyget är satt. Jag tror faktiskt att, generellt sett, åtminstone gymnasieelever skulle välja lärare som har rykte om sig att "där lär man sig mycket". Och jag betonar återigen: lärarna skulle givetvis inte sätta sina egna betyg.<br /><br />Men däremot håller jag med Helena om att det vore förödande för samarbete och gemensam utveckling kollegor emellan. Så därför är det nog ingen bra idé. När det gäller brist på likvärdighet vet jag dock inte om jag håller med att det skulle vara ett problem i praktiken.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-25694757958962987102012-10-28T22:50:21.060+01:002012-10-28T22:50:21.060+01:00Hur fungerar detta system i lägre årskurser? Dessu...Hur fungerar detta system i lägre årskurser? Dessutom vet ungdomar inte alltid sitt eget bästa. Ofta har elever en attityd som handlar om att komma undan med minsta möjliga ansträngning. Rätt så generellt kanske då vi alla antagligen vill komma undan på samma sätt. Finns det då inte risk att man skulle välja den lärare där man skulle lättast kunna glida igenom?Kenth Sundlöfnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-91437395830267418352012-10-28T19:59:08.991+01:002012-10-28T19:59:08.991+01:00Anonym, intressant tanke där, med elever som rösta...Anonym, intressant tanke där, med elever som röstar med fötterna och extern bedömning. Det skulle antagligen leda till en konkurrens som får en kvalitetshöjande effekt, men ett problem med förslaget är att skolan ska vara likvärdig - lika bra för den som inte är på hugget, ett annat är att det skulle göra lärare till riktigt arga konkurrenter. Hur skulle det kännas när eleverna flockas hos konkurrenten som har snott och nödtorftigt anpassat ditt bästa material?Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-76949760108862968182012-10-28T19:55:33.571+01:002012-10-28T19:55:33.571+01:00Jag tycker nog inte att det ska vara lika lön för ...Jag tycker nog inte att det ska vara lika lön för alla, det var det inte förr heller, men jag skulle föredra ett mer transparent och objektivt system. Exempelvis, tillägg för extra och relevant utbildning, ett årstillägg som bildar lönetrappa, tillägg för arbete i glesbygd, tillägg för arbete i tunga områden, gärna också en premie för särskild yrkesskicklighet. Inget sådant skulle skapa konkurrens eller avundsjuka, men det skulle ändå premiera önskat lärarbeteende - att stanna i yrket, att vidareutbilda sig, att arbeta där läraryrket är extra krävande, eller där det är svårt att få tag på behöriga lärare... De individuella lärarlöner vi har nu är alldeles för godtyckliga.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-87737263971902237872012-10-28T07:32:25.162+01:002012-10-28T07:32:25.162+01:00Anonym, kan resultatet av ditt framföttervisande m...Anonym, kan resultatet av ditt framföttervisande mätas rättvist i ditt yrke? För om så är fallet är det väl självklart och det tror jag att de flesta lärare också tycker. Problemet är att det är så godtyckligt och till och med slumpmässigt. Ett sätt i skolvärlden (vet dock inte om jag egentligen är positiv till det för det skulle vara väldigt uthängande) skulle kunna vara att elever anmälde sig till vilken lärares kurs de skulle vilja gå. Då skulle det bli tydligt hos vem eleverna tycker att de lär sig mest. En förutsättning för detta skulle givetvis vara att man själv som lärare inte satte betyg utan det skulle endast handla om kunskapsutvekcling med externa bedömare. Att lönesättning fortfarande kopplas ihop med betyg, som löntagaren själv sätter, är absurt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-82019665847351500352012-10-28T00:04:00.087+02:002012-10-28T00:04:00.087+02:00Håller med dig helt och hållet i ditt inlägg! Däre...Håller med dig helt och hållet i ditt inlägg! Däremot vet jag inte om jag håller med dig när det gäller kommentaren om att det borde vara lika lön. Jobbar själv i ett yrke där det är individuella löner. Visst kan jag ibland tycka att det är orättvist att x tjänar mer än jag, men då får jag väl bita ihop och visa framfötterna. Att sura ihop och få bristande motivation är något jag och mina kollegor inte hinner med och det är också något som skulle kännas främmande och lite barnsligt, ärligt talat. Individuella löner får vi nog alla tugga i ossAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-66804286699923183482012-10-27T15:29:06.538+02:002012-10-27T15:29:06.538+02:00Känner igen allt du beskriver, Henrik. Till det få...Känner igen allt du beskriver, Henrik. Till det får läggas att en lägre lön än kollegornas sänker motivationen betydligt mer hos den förfördelade än den höjs hos den gynnade. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-4015478776570603122012-10-27T10:21:30.574+02:002012-10-27T10:21:30.574+02:00Jag tyckte också för många år sedan att lönediffer...Jag tyckte också för många år sedan att lönedifferentiering lät rätt och riktigt. Men det är många år sedan. <br /><br />Håller helt och hållet med dig i ditt sätt att resonera här, Helena. Individuella lönesättningen tillmäts låg legitimitet bland lärare av flera skäl, inte minst att lönesättande rektorer ofta har minst sagt bristfällig insyn i enskilda lärares prestationer. Det som syns och hörs får uppmärksamhet medan "marktjänsten" bara förutsätts fungera. Ändå är det som oftast "marktjänsten" som förutsätter den förra. Kortsiktighet belönas framför långsiktighet. I horribla fall blir elevernas betyg lönegrundande.Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-45549000695385516412012-10-26T22:59:32.908+02:002012-10-26T22:59:32.908+02:00Marcus, tack för länken. Jag har läst Jans text. T...Marcus, tack för länken. Jag har läst Jans text. Tycker nog att han lägger för mycket tyngd vid lärarutbildningen. Allt kan inte läras teoretiskt. En faktor som spelar in är ens eget temperament. En blyg viol måste hitta sin väg, den temperamentsfulla sin. Det som framför allt krävs är insikten att arbetsro är elevens rätt och elevens och lärarens plikt. En attitydförändring, med andra ord. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-82572885695038810382012-10-26T22:55:39.620+02:002012-10-26T22:55:39.620+02:00Jan, jag var för lönedifferentiering när den inför...Jan, jag var för lönedifferentiering när den infördes, men jag har kommit att bli alltmer tveksam. Läraryrket är av tradition ett samarbetsyrke - inte ett ensam-yrke vad SKL än påstår. Vi behöver samarbeta med eleverna, vi behöver samarbeta med och hjälpa varandra - det allt mer glömda ordet kollegialitet. Alla barn är ju vårt gemensamma bord - inte den egna klassen framför alla andra. <br /><br />... När det gäller föräldrainflytandet är det sant att alla effekter inte är godartade.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-38050848657583781002012-10-26T09:52:16.015+02:002012-10-26T09:52:16.015+02:00Henrik, :)Henrik, :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-43034887855198563782012-10-25T22:53:00.662+02:002012-10-25T22:53:00.662+02:00Apropå inlägg om arbetsro. Jan Sjunnesson skriver ...Apropå inlägg om arbetsro. Jan Sjunnesson skriver i http://sjunne.com/2012/09/12/arbetardottrar-post-progressivism-och-den-forvirrande-lararutbildningen/ att lärarutbildningen inte ger studenterna de verktyg de behöver för att hantera stökiga klasser.<br /><br />Han tar upp Skolverkets rapport "Attityder till skolan 2009", i vilken man t ex kan läsa följande: "För drygt hälften av eleverna i årskurs 4–6 kännetecknas arbetssituationen i skolan av att det bara ibland är lugnt i klassrummet på lektionerna och att de bara ibland har arbetsro [...]".Marcus Kjellbergnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-11704088667320681682012-10-25T22:20:51.326+02:002012-10-25T22:20:51.326+02:00Det handlar dock framför allt om långsiktighet. Lä...Det handlar dock framför allt om långsiktighet. Läraryrket ska drivas av inre motivation och då är en bra löneutveckling ett sätt att öka den genom att visa att skolans syfte är viktigt, men kortsiktiga belöningar av småprestationer eller sånt som kan vara ren slump det skadar bara.<br /><br />Egentligen handlar det här med arbetsro också om långsiktighet och att skolledningar ska stötta sina lärare. De måste ha tid att känna sina medarbetare och inte tveka om att agera när någon individ har problem eller missköter sig men å andra sidan ska de stå där tillsammans med sina medarbetare när det blåser. Egentligen gäller det inte bara skolledningar utan alla om vi ska ha en bra skola. Lärare och elever brukar sällan ha några problem och när det hettar till så är det nästan alltid en vuxen i bakgrunden. Mobiltelefoner var inget problem och det var inga som beslagtogs, lärare sa bara lugnt och stilla till när någon misskötte dem. Sen var det dock några vuxna som sa "att lärare har inte rätt att ta mobiltelefoner, och du ska stå på dig mot lärarna" och så fick vi i skolorna jätteproblem.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-505692275366655272012-10-25T17:37:22.867+02:002012-10-25T17:37:22.867+02:00Jag är ju för lönedifferentiering och mer av att r...Jag är ju för lönedifferentiering och mer av att resultat syns i lönekuverten men skolans absurda flykt från formella kriterier och ersättande dem med löst tyckande utan riktig uppföljning innebär öppningar för rent patetiska förslag som bara upplevs genuint orättvisa.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-30203671708025253682012-10-25T17:16:51.364+02:002012-10-25T17:16:51.364+02:00Visst hör de ihop; du tog ju bara steget fullt ut ...Visst hör de ihop; du tog ju bara steget fullt ut då du knöt an till en högaktuell lönepolitisk fråga. - Och nej, det är inget dåligt att ställa lite krav på sina läsare heller. ;)Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-51182273172868528062012-10-25T16:32:10.387+02:002012-10-25T16:32:10.387+02:00Gertie, tack för den peppen. Nu har jag energi för...Gertie, tack för den peppen. Nu har jag energi för kvällens föräldramöte. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-88527232283080084932012-10-25T16:31:32.096+02:002012-10-25T16:31:32.096+02:00Du har nog rätt där, Henrik. Men de hör ihop, för ...Du har nog rätt där, Henrik. Men de hör ihop, för utan arbetsro - inga goda resultat - utan uppbackning uppifrån ingen arbetsro. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-90939976492734152092012-10-25T16:00:53.448+02:002012-10-25T16:00:53.448+02:00Vi jublar jag och min kollega. "Hon verkar så...Vi jublar jag och min kollega. "Hon verkar så klok Helena" sa min kollega helt spontant när jag läste högt i vårt lilla lärarrum.Gertie Hammarberg Tersmedenhttps://www.blogger.com/profile/17765499496183394761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-57945847265792603042012-10-25T15:36:03.948+02:002012-10-25T15:36:03.948+02:00Helena, det känns lite grann som att du här skrivi...Helena, det känns lite grann som att du här skrivit två artiklar. Men jag gillar bägge två! :DHenrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.com