tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post5123131244403242397..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Peter Wolodarski trampar runt i skoldebattenUnknownnoreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-91766331742085722412013-05-03T22:21:43.707+02:002013-05-03T22:21:43.707+02:00anonym, vilken förvånande formulering: "Urski...anonym, vilken förvånande formulering: "Urskillningslös jakt på outexaminerade"?. I vilken bransch skulle man beskriva bemödanden att tilse att de anställda har adekvat utbildning för sin yrkesutövning på det sättet? Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-38042447185778057012013-05-03T22:18:03.022+02:002013-05-03T22:18:03.022+02:00Karin, det var nog så det var tänkt, men resultate...Karin, det var nog så det var tänkt, men resultatet blev som Skolverket konstaterar att på sin höjd varannan lärare har ditåt adekvat utbildning.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-61781142046843710352013-05-03T08:22:36.542+02:002013-05-03T08:22:36.542+02:00Jag har två barn som för inte så länge sedan lämna...Jag har två barn som för inte så länge sedan lämnade högstadiet - och måste hålla med om att det pågått en ganska så urskillningslös jakt på olegitimerade lärare. Jag har själv hört på föräldramöten hur skolan talat om hur många legitimerade lärare man haft och som om det skulle vara ett kvalitetsmål. Både son och dotter har vittnat om att deras mest uppskattade och även socialt engagerade lärare tvingats sluta, ofta människor i praktiska ämnen med tiotals år i yrket, för att ersättas av en nyutexaminerad. Drivkraften för en människa i 55-årsåldern att sätta sig på skolbänken, som dessutom med all rätt känner sig kränkt och stämplad som inkompetent av den kommunala skolan , lär vara rätt begränsad. Jag kan bara gratulera friskolor som anställer dem.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-1947822848485153312013-04-14T21:35:04.870+02:002013-04-14T21:35:04.870+02:00Ville bara vara artig mot Hans Åberg, kapten Haddo...Ville bara vara artig mot Hans Åberg, kapten Haddock. :)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-77678607689091159172013-04-14T20:40:34.605+02:002013-04-14T20:40:34.605+02:00Han stavar sitt efternamn med ett s, förresten :-)...Han stavar sitt efternamn med ett s, förresten :-) <br /><br /><br />kapten haddockAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-27578996162088428602013-04-14T20:10:22.692+02:002013-04-14T20:10:22.692+02:00Helena, jag tycker att Henreksons bästa poäng är d...Helena, jag tycker att Henreksons bästa poäng är den om detaljreglering. När det uppstår missförhållanden inom en organisation ligger det alltid nära till hands att försöka lösa problemen genom att reglera verksamheten noggrannare. Men hårdare regleringar gör jobbet svårare för dem som ska utföra det, så om man låter regleringarna gå för långt får de motsatt effekt.<br /><br />Sen har han förstås rätt i att man måste hitta nåt sätt att stämma av betygen mellan olika skolor. Betygen jämförs när man söker högre utbildning. Hur kan någon vara motståndare till att betygen sätts på samma villkor?<br /><br />Som du säger är det en del saker som saknas i Henreksons förslag. Han säger tex inget om lärarutbildningen.<br /><br /><br />kapten Haddock<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-27215682829464414592013-04-14T12:21:30.037+02:002013-04-14T12:21:30.037+02:00Morrica, tack. :) Jag tror faktiskt att det är far...Morrica, tack. :) Jag tror faktiskt att det är farligt att "stå på samma fläck och glo" som lärare. Dels för att det är svårare att entusiasmera med samma material man redan använt ett otal gånger, men framför allt för att den fläcken aldrig är den där eleverna står. De rör sig nämligen hela tiden. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-10108207642957260552013-04-14T12:15:16.583+02:002013-04-14T12:15:16.583+02:00Tack för korrekturen, snälla kapten Haddock.
Håll...Tack för korrekturen, snälla kapten Haddock. <br />Håller med om att det inte är svårt att följa skolans utveckling. Något som gör det desto mer anmärkningsvärt att man har ansett sig kunna avstå från att göra det.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-85096825007841251302013-04-14T12:14:18.899+02:002013-04-14T12:14:18.899+02:00Tack för länken, anonym. Det är en mycket läsvärd ...Tack för länken, anonym. Det är en mycket läsvärd analys nidskrivaren gör.<br /> <br />Hans, Magnus Henreksson träffar mitt i prick när han konstaterar att elever/föräldrar och samhället inte alltid har mål som sammanfaller och att man inte kan ha ett konkurrensutsatt system utan att ha systematisk resultat- och kvalitetsuppföljning, men han tassar alltför ängsligt kring valfrihetsreformerna och det finns inget i hans förslag som stärker lärarprofessionen. Jag reagerade även över Henrekssons syn på F (inte IG som han säger). Ett underkänt betyg säger inget om eleven. Det säger något om elevens kunskaps- och färdighetsnivå i ett enskilt ämne. Felet kan lika gärna vara lärarens eller skolans, det kan bero på bristande förkunskaper, ointresse, mängder av olika saker. Men Henreksson och jag är överens när det gäller slutbetyg istället för kursbetyg och centralrättade nationella prov, även om jag inte tycker att proven ska styra betyget. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-64925944205716045162013-04-14T08:01:49.783+02:002013-04-14T08:01:49.783+02:00Nu var det ju i och för sig Helena du frågade men ...Nu var det ju i och för sig Helena du frågade men jag tycker personligen att det här inlägget är bra : http://nidskrivare.wordpress.com/2013/04/14/skola-marknad-en-liten-retratt-och-en-stor/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-53999826948139491322013-04-14T02:44:04.209+02:002013-04-14T02:44:04.209+02:00Du formulerar dig knivskarpt, som vanligt, och mes...Du formulerar dig knivskarpt, som vanligt, och mest förtjust gör mig formuleringen "Det kanske rådde kontinuitet och stabilitet i de sibiriska fånglägren, men kontinuitet i något dåligt väcker enbart misströstan och vanmakt - inte arbetsro" som petar hål rakt i en av de stora varbölderna som finns i svensk skoldebatt - denna eviga längtan efter att få stå stilla på samma fläck och glo. <br /><br />Världen går, som du säger, vidare, utvecklingen går fortare för varje år, förmiddagens "framtidskompetens" t ex i form av "paddagogik" är på eftermiddagen ungefär lika futuristisk som griffeltavlor. Ska skolan hänga med behöver lärare se till att fortbilda sig kontinuerligt och låta drömmarna om arbetsro förbli drömmar. <br /><br />/Morrica Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-91121290646790695252013-04-13T17:15:18.152+02:002013-04-13T17:15:18.152+02:00Jag antar att du läst dagens inlägg i DN från Magn...Jag antar att du läst dagens inlägg i DN från Magnus Henreksson. Förefaller som vettiga förslag. Vad tycker du, Helena?Hans Åberghttps://www.blogger.com/profile/04872765924338486975noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-40760443981176338442013-04-13T15:11:51.864+02:002013-04-13T15:11:51.864+02:00Det finns förstås många sätt att följa skolans utv...Det finns förstås många sätt att följa skolans utveckling genom åren. Man kan tex låta ett statistiskt urval av gymnasieeleverna skriva diagnostiska prov. Det är inte svårt att genomföra. Om viljan finns.<br /><br />Noterar att du vid ett tillfälle nämner någon som heter Sahlgren. Du avser säkert den finske skolforskaren Pasi Sahlberg.<br /><br /><br />Kapten Haddock<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-13949040127426669152013-04-13T14:52:32.515+02:002013-04-13T14:52:32.515+02:00Anonym, du har rätt i att du inte får bryta mot ty...Anonym, du har rätt i att du inte får bryta mot tystnadsplikten nu heller. Det som händer om du gör dig skyldig till något allvarligt är att det beror på rektor och kommunen om du slipper konsekvenser eller rent av får sparken. Det finns ett stort godtycke och en stor svajighet i systemet. Jag vet lärare som haft affärer med högstadieelever och skickat ovälkomna och slippriga kärleksbrev till gymnasister som har sina jobb kvar, medan jag vet andra som blivit av med sin anställning på högst osäkra grunder. Det värsta exemplet jag känner till är lärare som söp sig redlösa och anlitade prostituerade under en skolresa. Ingen av dem blev av med jobbet. <br /><br />Det är facken som hanterar sådana här historier så det vet mera om rättssäkerheten för lärare (och elever) än vad jag gör. Legitimation och granskning av en vettigt sammansatt nämnd där kloka lärare ingår ger både oss lärare och eleverna bättre möjlighet till rimliga och rättvisa beslut. I Finland har man ett system med prickar vid mindre allvarliga brott mot professionens krav. Åtminstone hade man det när jag bodde där. Tre prickar så var du av med jobbet. Inget som kallas legitimation, men ett system som fungerar som om det fanns en legitimation.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-67053836355222261282013-04-13T14:36:03.215+02:002013-04-13T14:36:03.215+02:00Kapten Haddock, tack för en väldigt bra kommentar....Kapten Haddock, tack för en väldigt bra kommentar. Problemet med just skolfrågan för DN:s ledarsida är att valfrihetsreformerna i allmänhet och friskolereformen i synnerhet är heliga. Det här gäller vad jag har förstått samtliga ledarskribenter.<br /><br />Jag tror att du har precis rätt när det gäller utförsbacken och så länge man struntar i att systematiskt följa upp skolans resultat kommer vi aldrig att få ordning på vårt skolsystem. Centralrättade nationella prov - helst inte så många som vi har idag - och en centralrättad studentexamen. På det kan man gott lägga statliga årliga enkäter i vissa årskurser, och en rätt till upprättelse för den elev som blivit snuvad på sin utbildning (betyg utan underlag, eller i övrigt bevisat undermålig utbildning)Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-34993964849830524922013-04-13T14:29:42.618+02:002013-04-13T14:29:42.618+02:00Erika, jag delar din oro och ser inte att de refor...Erika, jag delar din oro och ser inte att de reformer som hittills genomförts kan vända utvecklingen, hur länge man än väntar. <br /><br />Bland de bättre satsningarna är dock att skärpa uppföljningen i början. Betyg tidigare ger redan resultat - det är en av de reformer som märks mest. Personligen vill jag helst se att man börjar just i år tre. På det stadiet är det knappast barnet som får betyg utan snarare skolan, läraren och möjligen föräldrarna. Men det barn som skickas vidare utan grundläggande kunskaper får väldigt svårt att klara skolan - vilken eller vilka vuxna det än är som inte skött sig. Men jag undrar om det är vettigt att man på alla stadier ska sätta betyg två gånger om året i alla ämnen? Det finns vad jag förstår inget vettigt skäl till så mycket betygssättande. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-42108767621781534002013-04-13T14:18:49.944+02:002013-04-13T14:18:49.944+02:00Tack för en riktigt bra länk, skolvåren. Jag lägge...Tack för en riktigt bra länk, skolvåren. Jag lägger till bloggen bland de jag länkar till. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-11932061335430808832013-04-13T13:30:58.443+02:002013-04-13T13:30:58.443+02:00Exakt! Jag blir lite nervös när Björklund säger at...Exakt! Jag blir lite nervös när Björklund säger att det tar tid innan vi ser resultat av reformerna. Jag får uppfattningen att han nöjt och förväntansfullt inväntar dessa resultat (om än med div. smågrejer på vägen som att försvåra intagningen till lärarutbildningen, vikta skolpengen mm). <br /><br />Dock kan man väl säga att införandet av betyg tidigare samt fler och tidigare NP är åtgärder som skulle kunna ge vissa resultat (oavsett vad man tycker om det) men det handlar ändå om småkorrigeringar i sammanhanget. Och för övrigt är direktiven så luddiga kring hur viktiga dessa NP är och hur de ska användas så jag ser ändå inte den stora revolutionen i dem. Ja, förutom att de givetvis sätter en prägel på elevers och lärares vårterminer. /ErikaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-22497777786942004152013-04-13T12:30:19.910+02:002013-04-13T12:30:19.910+02:00Jo, Wolodarski har tidigare gett intryck av att va...Jo, Wolodarski har tidigare gett intryck av att vara en intelligent och kunnig debattör, men här verkar det som att att han försöker hitta en genväg till balans och statsmannalikhet genom att fördela sin kritik på båda sidor. Vi har två sidor i debatten; en som är uppriktigt intresserad av att få skolan att fungera bättre och en som inte är det. Sen tycker jag att många av Björklunds reformer känns egendomliga och svåra att försvara, men med Baylan kommer skolan att fortsätta sin nedförsbacke.<br /><br />Visst är det fel att en del lärare som har goda ämneskunskaper ändå har svårt att få legitimation. Men hur stort är det här problemet i praktiken? Min gissning är att det rör sig om ett mycket litet antal lärare. Och är det nån som tror att Baylan skulle ägna dem en tanke om de inte var ett bekvämt tillhygge i debatten?<br /><br />Att ge skolan arbetsro låter som en bra idé tills man reflekterar över vad det innebär. Vi har idag en skola med stora problem med (till exempel) organisation i stort och kompetens hos lärare och rektorer. Det här är inte problem som man reder upp internt. Om man överger skolan i rikspolitiken innebär det att man lämnar ansvaret till kommunerna. Det finns säkert kommuner som har kompetens och intresse för att få skolorna att fungera bättre, men alla kommuner har det inte.<br /><br />Min känsla är att skolan har befunnit sig i utförsbacke sen sjuttitalet. Många av reformerna, till exempel kommunaliseringen, har bara accelererat utvecklingen. Det här är förstås svårt att bevisa eller motbevisa eftersom ingen brytt sig om att utvärdera skolan. Men just det faktum att man varit ovillig att göra jämförelser är talande.<br /><br /><br /><br />Kapten Haddock<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-25884117941327557292013-04-13T12:28:14.388+02:002013-04-13T12:28:14.388+02:00Hans, det är klart vanskligt att genomföra många s...Hans, det är klart vanskligt att genomföra många stora reformer samtidigt. Men de reformer som nu genomförts är inte så stora. Jag vet att Björklund säger att de är det, men om man jämför med nittiotalets är Skola 2011 småpotatis. Definitivt inte tillräckligt genomgripande för att rätta till nittiotalets misstag. Om vi till exempel tar betygen - att gå från ett relativt betygssystem till ett målrelaterat är ett stort kliv. Att införa fler betygssteg och justera kunskapskrav och anvisningar i det existerande systemet är inget lärarkåren behöver ett decennium för att lära sig.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-41414016336202666832013-04-13T12:27:24.455+02:002013-04-13T12:27:24.455+02:00Ja, jag förstår skillnaden mellan legitimation och...Ja, jag förstår skillnaden mellan legitimation och behörighet i diskussionen. Förstår bara inte vad det gör för skillnad i praktiken egentligen. <br />Jag får inte bryta tystnadsplikt osv nu heller, och har aldrig fått! Så jag förstår inte vitsen helt enkelt. Vad blir skillnaden? Ingen har lyckats klargöra det för mig. Varken facket eller politikerna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-6156197958739033412013-04-13T09:46:57.890+02:002013-04-13T09:46:57.890+02:00anonym, Wolodarski skrev som om legitimation och b...anonym, Wolodarski skrev som om legitimation och behörighet är samma sak - det är det förstås inte. Men eftersom jag bemötte Wolodarski var det hans argument jag använde mig av. Om vi tar legitimation som något avskiljt från behörighet är mina argument de följande. Ansvar och frihet, ansvar och status går hand i hand. Lärare har ett ansvarsfullt yrke och vi kan ställa till med livslång skada om vi missbrukar vår ställning. Den myndighetsutövning vi idkar måste därför tas på stort allvar. När det gäller att avkrävas ansvar handlar det inte om undervisningsmetoder utan om sådant som maktmissbruk, flagrant felaktig bedömning, att man bryter mot tystnadsplikt eller andra delar av skollagen på ett tydligt sätt. Ingen ska behöva vara rädd att få sin legitimation indragen så länge man handlar i god tro, precis lika litet som läkare får sin indragen när de begår misstag eller underlåtelsesynder.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-78877630915611975142013-04-13T09:28:33.658+02:002013-04-13T09:28:33.658+02:00Vi uppmanar till en riktig skolgranskning: http://...Vi uppmanar till en riktig skolgranskning: http://skolvaren.se/2013/04/11/dn-granskar-inte-skolan/<br /><br />ww.skolvåren.seAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11851281287278403453noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-18464410167909806392013-04-13T07:07:47.918+02:002013-04-13T07:07:47.918+02:00Det är ju klart att elever i skolor i så kallade u...Det är ju klart att elever i skolor i så kallade utsatta områden inte hänger med. De kan ju inte svenska! I dessa områden möts inte bara olika kulturer utan även det svenska samhällets två sorgebarn; skolan och integrationspolitiken.<br /><br />Jan ForsmanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-42963810318377018732013-04-12T17:27:10.722+02:002013-04-12T17:27:10.722+02:00Många vettiga synpunkter och faktamässiga klarlägg...Många vettiga synpunkter och faktamässiga klarläggande i ditt inlägg, Helena men jag uppfattade att Wolodarskis huvudbudskap var att för mycket styrande och ställande i skolan, om än med de bästa förestatserna, riskerar att bli kontraproduktiva om man aldrig låter reformerna sätta sig. <br />Jag tycker att Jan Björklund skulle slå av på reformtakten nu och låta förändringarna värka igenom en aning innan man går på nästa boll. <br />mvh/HansHans Åberghttps://www.blogger.com/profile/04872765924338486975noreply@blogger.com