tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post2516627928904259591..comments2023-11-20T00:36:41.918+01:00Comments on Helena von Schantz: Betraktelser kring moderaternas forskningsbaserade skolpolitik del 2Unknownnoreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-64750278983007152752014-03-28T20:59:59.607+01:002014-03-28T20:59:59.607+01:00Frågan är om en lärare ska bjuda på sin personligh...Frågan är om en lärare ska bjuda på sin personlighet eller om hen ska bjuda på sina kunskaper. Vilket är mest intressant? Vilket är mest givande för eleven? Vilket är bara en illusion? Det beror väl på.Classehttps://www.blogger.com/profile/18336135041430016365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-27690066425300794892014-01-08T20:14:52.031+01:002014-01-08T20:14:52.031+01:00Jan, relationer är viktiga och en god relation ele...Jan, relationer är viktiga och en god relation elev-lärare till stor nytta - så länge det inte kryper in favoritism eller särbehandling - men relationen får inte bli huvudfokus och skolan skulle vinna på att även en och annan mindre socialt begåvad person fick ta plats i katedern. Det obehag du beskriver känner jag också igen. Ibland rör vi oss farligt nära det integritetskränkande när vi diskuterar elevers privata förhållanden. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-54880639570101009102014-01-08T20:09:46.431+01:002014-01-08T20:09:46.431+01:00Per, tyvärr är din bitskt roliga observation korre...Per, tyvärr är din bitskt roliga observation korrekt. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-81074278944795913702014-01-08T20:08:35.340+01:002014-01-08T20:08:35.340+01:00Piotr, precis. Ämnet måste vara i centrum. Visst f...Piotr, precis. Ämnet måste vara i centrum. Visst finns det tillfällen i varje yrkesliv då man måste vara medmänniska framom allt, men ingen vinner på att lärare ska kvacka som kuratorer och socionomer. Vi gör det amatörmässigt och missköter vårt riktiga uppdrag.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-55924447858726598532014-01-08T19:21:44.045+01:002014-01-08T19:21:44.045+01:00Jag tror att den moderna skolan, samhället kräver ...Jag tror att den moderna skolan, samhället kräver allt mer av relation lärare elev. Där är jag inte helt överens med dig Helena även om jag njöt av ditt långa välskrivna inlägg. Sen får uttrycket "att bli sedd" mig att känna obehag. Relation bör inte behöva innebära att läraren vet elevens fritidsintressen, vem eleven är olyckligt kär i eller ens hur föräldrarnas skilsmässa framskrider. Det känns som att detta kan bli riktigt gränsöverskridande fel.<br /><br />Din stora poäng är dock gruppens kraft och att lärarens prioritet nummer ett alltid måste vara att gruppen växer till sig i mognad och erfarenheter. Elever behöver varandra och det är väldigt mycket det indirekta lärandet som är lärarens uppgift. Tänk det är faktiskt så att väldigt mycket av relationerna börjar byggas som något för hela gruppen. Det är faktiskt så de kan bli inkluderande, ett annat trendigt uttryck.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-1512011000612135872014-01-08T08:45:23.460+01:002014-01-08T08:45:23.460+01:00Jag håller med dig Helena!
Jag har ofta sagt att ...Jag håller med dig Helena! <br />Jag har ofta sagt att den svenska skolan har utvecklats(?) till att i första hand vara en social institution där vi, om det finns tid över ägnar oss åt undervisning. <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05527660402864503794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-50172660281401876382014-01-08T07:36:39.173+01:002014-01-08T07:36:39.173+01:00det som forskningen betonar är att skolresultaten ...det som forskningen betonar är att skolresultaten ökar om varje elev får FEEDBACK. Det stöder HvS:s linje: kunskap går före och relationen till elever byggs på kunskap.Piotr Szybekhttps://www.blogger.com/profile/18228052337632452672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-71060450831163551472014-01-06T23:40:56.614+01:002014-01-06T23:40:56.614+01:00Det skulle förstås har varit "...när andra p...Det skulle förstås har varit "...när andra partier inom alliansen inte är beredda att ge honom stöd med återförstatligande av skolan." <br />Godnatt! <br />kathleenhttps://www.blogger.com/profile/06785081091532884399noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-84744450697007047552014-01-06T23:23:56.366+01:002014-01-06T23:23:56.366+01:00Härligt Kathleen. :) Jag kör också mycket med imm...Härligt Kathleen. :) Jag kör också mycket med immersion och helklassundervisning. Det finns ingen ursäkt för att låta barn och unga gå i skolan utan att lära sig. Det blir ju bara ett slöseri med deras tid och kapacitet.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-79722883317541907972014-01-06T20:44:12.587+01:002014-01-06T20:44:12.587+01:00Oh my God! You've been inside my head again an...Oh my God! You've been inside my head again and written down my thoughts!<br />Sant! Som utomstående (fortfarande efter över 30 år) har jag sett den situation som du beskriver så bra och sagt många gånger till mina kollegor: jag tycker det är rätt bra om jag kommer överens med eleverna men vill inte vara deras kompis eller mamma. Jag vill skapa en bra atmosfär i klassrummet eftersm det gagnar undervisnng men jag tycker om att undervisa, har alltid ansetts vara bra på det och kommer att fortsätta att undervisa. Som jag har förstått från seminariet i Stockholms universitet i december är det just det som varit problemet. Många arbetar med eget arbete, lämnar klassrummet efter 5 minuter för att slösa bort tid genom att klippa och klistra i Wikipedia och sedan återkomma till klassrummet efter 10% tid spenderat på uppgiften och resten av tid slösat på FB och YouTube klippar och snacket med kompisar. Mycket bekvämt för vissa lärare! Men jag envisas med att ha genomgång och att undervisa mina språk, jag tycker att de ska vara i klassrummet för att "duschas" med målspråket (immersion) och jag vet att ju mer de hör både engelska och tyska ju bättre de blir. I synnerhet tyska! De hör mycket lite tyska och vad gäller engelska så är det som de hör utanför klassrummet knappast av den typ som hjälper de senare i livet i sina studier eller på jobbet. De har dålig smak vad gäller filmer mm! <br />Jag tycker det är synd att du inte arbetar som rådgivare till Jan Björklund. Han behöver stöd just nu när andra partier inom alliansen är beredda att ge honom stöd med återförstatligande av skolan. Att förvänta sig att skolan skulle kunna förbättras efter bara 7 år vid makten är idioti! Man behöver minst 15 år till, minst!<br />Keep your ideas coming - it's comforting to see someone who feels the same way as me!<br />Cheers!<br /><br />kathleenhttps://www.blogger.com/profile/06785081091532884399noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-80232773803786381202014-01-06T16:06:03.484+01:002014-01-06T16:06:03.484+01:00Ulrik, så mitt i prick. :) Jag har noterat att de ...Ulrik, så mitt i prick. :) Jag har noterat att de lärare som har bäst tid för kaffepauser är de som ger eleverna självständiga projekt att arbeta med. Helst med muntlig redovisning, för det tar hand om en lång rad lektioner som inte då behöver förberedas. Dessutom slipper man rättningen. Anteckningarna i lärarkalendern görs ju då under lektionstid. Eleverna lär sig inte mycket med den metodiken, men utan resultatuppföljning behöver man inte bekymra sig över det. <br /><br />Jag håller med dig helt om att det är ett misstag att diskutera skolan som om det handlade om en enhet. Det jag beskriver är ämneslärarnivåerna - högstadium och gymnasium. Jag vet inte mycket om utmaningar och behov på de lägre stadierna, men omsorg och relationer är nog viktigare ju längre ner i åren man kommer. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-59976928370212334292014-01-06T16:00:03.481+01:002014-01-06T16:00:03.481+01:00Henrik, snarare indignerad skolfrossa då. :) Avst...Henrik, snarare indignerad skolfrossa då. :) Avståndet mellan elever och lärare var inte särskilt stort längre på sjuttiotalet (den tid jag beskriver), men jag menar inte alls att lärare som är skickliga på att bygga relationer ska sluta upp med det - bara att relationer inte bör vara ett självändamål och heller inte ställas före kunskapsuppdraget. Personligen tror jag dock att skolan skulle vinna på att fler kufar och original tilläts i lärarkåren. Alla måste inte vara trevliga. Det finns blyga, introverta och eftertänksamma personer som kan göra en god lärargärning om systemet tillåter. Med systematisk resultatuppföljning skulle det som fungerar kunna tillåtas fortsätta att fungera - även när det inte följer normer eller motsvarar förväntningarna.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-34074994561731423212014-01-06T15:35:04.534+01:002014-01-06T15:35:04.534+01:00Håller definitivt med om att undervisningen har ha...Håller definitivt med om att undervisningen har hamnat i skymundan. Ibland undrar jag om det ens är någon som bryr som om huruvida jag undervisar eller inte så länge jag har goda relationer med eleverna och "sköter mitt mentorsuppdrag" som anses "lika viktigt" som undervisningen. I mina ögon är det en absurd idé, speciellt som jag ska vara mentor för 17 elever men inte har någon avsatt tid till uppdraget. När jag inte ens hinner planera, genomföra och utvärdera mina lektioner är det ju ett rent skämt, men det är dit, till "mentorsuppdraget" som precis allt läggs, ansvar, förklaring, orsak, skuld osv.<br />Samtidigt tror jag - alltmer för varje år - att man inte kan diskutera skolan från förskola till gymnasiet som en enhet med samma problem och lösningar.Ulrik Borghttps://www.blogger.com/profile/08147946711748923822noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1918456728880171010.post-46098096848747430842014-01-06T15:19:08.116+01:002014-01-06T15:19:08.116+01:00Helena, du har verkligen kommit i gång nu. Du är s...Helena, du har verkligen kommit i gång nu. Du är säker på att du inte har feber? :D<br /><br />Vad gäller tesen i texten undrar jag om jag håller med dig. Visst har du en poäng - ett helt batteri av poänger som vanligt - när du kommer in på överbetoningen på skolans (lärarens!) uppdrag som garant för omsorg i.förh. kunskap. Och den här orwellska snedbilden som uppstått då somliga elever tydligen är mer värda än andra är verkligen inte förenlig med någon av oss vill. <br /><br />På samma gång undrar jag ändå om inte det är att hamna med blicken lite för mkt i backspegeln då du tänker tillbaka på en tid då allt fokus var på gruppen och inte på individen? Visst, en hyperindividualisering där "kunden" har makten att vrida om armen på både lärare och rektorer är av ondo, men går det att ha - är det ens önskvärt att ha - en skola där avståndet mellan lärare och elev är så pass stort som det var en gång? Du tror inte att det möjligen finns en farbar väg mitt emellan dessa två ytterligheter, en väg som t.o.m. skulle leda till högra måluppfyllelse?<br /><br /><br /><br />Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.com